Voda schreef:joepie schreef:Maar om nu te zeggen dat het goed is om in een relatie jaloers te zijn??
Volgens mij heeft dat ook te maken met een zekere onzekerheid ten opzichte van die ander. Ik ben eigenlijk helemaal niet jaloers.
Vertrouw mijn echtgenoot volledig en weet dat ik dat niet hoef te zijn.
Ook niet in de periode(s) dat het wat minder zou gaan.
Als jalouzie wordt gebruikt als instrument om de relatie op het rechte pad te houden is dat PRIMA. Dan zal het ook pas om de hoek komen als er sprake is van gevaar. En dat hòeft niet persé te maken te hebben met onzekerheid over de ànder. Dat kan gewoon alles te maken hebben met de omstandigheden. Er is natuurlijk verschil of je als stel bij wijze van spreken op "een eiland" leeft of als je allebei een baan en een deels gescheiden sociaal-leven hebt. Volgens mij moeten we àf van het idee dat jalouzie iets negatiefs is. Het is namelijk een stuk gereedschap en een ingebouwde veiligheid. Ik denk dat Mariamagdalena terecht het woord "afgunst" naar voren heeft gebracht. Het woord "afgunst" zou voor een deel van wat wij gewend zijn om als jalouzie aan te duiden, beter op zijn plaats zijn..
Voor mij is jaloers zijn dus nog steeds negatief in een relatie. Want dat betekend dat je de ander niet vertrouwd.