Moderator: Moderafo's
just_mary schreef:caprice schreef:Gisteren heb ik het nog gehoord in een Catechismuspreek over zondag 3.
We zijn niet alleen geneigd tot alle kwaad. Nee, we zijn totaal verdorven. Uit de mens kan niets goeds meer voortkomen.
Lees de verwijsteksten maar van de Catechismusvraag die we eerder plaatsten.
Waarom zijn er dan zoveel onchristelijk mensen, die helemaal niet in God geloven, maar wel liefdadigheidswerk doen en uit liefdevolle gezinnen komen???
Dit vind ik altijd zo'n moeilijk punt. Maar zoals in het begin al werd aangegeven, in Gods ogen zijn al onze beste werken nog met zonden bevlekt, we kunnen niets volmaakt doen, maar tegenover andere mensen kunnen we echt wel veel goeds doen en lief zijn enzo.
Dat we geneigd zijn tot alle kwaad betekent, dat we alle kwaad in principe kunnen doen, maar niet dat we dat ook altijd echt doen, we dat in praktijk brengen (gelukkig niet). We zijn ertoe geneigd, maar niet alles waartoe je geneigd ben, doe je ook. Als je heel erg boos bent, wil je iemand ook uitschelden of misschien wel een tik verkopen, daarom doe je dat nog niet (altijd)...
Inderdaad nogal een vage redenatie, temeer als je in de Bijbel leest dat de lust, de gedachten aan de zonden al zonden zijn. En geneigd zijn tot is:
'overhellen tot daden (zo staat int woordenboek)
En je zou je ook eens af moeten vragen of die liefdadigheid van ongelovigen (met alle respect en waardering) niet tot eer van God zijn, omdat zij Hem niet kennen. Dus ook de motieven kunnen fout zijn.
Marnix schreef:Er staat dat de mens VAN NATURE geneigd is tot alle kwaad... dat gaat over de zondige natuur...
Er staat gelukkig meer in de bijbel... over de oude mens en de nieuwe mens, over vernieuwing van de Geest waardoor we goede werken kunnen doen tot eer van God... er staat over hoe we vroeger waren en over hoe we nu kunnen zijn, over gaven die we door de Geest hebben gekregen.
Van nature zijn we tot niets goeds in staat.... daarom van Christus... en kunnen we goed doen.
Zeg dus nooit als gelovige van jezelf: Ik ben tot niets goeds in staat... Je zou moeten zeggen: Ik was tot niets goeds in staat.
reform schreef:Marnix schreef:Er staat dat de mens VAN NATURE geneigd is tot alle kwaad... dat gaat over de zondige natuur...
Er staat gelukkig meer in de bijbel... over de oude mens en de nieuwe mens, over vernieuwing van de Geest waardoor we goede werken kunnen doen tot eer van God... er staat over hoe we vroeger waren en over hoe we nu kunnen zijn, over gaven die we door de Geest hebben gekregen.
Van nature zijn we tot niets goeds in staat.... daarom van Christus... en kunnen we goed doen.
Zeg dus nooit als gelovige van jezelf: Ik ben tot niets goeds in staat... Je zou moeten zeggen: Ik was tot niets goeds in staat.
Marnix, Goede uitleg!!! Ben ik helemaal met je eens!!!
David schreef:2 De HEERE heeft uit den hemel nedergezien op de mensenkinderen, om te zien, of iemand verstandig ware, die God zocht.
3 Zij zijn allen afgeweken, te zamen zijn zij stinkende geworden; er is niemand, die goed doet, ook niet een.
PeterD schreef:Hoe zit het dan met Psalm 14: 2 en 3?
caprice schreef:Marnix schreef:En als we wat goeds doen... is het nooit volledig goed, er zitten ook altijd foute dingen in... Vergelijk dat met een wit t-shirt... met een flinke vlek er in... dan kun je zeggen: Tja maar een groot deel van het shirt is nog wit... maar toch maakt die vlek het hele shirt vies.
Een soort uitleg van:
'Onze beste werken zijn nog met zonden bevlekt'.
Cathy schreef:elbert schreef:Het opvallende in het antwoord van deze catechismusvraag is, dat iemand die wedergeboren is, door de werking van de Heilige Geest wel dingen doet/kan doen die (echt) goed te noemen zijn, al is het volgens dezelfde catechismus wel zo dat dit maar een klein beginnetje betreft (Zondag 44, vraag en antwoord 114).
Wat doen we de Heilige Geest (en G.d) met zulke opmerkingen schro-me-lijk tekort.....
surfer schreef:ik ben tot de ontdekking gekomen dat ik geneigd ben tot het goede, en niet tot het kwade. Dus op grond van eigen ervaring moet ik de stelling uit de catechismus verwerpen als onjuist.
surfer schreef:serieus, die neiging tot het kwaad ben ik bij mezelf niet tegengekomen, en als het er al in bepaalde mate was, dan was het voornamelijk onkunde.
Het kwaad is trouwens ook niet economisch, het levert op de langere termijn niets op dan verlies. Ieder weldenkend mensen zal daarom bij voldoende tijd van leven en opdoen van levenservaring overschakelen op het goede. Het is daarom ook volstrekt ondenkbaar dat er een wezen zonder begin of eind bestaat (de duivel) dat het kwaad van harte toegeneigd is. Op de langere termijn gaan intelligentie en kwaad volgens mij niet samen. (dat is volgens mij ook een reden waarom reicarnatie niet kan bestaan, dat proces zou zichzelf overbodig maken).
Veel bloedige conflicten bijvoorbeeld komen voort uit onkunde, uit allerlei denkbeelden over de 'anderen', waaruit een vijandsbeeld ontstaat. Terwijl bij een kennismaking mensen tot het inzicht kunnen komen dat de ander net zo is als zijzelf.
Cathy schreef:Maja de Bij schreef:Cathy schreef:En toch, en toch.........mogen we alles van Hem verwachten in het proces van vernieuwing in dit leven en niet slechts een 'beginnetje'
Je bedoelt te zeggen dat je zondeloos bent geworden of kunt worden ?
Hoe kom je daar bij?![]()
Ik pleit ervoor meer te verwachten en te streven naar zoveel mogelijk vruchten in dit leven.
jas schreef:Dus het is van levensbelang dat erkend wordt dat de mens drieerlei dood is onderworpen. de tijdelijke, de geestelijke en de eeuwige dood. En indien iemand een andere leer brengt hij of zij zij vervloekt. Want je misleidt dan mensen voor de eeuwigheid zodat ze denken uit zichzelf nog iets aan hun zaligheid te kunnen bijdragen en voor eeuwig verloren gaan.
Cathy schreef:Maja de Bij schreef:Cathy schreef:En toch, en toch.........mogen we alles van Hem verwachten in het proces van vernieuwing in dit leven en niet slechts een 'beginnetje'
Je bedoelt te zeggen dat je zondeloos bent geworden of kunt worden ?
Hoe kom je daar bij?![]()
Ik pleit ervoor meer te verwachten en te streven naar zoveel mogelijk vruchten in dit leven.
Marnix schreef:Er staat dat de mens VAN NATURE geneigd is tot alle kwaad... dat gaat over de zondige natuur...
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten