Dat is een verplichting aan God waarmee je tevens betoont dat Hij onder ons wil wonen en werken. We zijn als Christelijke Kerk een deeltje van het erfdeel van het Verbond. Uitwendig belijden we dat toch met zn allen, zoals ook alle Joden, echt gelovig of niet, besneden werden.
We moeten oppassen dat we de sacramenten niet overwaarderen. Zij zijn 'slechts' een teken en zegel van Gods genade, doch het is niet zo, dat door het gebruik ervan ook daadwerkelijk de genade verkregen wordt. Ik bedoel, men gaat niet verloren omdat men niet gedoopt is of niet heeft deelgenomen aan het H.A. Daar staat tegenover dat men ook niet behouden wordt dóór het gebruik van de doop of het H.A.
Als iemand echt beseft dat God onder ons wil werken en wonen zou hij/zij ook aan het avondmaal gaan. Doe je dat niet, dan ben je daar misschien nog niet genoeg van overtuigd.
maakt het wat uit dan wáár het staat? Het staat er toch? Is het niet geldig omdat het op een bepaalde plaats staat? O maar dan geldt dat voor alle teksten.
Ik wilde aan de hand van de context duidelijk maken dat het niet inhoudt dat er dus maar een enkeling gered wordt... daarom haalde ik de rest van het verhaal er even bij, om iets te laten zien wat je bij die tekst niet noemde... terwijl het er wel bij staat.
Ik verzin helemaal niks. Misschien ken ik de Bijbel redelijk?
Maar de tekst is idd iets anders, wat het overigens niet minder erg maakt, want het zijn er zelfs nog minder dan ik schreef. Er staat: "Bekeer u, gij afkerige kinderen! spreekt de Heere, want Ik heb u getrouwd, en Ik zal u aannemen, één uit een stad, en twee uit een geslacht, en zal u brengen te Sion". (Jer. 3:14)
Excuus.... je kent de bijbel inderdaad redelijk goed... alleen je toepassing kan nog wat beter. Zoals je vast wel weet preekt Jeremia tegen het opstandige volk Juda vlak voordat ze in ballingschap worden weggevoerd. Je kunt uit deze tekst niet concluderen dat er in je familie 2 mensen behouden worden en uit je stad 1.... Op die manier kan ik ook wel met statistieken komen....
5 wijze en dwaze maagden: 50 procent....
Gelijkenis van de talenten: 67 procent
Petrus: U en Uw kinderen, zo velen als (niet "de enkeling die) de Here er toe roepen zal
2 zullen in het veld zijn... 50 procent
Tja... Zo makkelijk ligt het niet... en gelukkig weet ik dat meer dan 2 mensen uit mijn stad verlost zijn. Alleen vergeet je even dat Jeremia dit zegt in een hele andere tijd, een hele andere situatie... Tegen mensen die God de rug toe hadden gekeerd.... en niet tegen een kerk vol gelovigen: ik zal er van jullie wel 1 of 2 redden...
Op die manier kun je ook lekker onzekerheid in de kerk zaaien... als het er zo weinig zijn zal ik er wel niet bijhoren.... vast zoals God de kerk bedoelt... als een plek waar je in angst moet leven, je altijd zorgen moet maken... want tja, velen zijn geroepen en weinigen uitverkoren... 2 uit een kerk?