Mens: geneigd tot alle kwaad????

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 nov 2004 09:03

Klopt... maar zeggen dat je tot niets goeds in staat bent... terwijl de Heilige Geest in je hart woont.... heeft niets met ootmoet te maken... maar met een gebrek aan zelfkennis.

Ootmoed is goede dingen doen die je door God en Zijn Geest kan... en Hem daarvoor de eer geven, het tot Zijn eer doen.

Verder heb je gelijk, die strijd is er zeker. Het probleem is dat als we vinden dat we niks goedsk unnen, het een moeilijke strijd wordt.... in Efeze 6 lees ik over wapenrusting in die strijd... durven we te geloven dat we die ook kunnen gebruiken en die strijd aan kunnen gaan?

De insteek van Efeze 6 laat juist zien dat we door God tot goede dingen in staat zijn... en ook kunnen strijden... anders zou Hij in dit bijbelgedeelte van ons onmogelijke dingen vragen.

Jas schreef:Een kwade boom kan geen goede vruchten voortbrengen. Zo is het de aard van een mens geworden om enkel kwaad voort te brengen. Wat zijn dat voor vruchten die je voortbrengt met zulk een leer als je hier verkondigt. Bedrieg jezelf niet voor de eeuwigheid want je zult met die vruchten niet voor een Heilig en Rechtvaardig God kunnen verschijnen. Dit klinkt hard, maar ik moet dit schrijven. God dringt mij dit te doen als een ernstige waarschuwing aan ieder die denkt zoals jij denkt. Als wij nog maar een greintje goed hadden, dan kunnen wij niet uit genade zalig worden. Want het is van tweeën één: Of je wordt zalig uit de wet. En dan moet je die ook volkomen houden, dus zonder één enkele zonde in je hele leven. Of, je wordt uit genade zalig, zonder ook maar één werk. Want moest je er ook maar een peuleschil toe bijdragen om zalig te worden, dan is het geen genade meer. Deze leer hoor ik hier veel te weinig en ik ben, als God het me toestaat, van plan om flink tegen die gevaarlijke dwalingen van leer te trekken. Maar als Hij vindt dat ik het niet moet doen, of me geen Licht geeft over de Schrift of ruimte in mijn gemoed, dan zal ik het niet doen.

God vraagt je niet om mensen te waarschuwen omdat je zelf verkeerd leest... Misschien zou het meer naar Zijn wil zijn om eerst je ogen eens open te doen en te luisteren naar wat mensen zeggen... in plaats van met verkeerde conclusies te komen omdat je maar met een half oor luistert.

Wat wil je hierboven nou beweren? Cathy geeft in haar reaktie aan dat we mogen streven naar zoveel mogelijk vruchten in dit leven.... En jij kraakt dat af met als excuus: We moeten het zelf niet willen verdienen. Heeft ze dat dan ergens geschreven? Nee.... De bijbel is duidelijk, juist omdat we onder Gods genade zijn worden we gered, Hij wil met Zijn Geest in ons wonen... en daardoor kunnen we goede werken doen... uit dankbaarheid... daar mogen we naar streven, sterker nog, het is een bijbelse opdracht (laatste zin van 1 Korinthe 12, en vele andere plaatsen)

Zie ook de HC over werken der dankbaarheid. Aan die vruchten kun je een christen ook herkennen... want zoals de HC zegt, als je bent gered en als Gods Geest in je woont kan het niet anders of je brengt werken der dankbaarheid voort.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

joepie

Berichtdoor joepie » 01 nov 2004 09:15

Misschien goed om eens artikel 14 van de Nederlands geloofsbelijdenis erbij te lezen.
Zo staan daar tekstverwijzingen waaruit duidelijk naar voren komt dat we onbekwaam zijn tot enig goed uit onszelf.
Dus dat zelfs het goed doen door God bewerkt wordt.
Je kunt niets goed, tenzij de Geest Gods het in je werkt.
Van je zelf helemaal niet.
Daarom klopt de redenering van Marnix ook niet.
Als je zegt dat je het wel kunt omdat de Geest in je woont, dan doe jij het dus zelf. Omdat de Geest in mij woont doe ik goede dingen.
Want nog steeds blijven alle dingen die je doet besmet met zonde.
En zonde kun je onmogelijk goed noemen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 nov 2004 09:24

Zucht.... LEES nou eerst eens goed... ik zeg het zelfde als NGB artikel 14: Uit onszelf zijn we tot niets goeds in staat... Ik geef juist aan dat de mens dit uit zichzelf niet kan maar dat dat alleen door Gods Geest kan.... dat ik daarom goede dingen kan doen.... hoewel ik zondig blijf.

Nogmaals, artikel 14 heeft het over onze OUDE natuur... blijkbaar vergeten we vaak dat onze oude mens met Chritus is gestorven en begraven....
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

joepie

Berichtdoor joepie » 01 nov 2004 09:39

Maar dat houd niet in dat je daardoor dus geen zonde meer zou doen.
Want dan hoef je daar ook geen vergeving meer voor te vragen.
Dus blijft het doen van goede dingen bevlekt met zonde. En doen wij ze niet zelf.
Wij blijven dus onbekwaam tot enig goed en geneigd tot alle kwaad.
De oude mens is dus nog steeds aanwezig.
Die is pas echt overwonnen na onze dood.
Dan zullen we opstaan met de nieuwe mens.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 01 nov 2004 10:31

Wij zijn van onszelf geneigd to alle kwaad. Het klinkt natuurlijk niet leuk, en daarom discussieren we er over. We horen immers liever dat we toch wel wat goeie dingen kunnen doen.
De Psalmist wordt aan de kant geschoven als slechts een zienswijze.

Als mens willen we wat zijn, dus bedenken we dat we ineens goeie dingen doen als we tot God bekeerd zijn, en we dus ineens niet meer geneigd zijn tot alle kwaad. Ineens zijn we wat. Yeah!

Ik ben het met caprice eens dat een mens die wedergeboren is een ootmoedig mens is, en echt niet op zijn borst zal kloppen van "Ik ben goed". Integendeel, deze mens zal zijn verloren staat tegenover een goeddoend God inzien, en weten dat hij slechts uit genade is zalig geworden. Dat het helemaal onverdiend is. Dat hij echt niets heeft verdiend om op zijn borst te kunnen kloppen en te zeggen dat hij goeie dingen doet.
Hij lag immers voor eeuwig verloren en God heeft hem willen redden. Onverdiend. Deze mens zal dan ook met dankbaarheid tot God treden, en voelen dat die God zoveel hoger staat dan hij zelf.
En als God het in hem werkt, zal hij goeie dingen doen, en anders alleen nog steeds slechte.

joepie

Berichtdoor joepie » 01 nov 2004 11:48

En dan nog goede dingen bevlekt met zonde.
Want zonder zonde is er niemand hier op aarde.
Bekeerd of onbekeerd.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 01 nov 2004 11:50

joepie schreef:En dan nog goede dingen bevlekt met zonde.
Want zonder zonde is er niemand hier op aarde.
Bekeerd of onbekeerd.

100% eens.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 01 nov 2004 11:52

PeterD schreef:Wij zijn van onszelf geneigd to alle kwaad. Het klinkt natuurlijk niet leuk, en daarom discussieren we er over. We horen immers liever dat we toch wel wat goeie dingen kunnen doen.

Ik hoor zoveel over goede dingen die mensen doen. Vrijwilligerswerk, zendingswerk, goede doelen steunen etc. Dat we geneigd zijn om kwade dingen te doen wil nog echt niet zeggen dat we geen goede dingen kunnen doen hoor.

Van Noach staat trouwens geschreven: "Noach was een rechtvaardig, oprecht man in zijn geslachten." Dat klinkt heel anders dan "geneigd tot alle kwaad."

De Psalmist wordt aan de kant geschoven als slechts een zienswijze.

Moeten we de psalmen heel serieus nemen? Dan weet ik nog een paar (minder) leuke:

Ps. 82 vs. 6: Ik heb wel gezegd: Gij zijt goden; en gij zijt allen kinderen des Allerhoogsten;
(Dit is vermoedelijk ook de tekst waar Jezus de Farizeërs op 'pakte' toen ze het hem kwalijk namen dat hij zich zoon van God noemde.)

Ps. 137 vs. 8 en 9: O dochter van Babel! die verwoest zult worden, welgelukzalig zal hij zijn, die u uw misdaad vergelden zal, die gij aan ons misdaan hebt.
Welgelukzalig zal hij zijn, die uw kinderkens grijpen, en aan de steenrots verpletteren zal.

(Welgelukzalig degene kinderen verplettert aan een steenrots. Nou, geef mijn portie dan maar aan de hond.)

joepie

Berichtdoor joepie » 01 nov 2004 12:00

Ja en van David staat er dat hij een man naar Gods hart was!
Maar dat wil dus niet zeggen dat hij zonder zonde was.
Want laten we eerlijk wezen, hij heeft veel dingen verkeerd gedaan.
Maar waarom was hij een rechtvaardig man, omdat hij dus gerechtvaardigt was in Christus.
Hij beleed aan God oprecht zijn zonden, en had daar berouw over.
Hij klopte zich nooit op de borst dat hij nu toch wel erg veel goeds had gedaan. Nee hij wist zich volledig afhankelijk van God.
Daardoor was hij een gerechtvaardigt man.

Wil het daarom zeggen dat je geen goede dingen kunt doen?
Nee, dat zal ik nooit zeggen. Want we doen inderdaad best veel goede dingen, maar laten we daar dan maar niet bij uit het oog verliezen, dat we ze niet uit onszelf doen. En ze behoren te doen tot meerder glorie van God!

Collateral

Berichtdoor Collateral » 01 nov 2004 12:17

Laten we het erop houden, dat we, als we ons op God richten, goede dingen kunnen doen.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 01 nov 2004 12:30

Laten we het er op houden dat als God ons africht, we goede dingen kunnen doen

joepie

Berichtdoor joepie » 01 nov 2004 12:32

PeterD schreef:Laten we het er op houden dat als God ons africht, we goede dingen kunnen doen

Daar kan ik het helaas niet mee eens zijn. Ben namelijk geen beest wat je moet africhten :(

PeterD

Berichtdoor PeterD » 01 nov 2004 12:38

joepie schreef:
PeterD schreef:Laten we het er op houden dat als God ons africht, we goede dingen kunnen doen

Daar kan ik het helaas niet mee eens zijn. Ben namelijk geen beest wat je moet africhten :(

Ok, ok, ons leidt dan?

Collateral

Berichtdoor Collateral » 01 nov 2004 13:07

Evenwel goede dingen zijn bij u gevonden; want gij hebt de bossen uit het land weggedaan, en uw hart gericht om God te zoeken.

Dit werd in 2 Kronieken 19 over Josafat gezegd. Laten we het er dus nogmaals maar op houden, dat we, als we ons (hart) op God richten, goede dingen kunnen doen... :wink:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 nov 2004 13:16

joepie schreef:Maar dat houd niet in dat je daardoor dus geen zonde meer zou doen.
Want dan hoef je daar ook geen vergeving meer voor te vragen.
Dus blijft het doen van goede dingen bevlekt met zonde. En doen wij ze niet zelf.
Wij blijven dus onbekwaam tot enig goed en geneigd tot alle kwaad.
De oude mens is dus nog steeds aanwezig.
Die is pas echt overwonnen na onze dood.
Dan zullen we opstaan met de nieuwe mens.

Zeg ik dan dat ik geen zonde meer doet?

Nee.

Zeg ik dat ik van nature goed ben?

Nee.

Ik kan door de Geest goede dingen doen.... omdat ik zondig ben blijven ze bevlekt... maar Jezus wast die vlekken weg.

Hoe kan ik anders op de dag van het oordeel afgerekend worden op wat ik aan mijn naaste heb gedaan (lees wat Jezus zegt in de rede over de laatste dingen)

Nogmaals, ik kan goede dingen doen doordat God mij verandert door Zijn Geest... Dat neemt niet weg dat ik nog zonde doe....

Feit is dat we door God goede dingen kunnen doen, nogmaals, de bijbel is er vol van.... Lees Hebreeen 11 eens of de vruchten van de Geest, lees wat Paulus schrijft over hoe we waren en hoe we nu mogen zijn... Dat is inderdaad geen eigen verdienste maar komt puur van God.... wat niet wegneemt dat we niet moeten doen alsof we dat dus niet van Hem gekregen hebben.

Kortom we blijven niet onbekwaam, tot niets goeds in staat en geneigd tot alle kwaad... dan doe je tekort aan Gods verlossingswerk wat nu al zijn uitwerking heeft maar na de wederkomst helemaal af zal zijn. Volgens mij heb je dan nog niet in de bijbel gelezen hoe God je hier in dit leven ook al begin te veranderen.

Terug naar “Archief”