Mag je je kind slaan?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Recitativo

Berichtdoor Recitativo » 04 feb 2003 17:54

marjo schreef:Ha, jij hebt verstand van de theoretische kant van de zaak :wink:
Een andere vraag dan: je hoort ook wel dat slaan op lange termijn niet helpt, omdat kinderen het 'gewoon' gaan vinden en er niet meer op reageren. Het schrikt dan dus niet meer af. Wat vinden jullie daarvan? Dat houdt dus in dat je maar heel af en toe kan slaan (of steeds harder :? )

Je moet natuurlijk niet in een situatie komen, waarin het kind bang voor je wordt. Je straft ter correctie, wanneer je een middel te pas en te onpas gaat gebruiken verliest het effect. De kracht van de pedagogische tik zit ook in het spaarzame gebruik ervan. Harder slaan werkt niet, zie mijn verhaal over conditioneren of je moet er op uit zijn je kind echt pijn te doen, in dat geval verdien je zelf straf, want dan is het slaan een doel op zich geworden en niet langer een middel. Belangrijk bij het slaan is ook niet het slaan alleen, maar ook andere non-verbale signalen zoals gezichtsuitdrukking. Maar ik denk dat hetzelfde voor huisarrest of het inhouden van zakgeld opgaat. Als je zakgeld telkens wordt ingehouden, heb je ook zoiets van 'bekijk het maar fijn, ik vind het wel goed'. Creatief straffen dus! :lol:

Tjonge opvoeden is eigenlijk best moeilijk.

janneke
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 04 feb 2003 21:01

Ik denk dat een kind slaan niet nodig is. Stemverheffing heeft vaak al een juiste uitwerking, als je de juiste overhand maar hebt! Ik denk dat een kind bij de arm pakken en dwingen je in de ogen te laten kijken, plus een bestraffende "preek" veel beter werkt!

Lotte
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lotte » 05 feb 2003 08:59

op een bepaalde leeftijd gaan kinderen je ook uitlokken. Ze kunnen je dan echt helemaal gek maken. zuigen noem ik dat. Je bloed gaat ervan koken zeg maar! :x wat doe je dan? Volgens mij is: hou daar es mee op!, niet afdoende. mag je dan een dreun geven???
Ik ben zelf ook geslagen vroeger, soms terecht, en soms m.i. niet terecht. Toch heb ik er niets van overgehouden! Alleen respect voor de handen van mn pa, die zijn nogal groot nl.
Leef of je honderd jaar wordt, maar morgen kunt sterven!

joepie

Berichtdoor joepie » 05 feb 2003 10:30

Denktenk: bedoel je met deze teksten aan te geven dat je kinderen met de roede mag slaan?

marjo
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marjo » 05 feb 2003 13:09

Helemaal eens met Janneke. Als je mentaal overwicht hebt over je kind dan is slaan niet nodig. Maar als je onzeker bent, weinig kan hebben, te weinig tijd neemt voor je kinderen- dan kunnen je kinderen over je heen gaan lopen. En juist dan helpt slaan ook weer niet echt, omdat het niet bewust en met beleid gebeurt. Daarmee wil ikniet zeggen dat kinderen enorme schade ondervinden van een tik op zijn tijd. Maar ik denk dat het vaak gewoon niet nodig is.

marjo
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marjo » 05 feb 2003 13:16

En met een tik op zijn tijd bedoel ik absoluut niet de roede!

Sterretje
Moderator

Berichtdoor Sterretje » 05 feb 2003 13:22

Ik weet niet of ik stemverheffing beter vind dan slaan.

Ik heb een verschrikkelijke hekel aan van die gil moeders, maar er zit natuurlijk wel verschil in stemverheffing en stemverheffing, maar ik zou dan liever de intonatie noemen.

Maar goed, tegen een kind van 2 werkt intonatie niet altijd, dan is een tik gewoon nodig, maar zoals rec. zegt; niet om pijn te doen, puur om te corrigeren.

Te vaak doen werkt ook inderdaad niet, dan krijg je gewenning. Bij elke fout een tik.. nee dat is ook weer overdreven.

En dan nog is het verschillend per kind, je kunt misschien in een gezin 2 kinderen hebben waarvan de een zich laat corrigeren door woorden en de ander heeft af en toe een tik nodig.
Time flies when you have none!

Recitativo

Berichtdoor Recitativo » 05 feb 2003 13:33

Sterretje schreef:En dan nog is het verschillend per kind, je kunt misschien in een gezin 2 kinderen hebben waarvan de een zich laat corrigeren door woorden en de ander heeft af en toe een tik nodig.

Straffen op maat dus, dat geldt ook voor het slaan op zich. Wanneer je de ene keer bij stout zijn A een tik geeft, kan het zijn dat een andere keer bij stout zijn A een boze blik voldoende is. Dus niet straffen uit gewoonte.

Sterretje
Moderator

Berichtdoor Sterretje » 06 feb 2003 13:57

Ik las de volgende spreuk:

'bij het straffen moet de toorn buitengesloten worden'

Cicero
Time flies when you have none!

Cybercurse
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Cybercurse » 06 feb 2003 14:08

Sterretje schreef:Ik las de volgende spreuk:

'bij het straffen moet de toorn buitengesloten worden'

Cicero

Da's heel mooi gezegd, het is nog knapper als mensen dat in de praktijk weten te brengen, lijkt me moeilijk.

rpdingemanse
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor rpdingemanse » 06 feb 2003 22:15

[quote="Sterretje"]Ik las de volgende spreuk:

[size=18][color=blue]'bij het straffen moet de toorn buitengesloten worden'[/color][/size]

Cicero[/quote]

ik lees in de Bijbel meer: 'laat alle WRAAk varen, maar kiest TOORN boven WRAAK. want Mij komt de wraak toe' o.i.d. ik weet niet waar en in wat voor verband. maar even reactie op dit bauwe geschrift....
zoek de dingen die boven zijn, waar Christus is. (kollossensen 2)

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 06 feb 2003 22:19

Romeinen 12:

16 Weest eensgezind onder elkander. Tracht niet naar de hoge dingen, maar voegt u tot de nederige. Zijt niet wijs bij uzelven.
17 Vergeldt niemand kwaad voor kwaad. Bezorgt hetgeen eerlijk is voor alle mensen.
18 Indien het mogelijk is, zoveel in u is, houdt vrede met alle mensen.
19 Wreekt uzelven niet, beminden, maar geeft den toorn plaats; want er is geschreven: Mij komt de wraak toe; Ik zal het vergelden, zegt de Heere.
20 Indien dan uw vijand hongert, zo spijzigt hem; indien hem dorst, zo geeft hem te drinken; want dat doende, zult gij kolen vuurs op zijn hoofd hopen.
21 Wordt van het kwade niet overwonnen, maar overwint het kwade door het goede.

Dit slaat op iets anders.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 06 feb 2003 22:21

Koning Salomo vond dit blijkbaar een belangrijk onderwerp :)

Spreuken 13 24 Die zijn roede inhoudt, haat zijn zoon; maar die hem liefheeft, zoekt hem vroeg met tuchtiging.

Spreuken 22 15 De dwaasheid is in het hart des jongen gebonden; de roede der tucht zal ze verre van hem wegdoen.

Spreuken 23 13 Weer de tucht van den jongen niet; als gij hem met de roede zult slaan, zal hij niet sterven.

Spreuken 23 14 Gij zult hem met de roede slaan, en zijn ziel van de hel redden.

Spreuken 29 15 De roede, en de bestraffing geeft wijsheid; maar een kind, dat aan zich zelf gelaten is, beschaamt zijn moeder.

Trouwens, er zijn heel veel mensen die met waardering over hun ouders spreken, ondanks of juist omdat ze ze vroeger wel eens een pak voor hun broek gaven. Of ze (duidelijk) van je houden of niet, dat maakt nou net het verschil.

rpdingemanse
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor rpdingemanse » 06 feb 2003 22:30

dank u broeder 'surfer'.
zoek de dingen die boven zijn, waar Christus is. (kollossensen 2)

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 06 feb 2003 22:34

:)
online bijbel is vreselijk handig..

Terug naar “Archief”