Klaas schreef:Zo is dat. En ik ben blij dat je nu in elk geval de Naam Heere gebruikt. Dat met het verbasteren van de Naam God is trouwens kolder omdat God niet eens een echte naam van Hem is. In elk geval niet uit de Bijbel
Nergens om, maar volgens mij meet je met twee maten. Als je het daadwerkelijk over de Naam van God wilt hebben dan moeten we volgens mij over YHWH spreken. De vertaling HEERE sluit net G.d aan bij een Joods gebruik. In het geval van HEERE gaat het om het weergeven van de Naam met 'Adonai'.
Iets precieser: Omdat de Joden de naam YHWH niet uitspreken wordt daar waar deze naam voorkomt Adonai (Heere) gelezen. De Statenvertalers sluiten zich aan bij dit gebruiken en vertalen YHWH met hetzelfde woord waarmee ze Adonai vertalen. Om het onderscheid aan te geven worden 5 hoofdletters gebruikt: HEERE.
Het woord HEERE is dus al een concessie die berust op dat wat onder de Joden gebruikelijk was/is. Wat dat betreft kun je m.i. kritiek hebben op een uitdrukking als G.d.
Klaas
Nee, het HEERE of Heere wat wij gebruiken is in niets hetzelfde als het
G-d van de Joden. Bij ons is het gewoon een vertaling die goed aansluit bij ons ned. taalgebruik. Het G-d is om wat voor reden dan ook, het onvolledig uitspreken van God. Dat is bij Heere of HEERE niet het geval.
Maar ik ga niet twisten over een letter, alleen over het principe. En het principe is niets anders dan het niet volledig Christen kunnen of durven zijn en/of gedeeltelijk aan het wettisch jodendom willen blijven vasthouden. Wat op zich al niet Bijbels was, want niet voor niets ageert Jezus af en toe vreselijk daartegen. Evenals Joh. de Doper trouwens.
Wat Gods Naam betreft, ik lees o.a. in ps. 145:1 "
O mijn God, Gij Koning! ik zal U verhogen, en
Uw Naam loven in eeuwigheid en altoos". En in ps. 147:12; "O Jeruzalem!
roem den Heere; O Sion!
loof uw God." (NB gesproken tegen Israël)
En in ps. 148 de hele psalm door: "
Looft den Heere". over alle schepselen, ja zelfs de natuur, want hij noemt de wateren, de hemelen, de sterren, etc. en daarvan zegt de psalmist: "
Dat zij den Naam des Heere loven; want als Hij het beval, zo werden zij geschapen". Om maar te eindigen met Ps. 150:6; "
Alles, wat adem heeft, love den Heere! Hallelujah!Kortom, die hele Joodse theorie over de Naam des Heeren is niet op de Bijbel gestoeld, is een farizeese leer en moet derhalve besteden worden.
Overigens erg wrang, dat de term Messiasbelijdend in praktijk er op neerkomt, dat de Messias niet beleden wordt. Want Hij, de Messias is immers de HEERE. Hoe kun je Hem belijden, als je Zijn Naam niet noemt of aanroept?
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )