avondmaal

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 31 okt 2004 00:05

Aragorn schreef:
jas schreef:
Spons schreef:even een vraagje onder ons voor de gereformeerde gemeenten zielen, waarom zit er als er een volle kerk is maar zo weinig mensen aan het avondmaal ?

ik spreek uit ervaring van 10 a 11 jaar terug en jongeren waren helemaal niet te zien, wat is de reden daarvoor , of waarom durfen ze niet ?

Het leven onder de belofte is niet hetzelfde als de belofte deelachtig zijn.

Dat is waar, maar het biedt nog geen verklaring voor een dergelijk laag percentage belofte-deelachtigen. :)

Ach ja, velen geroepen, weinig uitverkoren, 1 uit een dorp, 2 uit een stad.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 31 okt 2004 09:26

lijkt me dus duidelijk , de doop bevestigt dat je jouw kind wil opvoeden in het geloof van de here God en het avondmaal bevestigt als kind zelf dat hij verder met God wil gaan , right

betekent dat dan dat er maar weinig mensen zijn in de gereformeerde gemeente die verder willen gaan met God en dat durven te bevestigen ?

overigens waren er toen ook weinig volwassenen die aan het avondmaal gingen. Weet niet hoe het nu is want ik kom niet meer in de GG maar gaan er nog steeds bv van de 100 mensen maar 10 aan tafel ?

Het is toch heerlijk dat je aan het avondmaal mag gaan, dat je mag bevestigen dat je gelooft in God en dat Jezus voor jou zonden gestorven is en dat we vergeven worden. Juist dat kan ons versterkin on ons geloof als we twijfelen.

(ging toen om en om met mijn vrouw naar de GG en de hervormde kerk , omdat zij zich pers. niet thuisvoelde in de GG kwam ze naar mijn kerk en dat hadden we vanaf begin gezegd, één kerk, één lijn waar we op zitten , sorry voor offtopic

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 31 okt 2004 17:58

Jas, je verhaal is wel duidelijk... maar ik snap niet waarom je dan je kind zou dopen.... als je niet eens de belofte waar je onder leeft deelachtig hebt gemaakt...

En het "velen zijn geroepen, weinigen uitverkoren" vind ik nogal een slecht excuus... Dat komt na het verhaal over de mensen die allemaal voor het feest afzegden...

Uiteindelijk kreeg de koning de hele zaal vol.

Met bedelaars en zwervers... met jou en mij....

1 op een dorp, 2 op een stad is iets wat je ter plekke verzint, dit staat nergens in de bijbel... hoe ben je zo goed op de hoogte van deze statistieken?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 31 okt 2004 19:20

Marnix schreef:Jas, je verhaal is wel duidelijk... maar ik snap niet waarom je dan je kind zou dopen.... als je niet eens de belofte waar je onder leeft deelachtig hebt gemaakt...

Dat is een verplichting aan God waarmee je tevens betoont dat Hij onder ons wil wonen en werken. We zijn als Christelijke Kerk een deeltje van het erfdeel van het Verbond. Uitwendig belijden we dat toch met zn allen, zoals ook alle Joden, echt gelovig of niet, besneden werden.
We moeten oppassen dat we de sacramenten niet overwaarderen. Zij zijn 'slechts' een teken en zegel van Gods genade, doch het is niet zo, dat door het gebruik ervan ook daadwerkelijk de genade verkregen wordt. Ik bedoel, men gaat niet verloren omdat men niet gedoopt is of niet heeft deelgenomen aan het H.A. Daar staat tegenover dat men ook niet behouden wordt dóór het gebruik van de doop of het H.A.
Marnix schreef:En het "velen zijn geroepen, weinigen uitverkoren" vind ik nogal een slecht excuus... Dat komt na het verhaal over de mensen die allemaal voor het feest afzegden...

Uiteindelijk kreeg de koning de hele zaal vol.

Met bedelaars en zwervers... met jou en mij....

maakt het wat uit dan wáár het staat? Het staat er toch? Is het niet geldig omdat het op een bepaalde plaats staat? O maar dan geldt dat voor alle teksten.
Marnix schreef:1 op een dorp, 2 op een stad is iets wat je ter plekke verzint, dit staat nergens in de bijbel... hoe ben je zo goed op de hoogte van deze statistieken?

Ik verzin helemaal niks. Misschien ken ik de Bijbel redelijk?
Maar de tekst is idd iets anders, wat het overigens niet minder erg maakt, want het zijn er zelfs nog minder dan ik schreef. Er staat: "Bekeer u, gij afkerige kinderen! spreekt de Heere, want Ik heb u getrouwd, en Ik zal u aannemen, één uit een stad, en twee uit een geslacht, en zal u brengen te Sion". (Jer. 3:14)

Happy One
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Happy One » 31 okt 2004 21:10

Jas zegt

Marnix reageert

1 op een dorp, 2 op een stad is iets wat je ter plekke verzint, dit staat nergens in de bijbel... hoe ben je zo goed op de hoogte van deze statistieken?

Reaktie Jas

Maar de tekst is idd iets anders, wat het overigens niet minder erg maakt, want het zijn er zelfs nog minder dan ik schreef. Er staat: "Bekeer u, gij afkerige kinderen! spreekt de Heere, want Ik heb u getrouwd, en Ik zal u aannemen, één uit een stad, en twee uit een geslacht, en zal u brengen te Sion". (Jer. 3:14)

Deze uitleg van de tekst vind ik helemaal niet juist. Het is een oproep tot bekering die gedaan wordt, en in zijn genade voegt God er aan toe: ook al is het er maar een uit een stad, ook al zijn het er maar twee uit een geslacht.
Met andere woorden: God is genadig, ook al ben je de enige uit je familie, God zal je daarom niet verstoten. Ook al zijn er in de plaats waar je woont nauwelijks gelovigen, God wil je toch genadig zijn.
Met andere woorden: wie of wat je ook bent en wat je omstandigheden zijn, er is genade bij God. Prijs Hem!
Ken je dat verhaal van het lieveheersbeestje?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 31 okt 2004 23:04

Happy One schreef:Jas zegt

Marnix reageert

Reaktie Jas

Deze uitleg van de tekst vind ik helemaal niet juist. Het is een oproep tot bekering die gedaan wordt, en in zijn genade voegt God er aan toe: ook al is het er maar een uit een stad, ook al zijn het er maar twee uit een geslacht.
Met andere woorden: God is genadig, ook al ben je de enige uit je familie, God zal je daarom niet verstoten. Ook al zijn er in de plaats waar je woont nauwelijks gelovigen, God wil je toch genadig zijn.
Met andere woorden: wie of wat je ook bent en wat je omstandigheden zijn, er is genade bij God. Prijs Hem!

Je kunt lekker uitleggen, maar dat staat er toch echt allemaal niet bij hoor. Er staat niet "ook al is het er maar één uit een stad, etc." Er staat letterlijk: "één uit een stad, twee uit een geslacht". De rest verzin je er zelf bij. Daar ga ik niet eens over discussiëren. Men moet hier maar eens wat Schriftuurlijker bezig zijn. Refoland is geloof ik reddeloos verloren. Voor Rome heb ik nog wel hoop.

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 31 okt 2004 23:06

Ik bedoel, men gaat niet verloren omdat men niet gedoopt is of niet heeft deelgenomen aan het H.A. Daar staat tegenover dat men ook niet behouden wordt dóór het gebruik van de doop of het H.A.

dat klinkt duidelijker als wat je daarvoor schreef, waarom vertel je het niet meteen op deze manier. En ind. je kan nog zo gelovig leven en je aan ale wetten houden maar dat zegt nog niks of je behouden wordt, doet me denken aan de farizeers. Terwijl een lamme of melaatse bv in de tijd van jezeus , dus iemand die wij zouden verachten door een opmerking wel gelooft en behouden wordt.

beetje omgekeerde wereld eigenlijk.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 31 okt 2004 23:12

Spons schreef:
Ik bedoel, men gaat niet verloren omdat men niet gedoopt is of niet heeft deelgenomen aan het H.A. Daar staat tegenover dat men ook niet behouden wordt dóór het gebruik van de doop of het H.A.

dat klinkt duidelijker als wat je daarvoor schreef, waarom vertel je het niet meteen op deze manier. En ind. je kan nog zo gelovig leven en je aan ale wetten houden maar dat zegt nog niks of je behouden wordt, doet me denken aan de farizeers. Terwijl een lamme of melaatse bv in de tijd van jezeus , dus iemand die wij zouden verachten door een opmerking wel gelooft en behouden wordt.

beetje omgekeerde wereld eigenlijk.

Ik zei het niet eerder op deze manier, omdat een uitleg gevraagd werd over waarom wel dopen en waarom geen avondmaal. Dan is iets meer achtergrondinfo nodig. Vandaar.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 31 okt 2004 23:32

Dat is een verplichting aan God waarmee je tevens betoont dat Hij onder ons wil wonen en werken. We zijn als Christelijke Kerk een deeltje van het erfdeel van het Verbond. Uitwendig belijden we dat toch met zn allen, zoals ook alle Joden, echt gelovig of niet, besneden werden.
We moeten oppassen dat we de sacramenten niet overwaarderen. Zij zijn 'slechts' een teken en zegel van Gods genade, doch het is niet zo, dat door het gebruik ervan ook daadwerkelijk de genade verkregen wordt. Ik bedoel, men gaat niet verloren omdat men niet gedoopt is of niet heeft deelgenomen aan het H.A. Daar staat tegenover dat men ook niet behouden wordt dóór het gebruik van de doop of het H.A.

Als iemand echt beseft dat God onder ons wil werken en wonen zou hij/zij ook aan het avondmaal gaan. Doe je dat niet, dan ben je daar misschien nog niet genoeg van overtuigd.

maakt het wat uit dan wáár het staat? Het staat er toch? Is het niet geldig omdat het op een bepaalde plaats staat? O maar dan geldt dat voor alle teksten.

Ik wilde aan de hand van de context duidelijk maken dat het niet inhoudt dat er dus maar een enkeling gered wordt... daarom haalde ik de rest van het verhaal er even bij, om iets te laten zien wat je bij die tekst niet noemde... terwijl het er wel bij staat.

Excuus.... je kent de bijbel inderdaad redelijk goed... alleen je toepassing kan nog wat beter. Zoals je vast wel weet preekt Jeremia tegen het opstandige volk Juda vlak voordat ze in ballingschap worden weggevoerd. Je kunt uit deze tekst niet concluderen dat er in je familie 2 mensen behouden worden en uit je stad 1.... Op die manier kan ik ook wel met statistieken komen....

5 wijze en dwaze maagden: 50 procent....
Gelijkenis van de talenten: 67 procent
Petrus: U en Uw kinderen, zo velen als (niet "de enkeling die) de Here er toe roepen zal
2 zullen in het veld zijn... 50 procent

Tja... Zo makkelijk ligt het niet... en gelukkig weet ik dat meer dan 2 mensen uit mijn stad verlost zijn. Alleen vergeet je even dat Jeremia dit zegt in een hele andere tijd, een hele andere situatie... Tegen mensen die God de rug toe hadden gekeerd.... en niet tegen een kerk vol gelovigen: ik zal er van jullie wel 1 of 2 redden...

Op die manier kun je ook lekker onzekerheid in de kerk zaaien... als het er zo weinig zijn zal ik er wel niet bijhoren.... vast zoals God de kerk bedoelt... als een plek waar je in angst moet leven, je altijd zorgen moet maken... want tja, velen zijn geroepen en weinigen uitverkoren... 2 uit een kerk?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 01 nov 2004 00:31

Marnix schreef:

Als iemand echt beseft dat God onder ons wil werken en wonen zou hij/zij ook aan het avondmaal gaan. Doe je dat niet, dan ben je daar misschien nog niet genoeg van overtuigd.

Ik wilde aan de hand van de context duidelijk maken dat het niet inhoudt dat er dus maar een enkeling gered wordt... daarom haalde ik de rest van het verhaal er even bij, om iets te laten zien wat je bij die tekst niet noemde... terwijl het er wel bij staat.

Excuus.... je kent de bijbel inderdaad redelijk goed... alleen je toepassing kan nog wat beter. Zoals je vast wel weet preekt Jeremia tegen het opstandige volk Juda vlak voordat ze in ballingschap worden weggevoerd. Je kunt uit deze tekst niet concluderen dat er in je familie 2 mensen behouden worden en uit je stad 1.... Op die manier kan ik ook wel met statistieken komen....

Petrus: U en Uw kinderen, zo velen als (niet "de enkeling die) de Here er toe roepen zal

Tja... Zo makkelijk ligt het niet... en gelukkig weet ik dat meer dan 2 mensen uit mijn stad verlost zijn. Alleen vergeet je even dat Jeremia dit zegt in een hele andere tijd, een hele andere situatie... Tegen mensen die God de rug toe hadden gekeerd.... en niet tegen een kerk vol gelovigen: ik zal er van jullie wel 1 of 2 redden...

Op die manier kun je ook lekker onzekerheid in de kerk zaaien... als het er zo weinig zijn zal ik er wel niet bijhoren.... vast zoals God de kerk bedoelt... als een plek waar je in angst moet leven, je altijd zorgen moet maken... want tja, velen zijn geroepen en weinigen uitverkoren... 2 uit een kerk?

joh maak je niet zo druk. Die tekst van 2 uit een stad was aanvankelijk bedoeld als grapje naar Aragorn. Maar jij vat het zo serieus op nu. Toch staat er wel degelijk dat velen geroepen zijn en weinig uitverkoren. Ik kan er toch echt niets anders van maken. En wat Jeremia tegen het volk Israel zegt, zou dat niet voor ons gelden denk je? Zijn wij beter dan Israel? Als ik zie hoe in de westerse wereld de zonde hoogtij viert en in nederland nog in het bijzonder, dan is het een wonder dat we nog niet als sodom en gomorra van de aardboden weggevaagd zijn. Sta je daar wel eens bij stil? Of denk je dat het in sodom en gomorra nog erger was? Ik denk dat het bij ons ook echt heel erg is. Als je door een grote stad loopt weet je niet wat je ziet. Alles gebeurt schaamteloos in het openbaar. De mens heeft totaal geen besef meer van zonde. En dat betekent dat God Zich uit een land terugtrekt. Ik zou wel willen dat we een profeet als Jeremia hadden Marnix, maar helaas. Het zou ook een roepende in de woestijn zijn, want er is geen interesse meer in de Waarheid. Ook hier niet merk ik steeds meer. Allerlei vreemde leringen doen opmars. Het is niet meer te stuiten. Daarom zie ik het vaak heel somber in, hoewel niet voor me zelf, maar voor ons arme land.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 nov 2004 01:25

jas schreef:
Aragorn schreef:
jas schreef:
Spons schreef:even een vraagje onder ons voor de gereformeerde gemeenten zielen, waarom zit er als er een volle kerk is maar zo weinig mensen aan het avondmaal ?

ik spreek uit ervaring van 10 a 11 jaar terug en jongeren waren helemaal niet te zien, wat is de reden daarvoor , of waarom durfen ze niet ?

Het leven onder de belofte is niet hetzelfde als de belofte deelachtig zijn.

Dat is waar, maar het biedt nog geen verklaring voor een dergelijk laag percentage belofte-deelachtigen. :)

8)

Tegenwoordig is het eerder andersom: 2 uit een dorp, 1 uit een stad. :D Maar serieus: als alle gemeenteleden gelovig zouden zijn zou het nog steeds maar een klein kuddeke zijn tegenover de rest vd. wereld, dus ik denk dat we voorlopig niet bang hoeven te zijn dat het er teveel worden. :wink:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 nov 2004 08:38

jas schreef:
Marnix schreef:

joh maak je niet zo druk. Die tekst van 2 uit een stad was aanvankelijk bedoeld als grapje naar Aragorn. Maar jij vat het zo serieus op nu. Toch staat er wel degelijk dat velen geroepen zijn en weinig uitverkoren. Ik kan er toch echt niets anders van maken. En wat Jeremia tegen het volk Israel zegt, zou dat niet voor ons gelden denk je? Zijn wij beter dan Israel? Als ik zie hoe in de westerse wereld de zonde hoogtij viert en in nederland nog in het bijzonder, dan is het een wonder dat we nog niet als sodom en gomorra van de aardboden weggevaagd zijn. Sta je daar wel eens bij stil? Of denk je dat het in sodom en gomorra nog erger was? Ik denk dat het bij ons ook echt heel erg is. Als je door een grote stad loopt weet je niet wat je ziet. Alles gebeurt schaamteloos in het openbaar. De mens heeft totaal geen besef meer van zonde. En dat betekent dat God Zich uit een land terugtrekt. Ik zou wel willen dat we een profeet als Jeremia hadden Marnix, maar helaas. Het zou ook een roepende in de woestijn zijn, want er is geen interesse meer in de Waarheid. Ook hier niet merk ik steeds meer. Allerlei vreemde leringen doen opmars. Het is niet meer te stuiten. Daarom zie ik het vaak heel somber in, hoewel niet voor me zelf, maar voor ons arme land.

Hm ik ben nog wel geinteresseerd in de waarheid... ;)

Waar het mij even om ging is dat het "velen zijn geroepen, weinigen uitverkoren" door gemeenten wordt gebruikt om de lage opkomst aan de avondmaalstafel goed te praten.... Kom ik weer terug bij de doop... God nodigt je uit.... Net als in de gelijkenis van die koning.... Vervolgens zijn er mensen die zeggen: Ik ga maar niet naar het feest want velen zijn geroepen maar ik weet niet of ik uitverkoren ben.... Vreemd hoor.... want wat zegt de bijbel: Het velen zijn geroepen maar weinigen uitverkoren is juist gericht tegen de mensen die niet op Gods uitnodiging in gaan, die niet aan het feestmaal deelnemen...

Snap je het verschil?

Wat belooft God nou bij de doop? Hij nodigt je uit voor het feestmaal.... de vraag is niet of we geroepen zijn.... maar of we verstaan... We moeten niet doen alsof het "velen zijn geroepen, weinigen verstaan" iets is waar we zelf niets aan kunnen doen... In de gelijkenis lees je dat de genodigden niet verstaan... Als we niet verstaan is dat puur onze fout.... en hadden we onze oren open moeten zetten... misschien beter om dat te doen dan maar niet aan de tafel van Chritus te gaan omdat onze oren nog dichtzitten en we alleen maar kunnen brabbelen: velen... geroepen... weinigen.... verstaan..... ja maar... je bent gedoopt!!! sorry wat zei je?

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 01 nov 2004 11:28

marnix slaat de spijker op zijn kop (vindt ik , maar goed ik ben anders dan een ander , ) maar zijn er dan mensen die niet aan het avondmaal gaan hier, en zoja waarom ?

offtopic en nu naar mijn werk.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 01 nov 2004 16:30

Marnix schreef:Waar het mij even om ging is dat het "velen zijn geroepen, weinigen uitverkoren" door gemeenten wordt gebruikt om de lage opkomst aan de avondmaalstafel goed te praten.... Kom ik weer terug bij de doop... God nodigt je uit.... Net als in de gelijkenis van die koning.... Vervolgens zijn er mensen die zeggen: Ik ga maar niet naar het feest want velen zijn geroepen maar ik weet niet of ik uitverkoren ben.... Vreemd hoor.... want wat zegt de bijbel: Het velen zijn geroepen maar weinigen uitverkoren is juist gericht tegen de mensen die niet op Gods uitnodiging in gaan, die niet aan het feestmaal deelnemen...

Om aan het H.A. deel te nemen zal men toch oprecht moeten geloven dat de zonden door het Offer van Jezus vergeven zijn. Een mens moet wedergeboren worden Marnix. Want je haalt wel die gelijkenis aan over die bruiloft, maar je hebt dan vast ook wel gelezen dat er iemand binnenkwam die geen bruiloftskleed aan had? En wat er met die man gebeurde?

PeterD

Berichtdoor PeterD » 01 nov 2004 16:33

Daarnaast speelt ook nog dat als je onwaardig aangaat, je jezelf een oordeel eet en drinkt.

Terug naar “Archief”