Halloween

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

-Rianne-

Berichtdoor -Rianne- » 26 okt 2004 16:07

Collateral schreef:
6,66 euro voor een menu... kom op zeg.

Och ja, die verderfelijke wereld toch. Bedank God maar dat dat jij niet zo bent als de andere mensen... :roll:

Inderdaad een beetje jammer ja, die opmerking.
Hopelijk kun jij God ook bedanken dat jij niet zo bent als de andere mensen. Onder andere de mensen die dit soort rare acties bedenken.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 26 okt 2004 16:21

Pivo schreef:het is het besef dat we vanuit het geloof tot God niet aan deze dingen mee kunnen doen!

Als je dat besef hebt vanuit je geloof, prima. Maar ga dan niet lopen jeremiëren over wat sommige mensen allemaal wel niet bij Halloween verzinnen. De mensen die het Halloween Horror Fest bedacht hebben geloven waarschijnlijk niet in God en houden dus geen rekening met God als ze hun 'thema' zo toepasselijk mogelijk maken. Vandaar dus dat menu van €6,66 en wat andere duivels getinte zaken.

Wat ik dus bedoel is: leef zoals je denkt dat het goed is, met de bijbel er bij als je dat wilt, maar laat anderen dat ook doen op hun manier en ga niet over anderen lopen mekkeren/oordelen.

En, voor de zoveelste keer, tegen met name Invincible: als mensen in het kader van Halloween bepaalde dingen doen die niet kunnen volgens jou, betekent dat niet dat Halloween vieren per definitie fout is.
Laatst gewijzigd door Collateral op 26 okt 2004 16:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 26 okt 2004 16:23

-Rianne- schreef:Hopelijk kun jij God ook bedanken dat jij niet zo bent als de andere mensen. Onder andere de mensen die dit soort rare acties bedenken.

Ik voel mezelf niks beter dan andere mensen, dus daar hoef ik God niet voor te bedanken.

-Rianne-

Berichtdoor -Rianne- » 26 okt 2004 16:27

BETER zijn dan een ander is niet perse HETZELFDE zijn als een ander..

Collateral

Berichtdoor Collateral » 26 okt 2004 16:33

-Rianne- schreef:BETER zijn dan een ander is niet perse HETZELFDE zijn als een ander..

In deze context ("niet zo zijn als andere mensen") duidelijk wel. "Niet zo" leest iedereen in deze context als "niet zo slecht" - zo niet, dan kan iedereen God wel gaan bedanken, want iedereen is anders (uniek)...

liezel
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor liezel » 26 okt 2004 16:35

Over Halloween kan ik niet veel zeggen, ik weet niet wat ze dan allemaal doen, tuurlijk zie ik altijd wel speciale dingen in de winkels die er met Halloween te koop zijn. Meestal ziet dat er wel onschuldig uit.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 27 okt 2004 08:26

Collateral schreef:Halloween ook in Six Flags...

Afbeelding

:mrgreen: hahahaha, geweldig! Give it up for Collateral!

Als ik heel eerlijk ben beste Invicible, moet ik me meer inhouden met die post van jou. Die doorstuurmailtjes zijn zo verschrikkelijk walgelijk: bij mij gaan ze direct de afvalbak in!
Ik onderschrijf wederom Collateral. Halloween vieren is niet per definitie fout. Dar er mensen bijzijn die er vanalles bij verzinnen, dat is hun probleem. Dat je daar geen kinderen heen wilt sturen is inderdaad een kwestie van pedagogiek...

Afbeelding

Veel plezier toegewenst. :?

liezel
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor liezel » 27 okt 2004 12:07

Haha grappig :D

Sas(kia)

Berichtdoor Sas(kia) » 27 okt 2004 12:35

Halloween op zich is leuk.... je hoeft toch niet bij alles diep na te denken: wat is er mis om met vampieretandjes en een heksenhoed op te lopen? :wink:

Pivo schreef:beetje zwakke reactie collateral! het heeft niks te maken met het zich beter voelen als anderen! het is het besef dat we vanuit het geloof tot God niet aan deze dingen mee kunnen doen! wil jij perse maar alles kunnen doen dan?

-Rianne-

Berichtdoor -Rianne- » 27 okt 2004 12:44

Om uit te vinden of Halloween goed of fout is moet je niet alleen kijken naar hoe het nu gevierd wordt, maar ik denk dat je ook de geschiedenis ervan moet kennen.
Aangezien ik hier dus in Canada zit en Halloween aanstaande zondag wordt 'gevierd' zit ik er nogal middenin. De kinderen van onze kerk doen meestal niet mee, sommige wel.
Ik weet dat hier in Grade 7/8 onderzoek is gedaan naar Halloween. Maar ik weet niet precies meer hoe het zat, ik zal het eens vragen.

Quote van Collateral: "Wat ik dus bedoel is: leef zoals je denkt dat het goed is, met de bijbel er bij als je dat wilt, maar laat anderen dat ook doen op hun manier en ga niet over anderen lopen mekkeren/oordelen. "

Is dat wat God van ons vraagt? Probeer zelf goed te leven en laat de ander doen wat ie zelf wil?

Lana
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lana » 27 okt 2004 13:32

Ik vind halloween ook absoluut geen geschikt feest om te vieren. Niet omdat ik het kleine kinderen niet gun om langs de huizen te gaan om snoepjes op te halen, maar omdat alles zo 'eng' mogelijk gemaakt wordt. I.p.v. een God verheerlijkend feest, moeten de duistere dingen gevierd worden...typisch...

Ik vind trouwens dat er in deze discussie wel erg fel gereageerd wordt op mensen die Halloween niet geschikt vinden voor christenen..Het lijkt wel alsof je niet tegen mag zijn...Vooral Invincible moet het ontgelden, erg flauw :?
Word niet overwonnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
(Rom. 12:21)

Collateral

Berichtdoor Collateral » 27 okt 2004 16:51

kurtyo schreef::mrgreen: hahahaha, geweldig! Give it up for Collateral!

Tnx :mrgreen:

-Rianne- schreef:Quote van Collateral: "Wat ik dus bedoel is: leef zoals je denkt dat het goed is, met de bijbel er bij als je dat wilt, maar laat anderen dat ook doen op hun manier en ga niet over anderen lopen mekkeren/oordelen. "

Is dat wat God van ons vraagt? Probeer zelf goed te leven en laat de ander doen wat ie zelf wil?

Je verdraait mijn woorden een beetje met de laatste zin. "Wat ie wil" is wat anders dan "wat de ander denkt dat goed is". Maar misschien moet ik wat duidelijker/genuanceerder zijn: "Leef in liefde, zoals je denkt dat dat het best gaat, en laat anderen dat ook doen op hun manier. En zeg pas wat over een ander als wat diegene doet uit haat gebeurt of anderen benadeelt."

Of dat is wat God van ons vraagt? Met die vraag impliceer je dat je denkt te weten wat God van ons vraagt, maar vergeet niet dat anderen daar andere ideeën over kunnen hebben. Ikzelf denk niet dat God eerder ons kansen aanbiedt om ons geestelijk te ontwikkelen, dan dat Hij echt dingen van ons vraagt.

Lana schreef:Ik vind halloween ook absoluut geen geschikt feest om te vieren. Niet omdat ik het kleine kinderen niet gun om langs de huizen te gaan om snoepjes op te halen, maar omdat alles zo 'eng' mogelijk gemaakt wordt. I.p.v. een God verheerlijkend feest, moeten de duistere dingen gevierd worden...typisch...

Natuurlijk moet je je afvragen of het goed is kleine kinderen kennis te laten maken met enge dingen. Maar dat een feest gelijk God-verheerlijkend moet zijn, dat lijkt me overdreven. Schaf dan Sinterklaas, vaderdag, moederdag etc. ook maar af. Misschien moet ik het anders zeggen: misschien verheerlijk je God ook wel door gezellig samen met anderen een bepaald feest viert wat tot blijdschap en liefde leidt. En zolang je op een dergelijke manier Halloween viert lijkt me daar weinig mis mee.

Ik vind trouwens dat er in deze discussie wel erg fel gereageerd wordt op mensen die Halloween niet geschikt vinden voor christenen..Het lijkt wel alsof je niet tegen mag zijn...Vooral Invincible moet het ontgelden, erg flauw :?

Hier ben ik het niet mee eens. Iedereen heeft wat mij betreft recht op zijn/haar eigen mening, maar waar ik een beetje moe van word is het gegooi met autoriteitsargumenen en posts als "Ach en wee, moet je kijken wat ze hier of daar allemaal wel niet doen met Halloween. Nee, Halloween, daar kun je als christen niet aan mee doen," vooral als dat herhaaldelijk gebeurt. En dan kan het zijn dat ik wat feller reageer. En van Invincible vind ik het zwak dat hij 1) een in mijn ogen zielige doorstuurmail plaatst, terwijl hij 2) eerder heeft gezegd "niet meer in te zullen gaan op Halloween."

Lana
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lana » 27 okt 2004 17:49

Collateral schreef:
Lana schreef:Ik vind halloween ook absoluut geen geschikt feest om te vieren. Niet omdat ik het kleine kinderen niet gun om langs de huizen te gaan om snoepjes op te halen, maar omdat alles zo 'eng' mogelijk gemaakt wordt. I.p.v. een God verheerlijkend feest, moeten de duistere dingen gevierd worden...typisch...

Natuurlijk moet je je afvragen of het goed is kleine kinderen kennis te laten maken met enge dingen. Maar dat een feest gelijk God-verheerlijkend moet zijn, dat lijkt me overdreven. Schaf dan Sinterklaas, vaderdag, moederdag etc. ook maar af. Misschien moet ik het anders zeggen: misschien verheerlijk je God ook wel door gezellig samen met anderen een bepaald feest viert wat tot blijdschap en liefde leidt. En zolang je op een dergelijke manier Halloween viert lijkt me daar weinig mis mee.

Ik zeg niet dat élk feest God verheerlijkend moet zijn (liever wel, maar dat is een andere discussie), maar het valt me op dat er wel feesten zijn met een duistere inslag die altijd maar gevierd worden alsof dat duistere juist zo leuk is...

Collateral schreef:
Lana schreef:Ik vind trouwens dat er in deze discussie wel erg fel gereageerd wordt op mensen die Halloween niet geschikt vinden voor christenen..Het lijkt wel alsof je niet tegen mag zijn...Vooral Invincible moet het ontgelden, erg flauw :?

Hier ben ik het niet mee eens. Iedereen heeft wat mij betreft recht op zijn/haar eigen mening, maar waar ik een beetje moe van word is het gegooi met autoriteitsargumenen en posts als "Ach en wee, moet je kijken wat ze hier of daar allemaal wel niet doen met Halloween. Nee, Halloween, daar kun je als christen niet aan mee doen," vooral als dat herhaaldelijk gebeurt. En dan kan het zijn dat ik wat feller reageer. En van Invincible vind ik het zwak dat hij 1) een in mijn ogen zielige doorstuurmail plaatst, terwijl hij 2) eerder heeft gezegd "niet meer in te zullen gaan op Halloween."

Sorry hoor, maar je bevind je hier op een forum met een christelijk gereformeerde inslag...Dan kun je waarschijnlijk verwachten dat een (groot) gedeelte van de bezoekers ook op een bepaalde manier naar dit soort feesten kijken...En dan moet je het ook niet raar vinden dat er zo wordt gereageerd...Niet dat je er niet tegenin mag gaan, maar wel op een redelijke manier en niet zo katterig, anders is de lol van de discussie er snel vanaf..
Word niet overwonnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

(Rom. 12:21)

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 27 okt 2004 19:06

Als ik de geschiedenis van Halloween lees kan ik niet anders zien dan dat het een duivelse afkomst heeft. Dus als je halloween viert, vier je het feest van de duivel. Ook al word het onschuldiger gevierd. De duivel lacht hier hard om. Zo komt hij op de sokken binnen, de klompen heeft hij ver achter zich gelaten.
Als ik de plaatjes zie, vooral die eerste, kan ik absoluut niet zeggen dat het onschuldig is.

Collateral schreef:Of dat is wat God van ons vraagt? Met die vraag impliceer je dat je denkt te weten wat God van ons vraagt, maar vergeet niet dat anderen daar andere ideeën over kunnen hebben. Ikzelf denk niet dat God eerder ons kansen aanbiedt om ons geestelijk te ontwikkelen, dan dat Hij echt dingen van ons vraagt.

Als iets voor mij niet goed is, is het voor anderen ook niet goed. Als ik overtuigd ben dat God van mij vraagt geen halloween te vieren omdat ik dan de duivel aanbid, kan ik iemand die niet geloofd ook geen halloween laten vieren. Alleen omdat hij niet geloofd is geen reden om niet te waarschuwen.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 27 okt 2004 19:15

Lana schreef:Ik zeg niet dat élk feest God verheerlijkend moet zijn (liever wel, maar dat is een andere discussie), maar het valt me op dat er wel feesten zijn met een duistere inslag die altijd maar gevierd worden alsof dat duistere juist zo leuk is...

Ok, maar dat ontken ik ook niet. Ik geloof alleen niet dat het vieren van dergelijke feesten op een liefdevolle manier te veroordelen is.

Collateral schreef:Hier ben ik het niet mee eens. Iedereen heeft wat mij betreft recht op zijn/haar eigen mening, maar waar ik een beetje moe van word is het gegooi met autoriteitsargumenen en posts als "Ach en wee, moet je kijken wat ze hier of daar allemaal wel niet doen met Halloween. Nee, Halloween, daar kun je als christen niet aan mee doen," vooral als dat herhaaldelijk gebeurt. En dan kan het zijn dat ik wat feller reageer. En van Invincible vind ik het zwak dat hij 1) een in mijn ogen zielige doorstuurmail plaatst, terwijl hij 2) eerder heeft gezegd "niet meer in te zullen gaan op Halloween."

Sorry hoor, maar je bevind je hier op een forum met een christelijk gereformeerde inslag...Dan kun je waarschijnlijk verwachten dat een (groot) gedeelte van de bezoekers ook op een bepaalde manier naar dit soort feesten kijken...En dan moet je het ook niet raar vinden dat er zo wordt gereageerd...Niet dat je er niet tegenin mag gaan, maar wel op een redelijke manier en niet zo katterig, anders is de lol van de discussie er snel vanaf..

Ik herhaal mezelf: iedereen heeft wat mij betreft recht op zijn/haar eigen mening, maar waar ik een beetje moe van word is het gegooi met autoriteitsargumenen en posts als "Ach en wee, moet je kijken wat ze hier of daar allemaal wel niet doen met Halloween. Nee, Halloween, daar kun je als christen niet aan mee doen," vooral als dat herhaaldelijk gebeurt.

Dat ik dan wat feller reageer lijkt me niet verkeerd, omdat het mensen er wellicht van weerhoudt om zich nog een keer te bezondigen aan foute discussiemethodes. Het betekent dus niet dat ik diegene haat, maar alleen dat ik het duidelijk niet met zijn/haar discussieermanieren eens ben. En daar krijgt geen weldenkend mens iets van.

Terug naar “Archief”