De man van een vrouw: dus niet van een man
De man van één vrouw: dus nog steeds niet van een man
Dus hoe je het ook leest, er blijft geen ruimte over voor praktiserende homo dominees
Moderator: Moderafo's
de bijbel zegt zo enorm veel.
deze tekst is geschreven aan een gemeente toen. in die cultuur en context. we proberen nu, vandaag, handvaten te vinden, om?? waarom is het noodzakelijk om stelling te nemen tegen homodominees? om onszelf wat zekerder te voelen? bilbisisme?
wil jij zeggen, sela, dat het verkeerd is om met bijbelse handvaten te werken?
met een eenduidig standpunt over deze kwestie kwetsen we mensen die er meer vrijmoedigheid over hebben. we zondigen wellicht tegen de opdracht 'oordeel niet opdat gij niet geoordeeld wordt', jezus preekt liefde onder elkaar, met algemene stellingname wordt dit niet bevorderd.
inhoudelijk reageren kan bijna niet zonder een zeer brede context.
taco schreef: [..] heb jij de durf om je eigen waarden (al zijn die misschien wel ouderwets) [..]
PeterD schreef:Intenties van een praktiserende homodominee schuif ik terzijde. Het gaat niet om wat de mens wil, maar wat God wil. En dat heeft Hij geopenbaard in de Heilige Schrift.
PeterD schreef:Wat ik bedoel is dit. Als een praktiserende homo wil worden, komt dat volgens mij uit zijn eigen hart. Een dominee moet een roeping hebben. Een roeping is meer dan een gevoel in je hart dat je dominee wil worden, net zoal je ervoor kan kiezen stratenmaker te worden.
taco schreef:
[..] heb jij de durf om je eigen waarden (al zijn die misschien wel ouderwets) [..]
jazeker: en daarbij wil ik graag verdedigen dat elk individueel geval uniek is. van homo, gescheiden mens tot refowebbers. er zijn ten aanzien van dit onderwerp geen algemene stellingen in te nemen wil je e.e.a. niet over 1 kam scheren. god kent ieder bij zijn naam.
taco schreef:is een praktiserend homo onberispelijk?
is het gebod: Gij zult niet doden (voorbeeldje) ook over 1 kam scheren?
mijn vraag (een individuele) is dan ook op welke manier een homo een relatie met God heeft en hoever hij geestelijk is als hij vind dat hij een roeping heeft om dominee te worden. immers, ook een hetero moet geestelijk volwassen zijn en goed leiding kunnen geven.
sela schreef:dat is pure discriminatie!!
sela schreef:men, wie zijn wij om te beslissen over intenties van mensen. voor god is iedereen gelijk.
enne.. voor mij is de bijbel ook gods onfeilbaar woord hoor.
taco schreef:is een praktiserend homo onberispelijk? ik (en vele anderen) geven wel degelijk het verschil aan tussen praktiserend en niet-praktiserend. bovendien gaf ik ook een voorbeeld van een vriend van me die actief in de kerk is EN homo.
mijn vraag (een individuele) is dan ook op welke manier een homo een relatie met God heeft en hoever hij geestelijk is als hij vind dat hij een roeping heeft om dominee te worden. immers, ook een hetero moet geestelijk volwassen zijn en goed leiding kunnen geven.
PeterD schreef:Ik heb helemaal niets tegen homo's. Op grond van de Bijbel heb ik wel wat tegen praktiserende homo's. Op grond van de Bijbel heb ik helemaal wat tegen praktiserende homo's die dominee zijn.
De discussie gaat mij niet om de intenties van een mens. (Homo of niet) Het gaat mij er om dat God roept die Hij wil, en dat Hij daarmee niet tegen zijn eigen Woord in zal gaan. Dus lijkt mij de conclusie duiselijk; als een praktiserende Homo van God dominee moet worden, zal God zelf er voor zorgen dat de beste man eerst zijn zondige praktijken nalaat, en daarna pas dominee zal worden.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten