De opstanding was niet op een zondag.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 31 okt 2004 19:25

naomie schreef:Jas Schreef:

Waar haal je deze godsgruwelijke onzin vandaan?

Naomie schrijft:

Waarom vind jij dit onzin?Ik ben het niet met je eens.Trouwens heb jij al mijn berichten gelezen in deze topic?

Ja, die heb ik gelezen. En dat je het niet met me eens bent dat moet jij weten. Het is geschiedkundig onjuist wat je beweert. Tja, met de geschiedenis ben ik het ook niet altijd eens. Een heleboel dingen had ik wel anders gewild. Maar ja, dat draaien we niet meer terug hè? Dus helaas voor jou, kan dit ook niet meer teruggedraaid worden. En dat net dat stukje geschiedenis niet kent, daar kan ik ook niks aan doen. Ik vind trouwens dat hele 7e dags gedoe onzin en onchristelijk. Bovendien, ik heb al eerder geschreven, op de eerste dag schiep God het Licht. In het nieuwe testament is Christus Zelf het Licht. Dus alleen al daarom ga ik in elk geval op de eerste dag der week naar de kerk. Meer bewijs heb ik niet eens nodig. Dus alle teksten over de gelovigen en discipelen die op de 1e dag der week bijeen kwamen en door jullie zo verketterd worden, hoeven niet eens als bewijs te dienen.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

naomie

Berichtdoor naomie » 31 okt 2004 19:55

Beste Jas,

Jammer dat je zo reageert.
Ondanks je toch wat onaardige berichtjes wil ik je toch zeggen dat ik als medechristen van je houd.
Probeer a.u.b.niet iemand te veroordelen vanwege zijn of haar geloofsovertuiging.Handel veel liever in de liefde,want dat is het allerbelangrijkste.Handel zoals Jezus dat ons geleerd heeft.Laten we liever in Christus een eenheid vormen.

God zegen van Naomie. :mrgreen:

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 31 okt 2004 20:32

naomie schreef:Beste Jas,

Jammer dat je zo reageert.
Ondanks je toch wat onaardige berichtjes wil ik je toch zeggen dat ik als medechristen van je houd.
Probeer a.u.b.niet iemand te veroordelen vanwege zijn of haar geloofsovertuiging.Handel veel liever in de liefde,want dat is het allerbelangrijkste.Handel zoals Jezus dat ons geleerd heeft.Laten we liever in Christus een eenheid vormen.

God zegen van Naomie. :mrgreen:

Beste Naomie, dit heeft niets met liefde te maken. Ik houd ook van mijn medechristenen en ook van andere mensen zelfs. Ik veroordeel ook niemand om de persoon die hij of zij is. Het gaat hier gewoon om enkele feiten waarvan ik aangetoond heb dat ze niet kloppen. Het wekt wrevel bij mij dat mensen iets ontkennen waarnaar ik grondig onderzoek heb gedaan. Dan moet je niet ineens met lief lief lief aankomen, want daar hou ik al helemaal niet van. Ik ben niet zo lief en wil ook niet zo lief gevonden worden. Maar ik ben wel eerlijk, en dat zijn er hier heel veel niet.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 31 okt 2004 22:08

Dat jij je slechts kun beroepen op één enkele bron zegt genoeg, Jas. Verantwoord bronnenonderzoek is iets anders dan slechts één bron noemen en dat voor waarheid verklaren.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 31 okt 2004 23:07

Sabra schreef:Dat jij je slechts kun beroepen op één enkele bron zegt genoeg, Jas. Verantwoord bronnenonderzoek is iets anders dan slechts één bron noemen en dat voor waarheid verklaren.

Het feit dat het een zeer oud geschrift is uit de tijd der apostelen zegt nog veel meer. Ik ga geen bronnenonderzoek doen naar iets wat al lang als onomstotelijk vaststaat. Ik heb het ook niet zelf verzonnen hoor. Internationaal bekende hoogstaande theologen doceren dit soort dingen wat jij voor onzin verslijt. Ik discussieer er verder niet meer over. Het staat gewoon vast, klaar. Einde verhaal. Maar jij mag in de kerstman, kerstkip,kalkoen en paashaas geloven hoor. Ik doe het wel met het Lectionarium van Jeruzalem. Daar hecht ik meer waarde aan dan wat ons de heidenen ons willen doen geloven, dat onze feesten van hun afstammen. Want dat zit er achter beste Sabra.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 01 nov 2004 00:04

Goed, de toon die Jas inzet klinkt mij als een cornet in een Geref. Bondsgemeente: die kunnen niet zingen.

Maar de boodschap is helder: Christus is gestorven, Christus is verrezen, Christus zal wederkomen. Dat Keizer Constantijn de Grote enkele synagogen sloot, kan ik me voorstellen. Immers, wat brengt het jodendom nog als Christus, Jezus, de Zoon van God, reeds gekomen is om de zonden der wereld te dragen?

Agnus Dei, Qui tollis peccata mundi.
Miserere nobis.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 nov 2004 01:37

jas schreef:Ik houd ook van mijn medechristenen en ook van andere mensen zelfs.

Behalve als het moslims zijn natuurlijk. :mrgreen:

Ik ben niet zo lief en wil ook niet zo lief gevonden worden.

Het moet gezegd worden dat je je daar ook goed voor inspant. 8)

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 01 nov 2004 02:15

Aragorn schreef:
jas schreef:Ik houd ook van mijn medechristenen en ook van andere mensen zelfs.

Behalve als het moslims zijn natuurlijk. :mrgreen:

Ik ben niet zo lief en wil ook niet zo lief gevonden worden.

Het moet gezegd worden dat je je daar ook goed voor inspant. 8)

dit is gewoon erg flauw. Ik heb niets tegen iemand. Ik heb gewoon een bepaalde overtuiging die ik met passie verdedig.
En moslims zijn een gevaar voor het christendom, dat heb ik er tegen. Dus niet zozeer de mensen, maar wel de islam als religie.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 nov 2004 02:23

Je hebt gelijk, het was ook erg flauw. Sorry, kon het even niet laten.. :wink:

Taytelbaum
Mineur
Mineur

Berichtdoor Taytelbaum » 01 nov 2004 06:48

Optimatus schreef:Goed, de toon die Jas inzet klinkt mij als een cornet in een Geref. Bondsgemeente: die kunnen niet zingen.

Maar de boodschap is helder: Christus is gestorven, Christus is verrezen, Christus zal wederkomen. Dat Keizer Constantijn de Grote enkele synagogen sloot, kan ik me voorstellen. Immers, wat brengt het jodendom nog als Christus, Jezus, de Zoon van God, reeds gekomen is om de zonden der wereld te dragen?

Agnus Dei, Qui tollis peccata mundi.
Miserere nobis.

Ah deheilige Roomse taal. Persoonlijk hou ik meer van Hebreeuws.
Er word hier zo gegoochelt met geschiedkundige getallen!
Niet Constatijn de Grote (306-313; maakte het Christendom in 313 tot staatsgodsdienst), maar Justianius (527-565) sloot de synagogen 535. Hij had besloten de Joden onder een noemer met de heidenen en ketters. Vele synagogen (er was in de 4e en 5e eeuw een forse groei geweest van synagogen in Galilea en op de Golanhoogte) werden gesloten of in katholieke kerken veranderd. De druk werd in de praktijk echter niet zo opgevoerd op de Joden als op de andere groepen.
Het gaat dus niet om enkele synagogen, maar de verdraagzaamheid, Optimatus. Dat Optimatus zich dat wel kan voorstellen dat dit gedaan werd door wie om het even, vindt ik bedenkelijk, het was, lijkt mij, nimmer de hoop van Jesjoea, die de synagoge gewoon bezocht.
Nu, jas, blijf ik bijzonder benieuwd naar dat oeroude geschrift van je. T.n.t. heb ik je alleen dat reisverslag van Egeria, die van 383 tot 386 in Jeruzalem verbleef. Wat mij betreft een vrij late bron voor kerkgeschiedenis, sedert er al verscheiden ingrijpende concilies waren geweest.
De enige oudere bron (Geschiedenis van de Kerk) die we hebben voor de dateringen van de vestigingen van de oude gemeenschappen der gelovigen en hun leiders, zijn die van Eusebius (260-341). Aangaande de situatie van die gemeenten, steunde hij het meest op een 5 delig, helaas nu verloren gegaan werk over de kerkgeschiedenis (geschreven tussen 165-175) van een Joodse schrijver, die in Jesjoea geloofde: Hegesipos. Deze Hegesipos meldt dat nadat de apostelen waren verdwenen (gestorven of erg oud), de gemeente, die tot dan toe al een maagd was geweest, viel uiteen door sekten, valse messiassen, valse profeten, valse apostelen, corrumperende de leer.
Waar is dan dat heilige geschrift, jas, met zijn oude onveranderde liturgie? Jeruzalem was al sedert 135 volkommen ‘Judenrein’ gemaakt door de Romeinen, dus ook de oorspronkelijke Joodse leerlingen van Jesjoea of de hen opgevolgde generaties waren verdwenen. De stad was geheel omgeturnt in een totaal Romeinse, veel monumenten bedekt met ophogingen, de nieuwe Romeinse gebouwen ondersteunend. Veel wat herinnerde aan de Joodse stad was overdekt en/of vernietigd. Christenen waren er mondjesmaat, ook zij waren in die tijd nog niet erg Rooms geaccepteerd. De kerk die Egeria bezocht was door Constatijn neergezet. Het is raden naar hoe oorspronkelijk de liturgie was. Tuurlijk zijn de verschillende kerkgemeenschappen van zeer oude oorsprong, maar of de gehele leer en liturgie nog oorspronkelijk is? Zij beweren dit natuurlijk allemaal, maar de verschillen zijn beduidend, denk ik zo, en ook de overeenkomsten zijn bedenkelijk (plaats van Maria bijv.). Met het oog op Hegesipos’ getuigenis is het zeer de vraag hoe zuiver de leren inderdaad zijn gebleven.
Oh ja, wie zegt dat ik nog nooit wat bestudeert heb jas? of een ander? Ken jij mijn bibliotheek of de bibliotheek van mijn stad?

Sam
"Heer, zult U in deze tijd aan Israel het Koninkrijk wederoprichten?" (Hand.1:6)

naomie

Berichtdoor naomie » 01 nov 2004 07:34

Weet je jas,

Laten we er geen competitie strijd van maken,oke.Maarre ik ga je nog een site geven.Je moet niet denken dat ik zomaar wat opschrijf zonder de feiten te kennen.Ik heb het ook uitgezocht.
Enne wat weet jij van het concillie van Arles trouwens?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 nov 2004 08:56

jas schreef:
naomie schreef:Jas Schreef:

Waar haal je deze godsgruwelijke onzin vandaan?

Naomie schrijft:

Waarom vind jij dit onzin?Ik ben het niet met je eens.Trouwens heb jij al mijn berichten gelezen in deze topic?

Ja, die heb ik gelezen. En dat je het niet met me eens bent dat moet jij weten. Het is geschiedkundig onjuist wat je beweert. Tja, met de geschiedenis ben ik het ook niet altijd eens. Een heleboel dingen had ik wel anders gewild. Maar ja, dat draaien we niet meer terug hè? Dus helaas voor jou, kan dit ook niet meer teruggedraaid worden. En dat net dat stukje geschiedenis niet kent, daar kan ik ook niks aan doen. Ik vind trouwens dat hele 7e dags gedoe onzin en onchristelijk. Bovendien, ik heb al eerder geschreven, op de eerste dag schiep God het Licht. In het nieuwe testament is Christus Zelf het Licht. Dus alleen al daarom ga ik in elk geval op de eerste dag der week naar de kerk. Meer bewijs heb ik niet eens nodig. Dus alle teksten over de gelovigen en discipelen die op de 1e dag der week bijeen kwamen en door jullie zo verketterd worden, hoeven niet eens als bewijs te dienen.

Wel grappig... Bijbels gezien is er nergens te vinden dat de rustdag door God verplaatst is van de zevende naar de eerste dag.... Vervolgens gaan we met mooie verhalen dit proberen te onderbouwen... Op de eerste dag schiep God het licht en Christus is het Licht dus zal de rustdag wel op de eerste dag zijn.... Zo kan ik ook nog wel wat verzinnen.... Op de vierde dag schiep God de planten... en Jezus is de ware wijnstok... kortom... dan moeten we de rustdag dus op de 4e dag van de week houden :D

Inderdaad.... het is niet terug te draaien... maar om dan te gaan beweren dat het 7e-dags-gedoe (was de sabbath maar zevendedagsgedoe?) betreft vind ik wat te kort door de bocht, ik heb er respect voor dat mensen in een tijd waarin het zo gewoon is om de rustdag op een zondag te vieren, dit toch op een zaterdag doen omdat dit volgens hen bijbels is...
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 01 nov 2004 09:21

Taytelbaum schreef:Nu, jas, blijf ik bijzonder benieuwd naar dat oeroude geschrift van je. T.n.t. heb ik je alleen dat reisverslag van Egeria, die van 383 tot 386 in Jeruzalem verbleef. Wat mij betreft een vrij late bron voor kerkgeschiedenis, sedert er al verscheiden ingrijpende concilies waren geweest.
Ik heb ook het Lectionarium van Jeruzalem genoemd, waar in dat reisverslag over geschreven wordt. Een veel ouder document dus, in de Armeense taal. Bovendien zit ik niet het Jodendom aan te vallen best man, maar het heidendom. Richt je betoog dus daartegen. Ik bestreed slechts dat het Christelijk kerstfeest van oorsprong een Germaans feest is. Het is een feest wat al door de vroege Christengemeenten gevierd werd.
Taytelbaum schreef:Oh ja, wie zegt dat ik nog nooit wat bestudeert heb jas? of een ander? Ken jij mijn bibliotheek of de bibliotheek van mijn stad?

Heb ik gezegd dat jij niets bestudeerd hebt? Kan ik me echt niet herinneren.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 01 nov 2004 10:26

En nu geen ad-hominum argumenten meer. Inhoudelijk mogen de bronnen gecontroleerd worden. Verder moet de link met de opstanding op zondag duidelijk zijn. (Dus kerstvierinig, paasviering enz, is grotendeels off-topic, hoewel de discussie over de paasdatum in de vroege kerk weer on-topic kan zijn).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 01 nov 2004 11:12

De link opstanding-zondag is niet duidelijk en niet overtuigend bewezen.

Terug naar “Archief”