avondmaal

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 nov 2004 01:28

Ik ben het niet eens met die plaatsvervangingstheorie. Het volk Israel is nog steeds Gods volk.

En niet Zijn volk... nu in ontferming aangenomen... Waar ging dat ook alweer over Jas?

Israel heeft geen uitzonderingspositie meer... sinds Pinksteren.

Gods criteria is inderdaad wedergeboorte... wanneer ben je wedergeboren? Als je tot in de puntjes de correcte gelooft gelooft? De bijbel zegt van niet. Jezus koppelt wedergeboorte aan behoudt. Paulus zegt dat je behouden bent als je met de mond belijdt dat Jezus Heer is en met het hart gelooft dat God Hem uit de dood heeft opgewekt (Rom 10:9). Kortom, je bent wedergeboren als je dat doet, anders zou je op basis daarvan niet behouden kunnen worden.

Oordeel jij maar over wie verloren gaan en wie niet. Gelukkig hoef jij geen oordeel te vellen... en denk ik dat je nog op zal kijken van het oordeel dat God uitspreekt. Dan zul je ontdekken dat er meer "blije jubelende vrolijke" christenen gered zijn dan jij ooit had vermoed.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 02 nov 2004 09:51

Marnix schreef:
Ik ben het niet eens met die plaatsvervangingstheorie. Het volk Israel is nog steeds Gods volk.

En niet Zijn volk... nu in ontferming aangenomen... Waar ging dat ook alweer over Jas?

Israel heeft geen uitzonderingspositie meer... sinds Pinksteren.

O nee? Rom. 11:27-28; "En dit is hun een verbond van Mij, als Ik hun zonden zal wegnemen. Zo zijn zij wel vijanden aangaande het Evangelie, om uwentwil, maar aangaande de verkiezing zijn zij beminden, om der vaderen wil". En in vers 24; "Want indien gij afgehouwen zij uit den olijfboom, die van nature wild was, en tegen nature in den goeden olijfboom ingeënt; hoeveel te meer zullen deze, die natuurlijke takken zijn, in hun eigen olijfboom geënt worden?"
Marnix schreef:Gods criteria is inderdaad wedergeboorte... wanneer ben je wedergeboren? Als je tot in de puntjes de correcte gelooft gelooft? De bijbel zegt van niet. Jezus koppelt wedergeboorte aan behoudt. Paulus zegt dat je behouden bent als je met de mond belijdt dat Jezus Heer is en met het hart gelooft dat God Hem uit de dood heeft opgewekt (Rom 10:9). Kortom, je bent wedergeboren als je dat doet, anders zou je op basis daarvan niet behouden kunnen worden.

Oordeel jij maar over wie verloren gaan en wie niet. Gelukkig hoef jij geen oordeel te vellen... en denk ik dat je nog op zal kijken van het oordeel dat God uitspreekt. Dan zul je ontdekken dat er meer "blije jubelende vrolijke" christenen gered zijn dan jij ooit had vermoed.

Ik zie weinig vruchten in heiligmaking en Godzalige levenswandel, ootmoed, berouw, etc. Het is één grote poppenkast die eens door de hel opgeslokt zal worden. Ik hoop dat je er nog eens buiten gezet mag worden om er dan van Godswege weer ingezet te mogen worden.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

joepie

Berichtdoor joepie » 02 nov 2004 10:35

In de geschiedenis van de Bijbel over het volk Israël kun je opmaken dat voor God het volk geen bijzondere positie had in het straffen voor het verlaten van Hem.
Ze werden regelmatig op zeer harde wijze terug gebracht bij Hem.
Als ze Hem weer verlaten hadden, dan kwam God met harde hand.
En zo is het nog steeds.
Niet het feit dat ze het volk Israël zijn maakt dat ze wel behouden zullen worden, maar het feit dat ze Hem als hun Heer aanvaarden.
Dus dat ze Zijn kinderen willen zijn en net als iedereen het offer van Christus willen aannemen. En zolang als het volk Israël dat niet doet gaan ze verloren.
Dat geld voor de jood zowel als voor de griek, als wel voor een ieder.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 02 nov 2004 12:44

joepie schreef:In de geschiedenis van de Bijbel over het volk Israël kun je opmaken dat voor God het volk geen bijzondere positie had in het straffen voor het verlaten van Hem.
En zo is het nog steeds.
Niet het feit dat ze het volk Israël zijn maakt dat ze wel behouden zullen worden, maar het feit dat ze Hem als hun Heer aanvaarden.
Dus dat ze Zijn kinderen willen zijn en net als iedereen het offer van Christus willen aannemen. En zolang als het volk Israël dat niet doet gaan ze verloren.

Ja, ik weet ook wel dat zonder Christus niemand zalig wordt. Maar als op een gegeven moment Israël tot geloof in Jezus komt, zal hun heerlijkheid meer zijn dan van de andere volken.

joepie

Berichtdoor joepie » 02 nov 2004 12:46

jas schreef:
joepie schreef:In de geschiedenis van de Bijbel over het volk Israël kun je opmaken dat voor God het volk geen bijzondere positie had in het straffen voor het verlaten van Hem.
En zo is het nog steeds.

Ja, ik weet ook wel dat zonder Christus niemand zalig wordt. Maar als op een gegeven moment Israël tot geloof in Jezus komt, zal hun heerlijkheid meer zijn dan van de andere volken.

Ook daar geloof ik niet in. Want heerlijker dan heerlijk? Hoe stel je dat voor? En die niet in Hem geloven dan, zijn die erger verloren dan verloren?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 02 nov 2004 12:51

joepie schreef:
jas schreef:
En zo is het nog steeds.

Ook daar geloof ik niet in. Want heerlijker dan heerlijk? Hoe stel je dat voor? En die niet in Hem geloven dan, zijn die erger verloren dan verloren?

Paulus maakt duidelijk onderscheid tussen de heerlijkheid van de eigene takken en die van de geënte takken (de heidenen) Je hoeft mij ook niet te geloven. God heeft een verbond met Israël. Dat zij Hem in de steek hebben gelaten, maakt God nog niet tot een verbondsbreker. Hij is getrouw en zal zeker tot Zijn volk wederkeren.

joepie

Berichtdoor joepie » 02 nov 2004 13:04

jas schreef:
joepie schreef:
jas schreef:
En zo is het nog steeds.

Paulus maakt duidelijk onderscheid tussen de heerlijkheid van de eigene takken en die van de geënte takken (de heidenen) Je hoeft mij ook niet te geloven. God heeft een verbond met Israël. Dat zij Hem in de steek hebben gelaten, maakt God nog niet tot een verbondsbreker. Hij is getrouw en zal zeker tot Zijn volk wederkeren.

Maar Israël is dat wel.

Kijk ook eens wat er over staat in Romeinen 9: 23 En omdat hij zijn overweldigende majesteit wil tonen, heeft hij degenen die het voorwerp zijn van zijn barmhartigheid ertoe voorbestemd om in zijn majesteit te delen. 24 Hen heeft hij ook geroepen: ons, die niet alleen uit het Joodse volk afkomstig zijn, maar uit alle volken, 25 zoals ook bij Hosea staat geschreven: ‘Wat mijn volk niet was, zal ik mijn volk noemen; wie mijn geliefde niet was, zal ik mijn geliefde noemen. 26 En waar tegen hen gezegd is: “Jullie zijn mijn volk niet,” zullen ze kinderen van de levende God worden genoemd.’ 27 En Jesaja roept over Israël uit: ‘Al zou het volk van Israël zo talrijk zijn als zandkorrels aan de zee, slechts een klein deel zal worden gered. 28 Want de Heer zal zijn woord op aarde gestand doen, onvoorwaardelijk en onverkort.’ 29 En zoals Jesaja al heeft gezegd: ‘Had de Heer van de hemelse machten ons geen nageslacht gelaten, het zou ons zijn vergaan als Sodom en Gomorra.’

Onbegrip bij Israël
30 Wat kunnen we hieruit nu opmaken? Hoewel ze er niet naar hebben gestreefd, zijn heidenen als rechtvaardigen aangenomen, op grond van hun geloof. 31 Maar Israël, dat ernaar streefde door de wet rechtvaardig te worden, heeft dat niet bereikt. 32 Wat is daarvan de oorzaak? Ze handelden alsof het van hun daden afhing, en niet van geloof. Ze zijn over de steen gestruikeld 33 waarover geschreven staat: ‘In Sion leg ik een steen neer waarover men struikelt, een rotsblok waaraan men zich stoot. Maar wie in hem gelooft, komt niet bedrogen uit.’

Slechts een klein deel zal gered worden.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 nov 2004 13:28

Ik zie weinig vruchten in heiligmaking en Godzalige levenswandel, ootmoed, berouw, etc. Het is één grote poppenkast die eens door de hel opgeslokt zal worden. Ik hoop dat je er nog eens buiten gezet mag worden om er dan van Godswege weer ingezet te mogen worden.

Misschien moet je dan eens wat beter kijken in plaats van je blind te staren op voor jou onbekende vormen. Ik zie die vruchten wel degelijk.

Het feit dat je mij niet eens kent en hier al over mij een oordeel uitspreekt zegt voor mij genoeg.

Verder ga ik er maar niet teveel van zeggen. Ik weet dat ik gered bent door het kostbare bloed van mijn Verlosser Jezus Christus en dat Hij eeuwig geluk voor mij heeft verdiend. Noem jij dat maar een poppenkast... ik weet mij bevestigd aan de Ware Wijnstok.... en niets kan mij daarvan scheiden, ook geen doempraatjes van jou.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 02 nov 2004 13:36

Marnix schreef:

Misschien moet je dan eens wat beter kijken in plaats van je blind te staren op voor jou onbekende vormen. Ik zie die vruchten wel degelijk.

Het feit dat je mij niet eens kent en hier al over mij een oordeel uitspreekt zegt voor mij genoeg.

Verder ga ik er maar niet teveel van zeggen. Ik weet dat ik gered bent door het kostbare bloed van mijn Verlosser Jezus Christus en dat Hij eeuwig geluk voor mij heeft verdiend. Noem jij dat maar een poppenkast... ik weet mij bevestigd aan de Ware Wijnstok.... en niets kan mij daarvan scheiden, ook geen doempraatjes van jou.

die scheiding breng je zelf aan, met je duivelse metalmuziek.

Pucca
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pucca » 02 nov 2004 13:38

Marnix schreef:

Verder ga ik er maar niet teveel van zeggen. Ik weet dat ik gered bent door het kostbare bloed van mijn Verlosser Jezus Christus en dat Hij eeuwig geluk voor mij heeft verdiend. Noem jij dat maar een
poppenkast... ik weet mij bevestigd aan de Ware Wijnstok.... en niets kan mij daarvan scheiden, ook geen doempraatjes van jou.

Mee eens! En Jas, ik denk dat je moet oppassen, dat je je behoud niet van JOU gaat laten afhangen... Het is niet omdat JIJ zo goed bent, maar omdat GOD zo goed is geweest om Zijn éigen Zoon te zenden!!!!! En een ieder die gelóóft (en dan gaan we daar niet weet ik wat voor meer voorwaarden aanhangen, eerst dit, eerst dat, enz, enz) zal het eeuwige leven hebben!
Verblijd je in de Here!

Pucca
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pucca » 02 nov 2004 13:41

jas schreef:
Marnix schreef:

dit is met modder gooien gloof ik... :roll: :?
Verblijd je in de Here!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 nov 2004 13:54

jas schreef:
Marnix schreef:

We zullen bij Jezus wederkomst zien wie er gelijk heeft. Ik zie naar die dag uit.

Ik zal me je harde woorden niet aantrekken en je er ook niet op aankijken aangezien ze uit onkunde en onwetendheid gesproken zijn.

Pucca
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pucca » 02 nov 2004 14:28

We zullen bij Jezus wederkomst zien wie er gelijk heeft. Ik zie naar die dag uit.

Ik zal me je harde woorden niet aantrekken en je er ook niet op aankijken aangezien ze uit onkunde en onwetendheid gesproken zijn.

please!!! Zoiets heeft geen zin.. Het gaat niet om jouw gelijk ofzo toch??!!
Probeer te kijken naar wat wij als christenen voor een overeenkomsten hebben, niet naar de stomme verschilletjes... Wees één in dat waar we één in KUNNEN zijn!!!
Verblijd je in de Here!

Equilibrist
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Equilibrist » 02 nov 2004 14:38

Nou Pucca, ik denk dat Marnix met onderstaande uitspraak over Jezus Christus toch wel de kern van het christenzijn te pakken heeft :? ! Als je het daár al niet over eens kunt zijn.
Ik zie veel liever dat we het hier over eens worden, dan over wat triviale zaken. Dus ik vind de reactie van Marnix helemaal terecht. En het ''gelijk'' gaat hier dus over wat iemand Waar vindt, en wat Waar is.
Marnix schreef:Verder ga ik er maar niet teveel van zeggen. Ik weet dat ik gered bent door het kostbare bloed van mijn Verlosser Jezus Christus en dat Hij eeuwig geluk voor mij heeft verdiend. Noem jij dat maar een poppenkast... ik weet mij bevestigd aan de Ware Wijnstok.... en niets kan mij daarvan scheiden, ook geen doempraatjes van jou.

EQ.

Pucca
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pucca » 02 nov 2004 14:52

Equilibrist schreef:Nou Pucca, ik denk dat Marnix met onderstaande uitspraak over Jezus Christus toch wel de kern van het christenzijn te pakken heeft :? ! Als je het daár al niet over eens kunt zijn.
Ik zie veel liever dat we het hier over eens worden, dan over wat triviale zaken. Dus ik vind de reactie van Marnix helemaal terecht. En het ''gelijk'' gaat hier dus over wat iemand Waar vindt, en wat Waar is.
Marnix schreef:Verder ga ik er maar niet teveel van zeggen. Ik weet dat ik gered bent door het kostbare bloed van mijn Verlosser Jezus Christus en dat Hij eeuwig geluk voor mij heeft verdiend. Noem jij dat maar een poppenkast... ik weet mij bevestigd aan de Ware Wijnstok.... en niets kan mij daarvan scheiden, ook geen doempraatjes van jou.

EQ.

Ja, je hebt gelijk... ik begreep het btje verkeerd, ik dacht dat ze op de grote dag wel zouden zien wie er gelijk zou hebben over die muziek... dat bedoelde ik als stomme onenigheid....
Verblijd je in de Here!

Terug naar “Archief”