Voorwaarden voor persoonlijk gebed.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

naomie

Voorwaarden voor persoonlijk gebed.

Berichtdoor naomie » 23 okt 2004 17:30

Wij hebben het tot nu toe gehad over het persoonlijke gebed en de rol die de Bijbel daarbij speelt.
Bij dit alles is de gezindheid van ons hart heel belangrijk. Bidden heeft immers te maken met heel ons wezen, inclusief ons hart.

God vraagt van ons t.a.v. het gebed dat wij:

a. Christus persoonlijk toebehoren
1 Timotheüs 2: 5 zegt: "
Er is één God en ook één middelaar tussen God en mensen, de mens Christus Jezus". Altijd en overal vindt ons naderen tot God plaats door Jezus Christus.
Jezus is onze enige middelaar tot de Vader. Hij heeft ons verlost uit de macht der duisternis en in het gezin van God gebracht.
Colossenzen 2: 13 "Ook heeft Hij, hoewel gij dood waart door uw overtredingen en onbesnedenheid naar het vlees, levend gemaakt met Hem, toen Hij ons al onze overtredingen kwijtschold".
Een ander aspect van de waarheid dat Jezus Christus onze middelaar is: we kunnen geheel op Hem vertrouwen voor een vrije open toegang tot God, iedere dag van ons leven. Het voorrecht tot God te kunnen komen in het gebed hebben we niet op grond van onze eigen verdiensten - of door onze positie (in de kerk etc.) - maar omdat Jezus voor ons de prijs betaalde.

b. Een juiste innerlijke gezindheid hebben
* Hulpeloosheid, afhankelijkheid

In de Bijbel zien we verschillende malen hoe belangrijk de gezindheid van het hart is bij het bidden. Eén voorbeeld is het verhaal dat Jezus vertelt van de Farizeeër en de tollenaar (Lukas 18:9-14).
Juist de volstrekte hulpeloosheid van de tollenaar was datgene waardoor God zijn gebed verhoorde.
Ook in ons eigen gebedsleven kennen we soms die hulpeloosheid. Dat gevoel dat we niet in staat zijn om te bidden, dat we te zondig zijn om tot God te naderen, dat we onze gedachten niet op God kunnen richten, kortom, dat alles in ons zich onbekwaam en onwaardig voelt om te kunnen bidden. Toch is juist in die hulpeloosheid God ons zeer dicht nabij. Want als we hulpeloos zijn en machteloos en afhankelijk, openen we ons hart voor God. God is juist nabij hen die zich hulpeloos en afhankelijk voelen.

* Geloof
Over bidden in geloof wordt veel gezegd in de Bijbel. Enkele citaten:
Hebr.11:6 - want wie tot God komt moet geloven dat Hij bestaat en een beloner is van wie Hem ernstig zoeken
Matth.21:21-22 - ...indien gij geloof hebt en niet twijfelt, zult gij niet alleen doen wat met de vijgeboom is gebeurd, maar zelfs indien gij tot deze berg zegt: Hef u op en werp u in de zee, het zal geschieden. En al wat gij in het gebed gelovig vragen zult, zult gij ontvangen.
Jacobus 1:6 - ...maar hij moet bidden in geloof, in geen enkel opzicht twijfelende....

Het spreekt vanzelf dat om tot God te naderen we moeten geloven dat Hij bestaat. Daar ligt dan ook niet het probleem dat de meesten hebben bij het lezen van deze teksten. De frustratie ontstaat meestal doordat we menen dat we moeten bidden in het vaste vertrouwen dat hetgeen wij bidden ook werkelijk gebeuren zal. Dat is een bijna onmogelijke eis, want altijd ontdekken we in onszelf wel een spoor van twijfel.
Toch is het de vraag of Jezus dat bedoelt als Hij spreekt over bidden in geloof. Wij menen dat we ons geloof moeten richten op datgene waar we om vragen. Als ons geloof groot genoeg is, dan zal God ons verhoren. Dat is echter een misvatting. We moeten ons geloof niet richten op datgene waar we om bidden, maar op God. We moeten Hem vertrouwen. We hebben geen groot geloof nodig, maar we hebben wel een grote en machtige God. Hij kan meer doen dan wij bidden of beseffen. Zelfs een heel klein geloof, zo klein als een mosterdzaadje, is al voldoende (Mattheüs 17:20). Maar dat hele kleine geloof moet zich dan wel richten op die grote God. Anders is het geen geloof, maar zelfsuggestie of een soort magische kracht die we op God richten. Het "niet twijfelen" heeft niet te maken met de vraag of dat wat we vragen wel of niet gebeuren zal, maar met de vraag of ons hart wel geheel op God gericht is.
Als we in de evangeliën lezen dat mensen genezen werden of behouden werden vanwege hun geloof, waaruit bleek dan hun geloof? Niet daaruit dat ze zeker wisten dat hun verzoek ingewilligd zou worden. Wel daaruit dat ze tot Jezus gingen en geloofden dat Hij bij machte was hun verzoek in te willigen (o.a. Marcus 1:40). Hun komen tot Jezus was het beste bewijs van hun geloof. En zo hoeven ook wij niet te wanhopen aan ons geloof. Als we tot Jezus gaan met onze twijfel en hulpeloosheid is dat ruim voldoende geloof. Juist in het komen tot Jezus met onze frustraties en twijfel en ongeloof blijkt ons geloof. Zo was het ook met de man die beschreven wordt in Marcus 9:14-29. Wat hij zelf aanzag voor ongeloof werd blijkbaar door Jezus niet zo gezien, want Jezus verhoorde zijn gebed en genas zijn zoon.

Gods zegen van Naomie.

Wat er ook gebeurd.Ook in bittere tijden.Blijf vertrouwen op God!!!!!
En vergeet het hoogpriesterlijk gebed niet.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 okt 2004 00:00

Ik denk niet dat we moeten bidden in het vaste vertrouwen dat alles wat we aan God vragen ook zal gebeuren. Kijk naar Jezus... Hij vroeg in Gethsemane of de beker aan Hem voorbij mocht gaan... maar het gebeurde niet.

Iedereen die zou geloven zou dan ook niet meer hoeven sterven, je kunt toch altijd om genezing vragen?

Maar Jezus bad: Niet mijn wil maar de uwe geschiede! Zo moeten we bidden. Niet in het vertrouwen dat alles wat we vragen zal gebeuren... maar in het vertrouwen dat God weet wat goed voor ons is... en dan mag je ook dingen vragen... God kan je geven wat je vraagt. Hij kan ook iets anders met je voor hebben... maar wat Hij doet is goed.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

naomie

Berichtdoor naomie » 24 okt 2004 11:21

Marnix schreef:Ik denk niet dat we moeten bidden in het vaste vertrouwen dat alles wat we aan God vragen ook zal gebeuren. Kijk naar Jezus... Hij vroeg in Gethsemane of de beker aan Hem voorbij mocht gaan... maar het gebeurde niet.

Iedereen die zou geloven zou dan ook niet meer hoeven sterven, je kunt toch altijd om genezing vragen?

Maar Jezus bad: Niet mijn wil maar de uwe geschiede! Zo moeten we bidden. Niet in het vertrouwen dat alles wat we vragen zal gebeuren... maar in het vertrouwen dat God weet wat goed voor ons is... en dan mag je ook dingen vragen... God kan je geven wat je vraagt. Hij kan ook iets anders met je voor hebben... maar wat Hij doet is goed.

Jezus is onze grote heelmeester.God kan alles en wilt niet dat je lijdt.Maar enkel om Zijn wil.
Weet ook dat je strijd ervaart in je leven.En dat satan als een brullende leeuw rond de aarde gaat.

Stel je vertrouwen volledig op Hem.Hij zegt dat ook in Zijn woord.Alles wat Gij bid en verlangt gelooft dat gij het al hebt onvangen en het zal geschieden!!
Maar nogmaals enkel om Zijn wil.Hij weet al wat je Hem gaat vragen voordat je begint te bidden.Ik ben met je eens als je zegt dat Hij eventueel ook iets anders met je voor heeft.Maar twijfel nooit aan Hem en ook niet in je het gebed.Vaak zijn wij mensen te ongeduldig.Probeer niet te reageren vanuit het vlees.
Jezus was op aarde gekomen vanwege het verlossingsplan van God in werk te stellen en als grote leermeester voor ons allen.Als Hij niet gestorven was voor ons dan waren wij nog gebukt onder de juk van de zonde en dan was er geen verlossing.Jezus vroeg het aan Zijn Vader om de beker aan hem voorbij te laten gaan,omdat Hij bang was om te sterven.Hij transpireerde zelfs bloed.Maar Hij wist ook wat Zijn taak was.

Gods zegen van Naomie. :wink:

martinm81
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor martinm81 » 24 okt 2004 14:11

bidden, vragen eigenlijk, en dan vertrouwen dat Hij het wel doet! tja, en als God het dan niet doet? is ons vertrouwen snel gebroken. ik denk dat marnix bedoelt, dat je wel mag vertrouwen dat God het kan doen, maar dat je rekening moet houden met de ondoorgrondelijke wegen (tjonge wat zeg ik dat weer mooi :wink: ) die wij dus niet altijd begrijpen.

Bidden is mooi, danken is beter :wink:

Martin
.......Door naar MC donalds te gaan, maak jezelf nog niet tot hamburger....

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 okt 2004 01:39

Jezus bad of de beker aan Hem voorbij mocht gaan in Gethsemane... Zijn gebed werd niet verhoord... had Hij niet genoeg vertrouwen?

Ik ken mensen die volledig op God vertrouwden, ziek werden en stierven. Was er iets mis met hun geloof?

Nogmaals, als het zo zou werken zou je als het met je geloof helemaal top was nooit hoeven sterven...

Het feit dat God niet wil dat je lijdt wil niet zeggen dat je niet ziek wordt, doodgaat etc...

Het wil zeggen dat daarna je weer op mag staan en leven in de nieuwe wereld waar geen ziekte, lijden en dood meer is.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 25 okt 2004 11:57

God kan alles en wilt niet dat je lijdt

Huh?

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

ezri
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor ezri » 25 okt 2004 20:25

Is misschien een bekend voorbeeld, maar wel heel indrukwekkend vind ik: (Henk Binnendijk vertelde het gisteren in zn preek)

Een klein meisje ziet mooie bloemen staan en klimt over een hek om bij de bloemen te kunnen en daarmee belandt ze in een wei waar een stier loopt. De stier ziet haar felgekleurde kleding en stormt op haar af. In haar angst voor de stier die op haar af komt rennen, knielt het meisje heel snel neer en bidt het enige gebed wat ze weet: Here, zegen deze spijze en drank, Amen. De stier vermindert plotseling zijn vaart en valt het meisje niet aan. Haar leven is gered.

Hieruit blijkt weer dat het ecth op je hart aankomt en het niet zit in de veelheid van woorden.
We bidden om zilver, maar God geeft goud.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 26 okt 2004 01:40

:) !

Klaas schreef:
God kan alles en wilt niet dat je lijdt

Huh?

Klaas

Zou je je verbazing willen verduidelijken?

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 26 okt 2004 08:16

Hoe kun je, als je de bijbel leest, stellen dat God niet wil dat we lijden?

Het boek Job wel eens gelezen? En wat gebeurde er ook alweer met Jezus?

Als we volgelingen van Jezus willen zijn dienen we ons kruis op ons te nemen. Dat impliceert lijden. Het idee dat God niet wil dat we lijden is niet op de bijbel te herleiden.

Klaas

Riska

Berichtdoor Riska » 26 okt 2004 10:40

In feite wijken jullie af van wat Naomie oorspronkelijk zegt. Zij heeft het over "voorwaarden" voor gebed.
Ik moet zeggen dat bij mij dan alleen al de kriebels komen. Dat ik het onderwerp zag en dacht: "nee he, mag het zoals ik het gewoon probeer te doen?" Voorwaarden?
Dat betekent dat als ik niet zus of zo bid het niet goed is. En voor je het weet ben je wettisch bezig met dingen als lichaamshouding, tijden, etc. etc.

Ik denk dat er in diepste wezen geen voorwaarde is. Je bidt tot God en dat houdt al in dat je iets van Hem verwacht, dat houdt weer in dat je Hem vertrouwt, dat houdt weer in dat je gelooft...
En dat is alles wat nodig is.

God ziet het hart aan - ik heb het hier en op andere fora vaker gezegd, want dat is voor mij het allerbelangrijkste - en neemt ons zoals we zijn.

Riska

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 26 okt 2004 11:37

Riska schreef:In feite wijken jullie af van wat Naomie oorspronkelijk zegt. Zij heeft het over "voorwaarden" voor gebed.
Ik moet zeggen dat bij mij dan alleen al de kriebels komen. Dat ik het onderwerp zag en dacht: "nee he, mag het zoals ik het gewoon probeer te doen?" Voorwaarden?

Helemaal mee eens. Dit soort verhalen doet wel erg amerikaans aan. Een 3-step-guide-to-succes met money-back-guarantee. Brrr. Voorspoedsevangelie. Vandaar ook dat ik de kreet 'God wil niet dat we lijden' wel degelijk relevant vind.

Klaas

André

Berichtdoor André » 26 okt 2004 21:17

Volgens mij zijn er geen voorwaarden voor een persoonlijk gebed.
Anders zou er nooit een persoonlijk gebed kunnen bestaan.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 26 okt 2004 23:19

Klaas schreef:Hoe kun je, als je de bijbel leest, stellen dat God niet wil dat we lijden?

Het boek Job wel eens gelezen? En wat gebeurde er ook alweer met Jezus?

Als we volgelingen van Jezus willen zijn dienen we ons kruis op ons te nemen. Dat impliceert lijden. Het idee dat God niet wil dat we lijden is niet op de bijbel te herleiden.

Klaas

Misschien moet je 1 stapje verder terug gaan.

Waarom leed Job? Omdat satan dat wilde? Of omdat God dat wilde? Nee. een stap verder terug: Job leed omdat hij leefde als zondige mens in een zondige wereld. Wilde God dat? Nee. Als je nog 1 stap verder vooruit gaat kun je dus gaan vragen: Waarom laat God het lijden toe... en dan krijgt Hij de schuld van wat wij hebben gedaan.

Lijden is een straf op de zonde. Dat wil niet zeggen dat als je ziek bent je dus zonde hebt gedaan en God je daarvoor straft... Maar God was in het paradijs duidelijk, gaf een keuze aan de mens waarbij Hij aangaf dat een verkeerde keuze lijden tot gevolg zou hebben.

Voorbeeld: Stel dat een moeder tegen een kind zegt: Je mag geen snoepjes uit de snoeppot pakken zonder het te vragen, als je dat wel doet krijg je straf. Vervolgens doet het kind het toch... en krijgt straf... het kind moet naar zijn kamer en mag daar de rest van de avond blijven. Zou het kind dan reden hebben om te gaan klagen dat zijn moeder wilde dat hij straf kreeg... en dat het dus haar schuld is?

God wil niet dat we lijden... daarom gaf Hij Jezus. Hij is liefdevol... maar ook rechtvaardig..... Hij zegt niet: Je krijgt straf als je ongehoorzaam bent... om vervolgens dat toch maar niet waar te maken... Jezus lijden was omdat Gods als rechtvaarige God vroeg dat de schuld betaald werd... Daarom heeft Jezus geleden... het was de enige manier waarop Zijn liefde, waardoor Hij ons wilde redden, en Zijn rechtvaardigheid dat er betaald moest worden samen konden gaan...

Hoezo God wil dat we lijden? Als dat zo was, waarom stuurde Hij dan zijn Zoon? Omdat Hij ons van het lijden wil verlossen...

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 27 okt 2004 08:46

Marnix:
Waarom leed Job?

Zeg het maar.

Marnix:
Omdat satan dat wilde?

Dat is in ieder geval onderdeel van het verhaal.

Marnix:
Of omdat God dat wilde?

God liet het toe. Niet zo van: "hé wat gebeurt daar nou? Zat ik even niet op te letten?" Hij zegt: Ga je gang. Je kunt hierover van alles zeggen, maar in ieder geval niet dat God het lijden van Job NIET wilde.

Marnix:
Job leed omdat hij leefde als zondige mens in een zondige wereld.

O ja? Dat zeiden de vriende van Job ook zo ongeveer. En kregen zij gelijk? Dacht het niet. Jobs klacht naar God is ook niet: "Waarom overkomt me dit allemaal? Waarom heb ik zoveel pech?" maar "Waarom doet U me dit allemaal aan?" En wat is Gods antwoord? "Hier heb ik niks mee te maken? Je weet toch dat ik je nooit zou willen laten lijden?" Of wees Hij misschien op een (verborgen) zonden van God? Dacht het niet.

Marnix:
Als je nog 1 stap verder vooruit gaat kun je dus gaan vragen: Waarom laat God het lijden toe... en dan krijgt Hij de schuld van wat wij hebben gedaan.

Het gaat er niet om God de schuld te geven van het één of het ander. Job zet God ook in het beklaagdenbankje, maar wordt dan terechtgewezen. Feit is echter wel dat Hij de hand heeft in het lijden al is het maar in het toelaten ervan. Als je dat ontkent is het boek Job

Marnix:
Lijden is een straf op de zonde. Dat wil niet zeggen dat als je ziek bent je dus zonde hebt gedaan en God je daarvoor straft... Maar God was in het paradijs duidelijk, gaf een keuze aan de mens waarbij Hij aangaf dat een verkeerde keuze lijden tot gevolg zou hebben.

Sorry, maar ik geloof niet dat je dat zo algemeen kunt stellen.

Marnix:
Voorbeeld: Stel dat een moeder tegen een kind zegt: Je mag geen snoepjes uit de snoeppot pakken zonder het te vragen, als je dat wel doet krijg je straf. Vervolgens doet het kind het toch... en krijgt straf... het kind moet naar zijn kamer en mag daar de rest van de avond blijven. Zou het kind dan reden hebben om te gaan klagen dat zijn moeder wilde dat hij straf kreeg... en dat het dus haar schuld is?

Je kunt evenmin ontkennen dat de moeder de hand had in het lijden van het kind. De moeder zorgt doelbewust voor lijden.

Marnix:
Hoezo God wil dat we lijden? Als dat zo was, waarom stuurde Hij dan zijn Zoon? Omdat Hij ons van het lijden wil verlossen...

Maar dat is wat anders dan stellen dat God ons hier en nu van alle lijden wil verlossen.

Klaas

naomie

Berichtdoor naomie » 01 nov 2004 08:04

Riska schreef:In feite wijken jullie af van wat Naomie oorspronkelijk zegt. Zij heeft het over "voorwaarden" voor gebed.
Dat betekent dat als ik niet zus of zo bid het niet goed is. En voor je het weet ben je wettisch bezig met dingen als lichaamshouding, tijden, etc. etc.

Ik denk dat er in diepste wezen geen voorwaarde is. Je bidt tot God en dat houdt al in dat je iets van Hem verwacht, dat houdt weer in dat je Hem vertrouwt, dat houdt weer in dat je gelooft...
En dat is alles wat nodig is.

God ziet het hart aan - ik heb het hier en op andere fora vaker gezegd, want dat is voor mij het allerbelangrijkste - en neemt ons zoals we zijn.

Riska

Beste Riska,

De mens ziet toch aan wat voor ogen is.God ziet het hart aan.
God weet al wat je hem gaat vragen voordat je aan een gebed begint.
Als jij op de manier hoe jij bid het prettig vind wie ben ik dan om dat af te keuren.
Er zijn helaas nog mensen die niet altijd weten hoe ze moeten bidden en dat graag willen weten daarom heb ik dit geplaatst onder andere.

Gods zegen van Naomie. :wink:

Terug naar “Archief”