Dus als ik die site van de SGP goed lees staat er dat ze een theocratie willen. Maar toch ook weer niet...het moet wel een democratie blijven.
Wat is het nu? En waarom beschrijven ze het zo?
Ik geef even een voorbeeld in de theocratische samenleving die de SGP voorstaat:
De theocratische regering wil het woord van God als leidraad voor wetgeving en regering invoeren.
Daar hoort bijv. bij dat wetgeving rondom abortus (of de zondagsrust of wat dan ook) aangepast moet worden.
Echter, het is ook nog een democratie... dus de meerderheid van de Nederlandse bevolking is het daar niet mee eens (stel). Zeker mensen die een andere God dan de God van de bijbel aanhangen (denk aan Moslims etc) hebben niets met de zondagsrust te maken.
Dus de regering wordt door de meerdheid naar huis gestuurd.
Dat houdt dus in dat de staatvorm dan dus toch een democratie is...en geen theocratie. Maar dat kan nooit de bedoeling zijn van een theocratie waarin Gods Woord regeert.
Stel de staatvorm wordt wel theocratie...dan moet de democratie dus afgeschaft worden.
Volgens de site van de SGP dient die theocratie dan wel democratisch gekozen te worden. Dus stel we kiezen met zijn allen voor de SGP en die voert zijn plannen uit zoals te lezen staat op de site.
Dan heeft dat in mijn ogen maar 1 gevolg: En dat is dat de democratie zal verdwijnen.
Vinden jullie dat niet een heel erg enge gedachte?
En vraag je je ook niet af of de SGP het stukje over "door democratie en voor democratie" niet verplicht op zijn site heeft moeten zetten omdat ze anders geen democratische partij zou zijn?