Dat ligt eraan wat je onder 'wil' verstaat. Er is ook nog zoiets als 'toelating'.alex leusink schreef:Zou er iets geburen wat God niet wil, of wat Hij niet tegen kan houden?
Moderator: Moderafo's
Hobbyist schreef:Dat ligt eraan wat je onder 'wil' verstaat. Er is ook nog zoiets als 'toelating'.alex leusink schreef:Zou er iets geburen wat God niet wil, of wat Hij niet tegen kan houden?
Sabra schreef:Er gebeuren ontelbare dingen die God niet wil. Daarmee klaag ik God helemaal niet aan. God wil namelijk deze dingen helemaal niet, maar de zondige mens doet ze wel.
Als God het zou willen zou Hij het zeker kunnen tegengaan, maar Hij doet het niet. Hij laat ons de keuze om voor Hem te kiezen en onze levens te heiligen en te leven naar zijn geboden.
Sabra schreef:Ten eerste, lees goed wat ik zeg: Ik zei dat God dingen zou kunnen tegen houden, of niet kunnen laten gebeuren. Er gebeuren echter wel dingen die tegen zijn wil ingaan. Daarmee doe ik niets af van de almacht van God.
Ten tweede, als God alles bestuurt, en de mensen alleen kunnen doen wat Hij wil, dat laat God zijn eigen geboden moedwillig overtreden en kunnen de mensen niet verantwoordelijk gehouden worden voor dit overtreden. Mensen zijn dan niets anders dan marionetten en zijn slechts een speelbal van God. Dan is in feite ook het offer van Jezus zinloos.
Waarom zou God mensen laten zondigen, en zichzelf opofferen om het tussen Hem en de mensheid weer goed te maken.
Nu stel ik even een vraag.
Wil God dat de mens zondigt? Zou ik jouw manier van denken volgen dan beweer jij in feite dat God dat wil. Hiermee pleit je in feite de mens vrij van elke verantwoording die wij hebben.
meschianza schreef:Ik volg nu belijdeniscatechesatie. Aangezien ik 1 van de zeer weinigen ben die regelmatig vragen stelt, durf ik soms niet meer door te vragen of te zeggen dat ik het nog niet kan vatten. Omdat ik niet de indruk wil wekken heel kritisch te zijn en er op uit om de leer aan te vallen.
Andre schreef:alex leusink schreef:Als God iets niet wil, dan gebeurt het ook niet, want zou er iets zijn wat tegen Zijn wil gebeurt? Dan zou Hij God niet meer zijn!
Neuh, ik denk ook dat er niets tegen zijn wil gebeurd, ieder houdt zich netjes aan God's 10 geboden, geen vuiltje aan de lucht.
Sabra schreef:Ten eerste, lees goed wat ik zeg: Ik zei dat God dingen zou kunnen tegen houden, of niet kunnen laten gebeuren. Er gebeuren echter wel dingen die tegen zijn wil ingaan. Daarmee doe ik niets af van de almacht van God.
Ten tweede, als God alles bestuurt, en de mensen alleen kunnen doen wat Hij wil, dat laat God zijn eigen geboden moedwillig overtreden en kunnen de mensen niet verantwoordelijk gehouden worden voor dit overtreden. Mensen zijn dan niets anders dan marionetten en zijn slechts een speelbal van God. Dan is in feite ook het offer van Jezus zinloos.
Waarom zou God mensen laten zondigen, en zichzelf opofferen om het tussen Hem en de mensheid weer goed te maken.
Nu stel ik even een vraag.
Wil God dat de mens zondigt? Zou ik jouw manier van denken volgen dan beweer jij in feite dat God dat wil. Hiermee pleit je in feite de mens vrij van elke verantwoording die wij hebben.
Ik spreek liever over het besluit van God om de zondeval TOE TE LATEN. Hij was bij machte het te verhinderen, maar deed het niet. Waarom? Weet ik niet. Verder redeneren heeft geen zin, de Bijbel zwijgt hier over in alle talen. Wij dus ook.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten