jas schreef:Taytelbaum schreef:Even feiten: Jesjoea at het Pascha (Pessach[lam]) met zijn leerlingen (Matth.26:17-19; Mark.14:12-16; Luk.22:7-15). Het Pascha werd in de namiddag van de 14e van de 1e maand (aviev - nisan) geslacht (Num.28:16; Lev.23:5; Deut.16:6 en na zonsondergang als het donker was (laila - s nachts gegeten, Ex.12:8-10; Deut.16:4) gegeten. Met de ingang van die nacht (ongeveer rond 18u/19u werd het ook de volgende dag - de 15e. Een joodse dag begint met het duister (“en het was avond geweest, en het was morgen geweest dag ..”. Gen.1:5,8,13,19,23,31). Overdag nog steeds de 15e zijnde, stierf Jesjoea op het 9e uur (Matth.27:46; Mark.15:34; Luk.23:44-46), hebreeuwse tijd, omgerekend naar de onze [Romeinse] is dat dus 15:00u. Als we nu eerst eens naar de mogelijke data voor de 15e aviev/nisan kijken, zullen we wel zien wat er aan "goede vrijdagen" overblijft. Van de 15e van de 1e maand af moeten we immers rekenen. 15 Nisan data van het jaar 26 tot 35, overdag: 22 gangbare jaartelling: zondag; 23 gjt: donderdag; 24 gjt: donderdag; 25 gjt: dinsdag; 26 gjt: Sjabbath; 27 gjt: donderdag; 28 gjt: dinsdag; 29 gjt: zondag; 30 gjt: donderdag; 31 gjt: dinsdag; 32 gjt: dinsdag; 33 gjt: Sjabbes; 34 gjt: dinsdag. Conclusie: geen van de data voor de 15e van de 1e maand (aviev/nisan), van het jaar 23 t/m 34 valt op vrijdag!
Sam
Jullie hebben het zo druk met rekenen, dat je geen tijd overhoudt om God te dienen.
Het zijn G-ds tijden, jas, en het rekenwerk heeft dus ook met toewijding en dienen te maken. Dat jij Jas dan weer moet concluderen dat het Joods is om dat te doen heeft wellicht met je eigen neiging tot comfortabel achterover te willen leunen in de fauteuille van vereenvoudigde tradities der Roomse leugenmachine. Ik schreef mijn berekeningen trouwens in 2000, dus ik houdt me er niet de gehele tijd mee bezig, en wist je dat je tegenwoordig computercalenders hebt om onze dagen op te zoeken? Nu dus weinig rekenen meer voor een mens.
Wist je trouwens dat Jeruzalem tot in de 5e eeuw onder bestuur van Rome stond? De Romeinen hadden immers Jeruzalem, Judea, Galilea en Samaria sedert 135 volledig in controle na de 2 Joodse opstanden? Wist je ook dat van de oorspronkelijke gelovigen in Jessjoea in Jeruzalem (ja, joden), geen meer aldaar woonde en hun bestuur er niet meer was? Dat dus de gelovigen die zich daar later vestigden uit de volken waren van verschillende pluimage? Dus die tradities vandaaruit lijken mij niet zo oud, temeer daar bekend is dat na Constatijn de Grote het Christendom officieel tot staatsgodsdienst verhief begin 4e eeuw en er veel invloed voor wat betreft de Roomse leer werd gevoeld in het toenmalige Romeinse rijk, dus ook in Palestina!
Sam