Vers van de pers: Moordaanslag op Theo van Gogh

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 02 nov 2004 21:57

Op de zuidpool schijnt het best mee te vallen...

smurfin
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor smurfin » 02 nov 2004 22:00

je hebt gelijk. tis overal een soepzooi. k las de colums van tvg altijd met groeiende ergernis en hij was lomp en grof, dat vinden we volgens mij allemaal. maar dat iemand hem zomaar op klaarlichte dag vermoord en het blijkbaar nix kan schelen dat ie daarna opgepakt wordt en de haat tegen moslims door zijn daad alleen maar erger wordt, is absurd. tis echt afschuwelijk dat dit soort dingen steeds vaker gebeuren hier in Nederland. Hirsi Ali mag wel uitkijken..
het leven is geen appeltaart

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 02 nov 2004 22:01

Hirsi Ali kijkt al lang uit, die heeft namelijk wél permanente beveiliging.

Socrates, de bekende Griekse wijsbeer

smurfin
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor smurfin » 02 nov 2004 22:06

ja dat is zo, wel heel erg verstandig van dr ja. maar als iemand haar wil vermoorden, krijgt ie het wel een keer voor elkaar denk ik..
het leven is geen appeltaart

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 02 nov 2004 22:12

via een sniper ofzo.... :roll:

Cisca

Berichtdoor Cisca » 02 nov 2004 22:29

Socrates schreef:
Op de zuidpool schijnt het best mee te vallen...

Hebben ze daar (w)ijsberen, oh, nee, dat is op de Noordpool :oops:
Blijf dan maar hier :D

Floefloe
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Floefloe » 02 nov 2004 22:55

Mmm, ik lees e.a. zo. Ik lees een beetje tussen de regels door, dat er gedacht wordt dat sommige Moslims hun meningsverschillen oplossen door elkaar en niet gelovigen te vermoorden.

Nu vraag ik mij af, is dit wezenseigen aan sommige Moslims, of vind ik dit ook terug in andere culturen? U begrijpt, deze vraag komt niet voor niks opborrelen. Zojuist las ik een artikel voor mijn studie; Vrij vertaald uit het Engels: ´In een gemeenschap van Maya indianen in Mexico in Zuid Mexico wordt iedere persoon die gedood wordt vanuit een hinderlaag gezien als de schuldige. iedereen gaat er vanuit dat hij zijn dood heeft uitgelokt. Moord wordt gezien als een reactie op een misdaad, niet de misdaad zelf.
De Eskimo´s doden ook mensen als reactie op verschillende overtredingen, varierend van een belediging tot zoiets simpels als irritatie.´

Even voor de duidelijkheid, het gaat hier om geacepteerde wijzen van iemand van het leven beroven. De lijst zou ook nog wat verder kunnen worden uitgebreid.

Conlusie: het is niet alleen in de Islam gebruikelijk om mensen om wat voor reden dan ook om zeep te helpen, ook in andere culturen is dit gebruikelijk.

Daaruitvolgende gedachtenspinsel: Is het niet vreemd dat wij in onze cultuur klakkeloos accepteren dat iedereen maar alles mag zeggen en doen onder het mom van meningsuiting? Of is onze cultuur zoveel beter? Zo van ´Hier worden geen mensen vermoord, hier zijn we tolerant, hier pikken we alles van een ander´. Is niet juist een hieruitvoortvloeiend probleem dat alles kan en dat mensen dus de uiterste grenzen van wat kan en mag op gaan zoeken?

Even een illustratief voorbeeld; sinds de jaren 70 is er een explosieve stijging te zien van crimineel gedrag, juist sinds de tijd dat we onze cultuur tolerant kunnen noemen.
I was there Gandalf, I was there the day the strength of man failed

taco
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor taco » 02 nov 2004 23:03

ja, die nozems en die hippies ook.. HUN schuld :x over vooroordelen gesproken..

ik vind het onzin.. 50 jaar geleden zijn er 6 miljoen joden vermoord... in rusland meer dan 1 miljoen armeniers en later nog een exodus duizenden uit tsetjenie omgekomen bij een dodenmars..verder nog de koerden die onderdrukt werden en worden en in china de kirgiezen keer op keer de dupe zijn... we zijn echt niet toleranter geworden... we hebben misschien meer vrijheid gekregen? nee, zelfs dat niet.. we hebben alleen meer keuzes erbij gekregen..en meer techniek en scholen en we wonen nu dichter opelkaar en er is een tv waar we 24 uur dag en nacht bestookt worden met geweld en als we een klote dag op school hebben gehad dan reageren wij ons op op onze xbox of playstation2 met zo een groot scherm met subwoofers en stereo geluid.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 02 nov 2004 23:16

Willempie schreef:Vreemd.
Wij hebben het allemaal over vrijheid van meningsuiting, als iemand als Theo van Gogh dat doet, maar als een Christen zijn mening geeft over homo's is dat discriminerend.

Discriminerend, maar nog steeds vrijheid van meningsuiting. Ik zie het punt dus niet.

Vreemd.
Wij vinden het allemaal raar dat Theo van Gogh wordt doodgeschoten/neergestoken, dat getuigd van weinig respect, maar als Theo van Gogh weinig respect heeft naar Christenen, Joden, Moslims, enz... dan is dat vrijheid van meningsuiting.

Wat is daar vreemd aan??? Is het doodschieten/steken van Theo van Gogh soms ook vrijheid van meningsuiting? Ik zie een groot verschil tussen de twee zaken die je noemt en snap absoluut niet waarom je dat vreemd vindt.

Vreemd.
De bijbel spreekt niet over gradaties in zonden. Iedere zonde is voor God even erg. Raar dan dat wij zo hard oordelen over iemand die zijn naaste niet lief heeft en hem neersteekt, maar dat wij zo mild zijn in iemand die zijn naaste niet liefheeft en hem met woorden kwetst.

Dan heb je de bijbel niet goed gelezen. In het O.T. wordt gesproken over verschillende straffen voor verschillende zonden en in het N.T. kan je bijvoorbeeld lezen: Alle zonde en lastering zal den mensen vergeven worden; maar de lastering tegen den Geest zal den mensen niet vergeven worden.

Verder: of je door woorden gekwetst wordt, bepaal je zelf, of je door kogels gekwetst wordt, niet...

Ik ga helemaal niet goedkeuren wat die man heeft gedaan, maar ik keur ook zeker niet goed wat Theo van Gogh allemaal heeft gezegd.

Of hetgene wat Theo van Gogh deed goed was, daar gaat het hier helemaal niet om. Het gaat erom dat iemand vermoord is om zijn mening. En dat is niet goed te praten.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 nov 2004 23:30

just_mary schreef:
Lindal schreef:Verschrikkelijk dat de marokkanen kwaad met kwaad vergelden door zo iemand af te slachten!

Bovenstaande vind ik echt fout gezegd, het zijn niet 'de marrokanen' het is: een marrokaanse man. Zo generaliseer je heel erg, net alsof alle marrokanen dit gedaan hebben of zouden doen.

Je kunt met hetzelfde recht zeggen dat 'de Nederlanders' het gedaan hebben, want hij schijnt half Marokkaans en half Nederlands te zijn.

Pieter schreef:'t Is dat ik mijn vrouw niet meekrijg, maar anders vertrok ik morgen nog naar het buitenland.

Waar wilde je naartoe dan? Denk je dat het gras elders groener is?

Floefloe
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Floefloe » 02 nov 2004 23:31

ja, die nozems en die hippies ook.. HUN schuld over vooroordelen gesproken..

ik vind het onzin.. 50 jaar geleden zijn er 6 miljoen joden vermoord... in rusland meer dan 1 miljoen armeniers en later nog een exodus duizenden uit tsetjenie omgekomen bij een dodenmars..verder nog de koerden die onderdrukt werden en worden en in china de kirgiezen keer op keer de dupe zijn... we zijn echt niet toleranter geworden... we hebben misschien meer vrijheid gekregen? nee, zelfs dat niet.. we hebben alleen meer keuzes erbij gekregen..en meer techniek en scholen en we wonen nu dichter opelkaar en er is een tv waar we 24 uur dag en nacht bestookt worden met geweld en als we een klote dag op school hebben gehad dan reageren wij ons op op onze xbox of playstation2 met zo een groot scherm met subwoofers en stereo geluid.

Interessante reactie ...

Echter, dit neemt niet weg dat vooral de 'kleine' criminaliteit, diefstal, berovingen, vernielingen e.d. sinds de jaren 70 enorm is toegenomen.
Verder noem jij voorbeelden van staatscrminaliteit, terwijl ik het over individuen heb. Daarnaast heb ik het over onze cultuur, daarmee bedoel ik de Westerse en in het bijzonder de Nederlandse cultuur. De Russische en Chinese cultuur is heel wat anders. Het voorbeeld van WOII gaat in deze ook niet op omdat ik het nadrukkelijk heb over de situatie na WOII.

We hebben weldegelijk meer vrijheid gekregen. De taal die Van Gogh uitsloeg zou in de jaren '50 niet geacepteerd zijn, integendeel. Sinds de opkomst van Fortuyn kan iedereen alles zeggen. Tot op zekere hoogte is dit goed, maar dit heeft mijns inziens geleid tot uitwassen als van Gogh, ook al was hij voor Fortuyn ook al actief met zijn denkbeelden. Verschil is dat hij voor eind 2001 tot de weinigen behoorde die zijn mening op zo'n expliciete wijze gaven en na mei 2002 tot de velen.

just_mary
Mineur
Mineur

Berichtdoor just_mary » 02 nov 2004 23:35

Floefloe schreef:Conlusie: het is niet alleen in de Islam gebruikelijk om mensen om wat voor reden dan ook om zeep te helpen, ook in andere culturen is dit gebruikelijk.

Je gaat er vanuit dat dat gebruikelijk is in de Islam. Maar is het wel gebruikelijk? Staat dat in de Koran? Volgens mij niet...

just_mary
Mineur
Mineur

Berichtdoor just_mary » 02 nov 2004 23:38

Je kunt met hetzelfde recht zeggen dat 'de Nederlanders' het gedaan hebben, want hij schijnt half Marokkaans en half Nederlands te zijn.

:mrgreen:
Dat wist ik niet...

Floefloe
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Floefloe » 02 nov 2004 23:39

Excuses, ik bedoelde de gehele cultuur die zich rond de Islam heeft opgebouwd. Zeker in bepaalde delen van het Midden-oosten is het heel gebruikelijk om eerwraak toe te passen. Dit hoort niet per defenitie tot de Islam, maar is er wel een onderdeel van en wordt vaak religieus uitgelegd.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 03 nov 2004 00:00

just_mary schreef:

:mrgreen:
Dat wist ik niet...

Het punt dat je maakte was verder overigens zeer terecht! :)

Het is misschien begrijpelijk dat je gelijk denkt: weer die marokkanen, maar dat slaat natuurlijk nergens op. Ik was daarom ook redelijk 'blij' dat het een blanke was die Pim Fortuyn vermoord heeft. Als je kijkt wat de 'linkse kerk' daarna te verduren heeft gehad kun je je voorstellen wat er gebeurd zou zijn wanneer het een toch al verguisde Marokkaan geweest zou zijn.. :shock:

Terug naar “Archief”