Ger.Gem. vs Ger.Gem.in Ned.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Hemoglobius Francke

Berichtdoor Hemoglobius Francke » 09 nov 2004 16:15

Christus predikte het evangelie. Het gelijk stellen van het aanbieden van genade en evangelie prediken is niet goed. Er moet worden verteld dat er genade is voor doemschuldigen. Maar zolang ik dat niet wil zijn, wil ik dus ook geen genade aannemen. Doordat ik gevallen ben, kan ik de genade niet meer aannemen. Dus ik moet eerst door God uitverkoren zijn en God moet in mij gewerkt hebben, wil ik en kan ik het willen gaan aannemen.
Aanbod van genade is genade aanbieden aan mensen die het echt werkelijk van node hebben.
Ik versta onder aanbod van genade het aanbieden van genade op de manier van aannemen. En dat kan alleen gepredikt worden aan de uitverkorenen. Het voorstellen dat er genade is, is heel wat anders. Dat wordt niet onder het aanbod van genade bedoeld. Tenminste, niet zoals het speelt tussen de GG en de GgiN.

Aragorn: Ik heb niet beweerd dat je erbij moet vertellen dat hij het niet kan kopen. Maar je kunt het een zwerver nog wel voorstellen. Een juwelier prijkt ook met zijn waren, maar er zijn genoeg mensen die het geld niet hebben om het te kopen. Op zo’n moment heeft het dus geen nut om je waren aan te bieden. De juwelier stelt zich dat ook niet ter doel. Hij stelt zich ter doel de waren aan te bieden aan mensen die wel voldoende geld bezitten.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 09 nov 2004 16:19

Hemoglobius Francke schreef:Aragorn: Ik heb niet beweerd dat je erbij moet vertellen dat hij het niet kan kopen. Maar je kunt het een zwerver nog wel voorstellen. Een juwelier prijkt ook met zijn waren, maar er zijn genoeg mensen die het geld niet hebben om het te kopen. Op zo’n moment heeft het dus geen nut om je waren aan te bieden. De juwelier stelt zich dat ook niet ter doel. Hij stelt zich ter doel de waren aan te bieden aan mensen die wel voldoende geld bezitten.

Juist. En HET verschil tussen Jezus en de juwelier is dat Jezus zei: komt, koopt, zonder geld.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 09 nov 2004 16:21

Hemoglobius Francke schreef:Christus predikte het evangelie. Het gelijk stellen van het aanbieden van genade en evangelie prediken is niet goed. Er moet worden verteld dat er genade is voor doemschuldigen. Maar zolang ik dat niet wil zijn, wil ik dus ook geen genade aannemen. Doordat ik gevallen ben, kan ik de genade niet meer aannemen. Dus ik moet eerst door God uitverkoren zijn en God moet in mij gewerkt hebben, wil ik en kan ik het willen gaan aannemen.
Aanbod van genade is genade aanbieden aan mensen die het echt werkelijk van node hebben.
Ik versta onder aanbod van genade het aanbieden van genade op de manier van aannemen. En dat kan alleen gepredikt worden aan de uitverkorenen. Het voorstellen dat er genade is, is heel wat anders. Dat wordt niet onder het aanbod van genade bedoeld. Tenminste, niet zoals het speelt tussen de GG en de GgiN.

Ten eerste BEN je doemschuldig en hoef je dat niet meer te worden, want dat zijn we al sinds de val in het Paradijs.
dat je geen genade wil aannemen is jouw schuld en niet die van God.
dat neemt Gods welwillendheid om mensen te bekeren niet weg. hoe zou dat kunnen zie Johannes 3:16 waarin God heel de gevallen kosmos lief zegt te hebben.
rekensommetje: als God mij heeft uitverkoren en in mij heeft gewerkt... waar zie ik hier Jezus Christus in? :roll: :wink:
Wil jij zeggen dat jij de genade niet van node hebt? Evenveel als iemand die Jezus als zijn of haar persoonlijk Verlosser kent.

Zelf geloof ik dat God doormiddel van de dominee het Evangelie aan iedereen laat verkondigen en aan iedereen Zijn genade aanbiedt. Zie bv. Johannes 3: 16.

Hemoglobius Francke

Berichtdoor Hemoglobius Francke » 09 nov 2004 16:23

Aragorn schreef:Juist. En HET verschil tussen Jezus en de juwelier is dat Jezus zei: komt, koopt, zonder geld.

En dat maakt dus in principe niks uit. Zolang ik het niet wil hebben en kan hebben, is het in principe hetzelfde.
Laatst gewijzigd door Hemoglobius Francke op 09 nov 2004 16:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 09 nov 2004 16:26

je kunt het wel hebben maar je wilt het niet. ben jij trouwens weermannetje.. :roll:

Hemoglobius Francke

Berichtdoor Hemoglobius Francke » 09 nov 2004 16:33

Yael schreef:Ten eerste BEN je doemschuldig en hoef je dat niet meer te worden, want dat zijn we al sinds de val in het Paradijs.
dat je geen genade wil aannemen is jouw schuld en niet die van God.
dat neemt Gods welwillendheid om mensen te bekeren niet weg. hoe zou dat kunnen zie Johannes 3:16 waarin God heel de gevallen kosmos lief zegt te hebben.
rekensommetje: als God mij heeft uitverkoren en in mij heeft gewerkt... waar zie ik hier Jezus Christus in?
Wil jij zeggen dat jij de genade niet van node hebt? Evenveel als iemand die Jezus als zijn of haar persoonlijk Verlosser kent.

Zelf geloof ik dat God doormiddel van de dominee het Evangelie aan iedereen laat verkondigen en aan iedereen Zijn genade aanbiedt. Zie bv. Johannes 3: 16.

God wil wel mensen bekeren, dat zeg ik niet. Maar God gaat pas Zijn genade aanbieden, zodra ik het echt nodig heb. Genade aanbieden is iets anders dan prediken heb ik al gezegd. In Johannes 3:16 staat niet dat God de gehele wereld lief heeft gehad. Onder de wereld moeten daar de uitverkorenen onder verstaan worden.
Genade voorstellen doet God wel.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 09 nov 2004 16:36

dr staat kosmos helemaal niks over dat God de uitverkoren wereld lief had enzovoort... :roll:
wil je zeggen dat je nu Gods genade niet nodig hebt? lijkt me juist dat je Gods genade nodig hebt en dat geld voor iedereen uitverkoren of niet.

Hemoglobius Francke

Berichtdoor Hemoglobius Francke » 09 nov 2004 16:43

Yael schreef:dr staat kosmos helemaal niks over dat God de uitverkoren wereld lief had enzovoort... :roll:
wil je zeggen dat je nu Gods genade niet nodig hebt? lijkt me juist dat je Gods genade nodig hebt en dat geld voor iedereen uitverkoren of niet.

Jawel, maar met de wereld in de Bijbel wordt vrijwel altijd de wereld der uitverkorenen bedoeld. Ik zeg niet dat men Gods genade niet nodig heeft, maar Gods genade word je wel voorgesteld, maar niet aangeboden. Dus, God zegt dat er een weg ter verlossing is, maar dat is niet hetzelfde als aanbieden van genade. Je hebt pas genade nodig als God je dat bekend maakt. Want wil jij vanuit jezelf genade hebben? Nee, dus God moet het eerst werken. Maar dat doet God pas als je aan jezelf ontdekt bent, dat je zondaar bent.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 09 nov 2004 18:20

Hemoglobius Francke schreef:
Aragorn schreef:Juist. En HET verschil tussen Jezus en de juwelier is dat Jezus zei: komt, koopt, zonder geld.

En dat maakt dus in principe niks uit. Zolang ik het niet wil hebben en kan hebben, is het in principe hetzelfde.

Zeker niet. In het geval van Jezus ligt de verantwoordelijkheid bij jou, en in het geval van de juwelier niet. Dat in jouw geval de uitkomst hetzelfde is omdat je het nu eenmaal niet wilt hebben doet niets af van het principiele verschil.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 09 nov 2004 18:54

kosmos is kosmos, daarmee word de gehele gevallen wereld bedoelt.
maar ja we kunnen nog wel eeuwen doorzagen of God nu wel of niet Zijn genade aanbiedt of voorsteld of weet ik veel wat.
Gaat erom dat we Jezus kennen als onze Verlosser en zolang je dat niet weet tja.... :roll: dan is het maar beetje verstandelijk gefilesofeer over God enzovoort.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 09 nov 2004 19:37

Loezje schreef:Mijn mening:
Er is een rechtvaardigmaking 1) van eeuwigheid en een rechtvaardigmaking 2) in de tijd. Deze twee zijn niet los van elkaar te zien; het één bestaat niet zonder het ander.

1) Van eeuwigheid. Rom. 4:25: "welke overgeleverd is om onze zonden en opgewekt om onze rechtvaardigmaking". Hieruit blijkt dat Christus is opgestaan voor de uitverkorenen. Dat was vóórdat wij bestonden en vóórdat wij konden geloven. In de eeuwigheid is besloten dat Christus zou sterven voor Zijn Kerk. In de eeuwigheid is besloten wie zalig worden. Dan volgt hieruit m.i. dat in de eeuwigheid ook de uitverkorenen worden gerechtvaardigd. Dit wordt dan nog ondersteund door 2 Tim. 1:9 (ik citeer alleen deze tekst, als je 'm in z'n verband leest wordt het misschien duidelijker): "die ons heeft zalig gemaakt en geroepen met een heilige roeping, niet naar onze werken, maar naar zijn eigen voornemen en genade, die ons gegeven is in Christus Jezus voor de tijden der eeuwen"
De rechtvaardiging van eeuwigheid is niet voldoende tot zaligheid. In de tijd moet dit worden toegepast.

2) In de tijd. Daar zullen we het dan sneller over eens zijn, denk ik. De rechtvaardiging in de tijd is de rechtvaardiging dóór het geloof, de toepassing van Christus' gerechtigheid. Deze toepassing houdt een staatsverwisseling in en is dus wel degelijk nodig: de zondaar wordt overgezet van een staat der verdoemenis naar een staat der verzoening met God. (Sorry, ik weet hier geen begrijpelijker Nederlands voor.)

Waardoor ik het zelf beter begreep: in rechtvaardiging zit het woord 'recht', 'rechter'. God heeft als rechter het recht om een zondaar te verdoemen, maar door de borgstelling van Christus, die als advokaat pleit bij God, spreekt Hij de zondaar vrij en geeft hem het eeuwige leven i.p.v. de eeuwige dood.

Als kind zag ik dat ook echt voor me: De Vader (God, de Rechter) en de Zoon (Christus, de advokaat) hadden samen voordat de wereld er was een afspraak gemaakt: wanneer Christus Borg zou staan voor de uitverkorenen mochten ze blijven leven. Dan zag ik een zondaar voor de Rechtbank staan; klaar om te worden geoordeeld. En Christus pleitte bij God: dit is één van Mijn uitverkoren Volk; Ik draag de straf, Ik ben Borg. En daarna liet God de zondaar vrij om eeuwig te leven...
Er stond ook een andere zondaar... Voor hem pleitte Christus niet. In de eeuwigheid had de drieënige God (dus ook Christus) besloten wie zalig zou worden... en wie niet. Deze tweede zondaar moest zèlf de straf ondervinden.

Dit was al van eeuwigheid besloten; het kringetje is weer rond... Hoe zou er een rechtvaardigheid in de tijd kunnen zijn als het besluit er niet van eeuwigheid was geweest? Dan zou het een rechtvaardiging zijn waar geen eeuwig besluit aan ten grondslag lag. Kun jij uit de Bijbel aantonen waarom er geen rechtvaardiging van eeuwigheid is?

Beste Loezje,
Je begint met Rom. 4:25; “welke overgeleverd is om onze zonden en opgewekt om onze rechtvaardigmaking”. Hieruit blijkt dat Christus is opgestaan voor de uitverkorenen. Dat klopt. Dan zeg je; ‘Dat was vóórdat wij bestonden en vóórdat wij konden geloven”. Ik meen toch dat de opstanding van Christus niet in de eeuwigheid heeft plaatsgevonden, maar in de tijd. Wellicht bedoel je iets anders? In de eeuwigheid is besloten dat Christus zou sterven voor Zijn Kerk, in de eeuwigheid is besloten wie zalig worden. Dat is juist, maar dat besluit tot de zaligheid, de verkiezing dus, is niet de zaligheid zelf. Het is letterlijk het voornemen van God om ons in de tijd zalig te maken. Zoals jij het nu stelt worden de uitverkorenen zalig geboren. Echter niets is minder waar. Zegt David niet in psalm 51: 7; “Zie, ik ben in ongerechtigheid geboren, en in zonde heeft mij mijn moeder ontvangen”, terwijl we toch niet zullen ontkennen dat David een uitverkorene was.
Rom. 4: 25 kan dan ook niet als bewijs dienen voor een rechtvaardigmaking van eeuwigheid. Dat blijkt nog eens te meer als we ook het voorgaande vers lezen, nl. Rom. 4:24 waar staat: “Maar ook om onzentwil, welken het zal toegerekend worden, namelijk dengenen, die geloven in Hem, Die Jezus, onzen Heere, uit de doden opgewekt heeft”. Hier staat dus dat de rechtvaardigheid (zie vers 22) toegerekend zal worden aan degenen die geloven. Wederom een bewijs dat de rechtvaardigmaking niet van eeuwigheid is, maar dat deze plaatsvindt in de tijd, nl. bij degene die geloven. God, heeft van eeuwigheid een zeker getal uitverkoren tot de zaligheid. Daar hebben wij geen discussie over. Is er nu een bewegende oorzaak, een moverende reden geweest anders dan het vrijmachtig welbehagen van God Zelf, om dit getal uit te verkiezen? Het antwoord hierop is nee. Geen andere oorzaak dan de wil van God is grond voor de uitverkiezing. Dus ook niet de offerande van Christus die in de tijd zou plaatsvinden. God heeft niet een zeker getal uitverkoren op grond van Christus Borgwerk, maar in orde van tijd komt de Borgstelling van Christus na de uitverkiezing, nl. dat Hij zou zorgen dat degene die de Vader uitverkoren heeft ook daadwerkelijk zalig worden. Want immers, de val was daar tussengekomen. Als we nu eens een andere tekst nemen waarmee ook wel getracht wordt de rechtvaardigmaking van eeuwigheid te bewijzen, komen we tot een opmerkelijke conclusie. In Rom. 8:30 lezen we de bekende woorden: “En die Hij te voren verordineerd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijk.”
Er wordt hier gesproken in de voltooid tegenwoordige tijd. Dus alsof het allemaal al gebeurd is. Een mooi bewijs toch voor de rechtvaardigmaking van eeuwigheid zou je zeggen. Maar niets is minder waar, want wat zien we hier? Er wordt in deze tekst gesproken alsof óók de roeping al geschied is, die, zo lezen we toch hier, aan de rechtvaardigmaking voorafgaat. Toch weten we dat de roeping in de tijd geschiedt, nl. door de prediking. Dat zegt Paulus duidelijk in Rom. 10:13-14; “Want een iegelijk, die den Naam des Heeren zal aanroepen, zal zalig worden. Hoe zullen zij dan Hem aanroepen, in Welken zij niet geloofd hebben? En hoe zullen zij in Hem geloven, van Welken zij niet gehoord hebben? En hoe zullen zij horen, zonder die hun predikt?” En dan besluit hij in vers 17: “Zo is dan het geloof uit het gehoor, en het gehoor door het Woord Gods”. Dat is dus de roeping. Wel, hoe kan dan, de roeping die in de tijd plaatsvindt, vóórafgaan aan de rechtvaardigmaking, die volgens jou van eeuwigheid is? Een onmogelijke en ook onbijbelse zaak. Wat zegt Paulus nog meer over de rechtvaardigmaking? In Rom. 3:26; “Tot een betoning van Zijn rechtvaardigheid in dezen tegenwoordigen tijd; opdat Hij rechtvaardig zij, en rechtvaardigende dengene, die uit het geloof van Jezus is”. En dan in vers 28: “Wij besluiten dan, dat de mens door het geloof gerechtvaardigd wordt, zonder de werken der wet”. En dan nog in Rom. 5:1, de gulden tekst voor al Gods volk. “Wij dan, gerechtvaardigd zijnde uit het geloof, hebben vrede bij God, door onzen Heere Jezus Christus”. Nog één bewijs uit datzelfde hoofdstuk, nl. vers 7-9: “Want nauwelijks zal iemand voor een rechtvaardige sterven; want voor den goede zal mogelijk iemand ook bestaan te sterven. Maar God bevestigt Zijn liefde jegens ons, dat Christus voor ons gestorven is, als wij nog zondaars waren. Veel meer dan, zijnde nu gerechtvaardigd door Zijn bloed, zullen wij door Hem behouden worden van den toorn. Want indien wij, vijanden zijnde, met God verzoend zijn door den dood Zijns Zoons, veel meer zullen wij, verzoend zijnde, behouden worden door Zijn leven”. Voor onze rechtvaardigmaking zijn wij dus gewoon vijanden van God, zoals alle andere mensen. Want hoe zouden wij als vijanden met God verzoend kunnen worden, als wij reeds van eeuwigheid gerechtvaardigd zijn? Als wij gerechtvaardigd zijn, ziet God ons nl. niet meer als vijanden. Dit is dus een onmogelijkheid in zichzelf. Genoeg bewijs voorlopig uit Gods Woord. Nog even wat de godzalige oudvaders er van gezegd hebben in hun verdediging tegen de Remonstranten.
Onschriftmatige stelling der Remonstranten: (acta pag. 672)
De besluiten der verkiezing en der rechtvaardigmaking, zijn eenvormig en gelijkvormig. (zeggen de remo's)
Schriftmatige tegenstelling:
Op deze wijze worden de verkiezing en de rechtvaardigmaking, dewelke de Schriftuur zeer nauw onderscheidt, onvoorzichtelijk onder elkander vermengd. Want 1. wij zijn verkoren van eeuwigheid, maar wij worden gerechtvaardigd in den tijd; 2. Door het geloof worden wij gerechtvaardigd, maar wij worden niet door het geloof verkoren. 3. Allen, die waarlijk gerechtvaardigd zijn, die zijn inderdaad verkoren, maar niet allen, die waarlijk verkoren zijn, zijn nu inderdaad gerechtvaardigd, maar zullen t.z.t. gerechtvaardigd worden.
En nog op veel meer plaatsen in de Acta.
Wat zegt de godzalige Brakel er van? “Voor de schepping, eer dat de uitverkorenen waren, van eeuwigheid heeft God voorgenomen, in de tijd te rechtvaardigen. Dit voornemen is de rechtvaardigmaking niet, want voornemen verschilt van uitwerking”. Verder zegt hij: “Vooreerst, wij zeggen dat de rechtvaardigmaking niet van eeuwigheid geschied is. God heeft van eeuwigheid wel besloten hun te rechtvaardigen, maar dat besluit en voornemen is de rechtvaardigmaking zelf niet. Nooit wordt dat voornemen rechtvaardigen genaamd. De uitverkorenen voor hare wedergeboorte, zijn van nature kinderen des toorns, gelijk ook de anderen, en vijanden Gods. Hetwelk zij geenszins konden zijn, indien ze dadelijk al gerechtvaardigd waren. De rechtvaardiging geschied na de roeping, en geschied door middel van het dadelijk geloof. Daar de mens pas gelooft als hij daadwerkelijk is, zo is dan de rechtvaardigmaking niet van eeuwigheid geschied”. Tot zover Brakel.
Beste Loezje, ik kan met nog tal van plaatsen aantonen dat de rechtvaardigmaking niet van eeuwigheid is, en dat dit door de reformatoren en nadere reformatoren ook nooit zo geleerd is. Ik kan zelfs aantonen dat ds. Mallan opzettelijk de woorden van deze mensen in het openbaar verdraaid heeft om mensen zoals jij, en anderen, te laten geloven dat deze dwaze leer op waarheid berust. Er is dus alleen een rechtvaardiging dóór het geloof in de tijd.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 09 nov 2004 19:51

ahuibers schreef:
jas schreef:Groter onwaarheid ....enz.

(Je reageert alleen op een gedeelte en niet op alles wat hij zegt)

Beste mensen, wordt er echt verwacht dat ik op iedere zinsnede, elke woordje moet gaan reageren? Sorry, maar daar heb ik geen tijd voor. Deze passage van dhr. Francke vond ik echter te gortig, vandaar mijn reactie. Ik had even geen tijd om uitgebreid te reageren. Dat hou je nog wel tegoed. Misschien worden er ook al antwoorden gegeven op hetgeen ik aan Loezje geantwoord heb. Dus niet zo hatelijk graag, het is niet mijn gewoonte om mensen niet te antwoorden.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 09 nov 2004 20:15

jas schreef: Deze persoon weet niets van zichzelf dan datgene wat God ons in Zijn heilig Woord leert. En dat is niet de leer die in GGiN geleerd wordt.

Hemoglobius Francke schreef:Het doet overkomen als een uiterst verlichte geest….

Bemerk ik hier enige wrevel vanwege de waarheid? Tja, het zou makkelijker voor je zijn als ik hier grove leugens verkondigde, want dan kon je me met de grond gelijkmaken, en terecht. Doe daarom als een volwassene en wees blij dat de waarheid nog gesproken wordt i.p.v. je eraan ergeren. En uiterst verlichte geest? Ach, ik zal het nog eens zeggen. Misschien zijn de oogjes niet meer zo best en daar heb ik alle begrip voor. Met liefde voor Gods Woord nogmaal: Ik weet niets van mezelf dan datgene wat God me in Zijn heilig Woord leert. En dat is niet de leer die in de GGiN geleerd wordt. Maar het zich noemen van een verlichte geest, (wat ik overigens niet doe, want het zijn uw woorden) is wellicht slechts voorbehouden aan ds. Mallan en cs?

jas schreef: Je beweert dat je niet op Gods rechterstoel gaat zitten, maar dat doe je wel als je bij voorbaat vast moet stellen wie wel en wie niet uitverkoren zijn.

Hemoglobius Francke schreef:Datgene wat na de komma wordt beweerd, is een door uzelf verzonnen, remonstrantse, uitleg van wat door de GgiN wordt geleerd.

Er spreekt niet veel liefde uit je woorden tot een dwalende broeder die je denkt dat ik ben. Maar, is het niet zo, dat je eerder dit zei: " Daarom moet ook het aanbod van genade slechts alleen aan de uitverkorenen gepredikt worden. De niet-uitverkorene, kan en wil de genade niet aannemen, doordat hij moedwillig tegen de Heere gekozen heeft in het paradijs." Je bepaalt dan toch wie wel en wie niet uitverkoren is? Je selecteert niet op gelovig of ongelovig, want dat zou ik nog kunnen begrijpen, maar je selecteert op uitverkoren en niet uitverkoren. Bovendien, je zegt, de niet-uitverkorene heeft moedwillig tegen de Heere gekozen in het paradijs. Dus Adam was niet uitverkoren? Maar goed, ik zal het wel niet begrijpen.

jas schreef: Immers, aan wie biedt je dan je welgemeende genade aan. Te gek voor woorden eigenlijk, dat je genade aanbiedt aan mensen die de genade al hebben. Je moet Christus prediken aan degene die Hem nog niet hebben, die nog buiten Hem zijn.

Er is duidelijk verschil tussen evangelie prediken en genade aanbieden. Mensen die bekeerd worden, oftewel levend gemaakt worden, bezitten niet altijd direct genade. Of ze voelen het niet. En daarom moet men aan dezulken juist genade aanbieden. Ze snakken ernaar, want ze voelen dat ze dat missen.

Vriend, ieder mens die levengemaakt is, bezit vanaf datzelfde moment genade. Het is onmogelijk en ronduit onbijbels dat een levendgemaakte ziel niet aanstonds genade bezit. Immers, het geloof, de levendmaking, rechtvaardigmaking het valt allemaal samen. Vanaf het eerste sprankje geloof is de zondaar in Christus, gerechtvaardigd, vrijgesproken van schuld en straf. En wat jij beweert is een gruwelijke leer die het Offer van Christus minacht. Heb je er zelf kennis aan?

jas schreef: Je zegt nog niet zo zeker te weten of in de GGiN de Geest uitgeblust is. Je bent dus blijkbaar ook niet overtuigd van het tegendeel.

Hemoglobius Francke schreef:Dit is een eigen interpretatie, die ik in het licht van uw opvattingen zeer goed kan begrijpen, doch het is te kort door de bocht geredeneerd.

Na wat ik hier van je gelezen heb, twijfel ik niet meer.
jas schreef: Beste man, ik heb niets anders dan Gods Woord en de Acta van de Nat. Synode van 1618-1619. Deze heb ik grondig bestudeerd aleer ik tot mijn beschuldiging kwam tegen de GGiN. Misschien zou u dat ook eens moeten doen, dan zou ook u tot de conclusie komen dat een aantal van de daarin vervatte stellingen van de Remonstranten onderdeel zijn van de leer van de GGiN. Ik kan u dat ook gemakkelijk aantonen hoor, alleen, misschien moet daarover een apart topic geopend worden.

Als men, zoals ik al eerder heb gezegd, graag de dingen van de GgiN, die niet remonstrants zijn, graag remonstrants wil zien, dan is verdere discussie onmogelijk. Het is dan een niet willen overtuigd worden.

Dus zelfs als ik bewijzen kan dat het zo is, is discussie onmogelijk? Dan stel jij dus de GGiN boven de Schrift, en daarmee bewijs je wederom dat ik gelijk heb.

jas schreef:Vriend, elke leer die niet uit God is, is uit de duivel. Of ken jij nog een derde partij? De mens kun je niet als 3e partij aanwijzen, want de mens in zijn natuurlijke staat schaart zich gewillig achter de duivel zodat die 2 geen 2 afzonderlijke, doch 1 partij vormen.
Er zijn verschillende dwalingen die ik zou kunnen aantonen, nl. de rechtvaardigmaking van eeuwigheid, de (on)zekerheid des geloofs, de zaligheid buiten Christus, de valse gronden, etc.
Waartoe ik geroepen ben, dat is niet aan u/jou om te bepalen. Ik ben geroepen om de Waarheid te verkondigen die in Christus is, en alles aan te tonen als dwaling wat daartegen strijdt.

En u denkt dat u weet welke leer niet uit God is? Waartoe u geroepen bent, dat bepaal ik ook niet. Maar ik denk dat u op het moment niet bezig bent met de Waarheid te verkondigen. Over de zekerheid des geloofs ben ik trouwens weleens benieuwd hoe u dat wil aantonen, en sinds de uitleg van loeszje ook de rechtvaardigmaking van eeuwigheid.

Toon mij maar aan waar ik dwaal en ik zal me aanstonds van mijn kwade weg bekeren en God om vergeving vragen voor mijn dwaling.

jas schreef:Wat mij betreft zijn de bijdragen van Bookman zeer welkom. Hij toont goed aan wat het wezen, het hart is van de GGiN. Nl. gebakken lucht.

Hemoglobius Francke schreef:Ook dat is een eigen interpretatie. Ook hier verzoek ik geen luchtgebrul te laten ontstaan door dingen bij woorden te voegen en niet andersom.
Ik vermoed dat Bookman het zat is om telkens voor leugenaar te worden uitgemaakt na alles wat hij, zoals blijkt uit zijn vele postings, heeft meegemaakt.

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 09 nov 2004 20:41

jas schreef:
jas schreef: Deze persoon weet niets van zichzelf dan datgene wat God ons in Zijn heilig Woord leert. En dat is niet de leer die in GGiN geleerd wordt.

Hemoglobius Francke schreef:Het doet overkomen als een uiterst verlichte geest….

Bemerk ik hier enige wrevel vanwege de waarheid? Tja, het zou makkelijker voor je zijn als ik hier grove leugens verkondigde, want dan kon je me met de grond gelijkmaken, en terecht. Doe daarom als een volwassene en wees blij dat de waarheid nog gesproken wordt i.p.v. je eraan ergeren. En uiterst verlichte geest? Ach, ik zal het nog eens zeggen. Misschien zijn de oogjes niet meer zo best en daar heb ik alle begrip voor. Met liefde voor Gods Woord nogmaal: Ik weet niets van mezelf dan datgene wat God me in Zijn heilig Woord leert. En dat is niet de leer die in de GGiN geleerd wordt. Maar het zich noemen van een verlichte geest, (wat ik overigens niet doe, want het zijn uw woorden) is wellicht slechts voorbehouden aan ds. Mallan en cs?

jas schreef: Je beweert dat je niet op Gods rechterstoel gaat zitten, maar dat doe je wel als je bij voorbaat vast moet stellen wie wel en wie niet uitverkoren zijn.

Hemoglobius Francke schreef:Datgene wat na de komma wordt beweerd, is een door uzelf verzonnen, remonstrantse, uitleg van wat door de GgiN wordt geleerd.

Er spreekt niet veel liefde uit je woorden tot een dwalende broeder die je denkt dat ik ben. Maar, is het niet zo, dat je eerder dit zei: " Daarom moet ook het aanbod van genade slechts alleen aan de uitverkorenen gepredikt worden. De niet-uitverkorene, kan en wil de genade niet aannemen, doordat hij moedwillig tegen de Heere gekozen heeft in het paradijs." Je bepaalt dan toch wie wel en wie niet uitverkoren is? Je selecteert niet op gelovig of ongelovig, want dat zou ik nog kunnen begrijpen, maar je selecteert op uitverkoren en niet uitverkoren. Bovendien, je zegt, de niet-uitverkorene heeft moedwillig tegen de Heere gekozen in het paradijs. Dus Adam was niet uitverkoren? Maar goed, ik zal het wel niet begrijpen.

jas schreef: Immers, aan wie biedt je dan je welgemeende genade aan. Te gek voor woorden eigenlijk, dat je genade aanbiedt aan mensen die de genade al hebben. Je moet Christus prediken aan degene die Hem nog niet hebben, die nog buiten Hem zijn.

Er is duidelijk verschil tussen evangelie prediken en genade aanbieden. Mensen die bekeerd worden, oftewel levend gemaakt worden, bezitten niet altijd direct genade. Of ze voelen het niet. En daarom moet men aan dezulken juist genade aanbieden. Ze snakken ernaar, want ze voelen dat ze dat missen.

Vriend, ieder mens die levengemaakt is, bezit vanaf datzelfde moment genade. Het is onmogelijk en ronduit onbijbels dat een levendgemaakte ziel niet aanstonds genade bezit. Immers, het geloof, de levendmaking, rechtvaardigmaking het valt allemaal samen. Vanaf het eerste sprankje geloof is de zondaar in Christus, gerechtvaardigd, vrijgesproken van schuld en straf. En wat jij beweert is een gruwelijke leer die het Offer van Christus minacht. Heb je er zelf kennis aan?

jas schreef: Je zegt nog niet zo zeker te weten of in de GGiN de Geest uitgeblust is. Je bent dus blijkbaar ook niet overtuigd van het tegendeel.

Hemoglobius Francke schreef:Dit is een eigen interpretatie, die ik in het licht van uw opvattingen zeer goed kan begrijpen, doch het is te kort door de bocht geredeneerd.

Na wat ik hier van je gelezen heb, twijfel ik niet meer.
jas schreef: Beste man, ik heb niets anders dan Gods Woord en de Acta van de Nat. Synode van 1618-1619. Deze heb ik grondig bestudeerd aleer ik tot mijn beschuldiging kwam tegen de GGiN. Misschien zou u dat ook eens moeten doen, dan zou ook u tot de conclusie komen dat een aantal van de daarin vervatte stellingen van de Remonstranten onderdeel zijn van de leer van de GGiN. Ik kan u dat ook gemakkelijk aantonen hoor, alleen, misschien moet daarover een apart topic geopend worden.

Als men, zoals ik al eerder heb gezegd, graag de dingen van de GgiN, die niet remonstrants zijn, graag remonstrants wil zien, dan is verdere discussie onmogelijk. Het is dan een niet willen overtuigd worden.

Dus zelfs als ik bewijzen kan dat het zo is, is discussie onmogelijk? Dan stel jij dus de GGiN boven de Schrift, en daarmee bewijs je wederom dat ik gelijk heb.

jas schreef:Vriend, elke leer die niet uit God is, is uit de duivel. Of ken jij nog een derde partij? De mens kun je niet als 3e partij aanwijzen, want de mens in zijn natuurlijke staat schaart zich gewillig achter de duivel zodat die 2 geen 2 afzonderlijke, doch 1 partij vormen.
Er zijn verschillende dwalingen die ik zou kunnen aantonen, nl. de rechtvaardigmaking van eeuwigheid, de (on)zekerheid des geloofs, de zaligheid buiten Christus, de valse gronden, etc.
Waartoe ik geroepen ben, dat is niet aan u/jou om te bepalen. Ik ben geroepen om de Waarheid te verkondigen die in Christus is, en alles aan te tonen als dwaling wat daartegen strijdt.

En u denkt dat u weet welke leer niet uit God is? Waartoe u geroepen bent, dat bepaal ik ook niet. Maar ik denk dat u op het moment niet bezig bent met de Waarheid te verkondigen. Over de zekerheid des geloofs ben ik trouwens weleens benieuwd hoe u dat wil aantonen, en sinds de uitleg van loeszje ook de rechtvaardigmaking van eeuwigheid.

Toon mij maar aan waar ik dwaal en ik zal me aanstonds van mijn kwade weg bekeren en God om vergeving vragen voor mijn dwaling.

jas schreef:Wat mij betreft zijn de bijdragen van Bookman zeer welkom. Hij toont goed aan wat het wezen, het hart is van de GGiN. Nl. gebakken lucht.

Hemoglobius Francke schreef:Ook dat is een eigen interpretatie. Ook hier verzoek ik geen luchtgebrul te laten ontstaan door dingen bij woorden te voegen en niet andersom.
Ik vermoed dat Bookman het zat is om telkens voor leugenaar te worden uitgemaakt na alles wat hij, zoals blijkt uit zijn vele postings, heeft meegemaakt.

Dat klopt Jas! Ik ga er idd niet meer op in. Als er dan mensen zijn die het onder die dode leer kunnen houden en daar voor willen strijden dan moeten ze dat zelf weten. Maar ik niet meer. En ik bewonder het dat je het geduld nog kan opbrengen om die achterlijke dwaling van een rechtvaardiging van eeuwigheid weer maar eens te gaan uitleggen. Ze kunnen het nalezen in de topics daarover. Maar toch bedankt! :wink:
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 09 nov 2004 23:01

Raptor schreef:
Loezje schreef:Dacht je dat die twee uit elkaar waren gegaan als het maar kleine verschilletjes waren? Kom op zeg, 't waren volwassen mensen die samen dat besluit hebben genomen...

Misschien is dat het probleem ook wel... Het waren mensen die besluiten hebben genomen, de Bijbel (Gods eer dus!) bleek van ondergeschikt belang. En wie lacht er in zijn vuistje?
Misschien is het wijzer om eens te kijken hoe dichter naar elkaar te komen en niet welke verschillen er precies allemaal zijn. Mensen zullen het wat dat betreft toch nooit eens worden, dat is al zo vanaf 'den beginne'. Ik volg de discussie niet vanaf het begin, maar las ergens iets dat de G.G.i.N. de voortzetting is van de H.K. Is het een optie om heel de gereformeerde gezindte (dus van G.B. tot O.G.G. zo ongeveer) te bundelen tot de voortzetting van de H.K. of zijn mensen dan weer gekwetst? Volgens mij is het weer eens tijd voor Reformatie, en dan één die het werk goed afmaakt... Dus ter eer van God alleen!!!

Prima om alles bij elkaar te vegen en er één naam aan te geven. Maakt me niet uit welke naam, ik heb niks met de omschrijving 'Hervormd' of 'Gereformeerd' of wat dan ook; al zou het 'Roomse Kerk' heten, als Gods Woord er maar zuiver wordt gehouden.
Vrouwen denken anders... maar niet dommer...

Terug naar “Archief”