Televisie en Internet

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 nov 2004 10:16

Spons schreef:ah lekker is dat , dus de kerkraad is hier heilig, er staat toch niet in de bijbel gij zult geen tv hebben? dat zijn weer typische regeltjes die men als ouderlingen / kerkraad gemaakt heeft om macht te hebben. Ik ken zat mensen van de Gereformeerde gemeenten die een tv hebben (al dan niet in een kastje ) en internet ook nog. Je kan alles wel tegenhouden maar dat helpt toch niet, vroeg of laat gaan ze er zelf naar op zoek en vinden ze het, ik denk dat het verstandiger is om ze er mee te leren omgaan en te laten inzien wat voor gevolgen het kan hebben.

Kijk er is zat troep op tv en ninternet. dat kunnen zelfs ongelovigen nog wel beamen maar het is maar hoe je het gereedschap hanteert nietwaar. Ik zag onlangs nog een hele intr. documantaire over de oceaan en wat daar nog leeft, we kennen deze wereld voor maar 5 procent ofzo.

Ja, als we de wereld nog maar voor 5% kennen, waar we volledig inzitten, dan kun je je afvragen voor hoeveel % we de ware God kennen.

Maar het gaat er helemaal niet om of hetgeen die Kerkenraad beweert juist is, maar of je daar mee ingestemd hebt. Door in die kerk belijdenis te doen, wist je dat je daar geen tv mocht hebben, en heb je daar door je belijdenis mee ingestemd. Dat is gewoon een juridische handeling, heeft niks met goede of foute leer te maken, het is een overeenkomst. Dus ben je bij niet nakoming gewoon keihard schuldig. Er is geen excuus. Ik heb het zelf ook gedaan, maar ik was gewoon fout, kei- en keihard fout.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 08 nov 2004 10:31

waar staat dan in dat men geen tv mag hebben op bijbelse gronden ? nergens toch, dat heeft de kerkraad bedacht omdat zij zich aangevallen voelen op hun geloof omdat een zonde zou zijn volgens hen. zou ik dan een minder christen zijn omdat ik tv heb,

dat is net zo als met kort haar, mijn vrouw komt toevallig uit de GG en had best wel kort haar, zij werd toen door iedereen aangekeken en toen ze een keer haar hoedje vergeten was werd ze op de achterste bank geparkeerd,

zou ze minder geloven omdat ze haar hoed niet bij zich had, is het dan christelijk om iemand dan maar achter in de kerk neer te zetten.?

nee als je dat doet ben je net zoe erg als een farizeer. Ik weet zeker dat als ik daar toen aan het avondmaal was gegaan, (en ik was hervormd en ben het nu nog ) dan zou ik niet toegelaten worden.

Dit zijn dus typische regeltjes waardoor mensen een kerk uitgejaagd worden. Sorry dat ik mischien wat fel uitval maar met wie ging jezus om ? met de farizeers, nee met hoeren en tollenaars, en met mensen die opeens vertrouwen in hem hadden ( de man die niet kan lopen en door het dak gezakt wordt door zijn vrienden )

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 nov 2004 10:49

Spons schreef:waar staat dan in dat men geen tv mag hebben op bijbelse gronden ? nergens toch, dat heeft de kerkraad bedacht omdat zij zich aangevallen voelen op hun geloof omdat een zonde zou zijn volgens hen. zou ik dan een minder christen zijn omdat ik tv heb,

dat is net zo als met kort haar, mijn vrouw komt toevallig uit de GG en had best wel kort haar, zij werd toen door iedereen aangekeken en toen ze een keer haar hoedje vergeten was werd ze op de achterste bank geparkeerd,

zou ze minder geloven omdat ze haar hoed niet bij zich had, is het dan christelijk om iemand dan maar achter in de kerk neer te zetten.?

nee als je dat doet ben je net zoe erg als een farizeer. Ik weet zeker dat als ik daar toen aan het avondmaal was gegaan, (en ik was hervormd en ben het nu nog ) dan zou ik niet toegelaten worden.

Dit zijn dus typische regeltjes waardoor mensen een kerk uitgejaagd worden. Sorry dat ik mischien wat fel uitval maar met wie ging jezus om ? met de farizeers, nee met hoeren en tollenaars, en met mensen die opeens vertrouwen in hem hadden ( de man die niet kan lopen en door het dak gezakt wordt door zijn vrienden )

Wist je niet van tevoren dat het niet mocht dan?

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 08 nov 2004 10:57

Niemand kan jou iets verbieden of opdragen om iets te doen of nalaten te doen.

Geloof is nog altijd persoonlijk en niet collectief. Wat dit betreft zitten deze kerken er dus flink naast en hanteren zij een methode die net des Jezus is.

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 08 nov 2004 11:00

Ik wel maar de reden daarachter ben ik het niet mee eens, net als de manier waarop mensen weggemovveld worden als ze iets vergeten. maar goed, dat zegt niks over de huidige jongere generatie die (voor zover ik kan inschatten hier, een stuk flexibeler is )

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 nov 2004 13:14

Sabra schreef:Niemand kan jou iets verbieden of opdragen om iets te doen of nalaten te doen.

Geloof is nog altijd persoonlijk en niet collectief. Wat dit betreft zitten deze kerken er dus flink naast en hanteren zij een methode die net des Jezus is.

Het gaat er niet om of het juist is dat ze het verbieden. Het gaat er om of je met die (on)juiste beperking van je vrijheid hebt ingestemd. Als dat zo is, door belijdenis of wat dan ook, ben je schuldig als je je daar niet aan houdt. Het is gewoon een juridische overeenkomst. Verder ben ik het ook niet eens met het verbod op zich, maar dat doet er helemaal niet toe.

joepie

Berichtdoor joepie » 08 nov 2004 13:30

jas schreef:
Sabra schreef:Niemand kan jou iets verbieden of opdragen om iets te doen of nalaten te doen.

Het gaat er niet om of het juist is dat ze het verbieden. Het gaat er om of je met die (on)juiste beperking van je vrijheid hebt ingestemd. Als dat zo is, door belijdenis of wat dan ook, ben je schuldig als je je daar niet aan houdt. Het is gewoon een juridische overeenkomst. Verder ben ik het ook niet eens met het verbod op zich, maar dat doet er helemaal niet toe.

Ik denk dat je als je belijdenis doet je instemd met de leer van die kerk en dat heeft niets te maken met regelstjes die mensen erbij denken te moeten hebben. Want er zal niet in de KO van die kerk staan dat je geen TV mag hebben of open internet.
Dan zouden ze die KO elke keer moeten aanpassen en dat is niet gebeurd.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 08 nov 2004 13:31

Met een belijdenis belijdt je je geloof in God en het vrijmakende werk van Jezus de Gezalfde.

Of zie ik dat verkeerd?

joepie

Berichtdoor joepie » 08 nov 2004 13:42

Sabra schreef:Met een belijdenis belijdt je je geloof in God en het vrijmakende werk van Jezus de Gezalfde.

Of zie ik dat verkeerd?

En je belijd dat je instemd met de leer van de kerk waar je belijdenis doet. En je steld je onder opzicht en tucht van de kerkenraad van die kerk.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 nov 2004 13:43

joepie schreef:
jas schreef:

Ik denk dat je als je belijdenis doet je instemd met de leer van die kerk en dat heeft niets te maken met regelstjes die mensen erbij denken te moeten hebben. Want er zal niet in de KO van die kerk staan dat je geen TV mag hebben of open internet.
Dan zouden ze die KO elke keer moeten aanpassen en dat is niet gebeurd.

Nee zo werkt het in die kerken niet. Het is ten eerste alg. bekend dat het niet mag, het is nl. een synodebesluit waar iedereen kennis van kan nemen. Vaak wordt het ook nog gezegd op belijdeniscatechisatie.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 08 nov 2004 14:06

Als ik belijdenis doe, dan belijd ik niet de leer, noch zet ik mij onder de tucht van de kerkenraad. Ik belijd mijn geloof in God, en Jezus als mijn zaligmaker. Daarnaast zet ik mij onder de tucht van de bijbel.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 nov 2004 14:34

Sabra schreef:Als ik belijdenis doe, dan belijd ik niet de leer, noch zet ik mij onder de tucht van de kerkenraad. Ik belijd mijn geloof in God, en Jezus als mijn zaligmaker. Daarnaast zet ik mij onder de tucht van de bijbel.

Ja Sabra, dat kan dan misschien in die kerk waar jij naar toe gaat maar in de "zwaardere" kerken ligt dat niet zo. Daar houdt belijdenis ook in dat je beaamt het eens te zijn met de leer zoals dat alhier in deze kerk geleerd wordt.

joepie

Berichtdoor joepie » 08 nov 2004 17:39

jas schreef:
Sabra schreef:Als ik belijdenis doe, dan belijd ik niet de leer, noch zet ik mij onder de tucht van de kerkenraad. Ik belijd mijn geloof in God, en Jezus als mijn zaligmaker. Daarnaast zet ik mij onder de tucht van de bijbel.

Ja Sabra, dat kan dan misschien in die kerk waar jij naar toe gaat maar in de "zwaardere" kerken ligt dat niet zo. Daar houdt belijdenis ook in dat je beaamt het eens te zijn met de leer zoals dat alhier in deze kerk geleerd wordt.

Nu zo zwaar is het bij ons niet hoor. Zou haast zeggen : er kan tegenwordig bijna alles :(

Maar je zegt bij ons wel ja op de volgende vragen:
Belijd u dat de leer van het Oude en Nieuwe Testament die in de Apostolische Geloofsbelijdenis is samengevat en hier in de christelijke kerk geleerd wordt, de ware en volkomen leer van de verlossing is? En beloofd u bij de belijdenis van deze leer door Gods genade te blijven in leven en sterven?

Geloofd u Gods verbondsbelofte, waarvan u in de doop het teken en zegel ontvangen hebt? En belijdt u, nu u de toegang vraagt tot het heilig avondmaal, dat u vanwege uw zonden een afkeer hebt van uzelf en u voor God verootmoedigt en uw leven buiten uzelf in Jezus Christus, de enige verlosser, zoekt?

Verklaard u, dat u van harte begeert God de Heere lief te hebben en te dienen naar zijn Woord, te breken met de wereldse begeerten, en uw oude natuur te doden en godvrezend te leven?

Beloofd u zich te onderwerpen aan de kerkelijke vermaning en tucht, indien u zich- waarvoor God u genadig beware- in leer en leven misgaat?

Deze vier vragen worden er dus gesteld. En daar zeg je, ja, op.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 nov 2004 17:49

joepie schreef:
jas schreef:

Nu zo zwaar is het bij ons niet hoor. Zou haast zeggen : er kan tegenwordig bijna alles :(

Maar je zegt bij ons wel ja op de volgende vragen:
Belijd u dat de leer van het Oude en Nieuwe Testament die in de Apostolische Geloofsbelijdenis is samengevat en hier in de christelijke kerk geleerd wordt, de ware en volkomen leer van de verlossing is? En beloofd u bij de belijdenis van deze leer door Gods genade te blijven in leven en sterven?

Geloofd u Gods verbondsbelofte, waarvan u in de doop het teken en zegel ontvangen hebt? En belijdt u, nu u de toegang vraagt tot het heilig avondmaal, dat u vanwege uw zonden een afkeer hebt van uzelf en u voor God verootmoedigt en uw leven buiten uzelf in Jezus Christus, de enige verlosser, zoekt?

Verklaard u, dat u van harte begeert God de Heere lief te hebben en te dienen naar zijn Woord, te breken met de wereldse begeerten, en uw oude natuur te doden en godvrezend te leven?

Beloofd u zich te onderwerpen aan de kerkelijke vermaning en tucht, indien u zich- waarvoor God u genadig beware- in leer en leven misgaat?

Deze vier vragen worden er dus gesteld. En daar zeg je, ja, op.

dus ben je schuldig als je die overtreedt. Hoewel bij jullie het hebben van een tv daar niet bij zal horen.

joepie

Berichtdoor joepie » 08 nov 2004 17:55

Nee, zeg, zou wel erg dom wezen. Kan me ook niet voorstellen dat er een synodebesluit over zou kunnen zijn door andere kerken.

Toen wij onze jongste van de vrijgemaakte school haalden en hem naar een algemeen christelijke school deden, kwam de kerkenraad op bezoek.
Of wij wel wisten dat wij zo onze doopbelofte niet nakwamen?
Nu dat heeft heel wat hete gesprekken opgeleverd en uiteindelijk moesten ze toegeven dat wij dat dus nooit hadden beloofd bij de doop van onze zoon. Bij niet één kind trouwens.
Maar ze dachten het wel en hadden bedacht dat wij dus fout zaten en ze ons onder kerkelijke tucht behoorden te zetten. Maar daar is niets van gekomen.

Als kerkenraad kun je natuurlijk wel van alles bedenken hoe iemand zou moeten leven en doen, maar je kunt het niet als regel geven, in die zin dat anderen dat moeten navolgen willen ze Christen zijn.
En lid van jou kerk. Als het nergens opgeschreven staat, en jij kan aantonen dat je niet tegen zijn Woord ingaat, kunnen ze het ook niet hard maken. Ik zou dus echt doorgegaan zijn tot aan de synode als de kerkenraad doorgezet had.

Terug naar “Archief”