Ik ben dat met jou eens, maar om iemand af te schrijven en geen enkele autoriteit toe te kennen omdat velen vinden dat hij te extreme standpunten inneemt getuigt niet echt van realisme.
Ik schrijf hem niet perce af, ik ben het in bijna niets met hem eens. Ik vind dat hij extreme, ongenuanceerde standpunten. Die standpunten zijn ook nog eens uiterst persoonlijk en dus absoluut niet algemeen. Ik weet niet wat jij in dit geval onder het woord autoriteit verstaat, maar ik vraag me ten zeerste af of hij die heeft. En ik vind mezelf hierin behoorlijk realistisch...
Net als voor veel andere dingen geldt hier mijns inziens dat hetgeen jij doet in overeenstemming moet zijn met je geweten.
Het probleem is dat hij dat geweten vergeet. Hij vergeet het persoonlijk geweten van mensen. Hij oordeelt zelf in plaats van dat aan God over te laten. Hij bepaalt wat jij moet doen en wat jij je kunt verantwoorden richting eigen geweten en richting God.
En Aragorn, in vind niet dat zijn verleden hem per definitie autoriteit geeft.
Zijn reactie: "De heer Chaplin gilt nu in de hel om genade, en jij moet daar om lachen?" Ik vind dat te zot voor woorden. Dat oordeel is niet aan de mensen! En daarbij: Of Chaplin christen was of niet: Je kunt toch wel om dingen van niet-christenen lachen...?
Dit is een typisch geval van hypocriete, achterlijke, onnadenkende, idiote, schandalige christenbullshit (vergeef me het woord). Dit kun je gewoon niet maken.
Ik zeg toch ook niet: Vreugdenhils mening is belachelijk. Hij schreeuwt nu in de hel om genade en jij luisterde naar zijn toespraken?
(Oke, ik zei het wel. Ik meen het niet

Zijn mening respecteren... Ik vind dat altijd een beetje hypocriet. Ik respecteer dat hij mens is en zijn eigen mening heeft. Maar die mening vind ik achterlijk en verwerpelijk...