@tlantis schreef:Ik doel niet zo zeer dat het rechtvaardig klinkt... dat is inderdaad de stijl van de satan. Maar meer op het feit dat er een vermanende openbaring in zit... en de stijl van de duivel is meer dat hij met een halve waarheid een hele leugen rechtvaardig over laat komen.jas schreef:@tlantis schreef:jas schreef:parsifal schreef:taco schreef:een gelijkenis is een verzinsel. daar kan ik opzich wel mee inkomen. maar... koning saul huurde een heks in om elisa te raadplegen uit het dodenrijk. niet dat dat een goede zet van hem was.
welk beeld hebben wij eigenlijk over de hemel en over het leven na de dood? ik denk dat we daar bar weinig over kunnen zeggen
het ging om Samuel. Het geeft inderdaad wel vragen.
Dat kan Samuel niet geweest zijn hoor. Dat was de duivel in de gedaante van Samuel. Want wat zei de vrouw tegen Saul? 1 Sam. 28:13; "En de koning zeide tot haar: Vrees niet; maar wat ziet gij? Toen zeide de vrouw tot Saul: Ik zie goden, uit de aarde opkomend".
Ze sprak dus in het meervoud. Duivelse geesten kwamen omhoog, waarvan blijkbaar één de gedaante van Samuel aannam, want hoewel ze in het meervoud spreekt, stelt Saul een wedervraag in het enkelvoud, nl. "Hoe is zijn gedaante?"
Zou de duivel zoiets zeggen?
1Sam18:16-19 "Toen zeide Samuël: Waarom vraagt gij mij toch, dewijl de HEERE van u geweken en uw vijand geworden is? Want de HEERE heeft voor Zich gedaan, gelijk als Hij door mijn dienst gesproken heeft; en heeft het koninkrijk van uw hand gescheurd, en Hij heeft dat gegeven aan uw naaste, aan David. Gelijk als gij naar de stem des HEEREN niet gehoord hebt, en de hittigheid Zijns toorns niet uitgericht hebt tegen Amalek; daarom heeft de HEERE u deze zaak gedaan te dezen dage. En de HEERE zal ook Israël met u in de hand der Filistijnen geven, en morgen zult gij en uw zonen bij mij zijn; ook zal de HEERE het leger van Israël in de hand der Filistijnen geven."
Lijkt me sterk... Als ik dit gedeelte lees krijg ik sterk de indruk dat het hier weldegelijk om de geest van Samuel gaat...
o ja, vergis je niet. De duivel wordt ook wel een rechtvaardige genoemd. Er staat duidelijk dat hij opkwam uit de aarde. dat staat voor hel, ongoddelijk. Samuel was een rechtvaardige profeet die na zijn dood ongetwijfeld bij God in de hemel was. En het beste bewijs staat in de tekst zelf: "En morgen zult gij en uw zonen bij mij zijn". In de hel namelijk, want Saul was geen uitverkorene.
Ik wil niet zeggen dat je geen gelijkt hebt, het zou inderdaad wel een en andere verklaren, maar de uitleg dat het wel Samuel was lijkt mij gewoon aannemelijker...
Het is onmogelijk dat de zalige doden waarvan we zeker weten dat Samuel er één was, begeleid door "goden van satan" uit de aarde opkomen. Ik begrijp niet dat je dat niet gewoon inziet.