Lezing Vreugdenhil

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 08 nov 2004 09:33

Ik ben dat met jou eens, maar om iemand af te schrijven en geen enkele autoriteit toe te kennen omdat velen vinden dat hij te extreme standpunten inneemt getuigt niet echt van realisme.

Ik schrijf hem niet perce af, ik ben het in bijna niets met hem eens. Ik vind dat hij extreme, ongenuanceerde standpunten. Die standpunten zijn ook nog eens uiterst persoonlijk en dus absoluut niet algemeen. Ik weet niet wat jij in dit geval onder het woord autoriteit verstaat, maar ik vraag me ten zeerste af of hij die heeft. En ik vind mezelf hierin behoorlijk realistisch...

Net als voor veel andere dingen geldt hier mijns inziens dat hetgeen jij doet in overeenstemming moet zijn met je geweten.

Het probleem is dat hij dat geweten vergeet. Hij vergeet het persoonlijk geweten van mensen. Hij oordeelt zelf in plaats van dat aan God over te laten. Hij bepaalt wat jij moet doen en wat jij je kunt verantwoorden richting eigen geweten en richting God.

En Aragorn, in vind niet dat zijn verleden hem per definitie autoriteit geeft.

Zijn reactie: "De heer Chaplin gilt nu in de hel om genade, en jij moet daar om lachen?" Ik vind dat te zot voor woorden. Dat oordeel is niet aan de mensen! En daarbij: Of Chaplin christen was of niet: Je kunt toch wel om dingen van niet-christenen lachen...?

Dit is een typisch geval van hypocriete, achterlijke, onnadenkende, idiote, schandalige christenbullshit (vergeef me het woord). Dit kun je gewoon niet maken.

Ik zeg toch ook niet: Vreugdenhils mening is belachelijk. Hij schreeuwt nu in de hel om genade en jij luisterde naar zijn toespraken?

(Oke, ik zei het wel. Ik meen het niet :mrgreen:)

Zijn mening respecteren... Ik vind dat altijd een beetje hypocriet. Ik respecteer dat hij mens is en zijn eigen mening heeft. Maar die mening vind ik achterlijk en verwerpelijk...

Michel
Mineur
Mineur

Berichtdoor Michel » 08 nov 2004 11:18

Ik heb de lezing ook beluisterd, en was eerlijk gezegd onder de indruk. Eigenlijk heb ik weinig gehoord wat ik al niet wist, maar het is nooit verkeerd om sommige dingen wat vaker te horen. Het sprak mij temeer aan doordat ik ook vroeger heel veel met (foute) muziek bezig was. Nu luister ik daar niet meer naar, maar de verleiding is soms groot.

Zijn reactie: "De heer Chaplin gilt nu in de hel om genade, en jij moet daar om lachen?" Ik vind dat te zot voor woorden. Dat oordeel is niet aan de mensen! En daarbij: Of Chaplin christen was of niet: Je kunt toch wel om dingen van niet-christenen lachen...?

Ik herinner me dat in het blad De Reformatie toendertijd nog een artikel over die bijeenkomst (Jongeren en mediagebruik) stond, waarin speciaal deze uitspraak uitgelicht werd (vanwege het schokkende karakter denk ik). Ik denk dat het duidelijk is dat je op deze manier een brug te ver gaat. Mat. 7:1: Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt.
Laatst gewijzigd door Michel op 08 nov 2004 13:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 08 nov 2004 11:41

kurtyo schreef:En Aragorn, in vind niet dat zijn verleden hem per definitie autoriteit geeft.

Niet per definitie nee. En ik vind dat hij de autoriteit die hij zou moeten hebben ondertussen ook al verspeeld heeft door zijn uitspraken, maar iemand die er zelf veel mee bezig is geweest zou op grond daarvan toch enig recht van spreken moeten hebben.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 08 nov 2004 12:20

Dat zou moeten ja... :S

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 08 nov 2004 12:56

kurtyo schreef:Het probleem is dat hij dat geweten vergeet. Hij vergeet het persoonlijk geweten van mensen. Hij oordeelt zelf in plaats van dat aan God over te laten. Hij bepaalt wat jij moet doen en wat jij je kunt verantwoorden richting eigen geweten en richting God.

Wat is onze eigen verantwoordelijkheid hierin eigenlijk? Worden wij niet gevraagd om op grond van de Bijbel zelf te oordelen? En moeten wij niet ook elkaar waarschuwen?

Nu klinkt het een beetje als: "Hij kan dat wel vinden en misschien heeft hij ook wel een beetje gelijk, maar uiteindelijk weet ik het gewoon beter."
The one thing you can give and still keep is your word.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 08 nov 2004 12:56

Maarten schreef:Nu klinkt het een beetje als: "Hij kan dat wel vinden en misschien heeft hij ook wel een beetje gelijk, maar uiteindelijk weet ik het gewoon beter."

Precies. :wink:

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 08 nov 2004 12:57

Ja, misschien wel ja.. Misschien weet ik het wel beter. Misschien zelfs met de bijbel in de hand. Die bijbel ontrbeekt overigens nogal bij dhr. Vreugdenhil...

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 nov 2004 17:47

Het zal dan wel niemand verbazen dat ik het volledig met Vreugdenhil eens ben. Maar ook ik, ben uit de wereld, uit het rijk van de satan getrokken tot Gods wonderbaar Licht. Wat hij zei over zijn schoonvader werd hier niet correct weergegeven. Hij zei niet dat zijn schoonvader in de hel was, maar dat zijn vrouw dat denkt. Aan de andere kant, hij ontkende het ook niet, ik laat die uitspraak maar voor wat het was. Wat hij zei over de verleidingen die satan op ons afstuurt, is natuurlijk gewoon 100% waar. Ik vind ook dat hij wel alles onderbouwt wat hij zegt en uit de hele lezing blijkt een diepe bewogenheid met de jeugd. En dat house niet zo onschuldig is mag duidelijk zijn. Het is letterlijk herrie uit het rijk van satan. Hij zegt ze hebben de mic in de hel laten zakken en ja, ik kan niet anders dan hem gelijk geven. En ook alle andere onschuldig lijkende liedjes, staan bol van ontucht, hoererij en alles wat buiten God is. Ik begrijp dan ook niet dat dit alles op jullie geen indruk gemaakt heeft. En willen jullie ook nog beweren dat je in Christus bent? Durf je echt zo voor Hem te verschijnen? Ik kan er niet bij. Als zijn boodschap je echt niets doet, mag je je wortels nog wel eens nakijken.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 08 nov 2004 18:22

Ik vindt veel muziek niet echt onschuldig. Sommige muziek is echt duivels. Maar er zijn ook hele mooie nummers!
Ik kan God danken voor de mooie stem van Celine Dion. Die eigenlijk alleen maar zingt over de mooie dingen van het leven. Ik kan God ook danken voor een onchristelijke vriend waar ik bevriend mee ben.

Het gaat er niet om 'jas' dat je mensen gaat veroordelen of een maatschaf gaat gebruiken waaraan je het christen zijn van mensen gaat onderzoeken. De bijbel is duidelijk 'onderzoek uzelfde!" Jij mag dat bij jezelf doen. En je mag iedereen helpen hier op de wereld om dichter bij God te komen.

Maar je mag geen maatstaven aan gaan leggen en mensen gaan veroordelen omdat ze dingen doen die jij tegenover God niet kan doen.

SV
Die daar eet,9) verachte hem niet,10) die niet eet; en11) die niet eet, oordele hem niet,12) die daar eet; want God heeft hem aangenomen.13)
4 Wie zijt gij,14) die eens anderen huisknecht15) oordeelt?16) Hij staat,17) of hij valt18) zijn eigen heer;19) doch hij zal vastgesteld worden,20) want God is machtig hem vast te stellen.21)
5 De een22) acht wel den enen dag boven den anderen dag;23) maar de ander24) acht al de dagen gelijk.25) Een iegelijk zij26) in zijn eigen gemoed27) ten volle verzekerd.28)
6 Die den dag waarneemt,29) die neemt hem waar den Heere; en die30) den dag niet waarneemt, die neemt hem niet waar den Heere. Die daar eet,31) die eet zulks den Heere, want hij dankt God; en die niet eet,32) die eet zulks den Heere niet, en hij dankt God.33)
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 nov 2004 19:52

hijwel schreef:Ik vindt veel muziek niet echt onschuldig. Sommige muziek is echt duivels. Maar er zijn ook hele mooie nummers!
Ik kan God danken voor de mooie stem van Celine Dion. Die eigenlijk alleen maar zingt over de mooie dingen van het leven. Ik kan God ook danken voor een onchristelijke vriend waar ik bevriend mee ben.

Het gaat er niet om 'jas' dat je mensen gaat veroordelen of een maatschaf gaat gebruiken waaraan je het christen zijn van mensen gaat onderzoeken. De bijbel is duidelijk 'onderzoek uzelfde!" Jij mag dat bij jezelf doen. En je mag iedereen helpen hier op de wereld om dichter bij God te komen.

Maar je mag geen maatstaven aan gaan leggen en mensen gaan veroordelen omdat ze dingen doen die jij tegenover God niet kan doen.

Daar heb ik het toch ook niet over? Ik heb het over dingen die aantoonbaar tegen God gericht zijn. Die hoef ik echt niet goed te praten, integendeel, ik moet iemand die dat aanhangt er op wijzen dat, wanneer hij of zij daarin volhardt, hij of zij daarmee verloren moet gaan. Dat lijkt een harde boodschap, maar dat is het niet. Het is God dienen of de Mamon.
Hier wordt echt veel te snel alles maar goed gepraat. Dat is nou precies wat Vreugdenhil zegt, zo van, mwah, het is toch niet zo erg? Er is geen besef meer van Gods heiligheid. Het is inderdaad zo dat al bij een kleine zonde de Geest weg is, omdat Hij met de minste zonde geen gemeenschap kan hebben. Terecht merkt Vreugdenhil daarover op dat degene die al lang die zonde doen, die afwezigheid van God niet meer merken, want daar is Hij al lang weg. Het maakt dus geen verschil meer.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 08 nov 2004 20:01

klopt jas,

als jij het kan aantonen, dan is het goed! Vermaan elkander in broederlijke liefde! veroordelen heeft niet direct een goede uitwerking lijkt mij. maar als je met harde bewijzen komt dat het duivels is, mag je iedereen overtuigen dat jij denk dat God het niet wil.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 09 nov 2004 00:51

jas schreef:Het zal dan wel niemand verbazen dat ik het volledig met Vreugdenhil eens ben. Maar ook ik, ben uit de wereld, uit het rijk van de satan getrokken tot Gods wonderbaar Licht. Wat hij zei over zijn schoonvader werd hier niet correct weergegeven. Hij zei niet dat zijn schoonvader in de hel was, maar dat zijn vrouw dat denkt. Aan de andere kant, hij ontkende het ook niet, ik laat die uitspraak maar voor wat het was. Wat hij zei over de verleidingen die satan op ons afstuurt, is natuurlijk gewoon 100% waar. Ik vind ook dat hij wel alles onderbouwt wat hij zegt en uit de hele lezing blijkt een diepe bewogenheid met de jeugd. En dat house niet zo onschuldig is mag duidelijk zijn. Het is letterlijk herrie uit het rijk van satan. Hij zegt ze hebben de mic in de hel laten zakken en ja, ik kan niet anders dan hem gelijk geven. En ook alle andere onschuldig lijkende liedjes, staan bol van ontucht, hoererij en alles wat buiten God is. Ik begrijp dan ook niet dat dit alles op jullie geen indruk gemaakt heeft. En willen jullie ook nog beweren dat je in Christus bent? Durf je echt zo voor Hem te verschijnen? Ik kan er niet bij. Als zijn boodschap je echt niets doet, mag je je wortels nog wel eens nakijken.

Het zal ook wel niemand verbazen dat ik hier even op moet reageren. :P

Ik geloof ook wel dat satan verleidingen op ons afstuurt, ook via muziek, maar niet via alle muziek. Ik geloof daarnaast namelijk ook dat God mooie dingen op ons afstuurt via muziek.

Als hij zegt dat ze de microfoon in de hel hebben laten zakken heeft hij denk ik geen gelijk. Er zijn genoeg mensen die geprobeerd hebben zo diep te graven tot ze de hel tegenkwamen, maar voorzover bekend is het nog niemand gelukt.

Of het geen indruk maakt? Tja, toen ik als tweedeklassertje zijn verhaal kreeg te horen was ik inderdaad wel even onder de indruk ja. Emotioneel verhaal, bewogen ook. Maar ik denk dat jas het wel met me eens is dat emoties slechts een afwijken van de zuivere rede zijn, en als je daarna echt de argumenten die hij noemt onder de loep gaat nemen komen de meeste mensen toch op een iets genuanceerder beeld uit.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 09 nov 2004 01:04

Aragorn schreef:
jas schreef:Het zal dan wel niemand verbazen dat ik het volledig met Vreugdenhil eens ben. Maar ook ik, ben uit de wereld, uit het rijk van de satan getrokken tot Gods wonderbaar Licht. Wat hij zei over zijn schoonvader werd hier niet correct weergegeven. Hij zei niet dat zijn schoonvader in de hel was, maar dat zijn vrouw dat denkt. Aan de andere kant, hij ontkende het ook niet, ik laat die uitspraak maar voor wat het was. Wat hij zei over de verleidingen die satan op ons afstuurt, is natuurlijk gewoon 100% waar. Ik vind ook dat hij wel alles onderbouwt wat hij zegt en uit de hele lezing blijkt een diepe bewogenheid met de jeugd. En dat house niet zo onschuldig is mag duidelijk zijn. Het is letterlijk herrie uit het rijk van satan. Hij zegt ze hebben de mic in de hel laten zakken en ja, ik kan niet anders dan hem gelijk geven. En ook alle andere onschuldig lijkende liedjes, staan bol van ontucht, hoererij en alles wat buiten God is. Ik begrijp dan ook niet dat dit alles op jullie geen indruk gemaakt heeft. En willen jullie ook nog beweren dat je in Christus bent? Durf je echt zo voor Hem te verschijnen? Ik kan er niet bij. Als zijn boodschap je echt niets doet, mag je je wortels nog wel eens nakijken.

Het zal ook wel niemand verbazen dat ik hier even op moet reageren. :P

Ik geloof ook wel dat satan verleidingen op ons afstuurt, ook via muziek, maar niet via alle muziek. Ik geloof daarnaast namelijk ook dat God mooie dingen op ons afstuurt via muziek.

Als hij zegt dat ze de microfoon in de hel hebben laten zakken heeft hij denk ik geen gelijk. Er zijn genoeg mensen die geprobeerd hebben zo diep te graven tot ze de hel tegenkwamen, maar voorzover bekend is het nog niemand gelukt.

Of het geen indruk maakt? Tja, toen ik als tweedeklassertje zijn verhaal kreeg te horen was ik inderdaad wel even onder de indruk ja. Emotioneel verhaal, bewogen ook. Maar ik denk dat jas het wel met me eens is dat emoties slechts een afwijken van de zuivere rede zijn, en als je daarna echt de argumenten die hij noemt onder de loep gaat nemen komen de meeste mensen toch op een iets genuanceerder beeld uit.

Dat van die microfoon in de hel laten zakken, dat is figuurlijk bedoeld.... :mrgreen:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Johanne
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Johanne » 09 nov 2004 01:23

Er is een verschil tussen onschuldig lijkende en onschuldig zijnde liedjes. Sommige liedjes lijken heel onschuldig tot je je gaat verdiepen in de tekste etc. en dan kom je erachter dat ze dat dus totaal niet zijn; zoiets luister ik dan ook niet meer.
Maar wat hij zegt dat ze met housemuziek de mic in de hel hebben laten zakken vind ik een beetje onzin, sorry. Zoiets noem ik generaliseren. Er is ontzettend veel slechte house en noem maar op, maar dat zegt niet dat alle house slecht is. Er kan ook best house zijn met goede teksten etc. En wat de muziekstijl zelf betreft, ook daar zit denkwerk achter, zijn mensen mee bezig om het te maken, mensen die het gewoon leuk vinden muziek te maken en dat toevallig met deze muziekstijl willen doen, zonder ook maar een kwaade bedoeling of slechte tekst etc. Ik druk me misschien een beetje slecht uit, maar ik hoop dat je snapt wat ik bedoel...
"I am a lonely soldier, I fight my own war
Everyone's caught up in themselves
My wounded soul is tearing me down"

-Narnia-

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 09 nov 2004 13:36

Aragorn schreef:Het zal ook wel niemand verbazen dat ik hier even op moet reageren. :P

God kan met de minste zonde geen gemeenschap hebben Aragorn. Je kunt met die muziek niet voor Hem verschijnen. Vreugdenhil zegt niet zomaar wat, hij levert het bewijs er bij. Het valt gewoon niet goed te praten, ook niet door jou, of zelfs niet door jou, doorstrepen wat niet gewenst is.

Terug naar “Archief”