Besloot God de zondeval?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Hobbyist
Mineur
Mineur

Berichtdoor Hobbyist » 27 okt 2004 10:42

alex leusink schreef:Zou er iets geburen wat God niet wil, of wat Hij niet tegen kan houden?
Dat ligt eraan wat je onder 'wil' verstaat. Er is ook nog zoiets als 'toelating'.

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 27 okt 2004 10:44

Hobbyist schreef:
alex leusink schreef:Zou er iets geburen wat God niet wil, of wat Hij niet tegen kan houden?
Dat ligt eraan wat je onder 'wil' verstaat. Er is ook nog zoiets als 'toelating'.

Juist, maar toelating is negatief. Onder Gods toelating kreeg het volk Israël een koning: Saul. Maar dat was ook Gods wil, want anders was David nooit op de troon gekomen, en dan was Jezus geen nakomeling van een konigshuis geweest!!!
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 27 okt 2004 10:44

En nog wordt er geen antwoord gegeven op mijn vraag.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 27 okt 2004 10:45

Welke vraag?

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 27 okt 2004 10:46

Sabra schreef:Er gebeuren ontelbare dingen die God niet wil. Daarmee klaag ik God helemaal niet aan. God wil namelijk deze dingen helemaal niet, maar de zondige mens doet ze wel.

Als God het zou willen zou Hij het zeker kunnen tegengaan, maar Hij doet het niet. Hij laat ons de keuze om voor Hem te kiezen en onze levens te heiligen en te leven naar zijn geboden.

Nu schrijf je God een zekere onmacht die Hij niet tegen zou kunnen houden, dan is jouw God niet almachtig!!! En dan is jouw God niet de God van de Bijbel, want die is wel almachtig!

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 27 okt 2004 10:54

Ten eerste, lees goed wat ik zeg: Ik zei dat God dingen zou kunnen tegen houden, of niet kunnen laten gebeuren. Er gebeuren echter wel dingen die tegen zijn wil ingaan. Daarmee doe ik niets af van de almacht van God.

Ten tweede, als God alles bestuurt, en de mensen alleen kunnen doen wat Hij wil, dat laat God zijn eigen geboden moedwillig overtreden en kunnen de mensen niet verantwoordelijk gehouden worden voor dit overtreden. Mensen zijn dan niets anders dan marionetten en zijn slechts een speelbal van God. Dan is in feite ook het offer van Jezus zinloos.

Waarom zou God mensen laten zondigen, en zichzelf opofferen om het tussen Hem en de mensheid weer goed te maken.

Nu stel ik even een vraag.

Wil God dat de mens zondigt? Zou ik jouw manier van denken volgen dan beweer jij in feite dat God dat wil. Hiermee pleit je in feite de mens vrij van elke verantwoording die wij hebben.

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 27 okt 2004 11:00

Sabra schreef:Ten eerste, lees goed wat ik zeg: Ik zei dat God dingen zou kunnen tegen houden, of niet kunnen laten gebeuren. Er gebeuren echter wel dingen die tegen zijn wil ingaan. Daarmee doe ik niets af van de almacht van God.

Ten tweede, als God alles bestuurt, en de mensen alleen kunnen doen wat Hij wil, dat laat God zijn eigen geboden moedwillig overtreden en kunnen de mensen niet verantwoordelijk gehouden worden voor dit overtreden. Mensen zijn dan niets anders dan marionetten en zijn slechts een speelbal van God. Dan is in feite ook het offer van Jezus zinloos.

Waarom zou God mensen laten zondigen, en zichzelf opofferen om het tussen Hem en de mensheid weer goed te maken.

Wil God dat de mens zondigt? Zou ik jouw manier van denken volgen dan beweer jij in feite dat God dat wil. Hiermee pleit je in feite de mens vrij van elke verantwoording die wij hebben.

Je moet wel bedenken dat God niet westers-juridisch denkt, maar Goddelijk soeverein, dus wat jij zegt heeft voor Hem helemaal geen waarde.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 27 okt 2004 11:04

Ik weet nu niet of ik boos moet worden, verbaasd of slechts verdrietig.

Dus als ik Hem aanbid met zingen en lofprijzen, dan zegt Hem dat niets. Als ik Hem betuig dat ik enkel afhankelijk ben van Hem, en dat Hij de Heer van mijn leven is, dat zegt Hem dat niets?

Ik denk dat jij duidelijk niet weet wat God wil, en dat je precies hetzelfde bent als alle andere mensen die beweren dat God de schuld is van alle ellende in de wereld. Hiermee plaats je de mens buiten de verantwoordelijkheid die hij heeft als mens.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 27 okt 2004 12:16

alex leusink schreef:Als God iets niet wil, dan gebeurt het ook niet, want zou er iets zijn wat tegen Zijn wil gebeurt? Dan zou Hij God niet meer zijn!

Hier maak je dus een fout. Over westers-logisch denken gesproken.. :)

Aragorn

Re: Besloot God de zondeval?

Berichtdoor Aragorn » 27 okt 2004 12:20

meschianza schreef:Ik volg nu belijdeniscatechesatie. Aangezien ik 1 van de zeer weinigen ben die regelmatig vragen stelt, durf ik soms niet meer door te vragen of te zeggen dat ik het nog niet kan vatten. Omdat ik niet de indruk wil wekken heel kritisch te zijn en er op uit om de leer aan te vallen.

Redelijk herkenbaar.. dan gaan ze ook denken van: heb je haar weer met haar eeuwige vragen. :wink:

Opzich zijn er over het vraagstuk wat je noemt zijdelings al een flink aantal topics volgeschreven, maar dan hebben we het nu weer centraal en kunnen we lekker opnieuw beginnen. :P

André

Berichtdoor André » 27 okt 2004 12:23

alex leusink schreef:Als God iets niet wil, dan gebeurt het ook niet, want zou er iets zijn wat tegen Zijn wil gebeurt? Dan zou Hij God niet meer zijn!

Neuh, ik denk ook dat er niets tegen zijn wil gebeurd, ieder houdt zich netjes aan God's 10 geboden, geen vuiltje aan de lucht.

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 27 okt 2004 13:13

Heej Meschianza!

Ik herken echt veel! Ik volg ook belijdeniscatechisatie en krijg eveneens les uit Kerstens korte lessen over het Kort Begrip. En ik heb ook heel wat kanttekeningen bij Kerstens boekje. Zo ook over het woordje 'wereld' in Joh. 3:16 (waardoor het antwoord op vraag 18 van het Kort Begrip opeens heel raar wordt), etc.

Even over je vraag over het besluit van God. Allereerst doet de Bijbel er GEEN uitspraak over. We zijn dus aan het redeneren... Dus ook wat ik zeg is een suggestie. God KAN enerzijds de val niet hebben besloten, anders zou Hij de Auteur van de zonde zijn. Aan de andere kant: krijgen we dan geen machteloze God...? Dat is volgens mij de probleemstelling. Ik vind dat Kersten het nogal bout uitdrukt. Ik spreek liever over het besluit van God om de zondeval TOE TE LATEN. Hij was bij machte het te verhinderen, maar deed het niet. Waarom? Weet ik niet. Verder redeneren heeft geen zin, de Bijbel zwijgt hier over in alle talen. Wij dus ook.

Off-topic. Op ieder kerkgenootschap valt wel wat aan te merken. Zo ook op de GerGem. Verder zie ik het niet als juist om de leer van Kersten als de leer van de GerGem aan te merken. Ik geef mijn ja-woord op de Bijbel en de belijdenisgeschriften. Er is aangetoond dat Kersten ook op bepaalde punten veranderd is van standpunt door dr. Steenblok, o.a. op zijn visie op de algemene genade. (zie ds. Golverdingens biografie over Kersten, en ds. Harincks boek, 'De prediking van het Evangelie')

Sterkte!

Ko
Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd. (Hebr. 4:16)

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 27 okt 2004 14:47

Andre schreef:

Neuh, ik denk ook dat er niets tegen zijn wil gebeurd, ieder houdt zich netjes aan God's 10 geboden, geen vuiltje aan de lucht.

Dat wat gebeurt, ligt in Zijn plan met deze wereld, maar dat betekent niet dat wij geen eigen verantwoordelijkheid zouden hebben.

just_mary
Mineur
Mineur

Berichtdoor just_mary » 27 okt 2004 15:17

Sabra schreef:Ten eerste, lees goed wat ik zeg: Ik zei dat God dingen zou kunnen tegen houden, of niet kunnen laten gebeuren. Er gebeuren echter wel dingen die tegen zijn wil ingaan. Daarmee doe ik niets af van de almacht van God.

Goede punten die je maakt! Helemaal mee eens.
En God wil niet dat de mens zondigt, dat doet Hem altijd verdriet. Toch laat Hij het wel toe, omdat ja, de mens min of meer zelf mag kiezen van God of Hij naar Gods geboden leeft of niet. De mens zelf is verantwoordelijk voor de manier hoe hij leeft. Zelfs een 'geneigd tot alle kwaad' is geen excuus.

Ik spreek liever over het besluit van God om de zondeval TOE TE LATEN. Hij was bij machte het te verhinderen, maar deed het niet. Waarom? Weet ik niet. Verder redeneren heeft geen zin, de Bijbel zwijgt hier over in alle talen. Wij dus ook.

Mee eens. Maar het is wel een heel moeilijk punt. Je komt er gewoon niet uit.
Laatst gewijzigd door just_mary op 27 okt 2004 15:24, 1 keer totaal gewijzigd.

just_mary
Mineur
Mineur

Berichtdoor just_mary » 27 okt 2004 15:20

alex leusink schreef:Je moet wel bedenken dat God niet westers-juridisch denkt, maar Goddelijk soeverein, dus wat jij zegt heeft voor Hem helemaal geen waarde.

:cry:

Terug naar “Archief”