geen homo-dominee?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

taco
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor taco » 02 nov 2004 22:56

hoe kan een homo predikant met zn vriend samenwonen? een voorbeeld voor de gemeente... dat kan toch ook niet als het een gewone predikant zou zijn? samenhokken met een vrouw? het gaat toch om een bepaalde levenswijze.

kan me herinneren dat paulus voorschrijft hoe de oudsten in de gemeente hun plaats hebben: onbesproken gedrag..en hun vrouwen ook.

ik wil een homo niet meteen afschilderen als slecht (dat andere topic he :mrgreen: ) maar heb mn tijwfels of homo-zijn valt te combineren met zulke taken als die van predikant. en zeker vanuit het oogpunt van bijbelse normen en waarden. :|

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 03 nov 2004 13:24

taco schreef:hoe kan een homo predikant met zn vriend samenwonen? een voorbeeld voor de gemeente... dat kan toch ook niet als het een gewone predikant zou zijn? samenhokken met een vrouw? het gaat toch om een bepaalde levenswijze.

kan me herinneren dat paulus voorschrijft hoe de oudsten in de gemeente hun plaats hebben: onbesproken gedrag..en hun vrouwen ook.

ik wil een homo niet meteen afschilderen als slecht (dat andere topic he :mrgreen: ) maar heb mn tijwfels of homo-zijn valt te combineren met zulke taken als die van predikant. en zeker vanuit het oogpunt van bijbelse normen en waarden. :|

Ik vind dat een beetje halfslachtige redeneertrant: Als je vindt dat homo-zijn kan, dan kan dat óók voor een dominee, en ik zie niet in waarom voor een dominee wat dat betreft andere maatstaven gelden dan voor een 'gewoon gemeentelid'.

taco
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor taco » 03 nov 2004 18:59

wat een onzin. ik kan toch ook homo zijn? ikzelf ben opzich niet tegen een homo predikant..maar wel als deze praktiserend is. aan deze discussie alleen al is te zxien hoe moeilijk het onderwerp kan liggen.

maar even als bemoediging: een goede vriend van me is homo. hij heeft het er zwaar mee maar toch heeft hij een bestuurlijke taak in de gemeente. gewoon omdat dingen organiseren echt iets is wat hem ligt.

actief lid zijn in de gemeente zal nooit een probleem mogen zijn.

BertV
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor BertV » 03 nov 2004 22:42

Waarom een predikant pakken op zijn zwakke kanten. Hoeveel zijn er niet gescheiden, hebben een vriendin, is/zijn getrouwd met een anders gelovige.

De leerlingen van Jezus, wat waren die. Gescheiden, gezin in de steek gelaten en weet ik nog meer.

Is het niet balk en splinter, kijk nooit naar een ander laat Jezus ons weten.

BertV
Geef Mij je hand, Ik zal je helpen.

taco
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor taco » 04 nov 2004 05:56

Waarom een predikant pakken op zijn zwakke kanten. Hoeveel zijn er niet gescheiden, hebben een vriendin, is/zijn getrouwd met een anders gelovige.

en vriendin hebben is geen zwakte. en daar gaat het ook niet om. een gescheiden dominee is wel heel wat anders dan een dominee die een vriendin heeft en wat bedoel je met een anders gelovige? je vriendin/vrouw die boedhist is? dat zou ook geen goede zaak zijn want je vrouw zal jou nooit kunnen steunen in je geloof. en het is on-bijbels. vormt geen ongelijk span. maar evangelie en refo gaat prima samen hoor...

Fly29
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Fly29 » 04 nov 2004 09:52

Marnix schreef:;) Dan heb je mijn onderbouwing van dat verhaal niet goed gelezen... Kort gezegd kwam dat er op neer dat ik inderdaad tegen werken op zondag ben.... maar dat ik daar tegen ben omdat ik in God geloof... en mensen die dat niet doen hebben dan ook geen reden om niet op zondag te werken. Het enige wat je daaraan doet is over God vertellen.

Om dat te betrekken op deze situatie: Als iemand een homosexuele relatie heeft kan ik hem negeren. Maar ik kan hem ook opzoeken... ben ik daarmee dan opeens voor homosexualiteit? Nee. Maar ik kan hem wel over God vertellen.

Even offtopic

Hoi Marnix,

Ik las die opmerking van dat pilsje op zondag.. Heb je voor dat pilsje betaald? Zo jah, dan heb je een gebod overtreden.. Gij zult op de sabbath geen werk doen nog uw os enz.. Dus degene die je dat pilsje gaf, leverde arbeid wat jij toe stond.. Geeft niet.. Eigelijk een beetje muggenzifterij..

Groet,

Fly29

BertV
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor BertV » 04 nov 2004 15:59

taco schreef:en vriendin hebben is geen zwakte. en daar gaat het ook niet om. een gescheiden dominee is wel heel wat anders dan een dominee die een vriendin heeft en wat bedoel je met een anders gelovige? je vriendin/vrouw die boedhist is? dat zou ook geen goede zaak zijn want je vrouw zal jou nooit kunnen steunen in je geloof. en het is on-bijbels. vormt geen ongelijk span. maar evangelie en refo gaat prima samen hoor...

Hallo Taco.

Met een vriendin bedoel ik een gescheiden predikant. Met anders gelovige een protestantse predikant gehuwd met een RK, voor mij een weet.

BertV.
Geef Mij je hand, Ik zal je helpen.

sela

Berichtdoor sela » 04 nov 2004 16:33

taco schreef:wat een onzin. ik kan toch ook homo zijn? ikzelf ben opzich niet tegen een homo predikant..maar wel als deze praktiserend is. aan deze discussie alleen al is te zxien hoe moeilijk het onderwerp kan liggen.[...]

bouwen aan gods koninkrijk is misschien belangrijker dan het nemen van stellingen of zo iemand wel of niet goed bezig is.

een dergelijke discussie plaatst ons mijn inziens aan de kant van mohammed b; wij refo's zijn misschien ook een beetje fundamentalistisch.

yezz
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor yezz » 04 nov 2004 21:21

Praktiserend homo....

hmm dus als je weet dat iets een gruwel is in Gods ogen....dan kan je je zelf toch niet serieus nemen.. daarbij is Paulus in de herdelijke brieven heel duidelijk hoe een voorganger moet zijn. Zorg er voor dat er niets op je aan te merken is!!!.. Ook een gescheiden voorganger, die samen leeft met zijn vriendin vind ik dat dat niet kan. De toehoorders moeten je wel serieus kunnen nemen.

bouwen aan gods koninkrijk is misschien belangrijker dan het nemen van stellingen of zo iemand wel of niet goed bezig is.

Ik heb niet het idee dat je dan bezig bent met het bouwen aan het koninkrijk van God...
:mrgreen:
Als je hart bitter is, zal suiker in je mond niet helpen

joepie

Berichtdoor joepie » 05 nov 2004 08:03

BertV schreef:
taco schreef:en vriendin hebben is geen zwakte. en daar gaat het ook niet om. een gescheiden dominee is wel heel wat anders dan een dominee die een vriendin heeft en wat bedoel je met een anders gelovige? je vriendin/vrouw die boedhist is? dat zou ook geen goede zaak zijn want je vrouw zal jou nooit kunnen steunen in je geloof. en het is on-bijbels. vormt geen ongelijk span. maar evangelie en refo gaat prima samen hoor...

Hallo Taco.

Met een vriendin bedoel ik een gescheiden predikant. Met anders gelovige een protestantse predikant gehuwd met een RK, voor mij een weet.

BertV.

Vind ik dus ook niet kunnen.
Er staat niet voor niets in de Bijbel: 1 Tim: Dit is een betrouwbaar woord: indien iemand staat naar het opzienersambt, dan begeert hij een voortreffelijke taak. 2 Een opziener dan moet zijn onbesproken, de man van één vrouw, nuchter, bezadigd, beschaafd, gastvrij, bekwaam om te onderwijzen, 3 niet aan de wijn verslaafd, niet opvliegend, maar vriendelijk, niet strijdlustig of geldzuchtig, 4 een goed bestierder van zijn eigen huis, die met alle waardigheid zijn kinderen onder tucht houdt; 5 indien echter iemand zijn eigen huis niet weet te bestieren, hoe zal hij voor de gemeente Gods zorgen? 6 Hij mag niet een pas bekeerde zijn, opdat hij niet door opgeblazenheid in het oordeel des duivels valle. 7 Hij moet ook gunstig bekend zijn bij de buitenstaanden, opdat hij niet in opspraak kome en in een strik des duivels valle.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 05 nov 2004 08:51

joepie schreef:Vind ik dus ook niet kunnen.
Er staat niet voor niets in de Bijbel: 1 Tim: Dit is een betrouwbaar woord: indien iemand staat naar het opzienersambt, dan begeert hij een voortreffelijke taak. 2 Een opziener dan moet zijn onbesproken, de man van één vrouw, nuchter, bezadigd, beschaafd, gastvrij, bekwaam om te onderwijzen, 3 niet aan de wijn verslaafd, niet opvliegend, maar vriendelijk, niet strijdlustig of geldzuchtig, 4 een goed bestierder van zijn eigen huis, die met alle waardigheid zijn kinderen onder tucht houdt; 5 indien echter iemand zijn eigen huis niet weet te bestieren, hoe zal hij voor de gemeente Gods zorgen? 6 Hij mag niet een pas bekeerde zijn, opdat hij niet door opgeblazenheid in het oordeel des duivels valle. 7 Hij moet ook gunstig bekend zijn bij de buitenstaanden, opdat hij niet in opspraak kome en in een strik des duivels valle.

Helemaal eens Joepie!

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 05 nov 2004 08:56

BertV schreef:Waarom een predikant pakken op zijn zwakke kanten. Hoeveel zijn er niet gescheiden, hebben een vriendin, is/zijn getrouwd met een anders gelovige.

De leerlingen van Jezus, wat waren die. Gescheiden, gezin in de steek gelaten en weet ik nog meer.

Is het niet balk en splinter, kijk nooit naar een ander laat Jezus ons weten.

BertV

ja hoor eens even, dat is net zo goed fout!!!!! Net zoals een praktiserende homo (predikant)!

Ik ben miss. wel heel erg hard als ik zeg dat een dominee die gescheiden is om een super flauwe reden dan vindt ik dat hij zich niet als dominee meer kan functioneren. Je staat dan toch gewoon keihard te liegen als je op de kansel staat en je predikt uit de 10 geboden, gij zult niet echtbreken????

Ja ik weet dat dominee's ook gewone mensen zijn en dat zijn ze ook, alleen hebben ze een geroepen ambt gekregen van de Heere.

Ook Gods kinderen kunnen een andere weg gaan die God voor ze heeft!

Kijk maar naar Jona, hij moest naar Ninave, maar dat deed hij niet, hij ging de andere kant op. Hij wou niet naar Ninave. Maar God stuurde hem daar toch heen!!

taco
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor taco » 05 nov 2004 09:25

een dergelijke discussie plaatst ons mijn inziens aan de kant van mohammed b; wij refo's zijn misschien ook een beetje fundamentalistisch.

dit is een zwaktebod. er is niets mis met fundamentalisme. ik ben ook een fundamentalist want ik ga uit van de bijbel als Gods waarheid. wij staan als christen in een wereld die kapot is en overloopt van geweld maar juist omdat wij christenen zijn moeten we een voorbeeld zijn en niet zoals de wereld zijn.

jezelf vergelijken met extremisten en godsdienstmisbruikers gaat wel heel ver. als je christen bent moet je wel een stelling nemen..anders ben je net als de wereld. mag ik geen kritische houding aannemen als christen soms?

sela

Berichtdoor sela » 05 nov 2004 09:34

taco schreef:[...] jezelf vergelijken met extremisten en godsdienstmisbruikers gaat wel heel ver. als je christen bent moet je wel een stelling nemen..anders ben je net als de wereld. mag ik geen kritische houding aannemen als christen soms?

maar het gaat erom dat we misschien anderen onze mening opleggen terwijl een ieder naar eigen eer en geweten mag handelen.
oordeelt niet opdat gij niet geoordeeld wordt suggereert dat wij niet hoeven uit te maken wie wel of niet homo alias gescheiden alias dominee mag zijn.

god is rechter van het heelal, niet wij.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 05 nov 2004 09:44

Je kan wel zeggen dat je over anderen niet mag oordelen; wat doen we dan met het tekstgedeelte wat Joepie aanhaalt? Of hebben we dat in de NBV zo verdraaid dat het nu ineens wel kan?

Terug naar “Archief”