Geloof en verkering!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

meboy

Berichtdoor meboy » 27 jul 2004 10:46

orgeltje schreef:
meboy schreef:
orgeltje schreef:Blijkbaar ben ik de eerste die het wel met die jongen eens kan zijn.
Het is dan ook jammer dat zo'n jongen gelijk door iedereen veroordeeld wordt. Het is naar mijn inziens een goede keuze van die jongen als je christen wil zijn, dat je dan ook voor een christelijke levenspartner kiest. De verkering en het huwelijk zijn niet bedoeld voor evangelisatie.

Maar het belangrijkste is dat de bijbel ons aan wijst dat we niet met een ongelovige moeten trouwen.
Maar er zijn natuurlijk ook een hoop praktische bezwaren in een huwelijk als een van bijde niet christelelijk is.

Kortom naar mijn inziens heeft die jongen goed gehandelt als hij het maar duidelijk aangeeft waarom.

Dus ze is pas christelijk als ze lid van de ger-gem is!?? Gewaagde stelling... Dat ben ik dus absoluut niet met je eens.

Dan moet je mij eens aanwijzen waar ik gezegd heb dat zij per se van de ger gem moet zijn :!:

Mvdijk geeft in de beginpost aan naar de kerk (ger-gem) te gaan en van plan te zijn zich daar bij aan te sluiten. Vervolgens zeg jij te kunnen begrijpen dat die jongen verkering weigert; ze is immers nog geen christen...

De jongen geeft duidelijk aan waarom; ze is nog geen ger-gem. Jij geeft aan het met die jongen eens te zijn. Dus zo absurd is mijn aanname nog niet.

Excuses als de reactie nogal pittig was; ben nogal licht geraakt als het de exclusiviteit van de ger-gem betreft.

orgeltje

Berichtdoor orgeltje » 27 jul 2004 11:09

meboy schreef:
orgeltje schreef:
meboy schreef:
orgeltje schreef:Blijkbaar ben ik de eerste die het wel met die jongen eens kan zijn.
Het is dan ook jammer dat zo'n jongen gelijk door iedereen veroordeeld wordt. Het is naar mijn inziens een goede keuze van die jongen als je christen wil zijn, dat je dan ook voor een christelijke levenspartner kiest. De verkering en het huwelijk zijn niet bedoeld voor evangelisatie.

Maar het belangrijkste is dat de bijbel ons aan wijst dat we niet met een ongelovige moeten trouwen.
Maar er zijn natuurlijk ook een hoop praktische bezwaren in een huwelijk als een van bijde niet christelelijk is.

Kortom naar mijn inziens heeft die jongen goed gehandelt als hij het maar duidelijk aangeeft waarom.

Dus ze is pas christelijk als ze lid van de ger-gem is!?? Gewaagde stelling... Dat ben ik dus absoluut niet met je eens.

Dan moet je mij eens aanwijzen waar ik gezegd heb dat zij per se van de ger gem moet zijn :!:

Mvdijk geeft in de beginpost aan naar de kerk (ger-gem) te gaan en van plan te zijn zich daar bij aan te sluiten. Vervolgens zeg jij te kunnen begrijpen dat die jongen verkering weigert; ze is immers nog geen christen...

De jongen geeft duidelijk aan waarom; ze is nog geen ger-gem. Jij geeft aan het met die jongen eens te zijn. Dus zo absurd is mijn aanname nog niet.

Excuses als de reactie nogal pittig was; ben nogal licht geraakt als het de exclusiviteit van de ger-gem betreft.

iK citeer: ...omdat je niet van de kerk bent.

en niet: omdat je niet van de ger gem bent.

Ik ben zelf ook van de ger gem en het zou voor mij ook wenselijk zijn als mijn toekomstige levenspartner vn de ger gem zou zijn. maar dat betekend niet dat je iemand op dat punt af moet schrijven. Als je echt van iemand houd en er is sprake van wederzijdse liefde, dan zal er op dat punt vast ook wel een oplossing komen, daar ben ik van overtuigd.

De ger gem is niet de ware kerk, laat dat duidelijk zijn. Het gaat namelijk niet in welke kerk je zit maar wel dat je met je partner op dezelfde lijn zit wat het geloof betreft.

meboy

Berichtdoor meboy » 27 jul 2004 14:38

Dus als ik je goed begrijp is lid zijn van "een kerk" in ieder geval een voorwaarde; dit in tegenstelling tot jezelf christen voelen en daar in de praktijk uitting aan te geven? M.a.w. op basis van de gegevens die mvdijk geeft vind je het een verstandige keuze van die jongen omdat mvdijk (nog) niet aangesloten is bij een kerk en dus geen christen is?
Op dat punt ben ik het totaal met Rosekapje eens; dat zijn de werkelijke criterea.

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 27 jul 2004 17:25

Ik vind dat de vragenstelster wat onduidelijk is met haar vraag.

Geloof is voor mij iig niet het allerbelangrijkste.Ik vind het mooi meegenomen als je zo'n beetje dezelfde ideën hebt over bepaalde zaken, maar het zou voor mij echt geen criteria zijn om iemand maar te laten zitten omdat diegene wat anders over dingen denkt dan mij.De verschillen moeten niet extreem worden natuurlijk, maar nee, ik zou echt niet vragen als ik iemand leuk vind, van welke kerk ben jij?En als dat dan een andere is dan mij vervolgens maar niks met die persoon te beginnen.

Ik kijk eerst hoe iemand is etc. en over zulk soort zaken kun je ook praten in een later stadium lijkt me.

orgeltje

Berichtdoor orgeltje » 27 jul 2004 21:07

meboy schreef:Dus als ik je goed begrijp is lid zijn van "een kerk" in ieder geval een voorwaarde; dit in tegenstelling tot jezelf christen voelen en daar in de praktijk uitting aan te geven? M.a.w. op basis van de gegevens die mvdijk geeft vind je het een verstandige keuze van die jongen omdat mvdijk (nog) niet aangesloten is bij een kerk en dus geen christen is?
Op dat punt ben ik het totaal met Rosekapje eens; dat zijn de werkelijke criterea.

Als zij aangeeft dat zij naar de kerk wil gaan en dat niet doet om hem, dan vindt ik het een kwalijke zaak dat hij haar opzij schuift omdat zij (nog) geen lid is. Verder ben ik het ook geheel met rosekapje eens!

mvdijk1988
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor mvdijk1988 » 28 jul 2004 10:01

Ik ga niet voor hem naar de kerk! want dan zou ik nu dus al niet meer gaan! ik ga gewoon voor mezelf! Vrienden van mij leggen alles goed uit! En ik voel mij veel beter sinds ik naar de kerk ga! maar het probleem is dat ik niet bij de kerk kan, nu nog niet! Mijn ouders zijn niet van de kerk! en zodoende heeft het een tijdje niet soepel gelopen! en ik wacht daar nog een aantal jaar mee! want mijn ouders zouden dit nu nog niet accepteren! Maar die jongen snapte volgens mij niet egt dat ik voor mezelf naar de kerk ga! En ik kan mijn gevoelens nooit goed onderwoorden brengen dus zodoende heb ik dit nooit aan hem kunnen vertellen! wat ik eigenlijk erg zonde vind! Ik hoop dat jullie dit een beetje snappen!!

orgeltje

Berichtdoor orgeltje » 28 jul 2004 10:21

mvdijk1988 schreef:Ik ga niet voor hem naar de kerk! want dan zou ik nu dus al niet meer gaan! ik ga gewoon voor mezelf! Vrienden van mij leggen alles goed uit! En ik voel mij veel beter sinds ik naar de kerk ga! maar het probleem is dat ik niet bij de kerk kan, nu nog niet! Mijn ouders zijn niet van de kerk! en zodoende heeft het een tijdje niet soepel gelopen! en ik wacht daar nog een aantal jaar mee! want mijn ouders zouden dit nu nog niet accepteren! Maar die jongen snapte volgens mij niet egt dat ik voor mezelf naar de kerk ga! En ik kan mijn gevoelens nooit goed onderwoorden brengen dus zodoende heb ik dit nooit aan hem kunnen vertellen! wat ik eigenlijk erg zonde vind! Ik hoop dat jullie dit een beetje snappen!!

Dat heb ik ook niet gezegd.
Het is gewoon een moeilijke situatie. Eigenlijk zijn het twee aparte dingen maar die toch wel met elkaar te maken hebben.
Ik denk als je die jongen echt leuk vindt en je van hem houdt en je vind het moelijk om daar met hem er over te spreken, dan kun je hem ook een brief sturen en hem uitleggen hoe de vork in de steel zit. Uit ervaring weet ik dat sommige beter zijn in schrijven dan in spreken. Een brief kun je nog eens herlezen en/ of herschrijven voordat je hem opstuurd. Dat is een groot voordeel.

Maar bovenal moet je het maar aan God voorleggen en hem vragen om wijsheid.

Veel sterkte verder!

mvdijk1988
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor mvdijk1988 » 28 jul 2004 10:23

Ja, dit advies zal ik opvolgen! Allemaal erg bedankt! Nou moet ik nog de moed vinden om die brief te schrijven!!

Heel erg bedankt voor jullie antwoorden!!

gr mvdijk

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 28 jul 2004 10:29

(wat een hoop gergemmers hier eigenlijk )

Het is procentueel de grootste groep bezoekers hier op Refoweb.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

ahuibers
Majoor
Majoor

Berichtdoor ahuibers » 31 jul 2004 15:18

mvdijk1988 schreef:Ook als ik al elke zondag naar de kerk ga? maar niet lid ben! en zker blijf ik heel mijn leven gaan dat weet ik nu al zeker! want als ik niet ga voel ik mij schuldig!! En waarschijnlijk wordt ik nog wel lid! ik ben nog jong en durf dit nu al te zeggen!!

Ik kan je een voorbeeld noemen,
In de familie bij mij was er ook een,
ze heeft alles beloofd en is 4 jaar na haar trouwen de beloften niet meer nagekomen. ze heeft beleidenis en alles gedaan. daarom is het zo moeilijk, nu wil je het. maar als je uit jezelf naar de kerk gaat om je interesse, en niet voor dat meisje is het anders maar als je voor dat meisje naar de kerk gaat zou ik er nog goed over nadenken.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 31 jul 2004 16:40

Je moet dan ook niet de afspraak maken altijd naar de kerk te gaan, maar bijv om elkaar er vrij in te laten. Anders komt het ook wel heel veel van 1 kant..

mvdijk1988
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor mvdijk1988 » 31 jul 2004 20:05

ahuibers schreef:
mvdijk1988 schreef:Ook als ik al elke zondag naar de kerk ga? maar niet lid ben! en zker blijf ik heel mijn leven gaan dat weet ik nu al zeker! want als ik niet ga voel ik mij schuldig!! En waarschijnlijk wordt ik nog wel lid! ik ben nog jong en durf dit nu al te zeggen!!

Ik kan je een voorbeeld noemen,
In de familie bij mij was er ook een,
ze heeft alles beloofd en is 4 jaar na haar trouwen de beloften niet meer nagekomen. ze heeft beleidenis en alles gedaan. daarom is het zo moeilijk, nu wil je het. maar als je uit jezelf naar de kerk gaat om je interesse, en niet voor dat meisje is het anders maar als je voor dat meisje naar de kerk gaat zou ik er nog goed over nadenken.

Ik ga niet voor die jongen naar de kerk! ik ga absoluut voor mezelf! want ik kende hem eerst nog niet eens! en toen ging ik al gewoon naar de kerk! dus dat is het niet dat ik voor hem zou gaan! want dan zou ik zelf helemaal verkeerd bezig zijn! want dat moet je niet doen! want dan loopt het vanzelf fout!! Dat weet ik nu al!!
Maar ik ga voormezelf absoluut niet voor hem! want dan kan ik net zo goed niet gaan daar bereik je niets mee vind ik! kan je netzo goed thuis gaan zitten!!!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 01 aug 2004 15:05

Het gaat er gewoon om of je samen een kerk kunt vinden waar je beide lid van wilt worden. That's it. En dat kan vaak ook heel goed als je in verschillende kerken ben opgegroeid.

joepie

Berichtdoor joepie » 01 aug 2004 18:46

Ik denk dat het vooral belangrijk is dat je beide weet dat je een kind van de Here bent. En dat de kerken waar je lid van bent dat ook zo belijden zoals jij doet.
Als je nu verliefd wordt op een jongen/meisje die lid is van een andere kerk met heel andere standpunten dan jij hebt zou ik er al niet aan beginnen. Maar volgens mij is er al over gesproken in een andere topic.
Weet alleen niet precies welke. :oops:

Alette
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Alette » 01 nov 2004 22:25

Hoe bedoel je het eigenlijk..
Ging je nog helemaal niet naar de kerk voor je verkering kreeg?
Keep smile, don't cry...I love you...that's why
Forget me not...forget me never..and let me be..
YOUR FRIEND FOREVER

Terug naar “Archief”