De tekst die jullie bedoelen staat in Spreuken 13: 24:
Die zijn roede inhoudt, haat zijn zoon; maar die hem liefheeft, zoekt hem vroeg [met] tuchtiging.
Ik heb zelf zes kinderen. De oudste vier volgden elkaar vrij snel op. (ze zijn nu 15, 14, 13 en 10 jaar) Na bijna vijf jaar kwamen er nog twee. (nu 4 en 6 jaar)
De oudsten heb ik wel gestraft met pedagogische tikken. Soms ook wel minder pedagogisch, moet ik toegeven.
Nu ik zelf een stuk ouder ben, en meer ervaring heb in het opvoeden, sla ik eigenlijk nooit meer.
Ik heb het idee dat slaan, ook pedagogisch, toch een soort onmacht is. Mijn kleintjes hebben zo goed als nooit klappen gehad en luisteren minstens zo goed als de oudsten.
Ik heb ook het gevoel dat ik vroeger vaker sloeg in drift, omdat slaan toch een gewoon patroon was. Hiermee bedoel ik niet dat ik de kinderen dagelijks sloeg, maar een tik hoorde wel bij het gewone strafpatroon. Dus als ik driftig was ging ik daar bijna automatisch ook toe over.
Nu slaan niet meer tot de gewone straffen behoort, heb ik die neiging ook minder als ik driftig ben. (Als dit nog eens gebeurt, dan wijs ik naar de deur en roep: "als ik jou was, zou ik heel hard lopen". En dat doen ze dan ook

)
Het heeft m.i. ook iets met leeftijd te maken. En met hoe druk je het hebt.
Met de vier oudsten had ik wel eens het gevoel dat ik verdronk in mijn werk. Dan ben je sneller aangebrand.
Er zijn nog zoveel alternatieven voor slaan: het kind wegzetten (in de gang) 'tot het weer lief is', het kind (op de trap) na laten denken over wat het deed, naar boven sturen omdat mama echt erg boos/ verdrietig is over zijn/ haar gedrag. Met al deze dingen plaats je het kind even buiten jouw (mama's) gemeenschap. Dit ervaren kinderen voor mijn gevoel als heel erg.
Dit werkt zelfs met pubers nog!
Al met al geloof ik dat ik nu evenwichtiger opvoedt dan pakweg 10/ 13 jaar geleden.
Alhoewel mijn oudsten daar ook niet echt onder leden, ofzo: onze band is prima.
Woorden zijn de struikelstenen voor iedere toenadering.
- Louis Paul Boon