geen homo-dominee?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

PeterD

Berichtdoor PeterD » 05 nov 2004 14:57

De man van een vrouw: dus niet van een man
De man van één vrouw: dus nog steeds niet van een man

Dus hoe je het ook leest, er blijft geen ruimte over voor praktiserende homo dominees

taco
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor taco » 05 nov 2004 15:22

de bijbel zegt zo enorm veel.

deze tekst is geschreven aan een gemeente toen. in die cultuur en context. we proberen nu, vandaag, handvaten te vinden, om?? waarom is het noodzakelijk om stelling te nemen tegen homodominees? om onszelf wat zekerder te voelen? bilbisisme?

wil jij zeggen, sela, dat het verkeerd is om met bijbelse handvaten te werken?

met een eenduidig standpunt over deze kwestie kwetsen we mensen die er meer vrijmoedigheid over hebben. we zondigen wellicht tegen de opdracht 'oordeel niet opdat gij niet geoordeeld wordt', jezus preekt liefde onder elkaar, met algemene stellingname wordt dit niet bevorderd.

inhoudelijk reageren kan bijna niet zonder een zeer brede context.

de liefde is belangrijk..maar als iemand op de verkeerde weg is..dan zeg jij er toch ook wat van? ongeacht of dat die iemand dat als kritiek ziet? heb jij de durf om je eigen waarden (al zijn die misschien wel ouderwets) te verdedigen? ook al noemen ze het fundamentalisme en niet meer iets van deze tijd?

wat ik begrijp uit jouw woorden is dat de kerk mee moet gaan met de tendens en context van de huidige tijd. echter, het heeft een grens. God is inderdaad een opperwezen en ja Hij heeft ook het laatste woord. gelukkig heeft hij ons ook allemaal gezond verstand, een geweten en de bijbel gegeven om al deze moeilijke zaken uit te pluizen.

sela

Berichtdoor sela » 06 nov 2004 12:06

taco schreef: [..] heb jij de durf om je eigen waarden (al zijn die misschien wel ouderwets) [..]

jazeker: en daarbij wil ik graag verdedigen dat elk individueel geval uniek is. van homo, gescheiden mens tot refowebbers. er zijn ten aanzien van dit onderwerp geen algemene stellingen in te nemen wil je e.e.a. niet over 1 kam scheren. god kent ieder bij zijn naam.

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 06 nov 2004 12:45

PeterD schreef:Intenties van een praktiserende homodominee schuif ik terzijde. Het gaat niet om wat de mens wil, maar wat God wil. En dat heeft Hij geopenbaard in de Heilige Schrift.

Ik begrijp je gedachten en de Bijbelse onderbouwing. Ik begrijp alleen je eerste zin niet . . . . wat doet het met jou mensbeeld als je zomaar intenties terzijde kan schuiven? Hou je dan nog wel een mensbeeld over? Of is dit meer een lijst van regels waarmee je kunt meten of iemand voldoet of niet?

Dit is niet direct persoon tegen jou hoor peter, maar ik zie deze tendens in Reformatorische en evangelische kring. Ik ken veel mensen die buiten de boot vallen, maar ondertussen support hard nodig hebben omdat ze midden in de wereld de hun ding voor God doen . . . . Ik noemde het al eerder 'mensen die het vieze werk opknappen.'

Blijf gerust bij je standpunt dat het niet kan volgens de Bijbel, maar bid dat je ook volledig klaar kan staan voor een homodominee als hij jou support nodig heeft . . . .

peace, Scape

PeterD

Berichtdoor PeterD » 06 nov 2004 16:00

Dat ik de intenties van een homodominee aan de kant schuif werd in een ander verband bedoeld dan jij nu waarschijnlijk op doel.

Wat ik bedoel is dit. Als een praktiserende homo wil worden, komt dat volgens mij uit zijn eigen hart. Een dominee moet een roeping hebben. Een roeping is meer dan een gevoel in je hart dat je dominee wil worden, net zoal je ervoor kan kiezen stratenmaker te worden.

Als een praktiserende homo dominee wil worden, is dat niet volgens een roeping van God. God roept geen praktiserende homo tot het ambt. Anders zou Hij Zichzelf tegenspreken mbt de genoemde tekst.

Iets anders is het wat je zegt, een homo aan de kant schuiven. Dat zal ik dus niet doen. Zo iemand kan het moeilijk hebben, en heeft ook zijn naaste nodig.
Alleen als ambtsdrager kan ik hem niet accepteren.

Let wel, dit is mijn zienswijze, en ik vertegenwoordig geen gemeente of stroming hiermee.

sela

Berichtdoor sela » 06 nov 2004 16:06

god roept vast wel eens praktiserende homo's tot het ambt.
en nu ja zeg, hoe kun je toetsen of dit uit zijn eigen hart komt?

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 07 nov 2004 13:28

PeterD schreef:Wat ik bedoel is dit. Als een praktiserende homo wil worden, komt dat volgens mij uit zijn eigen hart. Een dominee moet een roeping hebben. Een roeping is meer dan een gevoel in je hart dat je dominee wil worden, net zoal je ervoor kan kiezen stratenmaker te worden.

Als ik het goed begrijp zeg je dat iemand van te voren al weet dat hij geen dominee kan worden als hij samenwoont met een andere man. correct me if I'm wrong.

Ik begrijp je mening en spreek dan ook vanuit een andere invalshoek, nl dat ik zie dat God soms controversieler is dan ik kan begrijpen. Ik spreek dan ook over de stap erna . . . iemand woont samen met een man en is dominee, wat dan? Dit is namenlijk wel realiteit, en ik vindt het belangrijk dat deze mensen wel support hebben, op basis deze discussie krijg ik de indruk dat zo iemand niet als broeder wordt gezien. . . deze verwijdering baren mij zorgen. Ik zie grote verschillen, onenigheid en veroordelingen.

Tegelijkertijd zie ik mensen die niet meegaan in de regels van het wetticismne, de hang naar perfectionisme en kerkpolitieke gevoeligheden. Zij bevinden zich op belangrijke plekken midden in de maatchappij en fungeren als bruggen tussen de kerk en maatschappij. Persoonlijk schaar ik de homodominee ook onder deze categorie mensen. Zijn zijn gewoon dienstbaar voor God en gaan verder met hun roeping, en God gaat wel met hen, maar de rest van de kerk?

peace, scape

peace, scape

taco
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor taco » 08 nov 2004 08:36

taco schreef:
[..] heb jij de durf om je eigen waarden (al zijn die misschien wel ouderwets) [..]

jazeker: en daarbij wil ik graag verdedigen dat elk individueel geval uniek is. van homo, gescheiden mens tot refowebbers. er zijn ten aanzien van dit onderwerp geen algemene stellingen in te nemen wil je e.e.a. niet over 1 kam scheren. god kent ieder bij zijn naam.

ik heb nooit gezegd dat ik iedereen over 1 kam scheer. ik heb wel gezegd dat je dit soort dingen individueel mag toetsen aan het Woord van God. wat is daar mis mee?

is een praktiserend homo onberispelijk? ik (en vele anderen) geven wel degelijk het verschil aan tussen praktiserend en niet-praktiserend. bovendien gaf ik ook een voorbeeld van een vriend van me die actief in de kerk is EN homo.

is het gebod: Gij zult niet doden (voorbeeldje) ook over 1 kam scheren?
ik vind van niet. iedereen weet dat het niet goed is...en iedereen weet ook waarom.

mijn vraag (een individuele) is dan ook op welke manier een homo een relatie met God heeft en hoever hij geestelijk is als hij vind dat hij een roeping heeft om dominee te worden. immers, ook een hetero moet geestelijk volwassen zijn en goed leiding kunnen geven.[/quote]

sela

Berichtdoor sela » 08 nov 2004 08:45

taco schreef:is een praktiserend homo onberispelijk?

is het gebod: Gij zult niet doden (voorbeeldje) ook over 1 kam scheren?

mijn vraag (een individuele) is dan ook op welke manier een homo een relatie met God heeft en hoever hij geestelijk is als hij vind dat hij een roeping heeft om dominee te worden. immers, ook een hetero moet geestelijk volwassen zijn en goed leiding kunnen geven.

persoonlijk ben ik geen homo dus ik weet niet hoe een homo een relatie met god heeft. maar ik vermoed dat dat is als ieder mens. immers, god maakt geen onderscheid tussen homo's en mensen, maar kent ieder bij zijn naam.

doden is iets essentieels anders dan homo zijn denk ik.

waar het me om ging is dat je niet algemeen kunt stellen dat homo-zijn en dominee niet samen kan gaan. niet op basis van de bijbeltekst die is aangehaald. dat is biblisisme m.i.. en wie zijn wij om ff te besluiten dat deze mensen [homodominees] het niet oprecht bedoelen of niet geestelijk genoeg zijn. dat is pure discriminatie!!

PeterD

Berichtdoor PeterD » 08 nov 2004 08:53

sela schreef:dat is pure discriminatie!!

Sorry hoor sela, maar wie ben jij om God te beschuldigen van discriminatie?

Ik heb helemaal niets tegen homo's. Op grond van de Bijbel heb ik wel wat tegen praktiserende homo's. Op grond van de Bijbel heb ik helemaal wat tegen praktiserende homo's die dominee zijn.

De discussie gaat mij niet om de intenties van een mens. (Homo of niet) Het gaat mij er om dat God roept die Hij wil, en dat Hij daarmee niet tegen zijn eigen Woord in zal gaan. Dus lijkt mij de conclusie duiselijk; als een praktiserende Homo van God dominee moet worden, zal God zelf er voor zorgen dat de beste man eerst zijn zondige praktijken nalaat, en daarna pas dominee zal worden.

Omdat ik die tekst in de Bijbel aanhang wordt in beschuldigd van biblisisme. Het zij zo. Echter wat in Gods Woord staat, bijft voor mij vast en onverbroken.

sela

Berichtdoor sela » 08 nov 2004 09:00

ik beschuldig god niet van disciminatie.

ik vind het heel erg dat je zo over homo's denkt. en daarom reageer ik zoals ik reageer. men, wie zijn wij om te beslissen over intenties van mensen. voor god is iedereen gelijk.

enne.. voor mij is de bijbel ook gods onfeilbaar woord hoor.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 08 nov 2004 09:23

sela schreef:men, wie zijn wij om te beslissen over intenties van mensen. voor god is iedereen gelijk.

enne.. voor mij is de bijbel ook gods onfeilbaar woord hoor.

Gelukkig hoef ik ook niet te beslissen over de intenties van mensen. Wat ik wel doe is Gods Woord lezen, en dat toepassen.
Zie jij nu echt geen tegenstrijdigheid tussen Gods Woord en het dominee zijn van een praktiserende homo? Ik kan me dat niet voorstellen.

Of zet jij de intenties van mensen hoger dan de woorden uit de Bijbel? Dat idee krijg ik nu namelijk. De aangehaalde tekst wordt aan de kant geschoven, want o, het is zo erg als je iemand op zn teentjes trap...

Graag hoor ik van je waarom jij die ene tekst aan de kant schuif.

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 08 nov 2004 09:52

taco schreef:is een praktiserend homo onberispelijk? ik (en vele anderen) geven wel degelijk het verschil aan tussen praktiserend en niet-praktiserend. bovendien gaf ik ook een voorbeeld van een vriend van me die actief in de kerk is EN homo.

mijn vraag (een individuele) is dan ook op welke manier een homo een relatie met God heeft en hoever hij geestelijk is als hij vind dat hij een roeping heeft om dominee te worden. immers, ook een hetero moet geestelijk volwassen zijn en goed leiding kunnen geven.

Het verschil tussen praktiserend en niet praktiserend is een noodoplossing die bedacht is om een soort van homopastoraat mogelijk te maken. Immers, als je de Bijbel letterlijk neemt zal een homo ter dood veroordeeld moeten worden. Dat ging zelfs de rechtse hoek wat te ver, en men heeft een splitsing bedacht. Overigens een gedachte die nog geen 50 jaar oud is. Een splitsing die zowel menselijk als Bijbels op geen enkele manier te verdedigen is. En uiteindelijk alleen maar meer mensen kapot maakt. Als een hetero met zijn vrouw het bed in duikt heet dat de liefde bedrijven maar als een homo met zijn partner de liefde bedrijft noemt men dat praktiseren.
En zo worden mensen dus aan de verkeerde kant gezet. En dan heeft men vreselijk veel medelijden met die homo die het wel is maar het niet doet. Want die heeft het zo zwaar. Terwijl men er even aan voorbij gaat dat die moeite voort komt uit een idee dat men zelf verzonnen heeft.

Je vraagt je af in hoeverre een homo een relatie met God heeft. Voor mij is mijn relatie met God juist een bevrijding geweest. Na jarenlang vechten tegen mijn geaardheid heeft Hij mij vrij gemaakt. Heb ik mogen leren dat ik ben zoals ik door Hem bedoeld ben. Heel moeilijk soms, maar met Hem spring ik over een muur. Ik heb mijn partner van God gekregen en heb hem aan Hem moeten terug geven. Eerst was ik er vreselijk kwaad om maar Hij heeft mij de kracht gegeven om het in Zijn handen te leggen.

Gisteren preekte onze dominee over ps 118:17, "No moriré, sino que vivré" of in het Nederlands (SV) "Ik zal niet sterven, maar leven.
en het vervolg: ik zal de daden des Heeren vermelden. Wat een gigantische rijkdom. Ik mag en kan leven met Hem.

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 08 nov 2004 10:06

PeterD schreef:Ik heb helemaal niets tegen homo's. Op grond van de Bijbel heb ik wel wat tegen praktiserende homo's. Op grond van de Bijbel heb ik helemaal wat tegen praktiserende homo's die dominee zijn.

De discussie gaat mij niet om de intenties van een mens. (Homo of niet) Het gaat mij er om dat God roept die Hij wil, en dat Hij daarmee niet tegen zijn eigen Woord in zal gaan. Dus lijkt mij de conclusie duiselijk; als een praktiserende Homo van God dominee moet worden, zal God zelf er voor zorgen dat de beste man eerst zijn zondige praktijken nalaat, en daarna pas dominee zal worden.

Waarmee je dus jouw eigen inzicht over de Bijbel gelijk stelt aan Gods plan. Als je de aangehaalde Bijbeltekst letterlijk wilt toepassen kan er geen een vrijgezelle man dominee worden. Zelfs een keurig gehuwde hetero predikant zonder kinderen lukt niet, nog afgezien van alle karakter eigenschappen.

God roept en zend gelukkig nog steeds mensen om in Zijn wijngaard te arbeiden. En dan maakt het niet uit of dat hetero's of homo's zijn.

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 08 nov 2004 10:30

Zareb schreef: God roept en zend gelukkig nog steeds mensen om in Zijn wijngaard te arbeiden. En dan maakt het niet uit of dat hetero's of homo's zijn.

Amen zareb, je verwoordt hiermee een belangrijke kernwaarde van mijn geloof.

peace, Scape

Terug naar “Archief”