Collateral schreef:Ik zou met al mijn almacht een logisch inconsistente wereld creëren waarin ik niet hoefde te kiezen
Hm, dat is idd natuurlijk nog maar de vraag of je op logische gronden over God kunt redeneren en daar conclusies aan kunt verbinden want waarom zou Hij niet boven de logica verheven zijn? Maar God een beetje 'kennende' vermoed ik wel dat alles uiteindelijk wel systematisch te verklaren valt en consistent is (alleen waarschijnlijk niet door ons).
Maar om de toekomst te veranderen zal het heden ook veranderd moeten worden (uitgaande van causaliteiten).
Uitgaande van causaliteit heeft God de aarde in werking gesteld, heeft hij een aantal ingrepen gepland, en draait Hij de tijd af. God kent echter de toekomst die causaal gezien zal volgen welke gecreërde wereld dan ook. En Hij is almachtig, dus kan Hij een wereld creëren die zich zo zal gaan gedragen als Hij wil. Toch?
Jep. Maar als Hij nou een wereld wilde die volgens causale wetten werkt heb je een probleem. Want als Hij die wil ten uitvoer brengt, heeft dat ongewenste situaties in de toekomst ten gevolg. En als Hij dat wil voorkomen door een anders werkende wereld te maken wordt de eerste wil weer niet gerealiseerd.
Nu ik dit zo schrijf herinner ik me ook de filosofie (ik kan me niet meer precies herinneren van wie, ik geloof Spinoza maar het zou ook Duns Scotus kunnen zijn) over de optimale wereld. Deze wereld zou de beste van alle verschillende mogelijke werelden zijn. De optimale balans van de verschillende factoren die er bij het scheppen van een wereld komen kijken dus. Niet te deterministisch en ook niet te voluntaristisch, niet te warm en niet te koud, etc.
jas schreef:Het tweede gedachtensterretje is een contradictio in terminus. In de eerste plaats wordt op God het idee van het era losgelaten, terwijl God excisteert in het ajoon. Daar komt bij, dat alle dingen door God bestuurd worden. Derhalve kan er niets gebeuren wat Hij niet wil. Efeze 1:11; "Die alle dingen werkt naar de Raad van Zijn Wil. God en Zijn Wil zijn Eén. God kan niet iets willen wat Zijn Wezen zou schaden, want dat zou het einde van Zijn Godheid betekenen. Al Gods besluiten zijn reeds in eeuwigheid genomen. Het is dan ook onmogelijk dat God morgen iets besluit wat Hij gister nog niet had besloten. Zijn besluiten zijn de besluitende God Zelf. Als er nog besluiten genomen moeten worden, betekent dit dat God nog niet de volheid bezit die Hij zal hebben na het nemen van volgende besluiten. Daar vloeit uit voort dat Hij in Godheid kan toenemen. Als God morgen meer God is dan gister, was Hij blijkbaar gister niet volmaakt en derhalve was Hij dan ook geen God. In Hand. 15:18 lezen we; "Gode zijn al Zijn werken van eeuwigheid bekend."
Ik had hem gequote naar het origineel van Collateral.

Maar het punt wat je noemt is inderdaad belangrijk en miste nog in deze discussie. Dat maakt het allemaal nog iets ingewikkelder, daarom had ik het ook nog maar niet geintroduceert.
We praten nu natuurlijk makkelijk over God die van tevoren dingen besluit etc., maar als God een eeuwig God is en wij in een lineair tijdsverband leven gaat dat niet meer op. (Ik neem aan dat je met
era onze tijd bedoelt en met
ajoon eeuwigheid, jas?) Ik heb er al regelmatig over nagedacht, maar eigenlijk nog steeds niet echt een bevredigende verklaring of zienswijze aangaande besluiten en voorkennis van God en gedetermineerdheid gevonden. Dit alles hangt natuurlijk ook nauw samen met het probleem van de uitverkiezing. Ik vraag me iig wel af of je kunt spreken van een predestinatie in de zin van voorbestemming. Dat kan natuurlijk wel, maar het heeft geen andere status dan de gedetermineerdheid van mijn wandeling naar de koelkast straks.