Leed Jezus ook als God?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 05 nov 2004 01:41

Marnix schreef:Jezus Godheid en mensheid waren niet te scheiden.... Jezus was Zijn hele leven God en mens... ook in zijn sterven.

Alleen God verliet Jezus wel op dat moment.... waardoor die intieme band tussen Vader en Zoon, die drieeenheid tijdelijk werd onderbroken.... dat neemt niet weg dat Jezus nog steeds God was.... Kijk maar naar wat Hij tegen de moordenaars zegt... als Hij op dat moment alleen mens was en geen God... had Hij dat nooit kunnen zeggen.

En Jezus lichaam was menselijk... maar Hij bleef Gods Zoon... het is niet zo dat puur Zijn lichaam leed... en Zijn ziel niet... integendeel, Jezus lichamelijke lijden was niks vergeleken met het geestelijke lijden waar Hij doorheen ging.

Daar gaat het niet om. Het gaat er om of de Godheid leed. Nee dus. Onmogelijk.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 05 nov 2004 01:42

Andre schreef:
jas schreef:
Andre schreef:
jas schreef:
Andre schreef:God kan wel verdriet hebben, als kinderen van Hem, Hem de rug toekeren bijvoorbeeld, maar dat is niet de discussie?

Dat is niet verdriet in de betekenis zoals wij dat kennen. Zoals God ook geen spijt heeft van Zijn daden in de betekenis zoals wij dat kennen.

Conclusie jij weet hoe God denkt?
Of jij weet dat mensen niet als God kunnen denken?

Nee, en dat hoeft gelukkig ook niet. God openbaart Zich in Zijn Woord als de volmaakte God. Emotie betekent een verstoring van geestelijk evenwicht. Dat is dus bij God ondenkbaar, want het duidt op onvolmaaktheid. Dus heeft God geen emoties in de zin zoals wij die kennen.

Toch wel vreemd dan dat Jezus huilde bij het graf van Lazarus
Nee, dat is niet vreemd. Jezus was ook volledig mens. Het was niet de God Jezus die daar huilde, maar de Mens Jezus. God naar Zijn Wezen bezien, kan niet lijden.

André

Berichtdoor André » 05 nov 2004 01:46

Even een tussen vraagje, je bent er wel van overtuigd dat God, Jezus en de Heilige Geest een 3 éénheid zijn?

joepie

Berichtdoor joepie » 05 nov 2004 07:56

Waarom zou God niet kunnen lijden?
Hij kan toch ook toornen? En wel zo erg dat Hij liever Zijn eigen Zoon gaf om de toorn over de zonde weg te nemen dan ze ongestraft te laten!
Als God dat kan waarom dan niet ook lijden?
Al zal het niet zo zijn als wij dat ervaren. Maar Hij is echt wel verdrietig over de zonde die wij Hem aan doen. En dat is een soort lijden.
Want wat hebben wij aan een God die emotieloos is?
Die niet met je mee lijd?
Die niet blij is met de blijden?
Dat zou dan een God zijn die zijn kinderen niet kend in hun emoties?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 05 nov 2004 08:25

joepie schreef:Waarom zou God niet kunnen lijden?
Hij kan toch ook toornen? En wel zo erg dat Hij liever Zijn eigen Zoon gaf om de toorn over de zonde weg te nemen dan ze ongestraft te laten!
Al zal het niet zo zijn als wij dat ervaren. Maar Hij is echt wel verdrietig over de zonde die wij Hem aan doen. En dat is een soort lijden.

Als God emoties worden toegeschreven zijn dat niet emoties zoals wij die kennen. God is een heilig en volmaakt Wezen die Zich niet laat leiden door driften of emotionele verstandsverbijstering. God kan niet lijden, lijden is een teken van onvolmaaktheid, onvolkomenheid. Het is een gevolg van de zonde. Hij hoeft geen emoties te hebben om ons te kunnen begrijpen. Daar is Hij tenslotte God voor. Hij hoeft toch ook niet te zondigen om te weten wat zonde is?

joepie

Berichtdoor joepie » 05 nov 2004 09:00

jas schreef:
joepie schreef:Waarom zou God niet kunnen lijden?

Als God emoties worden toegeschreven zijn dat niet emoties zoals wij die kennen. God is een heilig en volmaakt Wezen die Zich niet laat leiden door driften of emotionele verstandsverbijstering. God kan niet lijden, lijden is een teken van onvolmaaktheid, onvolkomenheid. Het is een gevolg van de zonde. Hij hoeft geen emoties te hebben om ons te kunnen begrijpen. Daar is Hij tenslotte God voor. Hij hoeft toch ook niet te zondigen om te weten wat zonde is?

Je valt in herhalingen! Je leest niet wat ik schrijf!
God kan b.v. ook vreselijke TOORNEN!
God is een JALOERS God.
Dus als God dat wel kent dan kent hij ook lijden.
Want toornen en jaloers zijn is in zekere zin OOK lijden.
Lijden omdat ze niet naar je luisteren en steeds weer opnieuw tegen je zondigen.
Lijden omdat ze een andere God boven jou stellen.
Want bij hen ene komt het andere. Is eigenlijk de keerzijde van de medaille.
Jezus is van Zijn Veder verlaten geweest. Hij kon het lijden alleen maar volbrengen OMDAT Hij tegelijk God was. En dus het lijden kon dragen.
En het lijden van Jezus hield juist in had Hij als God een menselijke natuur moest aannemen. Dat Hij als God neer moest dalen in de hel.
Dat moest Hij als mens omdat de mens de zonde in de wereld heeft gebracht, en dat moest Hij als God, omdat de mense de verschrikkingen niet zou kunnen dragen. Dus DRAGEN. En daardoor ook de last die dat meebracht: LIJDEN.

parsifal
Majoor
Majoor

Re: Leed Jezus ook als God?

Berichtdoor parsifal » 05 nov 2004 09:04

jas schreef:
parsifal schreef:Uit een ander topic:

jas schreef:Ja parsifal, dat is zo. God kan niet lijden. Slechts de mens kan lijden a.g.v. de zonde. De mensheid van Jezus droeg de zonden van de uitverkorenen, ja is Zelf tot zonde gemaakt. Het is echter ondenkbaar dat de Godheid gemeenschap zou hebben gehad met de zonde. Dus het kan niet.

Zou je je nader kunnen verklaren?

Dit antwoord was een verklaring. Moet ik ook de verklaring verklaren? Het is duidelijk dat God met de minste zonde geen gemeenschap kan hebben. Daarom was het noodzakelijk dat de Godheid tijdens het diepe lijden, waarin Christus tot zonde gemaakt werd, van Hem week.
Los daarvan echter, is het sowieso onmogelijk voor God om te lijden, tenzij Hij ophoudt God te zijn. Het lijden is een typisch gevolg van de zonde. God kan niet zondigen dus ook niet lijden. Lijden is inherent aan zonde.

Allereerst lijkt het me inderdaad een filosofische constructie die je maakt, waarbij Hoe God is, vanuit het idee wordt ingevuld, niet vanuit de manier zoals Hij Zich in de Bijbel openbaart. Bij het kruis wordt nog steeds gesproken over God's Zoon. Als ik bijvoorbeeld het loflied uit Philipenzen 2 lees zie ik hier niet de scheiding in de naturen van Christus. Verder lees je ook in de toespraak van Petrus op pinksteren een verwijzing naar psalm 139 op Christus betrokken, dat Zijn ziel tot in de hel niet verlaten is.

De Catechismus spreekt over het lijden van God's Zoon.
De Nederlandse Geloofsbelijdenis belijdt dit:

Wij geloven dat door deze ontvangenis de Persoon des Zoons onafscheidelijk verenigd en te zamen gevoegd is met de menselijke natuur; zodat er niet zijn twee Zonen Gods, noch twee Personen, maar twee naturen in een enigen Persoon verenigd; doch elke natuur haar onderscheidene eigenschappen behoudende. Gelijk dan de Goddelijke natuur altijd ongeschapen gebleven is, zonder begin der dagen of einde des levens, vervullende hemel en aarde, alzo heeft de menselijke natuur haar eigenschappen niet verloren, maar is een schepsel gebleven, hebbende begin der dagen, zijnde een eindige natuur, en behoudende al hetgeen dat een waar lichaam toebehoort. En hoewel Hij haar door Zijn verrijzenis onsterfelijkheid gegeven heeft, nochtans heeft Hij de waarheid Zijner menselijke natuur niet veranderd, dewijl onze zaligheid en verrijzenis mede hangen aan de waarheid Zijns lichaams. Doch deze twee naturen zijn alzo te zamen verenigd in één Persoon, dat zij ook zelfs door Zijn dood niet gescheiden zijn geweest. Zo was dan hetgeen Hij stervende in de handen Zijns Vaders bevolen heeft, een ware menselijke geest, die uit Zijn lichaam scheidde; maar intussen bleef de Goddelijke natuur altijd verenigd met de menselijke, ook zelfs toen Hij in het graf lag; en de Godheid hield niet op in Hem te zijn, gelijk zij in Hem was toen Hij een klein kind was, hoewel zij zich voor een kleinen tijd zo niet openbaarde. Hierom bekennen wij dat Hij waar God en waar mens is; waar God, om door Zijn kracht den dood te overwinnen; en waar mens, opdat Hij voor ons zou kunnen sterven uit de zwakheid Zijns vleses.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Re: Leed Jezus ook als God?

Berichtdoor jas » 05 nov 2004 09:42

parsifal schreef:
jas schreef:
parsifal schreef:Uit een ander topic:

jas schreef:Ja parsifal, dat is zo. God kan niet lijden. Slechts de mens kan lijden a.g.v. de zonde. De mensheid van Jezus droeg de zonden van de uitverkorenen, ja is Zelf tot zonde gemaakt. Het is echter ondenkbaar dat de Godheid gemeenschap zou hebben gehad met de zonde. Dus het kan niet.

Zou je je nader kunnen verklaren?

Dit antwoord was een verklaring. Moet ik ook de verklaring verklaren? Het is duidelijk dat God met de minste zonde geen gemeenschap kan hebben. Daarom was het noodzakelijk dat de Godheid tijdens het diepe lijden, waarin Christus tot zonde gemaakt werd, van Hem week.
Los daarvan echter, is het sowieso onmogelijk voor God om te lijden, tenzij Hij ophoudt God te zijn. Het lijden is een typisch gevolg van de zonde. God kan niet zondigen dus ook niet lijden. Lijden is inherent aan zonde.

Allereerst lijkt het me inderdaad een filosofische constructie die je maakt, waarbij Hoe God is, vanuit het idee wordt ingevuld, niet vanuit de manier zoals Hij Zich in de Bijbel openbaart. Bij het kruis wordt nog steeds gesproken over God's Zoon. Als ik bijvoorbeeld het loflied uit Philipenzen 2 lees zie ik hier niet de scheiding in de naturen van Christus. Verder lees je ook in de toespraak van Petrus op pinksteren een verwijzing naar psalm 139 op Christus betrokken, dat Zijn ziel tot in de hel niet verlaten is.

De Catechismus spreekt over het lijden van God's Zoon.
De Nederlandse Geloofsbelijdenis belijdt dit:

Wij geloven dat door deze ontvangenis de Persoon des Zoons onafscheidelijk verenigd en te zamen gevoegd is met de menselijke natuur; zodat er niet zijn twee Zonen Gods, noch twee Personen, maar twee naturen in een enigen Persoon verenigd; doch elke natuur haar onderscheidene eigenschappen behoudende. Gelijk dan de Goddelijke natuur altijd ongeschapen gebleven is, zonder begin der dagen of einde des levens, vervullende hemel en aarde, alzo heeft de menselijke natuur haar eigenschappen niet verloren, maar is een schepsel gebleven, hebbende begin der dagen, zijnde een eindige natuur, en behoudende al hetgeen dat een waar lichaam toebehoort. En hoewel Hij haar door Zijn verrijzenis onsterfelijkheid gegeven heeft, nochtans heeft Hij de waarheid Zijner menselijke natuur niet veranderd, dewijl onze zaligheid en verrijzenis mede hangen aan de waarheid Zijns lichaams. Doch deze twee naturen zijn alzo te zamen verenigd in één Persoon, dat zij ook zelfs door Zijn dood niet gescheiden zijn geweest. Zo was dan hetgeen Hij stervende in de handen Zijns Vaders bevolen heeft, een ware menselijke geest, die uit Zijn lichaam scheidde; maar intussen bleef de Goddelijke natuur altijd verenigd met de menselijke, ook zelfs toen Hij in het graf lag; en de Godheid hield niet op in Hem te zijn, gelijk zij in Hem was toen Hij een klein kind was, hoewel zij zich voor een kleinen tijd zo niet openbaarde. Hierom bekennen wij dat Hij waar God en waar mens is; waar God, om door Zijn kracht den dood te overwinnen; en waar mens, opdat Hij voor ons zou kunnen sterven uit de zwakheid Zijns vleses.

Ik ben het volledig eens met de NGB. Daar staat nl. niet dat de Godheid geleden heeft. Er wordt slechts uitgelegd dat de 2 naturen in Christus verenigd zijn, niet dat ze samengesmolten of - gevloeid waren, zoals hier ook eerder beweerd werd.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 05 nov 2004 10:09

Ik dacht dat je beweerde dat de goddelijke natuur de menselijke had verlaten aan het kruis.
"Then he isn't safe?" said Lucy.

[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Cavecracker
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Cavecracker » 05 nov 2004 11:24

Als ik zo eens de reacties bezie denk ik dat er twee kanten aan de zaak zitten:

1- Als Jezus het over God heeft dan spreekt Hij altijd over Zijn 'Vader'. In dat woordje 'Vader' zit een geweldige brok 'emotie' opgesloten. Het wijst op een intieme band die vooral emotioneel is. Je hebt Vaderlijke Liefde, Vaderlijke Trouw, Vaderlijke Barmhartigheid maar ook Genade en Rechtvaardigheid is niet emotieloos. Je kunt moeilijk liefhebben met je verstand. Ik denk dat we als mens teveel een scheiding maken tussen emotie en verstand. God zond Zijn Zoon uit Liefde voor de mensheid. Ik ben het wel met Joepie eens dat er bijbelse gronden zijn om te veronderstellen dat de Godheid ook zou kunnen lijden (verdriet om de zonden van de mensheid).

2- Wanneer je het Goddelijk wezen rationeel analyseert zou je tot de conclusie kunnen en misschien ook wel moeten komen dat God niet kan lijden omdat dat de schijn van onvolkomheid oproept. Ik denk dat je dan echter weer teveel bezig bent met je menselijk-systematisch denkende ratio zonder daarbij te kijken wat de bijbel erover zegt en wat Jezus over Zijn Vader zegt. Wat dat laatste betreft, Jas ik meende toch dat zeker jij dat toch wel erg belangrijk moet vinden, je moet wel consequent zijn.

Welke gedachte je ook de voorkeur geeft, het blijft een lastige kwestie. In de kruisdood van Jezus zien we Godsverlating als het ultieme hoogtepunt van het lijden, juist dat roept hier de vraag op: God van God verlaten? Wie kan dat begrijpen? Dat moet lijden opleveren, ook voor God of toch niet?

Tegelijkertijd moeten we ons ook realiseren dat de Godsverlating, het diepste lijden van Jezus als God-mens ook de overwinning op het lijden betekent.
Als ideeën falen, kunnen woorden erg handig zijn - Johann Wolfgang von Goethe (1749-1832) -

Afbeelding

André

Berichtdoor André » 05 nov 2004 11:49

@ Jas, ik mis nog een concreet antwoord op mijn concrete vraag........

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 05 nov 2004 12:36

parsifal schreef:Ik dacht dat je beweerde dat de goddelijke natuur de menselijke had verlaten aan het kruis.

Dat klopt inderdaad niet, ik heb me daarin vergist. Sorry dat ik niet direct reageerde hoor, ik moet ook wel eens andere dingen doen. Dat neemt niet weg dat Hij naar Zijn Godheid niet geleden heeft. Volgens Calvijn en Bavinck.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 05 nov 2004 12:57

joepie schreef:
Je valt in herhalingen! Je leest niet wat ik schrijf!
God kan b.v. ook vreselijke TOORNEN!
God is een JALOERS God.
Dus als God dat wel kent dan kent hij ook lijden.
Want toornen en jaloers zijn is in zekere zin OOK lijden.
Lijden omdat ze niet naar je luisteren en steeds weer opnieuw tegen je zondigen.
Lijden omdat ze een andere God boven jou stellen.
Want bij hen ene komt het andere. Is eigenlijk de keerzijde van de medaille.
Jezus is van Zijn Veder verlaten geweest. Hij kon het lijden alleen maar volbrengen OMDAT Hij tegelijk God was. En dus het lijden kon dragen.
En het lijden van Jezus hield juist in had Hij als God een menselijke natuur moest aannemen. Dat Hij als God neer moest dalen in de hel.
Dat moest Hij als mens omdat de mens de zonde in de wereld heeft gebracht, en dat moest Hij als God, omdat de mense de verschrikkingen niet zou kunnen dragen. Dus DRAGEN. En daardoor ook de last die dat meebracht: LIJDEN.

Ik zal ook in herhaling moeten blijven vallen tot je begrijpt wat ik schrijf. Ik zal het je proberen uitleggen met Calvijn. Hij schrijft in boek 1, hfdst. 17, handelend over Gods Wezen, : "Wat bedoelt dan dat woord berouw? Wel, hetzelfde dat alle andere spreekwijzen bedoelen, die ons God op menselijke wijze beschrijven. Want omdat onze zwakheid niet kan reiken tot Zijn Hoogheid, moet de beschrijving, die ons van Hem gegeven wordt, neerdalen tot de mate van ons verstand, om door ons begrepen te worden...... Hoewel Hij generlei gemoedsaandoening heeft, getuigt Hij, dat Hij toornt tegen de zondaars. Zoals we dus, wanneer we horen, dat God vertoornd is, ons niet één of andere beroering in Hem moeten voorstellen, maar veeleer in 't oog moeten houden, dat deze zegswijze aan ons gevoel ontleend is."

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 05 nov 2004 13:04

Jas schreef:God openbaart Zich in Zijn Woord als de volmaakte God. Emotie betekent een verstoring van geestelijk evenwicht. Dat is dus bij God ondenkbaar, want het duidt op onvolmaaktheid. Dus heeft God geen emoties in de zin zoals wij die kennen.

Dus dus dus. 'Verstoring van geestelijk evenwicht'.

Ik dacht dat jij in de God van de bijbel geloofde en niet in de God van de filosofen?

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 05 nov 2004 13:11

Andre schreef:Even een tussen vraagje, je bent er wel van overtuigd dat God, Jezus en de Heilige Geest een 3 éénheid zijn?

Jazeker, één in Wezen, maar 3 onderscheidn personen. Als je tenminste Jezus m.b.t. het Goddelijk Wezen als de Zoon ziet. Want Jezus is op Zichzelf geen onderdeel van de Drieëenheid. Jezus had 2 naturen, een menselijke en een Goddelijke. Naar Zijn Goddelijke is Hij de 2e Persoon in het Goddelijk Wezen, uitgaande van de Vader, maar naar Zijn menselijke natuur is Hij volledig mens. Je formulering moet dus zijn: of ik er wel van overtuigd ben dat God de Vader, en God de Zoon en God de Heilige Geest een Drie-eenheid zijn.
Daarop antwoord ik volmondig ja.
Dit is een mysterie. Want niet is Ieder van Hen voor 1/3 God, maar Ieder is volledig God, en toch is er maar Eén God.

Terug naar “Archief”