Mens: geneigd tot alle kwaad????

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 29 okt 2004 20:58

Dat is nu de Heere: blindelings vertrouwen heb je zeker nodig. Dacht je dat ik alles snap? Maar het staat in Gods Woord, dus dan ist waar.
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

just_mary
Mineur
Mineur

Berichtdoor just_mary » 30 okt 2004 12:47

just_mary schreef:
caprice schreef:Gisteren heb ik het nog gehoord in een Catechismuspreek over zondag 3.

We zijn niet alleen geneigd tot alle kwaad. Nee, we zijn totaal verdorven. Uit de mens kan niets goeds meer voortkomen.

Lees de verwijsteksten maar van de Catechismusvraag die we eerder plaatsten.

Waarom zijn er dan zoveel onchristelijk mensen, die helemaal niet in God geloven, maar wel liefdadigheidswerk doen en uit liefdevolle gezinnen komen???

Dit vind ik altijd zo'n moeilijk punt. Maar zoals in het begin al werd aangegeven, in Gods ogen zijn al onze beste werken nog met zonden bevlekt, we kunnen niets volmaakt doen, maar tegenover andere mensen kunnen we echt wel veel goeds doen en lief zijn enzo.
Dat we geneigd zijn tot alle kwaad betekent, dat we alle kwaad in principe kunnen doen, maar niet dat we dat ook altijd echt doen, we dat in praktijk brengen (gelukkig niet). We zijn ertoe geneigd, maar niet alles waartoe je geneigd ben, doe je ook. Als je heel erg boos bent, wil je iemand ook uitschelden of misschien wel een tik verkopen, daarom doe je dat nog niet (altijd)...

Inderdaad nogal een vage redenatie, temeer als je in de Bijbel leest dat de lust, de gedachten aan de zonden al zonden zijn. En geneigd zijn tot is:
'overhellen tot daden (zo staat int woordenboek)

En je zou je ook eens af moeten vragen of die liefdadigheid van ongelovigen (met alle respect en waardering) niet tot eer van God zijn, omdat zij Hem niet kennen. Dus ook de motieven kunnen fout zijn.

Ieder mens is een potentiele moordenaar, maar er zijn gelukkig heel veel mensen die in hun hele leven geen werkelijke moordenaar worden en iemand van het leven beroven. Dat bedoelde ik, met geneigd zijn tot (potentieel), maar het in veel gevallen niet doen.
En omdat ook onchristelijke mensen hieronder vallen, kunnen mensen, ook al kennen ze God niet, ze wel goede daden doen (niet: volmaakt voor God, maar wel daden in het 'voordeel' van de ander). Niet omdat die mensen zo goed zijn, maar omdat er nog een klein beetje Gods beeld in alle mensen overgebleven is waardoor ze kunnen beoordelen wat goed en slecht is.

Of deze daden tot eer van God zijn of niet, is niet aan mij om dat te beoordelen. Het feit dat ze het doen... daar gaat het mij om. Daarom heb ik superveel respect voor die mensen. Wij christenen doen het vaak omdat we christelijk zijn (omdat we de liefde van Christus kennen en die zo ook uitdragen en omdat in de Bijbel staat dat we onze naasten net zo lief moeten hebben als onzelf), zij doen het omdat ze... ik weet het niet, uit zichzelf begaan zijn met het lot van de ander. En dat vind ik iets bewonderingswaardigs.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 okt 2004 14:02

Er staat dat de mens VAN NATURE geneigd is tot alle kwaad... dat gaat over de zondige natuur...

Er staat gelukkig meer in de bijbel... over de oude mens en de nieuwe mens, over vernieuwing van de Geest waardoor we goede werken kunnen doen tot eer van God... er staat over hoe we vroeger waren en over hoe we nu kunnen zijn, over gaven die we door de Geest hebben gekregen.

Van nature zijn we tot niets goeds in staat.... daarom van Christus... en kunnen we goed doen.

Zeg dus nooit als gelovige van jezelf: Ik ben tot niets goeds in staat... Je zou moeten zeggen: Ik was tot niets goeds in staat.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 30 okt 2004 16:19

Marnix schreef:Er staat dat de mens VAN NATURE geneigd is tot alle kwaad... dat gaat over de zondige natuur...

Er staat gelukkig meer in de bijbel... over de oude mens en de nieuwe mens, over vernieuwing van de Geest waardoor we goede werken kunnen doen tot eer van God... er staat over hoe we vroeger waren en over hoe we nu kunnen zijn, over gaven die we door de Geest hebben gekregen.

Van nature zijn we tot niets goeds in staat.... daarom van Christus... en kunnen we goed doen.

Zeg dus nooit als gelovige van jezelf: Ik ben tot niets goeds in staat... Je zou moeten zeggen: Ik was tot niets goeds in staat.

Marnix, Goede uitleg!!! Ben ik helemaal met je eens!!!

PeterD

Berichtdoor PeterD » 30 okt 2004 21:17

reform schreef:
Marnix schreef:Er staat dat de mens VAN NATURE geneigd is tot alle kwaad... dat gaat over de zondige natuur...

Marnix, Goede uitleg!!! Ben ik helemaal met je eens!!!

Hoe zit het dan met Psalm 14: 2 en 3?
David schreef:2 De HEERE heeft uit den hemel nedergezien op de mensenkinderen, om te zien, of iemand verstandig ware, die God zocht.
3 Zij zijn allen afgeweken, te zamen zijn zij stinkende geworden; er is niemand, die goed doet, ook niet een.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 30 okt 2004 21:49

PeterD schreef:Hoe zit het dan met Psalm 14: 2 en 3?

Dat is 'slechts' de zienswijze van de psalmist. Paulus en zijn vrinden baden toch ook niet voor Jan met de korte achternaam?

1 Paulus, een apostel van Jezus Christus, door de wil van God, en Timotheüs, de broeder,
2 Den heiligen en gelovigen broederen in Christus, die te Kolosse zijn; genade zij u en vrede van God, onzen Vader, en den Heere Jezus Christus.
3 Wij danken den God en Vader van onzen Heere Jezus Christus, altijd voor u biddende;
4 Alzo wij van uw geloof in Christus Jezus gehoord hebben, en van de liefde, die gij hebt tot alle heiligen.
5 Om de hoop, die u weggelegd is in de hemelen, van welke gij te voren gehoord hebt, door het Woord der waarheid, namelijk des Evangelies;
6 Hetwelk tot u gekomen is, gelijk ook in de gehele wereld, en het brengt vruchten voort, gelijk ook onder u, van dien dag af dat gij gehoord hebt, en de genade Gods in waarheid bekend hebt.
7 Gelijk gij ook geleerd hebt van Epafras, onzen geliefden mededienstknecht, dewelke een getrouw dienaar van Christus is voor u;
8 Die ons ook verklaard heeft uw liefde in den Geest.
9 Waarom ook wij, van dien dag af dat wij het gehoord hebben, niet ophouden voor u te bidden en te begeren, dat gij moogt vervuld worden met de kennis van Zijn wil, in alle wijsheid en geestelijk verstand;
10 Opdat gij moogt wandelen waardiglijk den Heere, tot alle behagelijkheid, in alle goede werken vrucht dragende, en wassende in de kennis van God;
11 Met alle kracht bekrachtigd zijnde, naar de sterkte Zijner heerlijkheid, tot alle lijdzaamheid en lankmoedigheid, met blijdschap;

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 31 okt 2004 18:24

PeterD, die tekst gaat juist over de invloed van de zondeval op mensen... daardoor werd iedereen zondig en slecht...

Door Jezus mogen we rein voor God staan zegt de bijbel...

Moeten we wel onze vuile kleren in Zijn bloed laten wassen... en niet ze aanhouden en blijven roepen: We zijn slecht!
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 01 nov 2004 01:25

caprice schreef:
Marnix schreef:En als we wat goeds doen... is het nooit volledig goed, er zitten ook altijd foute dingen in... Vergelijk dat met een wit t-shirt... met een flinke vlek er in... dan kun je zeggen: Tja maar een groot deel van het shirt is nog wit... maar toch maakt die vlek het hele shirt vies.

Een soort uitleg van:
'Onze beste werken zijn nog met zonden bevlekt'.

een kwade boom kan geen goede vruchten voortbrengen. ook zoiets.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 01 nov 2004 01:27

Cathy schreef:
elbert schreef:Het opvallende in het antwoord van deze catechismusvraag is, dat iemand die wedergeboren is, door de werking van de Heilige Geest wel dingen doet/kan doen die (echt) goed te noemen zijn, al is het volgens dezelfde catechismus wel zo dat dit maar een klein beginnetje betreft (Zondag 44, vraag en antwoord 114).

Wat doen we de Heilige Geest (en G.d) met zulke opmerkingen schro-me-lijk tekort..... :cry:

zeg Cathy, zal wel een stomme vraag van mij zijn, maar waarom schrijf je Heilige Geest wel voluit en God niet? De Heilige Geest is evenzeer God hoor.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 01 nov 2004 01:34

surfer schreef:ik ben tot de ontdekking gekomen dat ik geneigd ben tot het goede, en niet tot het kwade. Dus op grond van eigen ervaring moet ik de stelling uit de catechismus verwerpen als onjuist.

O,ja, ik heb pas een verhaal over jou in de Bijbel gelezen. Iemand die ook zo goed was als jij, en vroeg aan Jezus; "Goede Meester, wat doende zal ik het eeuwige leven beërven?" Luk. 18:18

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 01 nov 2004 01:38

surfer schreef:serieus, die neiging tot het kwaad ben ik bij mezelf niet tegengekomen, en als het er al in bepaalde mate was, dan was het voornamelijk onkunde.

Het kwaad is trouwens ook niet economisch, het levert op de langere termijn niets op dan verlies. Ieder weldenkend mensen zal daarom bij voldoende tijd van leven en opdoen van levenservaring overschakelen op het goede. Het is daarom ook volstrekt ondenkbaar dat er een wezen zonder begin of eind bestaat (de duivel) dat het kwaad van harte toegeneigd is. Op de langere termijn gaan intelligentie en kwaad volgens mij niet samen. (dat is volgens mij ook een reden waarom reicarnatie niet kan bestaan, dat proces zou zichzelf overbodig maken).

Veel bloedige conflicten bijvoorbeeld komen voort uit onkunde, uit allerlei denkbeelden over de 'anderen', waaruit een vijandsbeeld ontstaat. Terwijl bij een kennismaking mensen tot het inzicht kunnen komen dat de ander net zo is als zijzelf.

Beste surfer, je bent het beste bewijs dat de duivel wel bestaat. Want die eigengerechtigheid van je is nou net een kenmerk dat hij je aardig in de tang heeft. Overigens heeft de duivel wel een begin hoor. Want hij is geschapen als engel, doch gevallen en uit de hemel gesmeten. De zoon des dageraads, morgenster werd hij zelfs genoemd.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 01 nov 2004 01:55

Cathy schreef:
Maja de Bij schreef:
Cathy schreef:En toch, en toch.........mogen we alles van Hem verwachten in het proces van vernieuwing in dit leven en niet slechts een 'beginnetje' :wink:

Je bedoelt te zeggen dat je zondeloos bent geworden of kunt worden ?

Hoe kom je daar bij? :?
Ik pleit ervoor meer te verwachten en te streven naar zoveel mogelijk vruchten in dit leven.

je bent een giga dwaallicht. de mens is door de zonde totaal in een geestelijke doodstaat terechtgekomen. Wij zijn het bezit van satan geworden, hij is onze koning zolang wij nog niet God als Koning hebben. Als je zoals jij, nog wat goeds in de mens overlaat m.b.t. iets wat God behagen kan, ondermijn je de gehele leer der zaligheid. Je kunt een mooie afspiegeling hiervan lezen in Lev. 13 in de wetten voor melaatsheid. Lev. 13:12 en 13; "En zo de melaatsheid in het vel ganselijk uitbot, en de melaatsheid het gehele vel desgenen, die de plaag heeft, van zijn hoofd tot zijn voeten, bedekt heeft, naar al het gezicht van de ogen des priester; En de priester merken zal, dat, ziet, de melaatsheid zijn gehele vlees bedekt heeft, zo zal hij hem, die de plaag heeft, rein verklaren; zij is geheel in wit veranderd; hij is rein".
Zo is het nu met de mens ook in zijn geestelijke staat. Als wij onze totale doodstaat erkennen en inleven, let op, niet uitleven, maar inleven, dan mogen wij tot de Heere Jezus gaan als die Hemelse Hogepriester en zal Hij ons rein verklaren. Maar nu het andere geval:
Lev. 13:14 en 15; "Maar ten welken dage levend vlees daarin gezien zal worden, zal hij onrein zijn. Als dan de priester dat levende vlees gezien zal hebben, zal hij hem onrein verklaren; dat levende vlees is onrein; het is melaatsheid." Nu geestelijk toegepast; als wij onze doodstaat ontkennen, ontkennen dat wij voor God totaal verdorven en onrein zijn, maar dat we nog wel iets goeds van onszelf aan Hem hebben aan te bieden, zo zal Hij ons onrein verklaren.
Dus het is van levensbelang dat erkend wordt dat de mens drieerlei dood is onderworpen. de tijdelijke, de geestelijke en de eeuwige dood. En indien iemand een andere leer brengt hij of zij zij vervloekt. Want je misleidt dan mensen voor de eeuwigheid zodat ze denken uit zichzelf nog iets aan hun zaligheid te kunnen bijdragen en voor eeuwig verloren gaan.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 nov 2004 02:02

jas schreef:Dus het is van levensbelang dat erkend wordt dat de mens drieerlei dood is onderworpen. de tijdelijke, de geestelijke en de eeuwige dood. En indien iemand een andere leer brengt hij of zij zij vervloekt. Want je misleidt dan mensen voor de eeuwigheid zodat ze denken uit zichzelf nog iets aan hun zaligheid te kunnen bijdragen en voor eeuwig verloren gaan.

Volgens mij worden door het geloof de geestelijke en eeuwige dood opgeheven. En dan kun je dus vruchten voortbrengen, al is het dan eigenlijk God's Geest die dat door jou heen doet. Als ik het goed begrepen heb heeft Cathy deze vruchten ook helemaal niet in verband gebracht met het toedoen aan de zaligheid, dat is jouw toevoegsel.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 01 nov 2004 02:05

Cathy schreef:
Maja de Bij schreef:
Cathy schreef:En toch, en toch.........mogen we alles van Hem verwachten in het proces van vernieuwing in dit leven en niet slechts een 'beginnetje' :wink:

Je bedoelt te zeggen dat je zondeloos bent geworden of kunt worden ?

Hoe kom je daar bij? :?
Ik pleit ervoor meer te verwachten en te streven naar zoveel mogelijk vruchten in dit leven.

Een kwade boom kan geen goede vruchten voortbrengen. Zo is het de aard van een mens geworden om enkel kwaad voort te brengen. Wat zijn dat voor vruchten die je voortbrengt met zulk een leer als je hier verkondigt. Bedrieg jezelf niet voor de eeuwigheid want je zult met die vruchten niet voor een Heilig en Rechtvaardig God kunnen verschijnen. Dit klinkt hard, maar ik moet dit schrijven. God dringt mij dit te doen als een ernstige waarschuwing aan ieder die denkt zoals jij denkt. Als wij nog maar een greintje goed hadden, dan kunnen wij niet uit genade zalig worden. Want het is van tweeën één: Of je wordt zalig uit de wet. En dan moet je die ook volkomen houden, dus zonder één enkele zonde in je hele leven. Of, je wordt uit genade zalig, zonder ook maar één werk. Want moest je er ook maar een peuleschil toe bijdragen om zalig te worden, dan is het geen genade meer. Deze leer hoor ik hier veel te weinig en ik ben, als God het me toestaat, van plan om flink tegen die gevaarlijke dwalingen van leer te trekken. Maar als Hij vindt dat ik het niet moet doen, of me geen Licht geeft over de Schrift of ruimte in mijn gemoed, dan zal ik het niet doen.

caprice

Berichtdoor caprice » 01 nov 2004 04:19

Toch is zo iemand nog zondig, door die oude natuur die hij nog zal bezitten totdat hij sterven gaat. Dat veroorzaakt de strijd.
Al geeft Gods volk niet hoog op van zichzelf. Het is een ootmoedig volk, als ze op hun plaats zijn.

Terug naar “Archief”