Moderator: Moderafo's
@tlantis schreef:Hoe weet jij nou dat ze voor je persoonlijk leven niet belangrijk zijnIkke21 schreef:Ik zeg ook niet dat ze niet bestaan, alleen dat het voor mijn persoonlijke leven en geloof niet belangrijk is.
Ikke21 schreef:Een bescherm engel?? hmm ik weet niet of je over een bescherm engel kan spreken. Is het niet Gods bewarende hand die ons behoudt en spaart voor ongevallen e.d.
Engelen vind ik een nogal moeilijk onderwerp en weet ook niet of het goed is om dat helemaal uit te spitten.
Aragorn schreef:Ikke21 schreef:Een bescherm engel?? hmm ik weet niet of je over een bescherm engel kan spreken. Is het niet Gods bewarende hand die ons behoudt en spaart voor ongevallen e.d.
Engelen vind ik een nogal moeilijk onderwerp en weet ook niet of het goed is om dat helemaal uit te spitten.
Een beschermengel hoeft Gods bewarende hand niet uit te sluiten. Het lijkt me best logisch dat God middels de engelen (Zijn dienaren) werkt.
Bookman schreef:Nooit zullen de engelen de status van Gods kinderen kunnen verwerven. Ze kunnen alleen maar jaloers zijn. Nooit zullen ze mee kunnen zingen: Gij hebt ons Gode gekocht, het loflied der verlosten.
Temeer heb ik me vreselijk gestoord aan een uitspraak in de Heid. Cath van Ds. E. Venema. Hij zegt: De Heere heeft 3 soorten kinderen:
1. De Zone Gods
2. Zijn Kinderen
3. De engelen.
Dat getuigt nog eens van speurwerk als een predikant zoiets zegt. Persoonlijk zou ik het niet eens lezen, maar ja............
alex leusink schreef:Ik denk dat je het iets verkeerd zegt, want engelen hoeven echt niet jaloers te zijnop mensen, die gevallen zijn en dus uit de hel geraapt moesten worden. Ik ben het met je eens als je zegt dat Gods kinderen een SPECIALE positie hebben, maar geen hogere dan de engelen, dat vind ik zeer ongepast en arrogant, want zij zijn uiteindelijk wel zonder zonde.
Aragorn schreef:alex leusink schreef:Ik denk dat je het iets verkeerd zegt, want engelen hoeven echt niet jaloers te zijnop mensen, die gevallen zijn en dus uit de hel geraapt moesten worden. Ik ben het met je eens als je zegt dat Gods kinderen een SPECIALE positie hebben, maar geen hogere dan de engelen, dat vind ik zeer ongepast en arrogant, want zij zijn uiteindelijk wel zonder zonde.
Dat ze jaloers zijn lijkt me idd ook niet het geval (in de hemel past geen jaloezie), maar het is volgens mij wel bijbels dat mensen een hogere positie hebben dan engelen.
Er is dacht ik ook een tekst waarin staat dat dat zo is, maar de statenvertalers hebben dat vertaald met "den engelen bijna gelijk geworden zijnde" omdat ze dezelfde mening als jij toegedaan waren.
Aragorn schreef:alex leusink schreef:Ik denk dat je het iets verkeerd zegt, want engelen hoeven echt niet jaloers te zijnop mensen, die gevallen zijn en dus uit de hel geraapt moesten worden. Ik ben het met je eens als je zegt dat Gods kinderen een SPECIALE positie hebben, maar geen hogere dan de engelen, dat vind ik zeer ongepast en arrogant, want zij zijn uiteindelijk wel zonder zonde.
Dat ze jaloers zijn lijkt me idd ook niet het geval (in de hemel past geen jaloezie), maar het is volgens mij wel bijbels dat mensen een hogere positie hebben dan engelen.
Er is dacht ik ook een tekst waarin staat dat dat zo is, maar de statenvertalers hebben dat vertaald met "den engelen bijna gelijk geworden zijnde" omdat ze dezelfde mening als jij toegedaan waren.
alex leusink schreef:Aragorn schreef:alex leusink schreef:Ik denk dat je het iets verkeerd zegt, want engelen hoeven echt niet jaloers te zijnop mensen, die gevallen zijn en dus uit de hel geraapt moesten worden. Ik ben het met je eens als je zegt dat Gods kinderen een SPECIALE positie hebben, maar geen hogere dan de engelen, dat vind ik zeer ongepast en arrogant, want zij zijn uiteindelijk wel zonder zonde.
En das dan weer jouw mening....
"In de hemel geen jalouzie" Interessant! Hoe kon de duivel dan 'ontstaan' dat was toch een gevallen engel? Of is dat een onjuiste opvatting? Als de engelen toen konden vallen, kan dat nu dan niet meer gebeuren? In dat geval zou je kunnen zeggen dat ook de engelen gevallen zijn, alleen niet allemaal. en omdat ze geen 'verbondshoofd' hadden hadden ze dus ook geen erfsmet of erfzonde
In Judas staat alleen de de gevallen engelen hun beginsel verloochend hebben en daarom niet meer in de hemel mochten zijn...Christa schreef:Ik denk dat voor dat de aarde bestond dat er een twist is geweest in de hemel. Daarbij hebben vele engelen gekozen voor zichzelf. dAt ze zichzelf belangrijker vonden dan God. De andere, dat zijn er miljoenen die willen God gehoorzamen. Ik denk dat die ook niet meer kunnen vallen. Toen is alles beslist. Nu kan dat niet meer. En ik denk ook niet dat ze dat willen. Tenminste... in menselijke woorden gesproken.
Misschien is het goed om Judas er eens bij op te slaan. Het ligt mij bij dat daar iets over gezegd wordt.
@tlantis schreef: De meest logische redenering lijkt me dat alleen bepaalde engelen een eigen wil hebben. Waarschijnlijk gaat het dat om de aartsengelen. Twee daarvan kennen we bij naam: Gabriel en Michael en het is logisch om te denken dat de satan de derde was. Toen hij viel trok hij een derde van de engelen (onder zich) met zich mee. Vanuit deze redenering lijkt het een goede verklaring dat alleen de aartsengelen een eigen wil hebben en dat de engelen onder hen hun voorbeeld volgen.
Waarom niet dan... engelen zijn dienaren en hebben een bepaalde hierarchie. Denk maar eens aan openaring 12 waar staat "Michael met zijn engelen". Dus het zou goed kunnen dat aartsengelen het bewind voeren over hun onderdanen...-Rianne- schreef:@tlantis schreef: De meest logische redenering lijkt me dat alleen bepaalde engelen een eigen wil hebben. Waarschijnlijk gaat het dat om de aartsengelen. Twee daarvan kennen we bij naam: Gabriel en Michael en het is logisch om te denken dat de satan de derde was. Toen hij viel trok hij een derde van de engelen (onder zich) met zich mee. Vanuit deze redenering lijkt het een goede verklaring dat alleen de aartsengelen een eigen wil hebben en dat de engelen onder hen hun voorbeeld volgen.
Dus.. in dat geval heeft God engelen geschapen die daarna met Satan mee MOESTEN omdat ze helemaal geen eigen wil hadden?
Dat klinkt voor mij helemaal niet logisch meer...
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten