Vers van de pers: Moordaanslag op Theo van Gogh

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 02 nov 2004 19:53

Kom maar op :mrgreen:
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 02 nov 2004 19:55

PeterD schreef:
Collateral schreef:Vrij simpel: in het geval van Theo van Gogh is 1) de vrijheid van meningsuiting in het spel, is 2) de dader een islamiet, en is 3) het slachtoffer een bekende Nederlander.

Je gelooft toch zeker zelf niet dat de vrijheid van meningsuiting hierdoor in het gedrang komt he? Denk je nou echt dat ze die grondwet aan gaan passen hierdoor?

Dat de dader een islamiet is, is in mijn ogen geen reden om het aan de grote klok te hangen. Voor hetzelfde geld kon het een geflipte christen zijn.

wat heeft de grondwet hier mee te maken? het gaat om de praktijk! als je je mening wilt uiten moet je vrezen voor je leven, grondwet of niet!

ik denk dat het grote probleem is dat er maar weinig geflipte christenen zijn die dit soort dingen doen, maar dat fundamentalistische moslims voor meer gedonder zorgen. dan moet je zeker niet alle moslims over één kam scheren, maar aan de andere kant moeten we er wel van bewust zijn dat er wel degelijk een gevaar schuilt BINNEN de groep van moslims.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 02 nov 2004 20:04

Socrates schreef:wat heeft de grondwet hier mee te maken? het gaat om de praktijk! als je je mening wilt uiten moet je vrezen voor je leven, grondwet of niet!

ik denk dat het grote probleem is dat er maar weinig geflipte christenen zijn die dit soort dingen doen, maar dat fundamentalistische moslims voor meer gedonder zorgen. dan moet je zeker niet alle moslims over één kam scheren, maar aan de andere kant moeten we er wel van bewust zijn dat er wel degelijk een gevaar schuilt BINNEN de groep van moslims.

De wijze van mening uiten van TvG was schokerend, grof en beledigend voor de betrokken partij. Jood, Chrisen, Islamiet, of wat dan ook.
Dit wil niet zeggen dat het gerechtvaardigd is wat er gebeurd is. Maar kan ik me goed voorstellen dat een Jood, Christen of Moslim die voldoende opgefokt is zoiets kan doen.

En ik wil dus helemaal niets horen over Christenen die dat niet zouden doen, of dat er maar weinig geflipte christenen zijn. Er zijn er genoeg! En als God het niet verhoedt, waren we met zn allen mekaar allang aan het afslachten geweest!

Geen geflipte Christenen? En daar in zuid-oost Europa dan? Moslims tegen Christenen. Ow, sorry, alleen de moslims waren natuurlijk geflipt, even vergeten... ::((
Laatst gewijzigd door PeterD op 02 nov 2004 20:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 02 nov 2004 20:13

Optimatus schreef:Ik wil Van Gogh niet met Joseph G. vergelijken, maar enige overeenkomsten zijn er wel te vinden: o.a. het permanent lasteren over moslims.

Van Gogh stelde de misstanden van de islamitische cultuur aan de kaak, en deed dat op zijn (tamelijk respectloze) manier. Dat is wat anders dan het aanzetten tot haat jegens een volk.

PeterD schreef:
Collateral schreef:Vrij simpel: in het geval van Theo van Gogh is 1) de vrijheid van meningsuiting in het spel, is 2) de dader een islamiet, en is 3) het slachtoffer een bekende Nederlander.

Je gelooft toch zeker zelf niet dat de vrijheid van meningsuiting hierdoor in het gedrang komt he? Denk je nou echt dat ze die grondwet aan gaan passen hierdoor?

Natuurlijk niet, maar wat ik bedoel, is dat de vrijheid van meningsuiting al in het gedrang is; er is weer iemand (waarschijnlijk) om zijn mening doodgeschoten.

Dat de dader een islamiet is, is in mijn ogen geen reden om het aan de grote klok te hangen. Voor hetzelfde geld kon het een geflipte christen zijn.

Natuurlijk, maar het speelt wel mee. De moslimgemeenschap is natuurlijk al aardig de gebeten hond, en dat zal vanaf vandaag echt niet minder worden, onterecht of niet. Dat zie je zelfs in dit topic al.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 02 nov 2004 20:14

Socrates schreef:
Lalage schreef:Ik schrik meer van de moord op zo'n meneer die z'n hondje aan het uitlaten is dan op Theo van Gogh. In het eerste geval denk je: wow het kan mij ook overkomen. In het tweede geval denk je: Dit gaat wel iets te ver, maar de islam zo beledigen met die film moet toch eigenlijk ook niet kunnen. Het is allebei fout, maar het eerste komt dichterbij.

Ik zie eigenlijk nu liever dingen over de verkiezingen in Amerika op tv, omdat dat ook invloed zal hebben op ons land. Maar goed, ik ga naar bed met koppijn, dus ik kijk geen tv ;)

Heb je die film gezien dan? Die was heel goed hoor. Wat mij betreft één van de weinige uitingen van Van Gogh die absoluut hout sneden.

Ik doelde op de film Submission, waarin niet netjes met Koranteksten wordt omgesprongen, terwijl de Koran door moslims als een heilig boek wordt gezien.

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 02 nov 2004 20:50

PeterD schreef:En ik wil dus helemaal niets horen over Christenen die dat niet zouden doen, of dat er maar weinig geflipte christenen zijn. Er zijn er genoeg!

Ik had het over geflipte christenen die ZULKE DINGEN DOEN. Daar zijn niet zo gek veel voorbeelden van.

En als God het niet verhoedt, waren we met zn allen mekaar allang aan het afslachten geweest!

Dat kan allemaal wel zo zijn, maar het is een feit dat God het wel verhoedt bij Christenen en niet bij moslims dus lijkt het me gerechtvaardigt om de aandacht even naar de moslimgemeenschap te verleggen op dit vlak. (nogmaals, niet álle moslims...)

Geen geflipte Christenen? En daar in zuid-oost Europa dan? Moslims tegen Christenen. Ow, sorry, alleen de moslims waren natuurlijk geflipt, even vergeten... ::((

In zuid-oost-europa heerste een etnisch conflict, niet bepaald een religieus conflict. er zijn nou eenmaal weinig voorbeelden bekend van geflipte christenen die in naam van het christendom aanslagen plegen. In onze moderne tijd in elk geval. Het enige wat me te binnen schiet is de relatief onschuldige actie van die pater die de olympische marathon en een grand prix formule 1 in Engeland verstoorde.

Socrates, de bekende Griekse wijsbeer

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 02 nov 2004 20:53

Lalage schreef:
Socrates schreef:
Lalage schreef:Ik schrik meer van de moord op zo'n meneer die z'n hondje aan het uitlaten is dan op Theo van Gogh. In het eerste geval denk je: wow het kan mij ook overkomen. In het tweede geval denk je: Dit gaat wel iets te ver, maar de islam zo beledigen met die film moet toch eigenlijk ook niet kunnen. Het is allebei fout, maar het eerste komt dichterbij.

Ik zie eigenlijk nu liever dingen over de verkiezingen in Amerika op tv, omdat dat ook invloed zal hebben op ons land. Maar goed, ik ga naar bed met koppijn, dus ik kijk geen tv ;)

Heb je die film gezien dan? Die was heel goed hoor. Wat mij betreft één van de weinige uitingen van Van Gogh die absoluut hout sneden.

Ik doelde op de film Submission, waarin niet netjes met Koranteksten wordt omgesprongen, terwijl de Koran door moslims als een heilig boek wordt gezien.

Ja die film bedoelde ik ook :) Ik vond het een goede film. Zeker wel provocatief, maar niet beledigend, eerder de (letterlijk) 'naakte waarheid'

Willempie
Mineur
Mineur

Berichtdoor Willempie » 02 nov 2004 21:15

Vreemd.
Wij hebben het allemaal over vrijheid van meningsuiting, als iemand als Theo van Gogh dat doet, maar als een Christen zijn mening geeft over homo's is dat discriminerend.

Vreemd.
Wij vinden het allemaal raar dat Theo van Gogh wordt doodgeschoten/neergestoken, dat getuigd van weinig respect, maar als Theo van Gogh weinig respect heeft naar Christenen, Joden, Moslims, enz... dan is dat vrijheid van meningsuiting.

Vreemd.
De bijbel spreekt niet over gradaties in zonden. Iedere zonde is voor God even erg. Raar dan dat wij zo hard oordelen over iemand die zijn naaste niet lief heeft en hem neersteekt, maar dat wij zo mild zijn in iemand die zijn naaste niet liefheeft en hem met woorden kwetst.

Ik ga helemaal niet goedkeuren wat die man heeft gedaan, maar ik keur ook zeker niet goed wat Theo van Gogh allemaal heeft gezegd.

Groeten Willempie
Ik geloof, Heere! Kom mijn ongelovigheid te hulp.
Markus 9:24

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 02 nov 2004 21:27

Ik geloof dat half nederland waarschijnlijk de essentie van het geheel ontbreekt, theo noemde (hoorde ik op TV ) moslims al jarenlang schapenneukers (sorry zijn niet mijn woorden ) en schopte al jaren tegen alle heilige huisjes die er waren, zowel links als rechts als boven en onder,

het schijnt alleen dat zijn laatste film met half naakte vrouwen met koran teksten erop een enkele gek heeft doen besluiten om hem maar te vermoorden, deze persoon was nog wel zo gewiekst om dat vandaag te doen, 911 dagen,na ja gek was deze persoon niet, alles was vooorbedacht en ik denk ook het aantal dagen.

Ga nu niet gelijk allemaal alle moslims en marokkanen over een kam scheren want ik geloof heilig dat een oprechte moslim niet zo fanatiek is en dit veroordeelt. het is een kleine groep fanatiekelingen die de naam van de islam misbruiken om hun eigen bestwil en dat heeft te maken met een spel dat macht heet,

Even los daarvan of je tegen moslim geloof bent of tegen katholieken of Gereformeerde gemeenten of Pinkstergemeente etc. Hier wordt gewoon misbruik gemaakt van een geloof om een ander doel te bereiken,

sorry ik dwaalde wat af. Alleen wel jammer is dat de kloof tussen oosterlingen en westerlingen weer een stukje groter is geworden.

oftewel de duivel had vandaag een goede dag.

caprice

Berichtdoor caprice » 02 nov 2004 21:27

Overkill schreef:Voor de liefhebbers van complot theorieen:

Tussen WTC en Madrid zaten 911 dagen.
Tussen PF en TvG zitten... 911 dagen.

Nog zoiets:

'Theo is dood 911 dagen na Pim. 9 11 is de amerikaanse datum voor 11 september.911 is ook het alarmnummer van amerika.In nederland 112. De datum van vandaag is 2 november in amerikaans 11 2.de aanslag van madrid was precies 911 dage na die van 11 september en deze aanslag op theo is ook precies 911'

:roll:

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 02 nov 2004 21:30

PeterD schreef:
Markie schreef:Dat was een afrekening in de onderwereld.Daar maakt men minder ophef over omdat het in dat milieu gebruikelijk is elkaar zo te behandelen :wink:

Waar heb jij die wijsheid vandaan? In de laatse berichtgeving die ik heb gezien staat dat de politie in het duister tast betreffende het motief en de dader...

Heb het toevallig vandaag in de krant gelezen.Was een telegraaf van zaterdag waar t in stond, die ik op mijn werk zag liggen.

Áls we het over dezelfde hebben, maar ik denk het wel, want het was een 58 jarige man in Oss die zijn hond uit liep te laten.Er waren 6 kogels afgevuurd op zijn hoofd, en het was een woonwagenbewoner.

Ik weet dat het woonwagenkamp in Oss iig wel berucht is, dus de telegraaf zal best is gelijk kunnen hebben, met die criminele achtergrond waar ze het over hadden :wink:

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 02 nov 2004 21:31

Willempie schreef:Vreemd.
Wij hebben het allemaal over vrijheid van meningsuiting, als iemand als Theo van Gogh dat doet, maar als een Christen zijn mening geeft over homo's is dat discriminerend.

Vreemd.
Wij vinden het allemaal raar dat Theo van Gogh wordt doodgeschoten/neergestoken, dat getuigd van weinig respect, maar als Theo van Gogh weinig respect heeft naar Christenen, Joden, Moslims, enz... dan is dat vrijheid van meningsuiting.

Vreemd.
De bijbel spreekt niet over gradaties in zonden. Iedere zonde is voor God even erg. Raar dan dat wij zo hard oordelen over iemand die zijn naaste niet lief heeft en hem neersteekt, maar dat wij zo mild zijn in iemand die zijn naaste niet liefheeft en hem met woorden kwetst.

Ik ga helemaal niet goedkeuren wat die man heeft gedaan, maar ik keur ook zeker niet goed wat Theo van Gogh allemaal heeft gezegd.

Groeten Willempie

Prachtig gesproken. Dit toont maar weer eens aan in wat voor kromme, verkrampte, volslagen krankzinnige maatschappij we in dit kikkerlandje leven.

't Is dat ik mijn vrouw niet meekrijg, maar anders vertrok ik morgen nog naar het buitenland.

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 02 nov 2004 21:49

Willempie schreef:Vreemd.

Vreemd.

Vreemd.

Groeten Willempie

Volgens mij is dat helemaal het punt niet, of we het eens zijn met Theo van Gogh's werk of niet. Het gaat erom dat je iemand niet hebt dood te schieten om wat hij of zij zegt, punt.

just_mary
Mineur
Mineur

Berichtdoor just_mary » 02 nov 2004 21:51

Pieter schreef:'t Is dat ik mijn vrouw niet meekrijg, maar anders vertrok ik morgen nog naar het buitenland.

Daar is de situatie niet veel beter denk ik... Vanwaar die gedachte dat het in het 'buitenland' beter zou zijn als in Nederland? Volgens mij is het overal een geflipte zooi. (beetje cru gezegd dan)

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 02 nov 2004 21:57

Wat wel mee speelt is dat hier een hele groep veroordeeld wordt. Inderdaad niet alle moslims zijn terroristen, maar wel vrijwel alle terroristen zijn moslims (in ieder geval die op wereldschaal werken). Toch ga ik zeker niet met mensen mee die nu maatregelen tegen Moslims willen nemen. Als Christen mogen wij niet kwade middelen gebruiken om het goede te bereiken. Het een hele groep afrekenen op het gevaar wat een deel van de groep veroorzaakt is naar mijn idee zo'n kwaad wat niet mag gebruikt worden. Zelfs al gaat ons land er aan, dan nog mogen wij als Christen er een enkele onschuldige onder lijdt.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Terug naar “Archief”