Ootmoed is goede dingen doen die je door God en Zijn Geest kan... en Hem daarvoor de eer geven, het tot Zijn eer doen.
Verder heb je gelijk, die strijd is er zeker. Het probleem is dat als we vinden dat we niks goedsk unnen, het een moeilijke strijd wordt.... in Efeze 6 lees ik over wapenrusting in die strijd... durven we te geloven dat we die ook kunnen gebruiken en die strijd aan kunnen gaan?
De insteek van Efeze 6 laat juist zien dat we door God tot goede dingen in staat zijn... en ook kunnen strijden... anders zou Hij in dit bijbelgedeelte van ons onmogelijke dingen vragen.
Jas schreef:Een kwade boom kan geen goede vruchten voortbrengen. Zo is het de aard van een mens geworden om enkel kwaad voort te brengen. Wat zijn dat voor vruchten die je voortbrengt met zulk een leer als je hier verkondigt. Bedrieg jezelf niet voor de eeuwigheid want je zult met die vruchten niet voor een Heilig en Rechtvaardig God kunnen verschijnen. Dit klinkt hard, maar ik moet dit schrijven. God dringt mij dit te doen als een ernstige waarschuwing aan ieder die denkt zoals jij denkt. Als wij nog maar een greintje goed hadden, dan kunnen wij niet uit genade zalig worden. Want het is van tweeën één: Of je wordt zalig uit de wet. En dan moet je die ook volkomen houden, dus zonder één enkele zonde in je hele leven. Of, je wordt uit genade zalig, zonder ook maar één werk. Want moest je er ook maar een peuleschil toe bijdragen om zalig te worden, dan is het geen genade meer. Deze leer hoor ik hier veel te weinig en ik ben, als God het me toestaat, van plan om flink tegen die gevaarlijke dwalingen van leer te trekken. Maar als Hij vindt dat ik het niet moet doen, of me geen Licht geeft over de Schrift of ruimte in mijn gemoed, dan zal ik het niet doen.
God vraagt je niet om mensen te waarschuwen omdat je zelf verkeerd leest... Misschien zou het meer naar Zijn wil zijn om eerst je ogen eens open te doen en te luisteren naar wat mensen zeggen... in plaats van met verkeerde conclusies te komen omdat je maar met een half oor luistert.
Wat wil je hierboven nou beweren? Cathy geeft in haar reaktie aan dat we mogen streven naar zoveel mogelijk vruchten in dit leven.... En jij kraakt dat af met als excuus: We moeten het zelf niet willen verdienen. Heeft ze dat dan ergens geschreven? Nee.... De bijbel is duidelijk, juist omdat we onder Gods genade zijn worden we gered, Hij wil met Zijn Geest in ons wonen... en daardoor kunnen we goede werken doen... uit dankbaarheid... daar mogen we naar streven, sterker nog, het is een bijbelse opdracht (laatste zin van 1 Korinthe 12, en vele andere plaatsen)
Zie ook de HC over werken der dankbaarheid. Aan die vruchten kun je een christen ook herkennen... want zoals de HC zegt, als je bent gered en als Gods Geest in je woont kan het niet anders of je brengt werken der dankbaarheid voort.