Wicca, hekserij, duivel en dat soort enge dingen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Wicca, hekserij, duivel en dat soort enge dingen

Berichtdoor Optimatus » 28 okt 2004 01:23

Beste mensen,

Gesprekken met twee mensen van ons Refoweb leverde een aantal interessante gedachten op.

Gesprek 1 kwam er op neer dat iemand van ons de duivel vreest door de acties van wicca- of andere toverfiguren. Zijn hier mensen bang voor? Ik wil deze mensen meegeven: "Als God voor ons is, wie kan ons dan schaden?" Ik geloof dat God machtiger is dan welke duivel dan ook. Niemand strijdt voor ons dan God alleen. Wees niet bevreesd, geen kwaad kan u iets doen als de Heer met jullie is. Vertrouw op God en geen wannabeheks kan jullie iets doen. De kinderen van God zijn niet alleen, want hun Vader is met hen. Hij zal u van voren en van achteren en van opzij omringen met Zijn genade, met Zijn liefde. Wicca's en dat soort mensen kunnen piepen, maar jullie zijn niet alleen. Wees niet bevreesd!

Gesprek 2 ging over vlekken op foto's. Wat die ook mogen zijn, vertrouw op de Heer. Hij zal jullie nooit, maar dan ook nooit overleveren aan welke entiteit dan ook. God waakt over jullie, houd op jullie weg jullie oog op Hem gericht.

Resumerend: Ik had niet gedacht dat ik op Refoweb een dergelijke hoopvolle boodschap had hoeven brengen, maar ik deel deze boodschap, dit euangelion graag met jullie.

De vrede van onze God die alle verstand te boven gaat,
zal jullie harten en jullie gedachten bewaren
door Jezus Christus, onze Heer.

Amen.
Laatst gewijzigd door Optimatus op 28 okt 2004 12:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Pivo
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pivo » 28 okt 2004 09:49

je hebt helemaal gelijk hoor! goed om dat hier te verkondigen. wel heb ik er een paar opmerkingen bij! we moeten wel tegen zulke dingen strijden en er ver van blijven want de macht van satan is groter dan we beseffen! we kunnen zo in deze zaken opgaan dat we vervreemden van God! God wil ons beschermen maar hij wil ook dat wij dat van hem vragen!

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 28 okt 2004 13:30

Heel goed!
Als je van Jezus bent, ben je altijd beschermd!
Ik dacht dat iedereen dat al wist die Christen is?
Niet dus ?

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 28 okt 2004 14:02

Helaas blijkt dat niet altijd het geval te zijn MM.

Petrus verdronk ook bijna terwijl Jezus heel dicht bij hem was.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 28 okt 2004 14:03

Mariamagdalena schreef:Als je van Jezus bent, ben je altijd beschermd!

Oja? En David dan? Ging die niet de mist in met Badseba? En Salomo? En Petrus?

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 28 okt 2004 17:40

Beschermd tegen geestelijke invloeden , bedoel ik, zoals angsten die kunnen ontstaan als mensen om je heen ( bv op schoolkamp uit je klas ) bv gaan glaasje draaien en geesten oproepen. Of zulke dingen. Als jij van Jezus bent, ben jij beschermd.
Natuurlijk niet tegen lichamelijke dingen of ziektes of zo, was het maar waar.
Het ging toch over wicca en zo?
En dat het met Petrus mis ging, op dat meer, kwam omdat hij twijfelde.
Als je twijfelt, ja, dan kan het wel mis gaan.

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 29 okt 2004 12:06

Ik denk zelfs (niet direct gebasseerd op de bijbel, maar meer op ervaring) dat iedereen in principe beschermd is tegen het occulte (lees als directe strijd vanuit de geestelijke wereld). In de praktijk zijn we immers dat mensen pas occult bedrijgd of beinvloed worden als ze zich hier voor open gesteld hebben...

Aan de andere kant vind ik de theorie van C.S. Lewis dat demonen ons liever op laten gaan in dagelijkse beslommeringen zodat wij niet nadenken over de zin van het leven, en pas als we dat niet doen zichzelf openbaren door magie, visioenen, enz.. ook een goede mogelijkheid.
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

parkiet
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor parkiet » 29 okt 2004 12:54

Ik ben niet bang geweest voor de strijders uit de geestelijke wereld die tegen ons vechten (zo je wilt, occulte krachten), maar ik weet wel hoe echt ze zijn. Maar bovenal mogen we weten dat de overwinning komt, Jezus heeft de dood al overwinnen, en gauw zal alle heerschappij van God zijn. Daar mogen we ons aan vasthouden denk ik, vooral op momenten dat je het heel zwaar hebt door krachten die jou bij God vandaan houden (in het dagelijks leven merk je ze niet altijd, maar ze zijn er echt).

Ik ben het trouwens niet helemaal eens met @tlantis. Ik denk niet dat je je per se open hoeft te stellen voor geestelijke krachten om hun strijd te voelen. Ongevraagd kun je heel veel tegenwerking ervaren waarvan je weet dat die afkomstig is van onzichtbare/demonische/occulte(=verborgen) krachten.
You're my Prince of peace, and I will live my life for You

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 29 okt 2004 12:56

parkiet schreef:Ik ben het trouwens niet helemaal eens met @tlantis. Ik denk niet dat je je per se open hoeft te stellen voor geestelijke krachten om hun strijd te voelen. Ongevraagd kun je heel veel tegenwerking ervaren waarvan je weet dat die afkomstig is van onzichtbare/demonische/occulte(=verborgen) krachten.

@tlantis had het dan ook over bedreiging en beinvloeding. Daarvoor schijn je je wel eerst open te moeten stellen. Als christen kun je denk ik wel hun tegenwerking ervaren, maar dat is iets anders dan beinvloeding.

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 29 okt 2004 13:27

precies, ik drukte me misschien wat vaag uit, maar ik heb het meer over verschijnsels als: bezetenheid, duivelse visioenen, enz...

In de regel komt dit (volgens mij) alleen voor bij mensen die zich ingelaten hebben met occulte praktijken...
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 29 okt 2004 13:41

Wanneer je dit soort zaken bewust opzoekt, hoef je denk ik ook niet op bescherming te rekenen.

Kom je er onverhoopt en ongewild toch mee in aanraking, dan is het gebed het krachtigste wapen om de duistere invloeden mee te bevechten. Denk maar aan de shows van bijvoorbeeld Rasti Rostelli. Het is bekend dat christenen zich middels gebed tegen de komst van zijn shows hebben verzet, en dat de shows toen ook niet door zijn gegaan (Kampen, Steenwijk).
De kracht van het gebed vermag veel!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 29 okt 2004 14:04

Pieter schreef:Wanneer je dit soort zaken bewust opzoekt, hoef je denk ik ook niet op bescherming te rekenen.

Ik denk dat je door het op te zoeken je bescherming sowieso al overboord gooit. Want je bescherming zit in het niet openstellen en door het op te zoeken stel je je wel open.

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 29 okt 2004 14:21

Mee eens. Het is duidelijk dat we ons niet moeten inlaten met occulte zaken, ook niet uit nieuwsgierigheid of zogenaamd om het 'te onderzoeken'.

Het is gewoon levensgevaarlijk.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 29 okt 2004 14:51

Pieter schreef:Denk maar aan de shows van bijvoorbeeld Rasti Rostelli. Het is bekend dat christenen zich middels gebed tegen de komst van zijn shows hebben verzet, en dat de shows toen ook niet door zijn gegaan (Kampen, Steenwijk).

Rostelli is een hypnotiseur toch? Op grond waarvan wijs je dat af?

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 01 nov 2004 13:47

Hmm, ik ben nooit naar een van zijn shows geweest.

Echter, Rostelli schijnt middels hypnose zijn 'slachtoffers' allerlei dingen te laten doen. Hij neemt hun geest als het ware over, puur om te laten zien hoe knap hijzelf wel niet is.

Dat hij over bovennatuurlijke krachten beschikt, lijkt me duidelijk. Het lijkt me evenzeer duidelijk dat hij die krachten niet op een juiste wijze inschakelt. Sterker nog, ik geloof dat deze man een knecht van de duisternis is.

Terug naar “Archief”