De opstanding was niet op een zondag.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Taytelbaum
Mineur
Mineur

Berichtdoor Taytelbaum » 31 okt 2004 13:35

jas schreef:
Taytelbaum schreef:Even feiten: Jesjoea at het Pascha (Pessach[lam]) met zijn leerlingen (Matth.26:17-19; Mark.14:12-16; Luk.22:7-15). Het Pascha werd in de namiddag van de 14e van de 1e maand (aviev - nisan) geslacht (Num.28:16; Lev.23:5; Deut.16:6 en na zonsondergang als het donker was (laila - s nachts gegeten, Ex.12:8-10; Deut.16:4) gegeten. Met de ingang van die nacht (ongeveer rond 18u/19u werd het ook de volgende dag - de 15e. Een joodse dag begint met het duister (“en het was avond geweest, en het was morgen geweest dag ..”. Gen.1:5,8,13,19,23,31). Overdag nog steeds de 15e zijnde, stierf Jesjoea op het 9e uur (Matth.27:46; Mark.15:34; Luk.23:44-46), hebreeuwse tijd, omgerekend naar de onze [Romeinse] is dat dus 15:00u. Als we nu eerst eens naar de mogelijke data voor de 15e aviev/nisan kijken, zullen we wel zien wat er aan "goede vrijdagen" overblijft. Van de 15e van de 1e maand af moeten we immers rekenen. 15 Nisan data van het jaar 26 tot 35, overdag: 22 gangbare jaartelling: zondag; 23 gjt: donderdag; 24 gjt: donderdag; 25 gjt: dinsdag; 26 gjt: Sjabbath; 27 gjt: donderdag; 28 gjt: dinsdag; 29 gjt: zondag; 30 gjt: donderdag; 31 gjt: dinsdag; 32 gjt: dinsdag; 33 gjt: Sjabbes; 34 gjt: dinsdag. Conclusie: geen van de data voor de 15e van de 1e maand (aviev/nisan), van het jaar 23 t/m 34 valt op vrijdag!

Sam

Jullie hebben het zo druk met rekenen, dat je geen tijd overhoudt om God te dienen.

Het zijn G-ds tijden, jas, en het rekenwerk heeft dus ook met toewijding en dienen te maken. Dat jij Jas dan weer moet concluderen dat het Joods is om dat te doen heeft wellicht met je eigen neiging tot comfortabel achterover te willen leunen in de fauteuille van vereenvoudigde tradities der Roomse leugenmachine. Ik schreef mijn berekeningen trouwens in 2000, dus ik houdt me er niet de gehele tijd mee bezig, en wist je dat je tegenwoordig computercalenders hebt om onze dagen op te zoeken? Nu dus weinig rekenen meer voor een mens.
Wist je trouwens dat Jeruzalem tot in de 5e eeuw onder bestuur van Rome stond? De Romeinen hadden immers Jeruzalem, Judea, Galilea en Samaria sedert 135 volledig in controle na de 2 Joodse opstanden? Wist je ook dat van de oorspronkelijke gelovigen in Jessjoea in Jeruzalem (ja, joden), geen meer aldaar woonde en hun bestuur er niet meer was? Dat dus de gelovigen die zich daar later vestigden uit de volken waren van verschillende pluimage? Dus die tradities vandaaruit lijken mij niet zo oud, temeer daar bekend is dat na Constatijn de Grote het Christendom officieel tot staatsgodsdienst verhief begin 4e eeuw en er veel invloed voor wat betreft de Roomse leer werd gevoeld in het toenmalige Romeinse rijk, dus ook in Palestina!

Sam
"Heer, zult U in deze tijd aan Israel het Koninkrijk wederoprichten?" (Hand.1:6)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 31 okt 2004 13:51

Dan wil ik onze Sam er even aan herinneren dat vanaf de dood van Theodosius de Grote het H. Land onder bestuur van het Oost-Romeinse of Byzantijnse Rijk stond, dat zich al onder Justinianus en Herclius geen zier van Rome aantrok, maar de Patriarch van Constantinopel, de Patriarch van Jeruzalem, de Patriarch van Antiochië en de Patriarch van Alexandrië dezelfde status als de Patriarch van Rome (en later ook die van Venetië) toekende. De Oosterse Orthodoxie en het Rooms-Katholicisme gaarne niet over één kam scheren.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 31 okt 2004 14:00

Sabra schreef:Vooral de één na laatste regel vind ik erg prachtig. Misschien moet je dat ook eens op jezelf toepassen.

Dat zal ik doen zogauw dat aan de orde is. Maar in dit geval is dat dus niet zo. Ik heb overigens nog weinig gefundeerde tegenargumentie gehoord.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 31 okt 2004 14:02

Dat klopt, ik heb de literatuur nog niet bij de hand, dus zul je een paar dagen moeten wachten totdat ik daar weer de beschikking over heb.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 31 okt 2004 14:10

Taytelbaum schreef:Het zijn G-ds tijden, jas, en het rekenwerk heeft dus ook met toewijding en dienen te maken. Dat jij Jas dan weer moet concluderen dat het Joods is om dat te doen heeft wellicht met je eigen neiging tot comfortabel achterover te willen leunen in de fauteuille van vereenvoudigde tradities der Roomse leugenmachine.

Ik hou niet van comfortabel achteroverleunen. Als je denkt dat jij de enige bent die toewijding heeft tot God vergis je je deerlijk. Ik heb dat alleen op een andere manier. Wat de Roomse leugenmachine betreft, ten eerste ben ik niet Rooms, en ten 2e heeft de Roomse Kerk zeer veel goeds bijgedragen aan het Christelijk geloof, ja veel meer nog, zij is de Moederkerk van alle tegenwoordige Christenen. En wat liegen betreft, dat zullen ze van jullie geleerd hebben. Waren het niet de Joden die zeiden dat het lichaam van Jezus gestolen was terwijl de wachters sliepen? Die farezeeërs logen niet alleen, ze hebben het uitgevonden.
Taytelbaum schreef:Wist je trouwens dat Jeruzalem tot in de 5e eeuw onder bestuur van Rome stond? De Romeinen hadden immers Jeruzalem, Judea, Galilea en Samaria sedert 135 volledig in controle na de 2 Joodse opstanden? Wist je ook dat van de oorspronkelijke gelovigen in Jessjoea in Jeruzalem (ja, joden), geen meer aldaar woonde en hun bestuur er niet meer was? Dat dus de gelovigen die zich daar later vestigden uit de volken waren van verschillende pluimage? Dus die tradities vandaaruit lijken mij niet zo oud, temeer daar bekend is dat na Constatijn de Grote het Christendom officieel tot staatsgodsdienst verhief begin 4e eeuw en er veel invloed voor wat betreft de Roomse leer werd gevoeld in het toenmalige Romeinse rijk, dus ook in Palestina!

Ja zeer zeker weet ik dat. Ik zit net in discussie met Sabra dat onze (westerse) liturgie uit Jeruzalem komt. Verder interesseert het mij weinig of iets oud is. Het gaat er om of het waar is.
Succes met rekenen. Moet je een abacus van me? Pas op dat je je niet vertelt, want dan vergaat de wereld misschien niet op tijd.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 31 okt 2004 14:11

Sabra schreef:Dat klopt, ik heb de literatuur nog niet bij de hand, dus zul je een paar dagen moeten wachten totdat ik daar weer de beschikking over heb.

ok, nou, ik heb de literatuur wel bij de hand hoor. het gaat me er ook niet om gelijk te krijgen, het gaat om geschiedkundige feiten. ik kan daar woest om worden. net als om mensen die bijv. de holocaust ontkennen o.i.d.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 31 okt 2004 14:25

Juist als je je beroept op de geschiedkundige feiten, zou je moeten onderkennen dat kerst afkomstig is van Germaanse feesten.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 31 okt 2004 14:39

Optimatus schreef:Dan wil ik onze Sam er even aan herinneren dat vanaf de dood van Theodosius de Grote het H. Land onder bestuur van het Oost-Romeinse of Byzantijnse Rijk stond, dat zich al onder Justinianus en Herclius geen zier van Rome aantrok, maar de Patriarch van Constantinopel, de Patriarch van Jeruzalem, de Patriarch van Antiochië en de Patriarch van Alexandrië dezelfde status als de Patriarch van Rome (en later ook die van Venetië) toekende. De Oosterse Orthodoxie en het Rooms-Katholicisme gaarne niet over één kam scheren.

Het patriarchaat van Jeruzalem is het oudste wat we kennen. Van daaruit is door de apostel Petrus de kerk van Antiochië gesticht, waaruit zich weer de Syrisch-orthodoxe kerk heeft ontwikkeld. Nog steeds is de Syrische kerktaal verwant aan het Aramees. Het patriarchaat van Alexandrië is reeds in de jaren 30 van de 1e eeuw gesticht door de apostel Markus. Uit dit patriarchaat is de Koptisch orthodoxe kerk voortgekomen. Petrus is ong. in het jaar 40 naar Rome vertrokken en stichtte daar een nieuwe kerk die zich ontwikkelde tot patriarchaat en waaruit de RK kerk ontstaan is. Dan komt nog het jongste patriarchaat, nl. het Byzantijnse. Dit is pas ontstaan in de 4e eeuw onder keizer Constantijn. Hieruit is het christelijk geloof verspreid naar Rusland en de Balkan.
Ik word hier helemaal gek van mensen die de geschiedenis niet kennen en daardoor allerlei onwaarheden lopen te verkondigen. Maar beste Optimatus, jij maakt mijn dag weer goed, want ik merk dat wij blijkbaar over dezelfde bronnen beschikken. Afbeelding

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 31 okt 2004 14:41

Sabra schreef:Juist als je je beroept op de geschiedkundige feiten, zou je moeten onderkennen dat kerst afkomstig is van Germaanse feesten.

beste Sabra, het is je altijd geleerd. het is mij ook altijd geleerd. Maar nogmaals, het klopt niet. Ik beroep me op historisch materiaal waarin het tegendeel te vinden is en ouder is dan het materiaal waarin geleerd wordt dat kerst een germaans feest is. Je argument raakt kant noch wal.

naomie

Berichtdoor naomie » 31 okt 2004 15:39

Jas Schreef:

Waar haal je deze godsgruwelijke onzin vandaan?

Naomie schrijft:

Waarom vind jij dit onzin?Ik ben het niet met je eens.Trouwens heb jij al mijn berichten gelezen in deze topic?
Laatst gewijzigd door naomie op 31 okt 2004 15:41, 1 keer totaal gewijzigd.

naomie

Berichtdoor naomie » 31 okt 2004 15:40

Voor Optimatus,

Wat heb jij tegen zevendedagsadventisten?Niet alle adventisten zijn hetzelfde hoor.Elk mens is is anders daarom zijn wij mensen uniek.
Als jij niet de sabbat wilt gaan houden moet jij dat geheel zelf weten.Nog voor de duidelijkheid ik ben geen volgeling van Ellen White,maar ik probeer in alles Jezus Christus te volgen en in Zijn liefde te reageren.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 31 okt 2004 15:52

Misschien dat mijn ervaringen met ZDA's tot op heden slecht zijn geweest. Er komen hier vaker ZDA's die met veel bombarie Kerk en traditie afkraken als zondig, verloren en waarde(n)loos. En daar ben ik tamelijk allergisch voor.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Happy One
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Happy One » 31 okt 2004 16:25

Iets fatsoenlijker mag wel hoor :( . Ook op forums geldt: Gij zult de naam van de Heere uw God niet ijdel gebruiken.

Verder zou een iets waardiger toon van discussie, ook t.o.v. Taytelbaum bijvoorbeeld, je zeker sieren.
Ken je dat verhaal van het lieveheersbeestje?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 31 okt 2004 17:28

Happy One schreef:

Iets fatsoenlijker mag wel hoor :( . Ook op forums geldt: Gij zult de naam van de Heere uw God niet ijdel gebruiken.

Verder zou een iets waardiger toon van discussie, ook t.o.v. Taytelbaum bijvoorbeeld, je zeker sieren.
Een leugenleer is een gruwel in Gods ogen. En Taytelbaum is zeker wel netjes als hij zegt dat ik achteroverleun in de fauteuil van de Roomse leugenfabriek?
Laat hem lekker met zn eigen leugens achterover leunen in wat voor stoel dan ook. Zolang het maar geen electrische is.

Taytelbaum
Mineur
Mineur

Berichtdoor Taytelbaum » 31 okt 2004 18:04

Uiteraard ben ik op de hoogte van verscheiden patriarchaten in Jeruzalem, maar dezen zijn allemaal de post-Joodse. En besluitnemers van concilies waarbij de Joodse broeders die zich hielden aan wat wat behoorde te houden (zie Handelingen 21:20-25) verdienen mijn volkomen afkeur, zich roemend tegen de niet afgebroken takken uit pure onwetendheid en machtswellust. Zowel de Roomse, Alexandrische, als de Assyrische gemeenschappen hebben nobele wortels maar Rome heeft hen gedwongen leerstukken over te nemen. Justianianus is van na Constantijn (6e eeuw maar liefst) en dus de leer was al ver van de oorspronkelijke verworden. Justianius was een anti-semiet: hij liet alle Synagogen sluiten te Jeruzalem en er waren enige gedwongen bekeringen van Joden naar het Christendom.
2 Victor'en van Rome zette de Aziatische gemeente enorm onder druk de Pascha datum die hen was overgeleverd door de apostelen te verlaten. Dat is geschiedenis uit de 2e eeuw. Heel wat ouder dus dan die ervarings verhalen uit de 4e eeuw!

Sam
"Heer, zult U in deze tijd aan Israel het Koninkrijk wederoprichten?" (Hand.1:6)

Terug naar “Archief”