Nieuwe Bijbelvertaling komt eraan

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

André

Berichtdoor André » 27 okt 2004 08:28

caprice schreef:

Ze schrijven 'hij' met een kleine letter, als ze het over God hebben.
Ik vind dat niet getuigen van eerbied.

:frown:

Opzich toch wel duidelijk opgezet dus, want je zag meteen dat het over God ging.

RECI-TATIVO
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor RECI-TATIVO » 27 okt 2004 08:37

Lalage schreef:
Optimatus schreef:En zij vreesden met grote vreze klinkt toch mooier dan en zij schrokken hevig.

Maar op zich ziet het er goed uit. Leest lekker in elk geval.

Ik vind 'zij schrokken hevig' mooier, anders heb je twee woorden in de zin die erg op elkaar lijken.

Men kon trouwens al een tijdje 'wennen' aan de nieuwe vertaling door de boekjes 'Werk in uitvoering'.

En, hoewel ik geen hebreeuws kan, lijkt me juist die woordherhaling concordanter te zijn. Van oussoren legt daar in zijn Naardense vertaling de nadruk op, en gisteren zag ik op tv een theoloog hetzelfde betogen, in de NBV schijnen dezelfde hebreeuwse worden in een zelfde tekst(gedeelte) op verschillende manieren vertaald. Die keuze is logisch, het is meer doeltaalgericht en bevordert de leesbaarheid, het offer dat je brengt is dat je veel mist van de stilistiek zoals die in de grondtalen voorhanden is. Zelf vindik het qua stijl wel mooi die alliterende herhaling, de nadruk ligt er dan nog eens extra op :)

PeterD

Berichtdoor PeterD » 27 okt 2004 08:46

caprice schreef:

Ze schrijven 'hij' met een kleine letter, als ze het over God hebben.
Ik vind dat niet getuigen van eerbied.

:frown:

Behalve dat het niet van eerbied getuigd, is het volgens mij taalkundig ook niet goed. Ze hebben mij vroeger op de MTS (niet-christelijke) geleerd dat je alle namen van God en alle persoonlijk voornaam woorden met een hoofdletter moet schrijven.

En dat waren dan niet-christelijke mensen, de leeraar zelf was ongeveer de grootste atheïst...

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 27 okt 2004 09:23

Ze schrijven het Hij als het om God, de Schepper van heel de wereld en al zijn volheid, met een kleine letter, maar hun eigen naam met een hoofdletter: wat een arrogantie!!! :cry:
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 27 okt 2004 10:06

Tja ach, het is slechts een vertaling, net als de statenvertaling en dus is het gemankeerd.

André

Berichtdoor André » 27 okt 2004 10:12

Sabra schreef:Tja ach, het is slechts een vertaling, net als de statenvertaling en dus is het gemankeerd.

Precies lees maar eens de commentaren toen de Statenvertaling op de "markt" kwam.
Dat ging ook niet dat je zegt soepel.

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 27 okt 2004 10:13

Sabra schreef:Tja ach, het is slechts een vertaling, net als de statenvertaling en dus is het gemankeerd.

Ach ja, en dat je als het om God gaat Hij met een kleine letter schrijft , dat is onbewust of niet? Ik zou bijna zeggen: lazer op met zulke onzin, want het is gewoon bewust!!! Dat vergeet je niet.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 27 okt 2004 10:27

Jammer dat je je moet verlagen tot het gebruiken van krachttermen.

Ik stel nergens dat je God/god moet schrijven of Hij/hij. Dat is een persoonlijke keuze. Ik prefereer echter wel dit met een hoofdletter te schrijven als het een persoonelijk voornaamwoord is, omdat ik met het gebruik van die hoofdletters een bepaalde eerbied en een bepaald respect en mijn afhankelijkheid van Hem wil uitdrukken.

Dat deze vertalers dit doen, is voor mij geen reden om de NBV niet te kopen of te lezen. Al vind ik dit wel getuigen van het ontbreken van de waarde die ik er aan toe ken.

Het hebreeuws kent hoofdletters. Het grieks wel.

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 27 okt 2004 10:34

Sabra schreef:Jammer dat je je moet verlagen tot het gebruiken van krachttermen.

Ik stel nergens dat je God/god moet schrijven of Hij/hij. Dat is een persoonlijke keuze. Ik prefereer echter wel dit met een hoofdletter te schrijven als het een persoonelijk voornaamwoord is, omdat ik met het gebruik van die hoofdletters een bepaalde eerbied en een bepaald respect en mijn afhankelijkheid van Hem wil uitdrukken.

Dat deze vertalers dit doen, is voor mij geen reden om de NBV niet te kopen of te lezen. Al vind ik dit wel getuigen van het ontbreken van de waarde die ik er aan toe ken.

Het hebreeuws kent hoofdletters. Het grieks wel.

Wij zijn ook geen Hebreeuwen, wij zijn Nederlanders, en wij zijn gewend om namen met een hoofdletter te schrijven. Wij schrijven Hare Majesteit ook met hoofdletters!!!

En als het jouw principe is, vind ik het erg zwak als je er geen problemen mee hebt om de NBV wel te lezen, dan zet je dat principe gewoon even 'uit'??

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 27 okt 2004 10:39

Nee. Het is alleen mijn keuze niet om geen hoofdletters te gebruiken. Dit weerhoudt mij echter niet om de NBV te lezen.

Er zijn wel meer vertalingen waar ik mijn twijfels bij heb. Dat is juist het lastige, wij zijn verplicht om het te doen met vertalingen, al hoop ik wel ooit de hebreeuwse bijbel te kunnen lezen.

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 27 okt 2004 10:42

Sabra schreef:Nee. Het is alleen mijn keuze niet om geen hoofdletters te gebruiken. Dit weerhoudt mij echter niet om de NBV te lezen.

Er zijn wel meer vertalingen waar ik mijn twijfels bij heb. Dat is juist het lastige, wij zijn verplicht om het te doen met vertalingen, al hoop ik wel ooit de hebreeuwse bijbel te kunnen lezen.

Ik heb vertrouwen in de SV, en heb er geen moeite mee om die te lezen, het is niet moeilijk als je maar wil. Voor mijn part gaan we allemaal weer terug naar een en dezlfde vertaling\, de Sv, die ook bewezen is de meest nauwkeurige te zijn.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 27 okt 2004 10:45

Puur letterlijk gezien is dat juist. Of het echter de juiste strekking weergeeft valt nog te bezien. Met een letterlijke vertaling valt veel symboliek van de hebreeuwse taal weg.

Maar de SV, de NBG, of de NBV, het blijven vertalingen en het kiezen voor een bepaalde vertaling blijft een persoonlijke keuze. Je kunt moeilijk mensen verplichten om een bepaalde vertaling te lezen, laten we elkaar dan ook vrij in laten.

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 27 okt 2004 10:48

Sabra schreef:Puur letterlijk gezien is dat juist. Of het echter de juiste strekking weergeeft valt nog te bezien. Met een letterlijke vertaling valt veel symboliek van de hebreeuwse taal weg.

Maar de SV, de NBG, of de NBV, het blijven vertalingen en het kiezen voor een bepaalde vertaling blijft een persoonlijke keuze. Je kunt moeilijk mensen verplichten om een bepaalde vertaling te lezen, laten we elkaar dan ook vrij in laten.

Dat is westers, maar niet religieus, want als je overtuigd bent van je waarheid, 'gun' je ook een ander die waarheid, en daar is er maar een van, twee tegensprekende waarheden, dat bestaat niet.

En dus hoef ik mensen er ook niet vrij in te laten om God met een kleine letter te schrijven, het is ook mijn God, en ik wil dat er eerbied voor Hem is.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 27 okt 2004 11:01

Sinds wanneer heb jij de autoriteit om dat te kunnen bepalen? Omdat jij het zegt moet het zo?

Laat me toch niet lachen, en verruim je denken wat. Doe niet zo beperkt. Weet je wel hoe beperkt jij bent? In Nederland ben je al beperkt omdat je van een bepaalde christelijke groepering bent, in Europa ben je al beperkt omdat je Nederlands christen bent, laat staan hoe beperkt jij bent als aardbewoner. Hetzelfde geldt overigens voor iedereen.

Dus jouw denken, jouw groepering zou het enige zijn wat als kader zou kunnen gelden voor alle christenen? Volgens mij heb je geen besef van wat je jezelf toeschrijft. Ik ken nog iemand die zulke dingen zegt, hij woont in Rome, hij heet Karol Wojtyla.

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 27 okt 2004 11:05

Sabra schreef:Sinds wanneer heb jij de autoriteit om dat te kunnen bepalen? Omdat jij het zegt moet het zo?

Laat me toch niet lachen, en verruim je denken wat. Doe niet zo beperkt. Weet je wel hoe beperkt jij bent? In Nederland ben je al beperkt omdat je van een bepaalde christelijke groepering bent, in Europa ben je al beperkt omdat je Nederlands christen bent, laat staan hoe beperkt jij bent als aardbewoner. Hetzelfde geldt overigens voor iedereen.

Dus jouw denken, jouw groepering zou het enige zijn wat als kader zou kunnen gelden voor alle christenen? Volgens mij heb je geen besef van wat je jezelf toeschrijft. Ik ken nog iemand die zulke dingen zegt, hij woont in Rome, hij heet Karol Wojtyla.

Ik had het over het schrijven van God met een kleine letter, is puur een algemene gedragscode vind ik. en wat ik ten opzichte van Europa of de wereld ben, waar slaat dat nu weer op? Ik ben gewoon Nederlander, in een nederlandse cultuur, en heb hier ook niet van doen met andere werelddelen, dus dat doet hier niet terzake.

Terug naar “Archief”