Hoe rot is het als je ex met een ander gaat???

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joepie

Berichtdoor joepie » 25 okt 2004 12:20

Voda schreef:
joepie schreef:Maar om nu te zeggen dat het goed is om in een relatie jaloers te zijn??
Volgens mij heeft dat ook te maken met een zekere onzekerheid ten opzichte van die ander. Ik ben eigenlijk helemaal niet jaloers.
Vertrouw mijn echtgenoot volledig en weet dat ik dat niet hoef te zijn.
Ook niet in de periode(s) dat het wat minder zou gaan.

Als jalouzie wordt gebruikt als instrument om de relatie op het rechte pad te houden is dat PRIMA. Dan zal het ook pas om de hoek komen als er sprake is van gevaar. En dat hòeft niet persé te maken te hebben met onzekerheid over de ànder. Dat kan gewoon alles te maken hebben met de omstandigheden. Er is natuurlijk verschil of je als stel bij wijze van spreken op "een eiland" leeft of als je allebei een baan en een deels gescheiden sociaal-leven hebt. Volgens mij moeten we àf van het idee dat jalouzie iets negatiefs is. Het is namelijk een stuk gereedschap en een ingebouwde veiligheid. Ik denk dat Mariamagdalena terecht het woord "afgunst" naar voren heeft gebracht. Het woord "afgunst" zou voor een deel van wat wij gewend zijn om als jalouzie aan te duiden, beter op zijn plaats zijn..

Voor mij is jaloers zijn dus nog steeds negatief in een relatie. Want dat betekend dat je de ander niet vertrouwd.

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 25 okt 2004 15:28

Mariamagdalena schreef:Mystery, ik geloof niet dat jaloezie een negatieve emotie is. Afgunst wel, maar jaloezie niet.
Jaloezie is nodig om een langdurige relatie in stand te houden.
Als je over en weer geen jaloerse gevoelens kent, dan laat je je partner er op bepaalde momenten (misschien kortstondig ) met anderen vandoor gaan.
Ik heb pas een heel boek gelezen over jaloezie, en waar de emotie voor nodig is, een wetenschappelijk boek.
Iedereen heeft tijdens zijn/haar langdurige relatie ( 25 of 35 jaar ) wel eens dat hij/zij een hele leuke collega of zo iets tegen komt die toenadering zoekt.
En met name als je huwelijk ingesuddert is, of het botert niet meer zo, kan iemand daar ontvankelijk voor zijn. Jaloezie is iets wat dat tegen kan houden. De jaloerse partner gaat bv weer moeite voor de ander doen, zichzelf leuker kleden en/of optutten, romantische avondjes organiseren, etc.
Als jaloezie niet bestond dan zouden er heel wat meer huwelijken en relaties stranden na 1 of 2 jaar.....

Afgunst, dat is een slecht emotie, als iemand een mooie jurk heeft, en jij wil diezelfde jurk, of jij stoot expres een glas wijn over haar jurk.
Of dat iemand jou haat omdat je zangeres bent en succes hebt, dat is afgunst.

Voda, heb jij dat boek ook misschien gelezen?

Heeej, verhelderend MM. Dat verschil tussen afgunst en jaloezie! Dank je!
Ik geef je gelijk :D

(Kan er nu ff niet dieper op ingaan, vanwege tijdgebrek.. misschien later.)
Als mens alleen kun je niet bestaan, je hebt de ander nodig om te groeien.

Wees eerst een individu voordat je een duo wordt.

joepie

Berichtdoor joepie » 25 okt 2004 16:02

En toch is afgunst hetzelfde als jaloezie.

De dikke van Dalen:
af·gunst (de ~ (v.))
1 jaloezie

af·gun·stig (bn.)
1 leed voelend over het geluk van een ander, dat men hem niet gunt => jaloers

ja·loe·zie (de ~ (v.), ~ën)
1 gevoel van leed of spijt over het goede dat een ander te beurt valt en dat men hem niet gunt => afgunst, ijverzucht, kinnesinne, naijver

En daarin kan ik niet iets positiefs lezen. Iets goeds een ander niet gunnen??

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 25 okt 2004 22:32

Ik heb reacties verwijderd die in deze discussie niet terzake waren.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 25 okt 2004 22:32

Voda schreef:Als je OOIT van iemand hebt gehouden, dan blijf je (wàt er ook is gebeurd) volgens mij je hele leven een "zwak" houden voor die persoon. Daar is NIX mis mee. Volgens mij zou het gewoon goed zijn om zoiets te erkennen en bespreekbaar te maken ook in je eventuele nieuwe relatie.

Dat is waar. :wink:

@joepie: ik denk dat de definitie van jaloezie in de VanDale niet precies het soort jaloezie is zoals dat voorkomt in relaties.

Verder kan ik meekomen met de redenatie dat jaloezie een nuttig instrument kan zijn, maar alleen verstandelijk. Ik kan me zelf niet herinneren ooit jaloers te zijn geweest in een relatie en ook m'n vriendin niet. Dat heeft denk ik toch te maken met vertrouwen: je weet dat de ander toch van jou houdt, waarom zou je dan bang zijn dat er iets achter zit als ze een leuk gesprek heeft met een andere jongen? Alhoewel ik me wel kan voorstellen dat je daar gevoeliger voor bent als je een keer zoiets meegemaakt hebt.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 26 okt 2004 09:50

Het ligt er ook aan waar je jaloers op bent. Of het iets onbenulligs is, wat nergens op slaat, zoals als je partner met een ander praat en het duurt te lang, dan is het natuurlijk onzin, en moet je bij jezelf denken: waar ben ik mee bezig?
Of als een ander werkelijk een bedreiging voor je relatie is.
Het laatste is dus het geval, want de ex heeft een ander, zodat je weet dat het nooit meer goed zal komen tussen julie.
Dan is het logisch dat je jaloers bent. De ander is gewoon echt weg, en dan is het dus echt helemaal voorbij. :cry:

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 26 okt 2004 10:13

Gaan we weer on topic? Of waren we dat nog... Ik vind dat je als je net een relatie achter de rug heb gewoon allebei even moet wachten met een volgende relatie. Dat lijkt me ook niet meer dan gezond. En dat getuigt van respect voor de ander. Ik heb meegemaakt dat mijn ex voor mijn neus achter andere meisjes aan ging en dat vond ik niet zo leuk (die meisjes ook niet trouwens). Wacht dan even tot je in een situatie bent dat die ander er niet bij is.

Ikke21
Majoor
Majoor

Re: Hoe rot is het als je ex met een ander gaat???

Berichtdoor Ikke21 » 26 okt 2004 10:15

rics schreef:Ook al heb ik geen "recht" meer op haar. Mijn ex heeft nu bijna verkering. Ik vind dit heel rot, ik vraag mij dan af: Waarom ik? Waarom kon ik haar geen toekomst bieden? En wel die ander? Ik ben heel blij voor haar. Ik kan haar niets kwalijk nemen, maar toch........

Herkennen jullie dit? Begrijpen jullie mij?
Ik hoop het. Ik vind mij zelf echt niet zielig tis alleen rot.

Ja kan je wel begrijpen, maar heb er zelf absoluut geen ervaring mee, misschien ook omdat ik weer eerder verkering had dan mijn ex, maar als ik hem wel eens zag deed dat me absoluut echt helemaal niks...die verkering met mn ex was een vergissing en heeft ook maar heel kort geduurd.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 26 okt 2004 10:24

Ook als je hem/haar noooooit meer terug wil, kan het steken om hem/haar met een ander te zien.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 26 okt 2004 10:32

Lalage schreef:Ook als je hem/haar noooooit meer terug wil, kan het steken om hem/haar met een ander te zien.

Is dat dan wel een soort van afgunst?

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 26 okt 2004 11:56

Aragorn schreef:
Lalage schreef:Ook als je hem/haar noooooit meer terug wil, kan het steken om hem/haar met een ander te zien.

Hmz eens denken... Het is gewoon dattie iemand anders dan leuker vindt, niet dat die ander hem leuk vindt.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 26 okt 2004 13:22

Lalage schreef:
Aragorn schreef:

Hmz eens denken... Het is gewoon dattie iemand anders dan leuker vindt, niet dat die ander hem leuk vindt.

Maar dat interesseert jou toch niet als hij zelf een eikel is? I mean: ik vind het eerder een compliment als iemand die ik niet kan waarderen ook mij niet als degene ziet om haar leven mee te delen. :)

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 26 okt 2004 13:49

Aragorn schreef:
Lalage schreef:
Aragorn schreef:

Maar dat interesseert jou toch niet als hij zelf een eikel is? I mean: ik vind het eerder een compliment als iemand die ik niet kan waarderen ook mij niet als degene ziet om haar leven mee te delen. :)

Met m'n verstand kon ik er ook niet bij, maar gevoel is een raar iets ;)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 26 okt 2004 14:04

Ja, daar heb je gelijk in, je snapt het vaak ook niet, laat staan dat het uit te leggen is. :)

Shrike
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Shrike » 26 okt 2004 14:14

Is een blauwtje ook goed. Mijn vriend loopt nu met iemand waaraan ik het ooit eens aan heb gevraagd. Ach, ik denk altijd: ieder komt altijd wel op z'n plekkie terecht.

Terug naar “Archief”