afbeelding van Jezus mag?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 nov 2004 13:30

Klopt, daarom is het goed om te vertellen dat de afbeeldingen zijn van Jezus zoals Hij vroeger was, toen Hij op aarde was...

Nu zit Hij aan Gods rechterhand, verheerlijkt. Nu ziet hij er niet meer als een mens uit... maar echt als de Zoon van God. Dat was Hij op aarde ook... maar dat kon je niet aan zijn uiterlijk zien.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

PeterD

Berichtdoor PeterD » 02 nov 2004 13:44

alex leusink schreef:
Dat voorbeeld van Marnix, dat vind ik errug zwak, want dat kun je gewoon niet nagaan. En PeterD, denk je echt dat Zijn discipelen alleen in Hem een mens zagen???

Nee, doordat Hij Zich geopenbaard had als hun Verlosser zagen zij meer in Hem dan alleen Zijn menselijke natuur. Maar doet dat er toe dan?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 nov 2004 13:56

Tja en dat openbaarde Hij niet door uiterlijk maar door zijn houding, zijn innerlijk. Bij mijn weten was Jezus Godheid maar 1x aan zijn uiterlijk te zien: Bij de verheerlijking op de olijfberg
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 nov 2004 14:24

alex leusink schreef:Het gevaar is dus dat door afbeeldingen een mensbeeld van Jezus ontstaat, zodat het 'een navolgbaar iemand' wordt, en niet de Zoon van God.

Ik acht dat gevaar niet groot. Dat gevaar is veel groter als je het op de 'verkeerde' manier vertelt.

Nelianne

Berichtdoor Nelianne » 02 nov 2004 15:32

dan zou je dus door de openbaring van Jezus in zo'n tekening de godheid van Hem kunnen zien?
Ik snap er helemaal niks meer van....

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 nov 2004 16:25

Ehm hoe wil jij die openbaring op papier vastleggen dan? Nogmaals, Jezus liet het niet door zijn uiterlijk zien maar door zijn woorden en gedrag. Dat is toch niet te tekenen (13e keer dat dat wordt genoemd)

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 02 nov 2004 18:56

alex leusink schreef:Het gevaar is dus dat door afbeeldingen een mensbeeld van Jezus ontstaat, zodat het 'een navolgbaar iemand' wordt, en niet de Zoon van God.

hey, dat is juist Gods bedoeling. Hij wil dat jij hem volgt.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 02 nov 2004 20:20

we maken van Jezus een mens en niet de Goddelijke Persoon door Hem af te beelden. het zijn 2 naturen die niet los van elkaar te zien zijn.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

yezz
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor yezz » 02 nov 2004 21:59

Leestip:
Hoofdstuk 4 van 'God leren kennen', van J.I.Packer

Hij geeft hele duidelijke argumenten waarom het wel of niet zou mogen (verklap nog niks)

Heb ik ergens in het begin gelezen....

Nu heb ik toevallig het boek ook.. en Packer geeft aan geen beeltenis van de Jezus op aarde.. Hij geeft zelf deut 4 oa als onderbouwing.
Nu heb ik druk 10 waar vanaf de 2e editie op blz 44 een aanvullende opmerking staat op zijn eerdergenomen standpunt. (Hij is heel eerlijk)
En hij komt eigenlijk op zijn redenatie een beetje terug..Juist omdat hij vindt dat andere ook een punt hebben waarom wel.(Ik vind het trouwens een geweldig studieboek)

Nu ben ik van mening dat je een schrijver van een studie- of naslagboek niet gelijk als waarheid moet aannemen. Je moet hem gebruiken bij het vormen van je eigen mening. Eerst zelf onderzoeken, dan pas naslagwerk gebruiken. Elk naslag werk is geschreven door en voor mensen. (hmm hoe rijm ik dit met wat ik eerder heb geschreven)

(misschien dat dit al geschreven is, dat spijt mij dan, ik heb niet de hele topic gelezen)

In deut 4:15 en 16 geeft Mozes aan dat de Israelieten op de berg Horeb geen gedaante zag, toen de Heer sprak. Daarom is het hen ook verboden om een godebeeld te maken.

Dit is anders dan Jezus..
Jezus is wel gezien, Hij is herkend. Vriend en vijand die met Hem te maken gehad heeft, konden Hem beschrijven.
Zelfs na de dood is Hij nog verschenen is aan meer dan 500 personen.

Jezus was volkomen God en volkomen mens. Als mens op aarde zijn verhaal vertellen is niet verboden, en dat je dan een afbeelding maakt om te visualiseren, hoe dat gebeurd is.(Kijk hoe God de Jezusfilm gebruikt, voor Zijn doeleinde) Maar zijn beeltenis gebruiken voor aanbidding..?? Daar ben ik het niet mee eens. Dat komt dan in de buurt van de gouden stier

tot zo ver
grtjsss
Als je hart bitter is, zal suiker in je mond niet helpen

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 nov 2004 23:17

johannes1 schreef:we maken van Jezus een mens en niet de Goddelijke Persoon door Hem af te beelden. het zijn 2 naturen die niet los van elkaar te zien zijn.

Zoals ik net ook al zei: het is geen ontkenning van de goddelijke natuur als je alleen het lichaam tekent. Zoals het evenmin een ontkenning van mijn geest is als je mijn lichaam tekent.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 03 nov 2004 00:11

johannes1 schreef:we maken van Jezus een mens en niet de Goddelijke Persoon door Hem af te beelden. het zijn 2 naturen die niet los van elkaar te zien zijn.

We mogen door 'een simpele' afbeelding van een mens zien dat Jezus zo goed was om ook mens te worden. En niet alleen God te blijven.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 03 nov 2004 10:40

Als ik heel eerlijk ben vind ik dit onzin. Iedereen in die tijd kon Hem zien en zag hem als een mens. Net als de andere mensen, net als ons, van vlees en bloed. Misschien is het toeval, misschien goed gepland door de lieve Heer, er waren namelijk nog geen fototoestellen, maar als die er wel geweest zouden zijn, waren er ongetwijfeld foto's gemaakt. Net zoals er waarschijnlijk ook schilderijen o.i.d. van hem gemaakt zijn. Mensen beelden nu eenmaal graag uit wat ze zien. En als men niet weet hoe iets of iemand eruit ziet dan heeft men altijd nog een beeld in gedachten. Dat beeld mag m.i. uit-/afgebeeld worden. Mits het niet gebeurd met als doel het vereren van het afgebeelde abstracte beeld van Jezus of God.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 nov 2004 12:19

Zoals Hijwel ook zegt: Jezus werd ook mens... Hij zag er zelfs uit als een mens....

Is het tekenen van een afbeelding van Hem als mens (dat was Hij) dan een ontkenning van Zijn goddelijkheid? Wil het feit dat je Hem als mens tekent zeggen dat je ontkent dat Hij ook God is?

Dan kun je de zaken net zo goed gaan omdraaien.... Je zou dan ook kunnen stellen dat het niet tekenen van Jezus om een dergelijke reden zou inhouden dat je ontkent dat Hij ook echt mens was.

Hij is beiden. Hij is Gods Zoon... maar was ook echt een mens... Zo zag Hij er uit... en als je Hem zo tekent doet dat niets af aan het feit dat Hij ook Gods Zoon is. Hij is Gods Zoon... en was op aarde ook echt mens... en zag er zo uit. Dit lees je heel duidelijk in Filippenzen 2:

6 Die in de gestaltenis Gods zijnde, geen roof geacht heeft Gode even gelijk te zijn;

7 Maar heeft Zichzelven vernietigd, de gestaltenis eens dienstknechts aangenomen hebbende, en is den mensen gelijk geworden;

8 En in gedaante gevonden als een mens,
heeft Hij Zichzelven vernederd, gehoorzaam geworden zijnde tot den dood, ja, den dood des kruises.

yezz
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor yezz » 03 nov 2004 13:46

Marnix zegt
Is het tekenen van een afbeelding van Hem als mens (dat was Hij) dan een ontkenning van Zijn goddelijkheid? Wil het feit dat je Hem als mens tekent zeggen dat je ontkent dat Hij ook God is?

Dan kun je de zaken net zo goed gaan omdraaien.... Je zou dan ook kunnen stellen dat het niet tekenen van Jezus om een dergelijke reden zou inhouden dat je ontkent dat Hij ook echt mens was.

Ik denk niet dat degene dat bedoelen. Het gaat hen om het gebod van God. Gij zult geen gesneden beeld maken.....(ex 20:4)
Het gaat niet om de ontkenning van God die je van Jezus maakt, het gaat erom dat je van God een symbool maakt. Want als ik jou gedachten doortrek dan kan je eigenlijk zeggen; Je moet van Jezus een tekening maken, anders ontken je dat Hij volledig Mens was (en zo heb jij het ook niet bedoeld.. denk ik)

Nu heb ik mijn mening al geschreven...

dus quote ik mezelf maar eens:
yezz schrijft

In deut 4:15 en 16 geeft Mozes aan dat de Israelieten op de berg Horeb geen gedaante zag, toen de Heer sprak. Daarom is het hen ook verboden om een godebeeld te maken.

Dit is anders dan Jezus..
Jezus is wel gezien, Hij is herkend. Vriend en vijand die met Hem te maken gehad heeft, konden Hem beschrijven.
Zelfs na de dood is Hij nog verschenen is aan meer dan 500 personen.

Jezus was volkomen God en volkomen mens. Als mens op aarde zijn verhaal vertellen is niet verboden, en dat je dan een afbeelding maakt om te visualiseren, hoe dat gebeurd is.(Kijk hoe God de Jezusfilm gebruikt, voor Zijn doeleinde) Maar zijn beeltenis gebruiken voor aanbidding..?? Daar ben ik het niet mee eens. Dat komt dan in de buurt van de gouden stier

Dus een Jezus aan het kruishangend in een kerk, waar je voor men knielt,
daar heb ik wel moeite mee!!

grtjssss
Als je hart bitter is, zal suiker in je mond niet helpen

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 nov 2004 16:40

Yezz, ik geef in het stuk dat je net hebt gequote juist aan dat ik dat niet zeg. Ik denk dat je ook zonder Jezus af te beelden kunt geloven dat Hij mens en tegelijk God is. Ik geef alleen aan dat Jezus God en mens was... en dat je als je Hem tekent in ieder geval niet ontkent dat Hij er ook echt als een mens uitzag... Daarmee spreek ik helemaal geen oordeel uit over mensen die Hem niet tekenen. :)

Terug naar “Archief”