De opstanding was niet op een zondag.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 okt 2004 01:24

Zareb schreef:
Marnix schreef:Heej ik weet ook wel dat de ideeen van Ellen White bij zevendedags adventisten allang niet meer aangehangen worden :)

O ja? Kijk even op hun site, wat wordt er aangeraden als officieel erkent document om het adventisme te begrijpen?

De Weg naar Christus.
Dit boekje werd in 1892 voor het eerst uitgegeven en is sindsdien in tientallen talen vertaald. In Nederland zijn meer dan een kwart miljoen exemplaren verspreid. Het is geschreven door mevr. Ellen G. White, één van de grondleggers van het adventisme, die een omvangrijk oeuvre heeft geschreven. Adventisten geloven dat zij van Godswege daartoe een bijzondere gave ontving. Een uitstekend boekje voor wie kennis wil maken met wat zij schreef.

Sorry Naomie, maar het adventisme is voor het grootste deel nog steeds gebaseerd op de z.g. profetie die White zou gekregen hebben.

Tja je kunt je op officiele kerkleer baseren, ik baseer me liever op hoe de kerkleden er tegenaan kijken.

Hoe kan het zijn dat Noamie lid is van de zevendedags adventisten maar geen aghanger is van Ellen White? En de vrouw die voor onze weekopdracht werd geinterviewd gaf ook aan dat de White-leer allang niet meer als de juiste leer wordt gezien in dit kerkgenootschap. Overigens Zareb weet je ook wel dat er in veel meer kerken een groot verschil is tussen wat men gelooft en er wordt geleerd en de officiele kerkleer.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Ge2rt

Berichtdoor Ge2rt » 25 okt 2004 10:48

1. Het is maar de vraag of Ellen White het boekje heeft geschreven. Zie http://www.ellenwhite.org/myth2.htm en de verwijzingen op die webpagina. De Enige Weg is een vertaling van Steps to Christ.

2. Er zijn in NL adventisten die niets moeten hebben van Ellen White. Maar er zijn er ook die de boeken, die op haar naam staan, nog wel lezen, en de leer die zij met anderen heeft bedacht met hand en tand zullen verdedigen. En er zijn er die zich ergens tussen deze twee standpunten bewegen.

3. Omdat de kerk in NL gebonden is aan wat het hoofdkwartier in de VS en de algemene vergadering bepalen, zal de officiële leer - die ook in NL gehanteerd moet worden - niet zo snel aangepast kunnen worden. Dat is een democratisch proces. Om White en haar omstreden leer te kunnen schrappen is dus eerst op wereldkerk-niveau een meerderheid nodig.
Het door voortschrijdend inzicht veranderende geloof van individuele kerkleden loopt dus al gauw uit de pas lopen met de officiële leer.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 25 okt 2004 10:56

Hier niet discussieren over de zda, maar gewoon over het onderwerp.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

David
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor David » 25 okt 2004 14:36

Riska schreef:Ik zou nog iets willen toevoegen.

De Tien Geboden zijn geen stok om mee te slaan.
Het "Gij zult niet..." betekent niet: je zál dat niet doen, want anders... niet een: wee je gebeente als je dat niet doet, want ik straf....
Het: "Gij zult niet..." heeft als betekenis: je zal toch dit of dat niet doen, omdat je weet dat het Mij verdriet doet?

De Tien Geboden zijn een staf om mee te gaan - een leidraad voor het leven. Het gaat om de intentie. God ziet het hart aan en als wij de Opstanding van onze Heer vieren, dan weet God wat het hart is van ons geloof en zal Hij er ons heus niet op aanspreken dat de zondag de sabbath niet is.

Persoonlijk geloof ik dat God ons in de ruimte heeft gezet, dus niet allemaal zo verschrikkelijk veel kleine regels - want anders geloof je niet goed - maar nogmaals: Hij ziet het hart aan...

Riska

Hoi Riska,

Je zegt:
Gij zult niet..." heeft als betekenis: je zal toch dit of dat niet doen, omdat je weet dat het Mij verdriet doet?

En God ziet het hart aan.

Heel belangrijk wat je daar zegt.
Er is een behoorlijke onrust op dit moment in de de kerken wat betreft de zondagviering.
Veel evangelische gemeenten en andere gemeenten gaan of zijn aan het overwegen om de sabbat te gaan vieren.
Grotere kerken zijn wat logger en stellen deputaten aan zoals het GKV die ook niet anders dan tot de conclusie komen dat de zondag geen rustdag is of een vervanging van de sabbat.
Jij kan je als individu wel oprecht je afvragen of we wel Gods wil doen of die van onszelf.
Ik denk dat we heel wat joden tot het christendom kunnen brengen als we weer terugkeren naar de basis van het christendom.
En dat gaat ook gebeuren. Alleen moeten we wel ons hart er voor openstellen zodat God in ons Zijn werk kan doen.

David ;)

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 25 okt 2004 14:55

David schreef:
Riska schreef:Ik zou nog iets willen toevoegen.

De Tien Geboden zijn geen stok om mee te slaan.
Het "Gij zult niet..." betekent niet: je zál dat niet doen, want anders... niet een: wee je gebeente als je dat niet doet, want ik straf....
Het: "Gij zult niet..." heeft als betekenis: je zal toch dit of dat niet doen, omdat je weet dat het Mij verdriet doet?

De Tien Geboden zijn een staf om mee te gaan - een leidraad voor het leven. Het gaat om de intentie. God ziet het hart aan en als wij de Opstanding van onze Heer vieren, dan weet God wat het hart is van ons geloof en zal Hij er ons heus niet op aanspreken dat de zondag de sabbath niet is.

Persoonlijk geloof ik dat God ons in de ruimte heeft gezet, dus niet allemaal zo verschrikkelijk veel kleine regels - want anders geloof je niet goed - maar nogmaals: Hij ziet het hart aan...

Riska

Hoi Riska,

Je zegt:
Gij zult niet..." heeft als betekenis: je zal toch dit of dat niet doen, omdat je weet dat het Mij verdriet doet?

En God ziet het hart aan.

Heel belangrijk wat je daar zegt.
Er is een behoorlijke onrust op dit moment in de de kerken wat betreft de zondagviering.
Veel evangelische gemeenten en andere gemeenten gaan of zijn aan het overwegen om de sabbat te gaan vieren.
Grotere kerken zijn wat logger en stellen deputaten aan zoals het GKV die ook niet anders dan tot de conclusie komen dat de zondag geen rustdag is of een vervanging van de sabbat.
Jij kan je als individu wel oprecht je afvragen of we wel Gods wil doen of die van onszelf.
Ik denk dat we heel wat joden tot het christendom kunnen brengen als we weer terugkeren naar de basis van het christendom.
En dat gaat ook gebeuren. Alleen moeten we wel ons hart er voor openstellen zodat God in ons Zijn werk kan doen.

David ;)

Even een vraagje: vind je dit zelf een on-topic reactie? Zo ja: probeer in het vervolg de link even iets duidelijker te maken. Zo niet: beter je leven :).
"Then he isn't safe?" said Lucy.

[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 25 okt 2004 17:32

Wat is er allemaal tegen opstanding op zaterdag?

Ben benieuwd. Matth 28 eerste verzen heb ik horen roepen, ga ik later op in.
..

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 25 okt 2004 18:41

David schreef:Er is een behoorlijke onrust op dit moment in de de kerken wat betreft de zondagviering.

?????? "Onrust in de kerken"?????
Vertel eens wat meer over die "onrust"? Ik merk er helemaal niets van, en het hele gedoe over de zondagsviering is m.i. een absoluut randverschijnsel. De PKN, reformatorische kerken, en RK-Kerk hebben geen enkel probleem met de zondag, en dan hebben we pakweg 90% van kerkelijk Nederland gehad.

Blijft over 25% van de evangelische kerken, en een discussiestuk van de Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt. Héél klein clubje dus.

Hier wat citaten van het internet: (Trouw en een boekbespreking)

Uit een artikel in Trouw:

"Van de 200 onafhankelijke evangeliegemeenten stapt binnenkort een kwart over van diensten op zondag naar sabbatsviering, schat Bert Woudwijk, voorganger van de Shalomgemeente in Dordrecht. Vasthouden aan de christelijke zondag noemt hij 'anti semi tisch'. Sommige evangelischen ruilen hun christelijke feesten in voor joodse: geen kerstboom in de kamer meer, maar een loofhut in de tuin. Maar ze willen geen 'joodje spelen'."

Het lijkt me duidelijk dat deze meneer Woudwijk niet serieus genomen hoeft te worden, met zijn uitspraken over anti-semitisch.

",,Ik ben hier niet blij mee'', zegt Cees van der Laan, hoogleraar pentecostalisme (pinksterchristendom) aan de Vrije Universiteit. ,,De sabbat is geen keurmerk van de waarheid.'' Hij komt tot andere inzichten bij de bijbelstudie. Van der Laan weet dat er in pinksterkringen 'veel liefde voor Israël' is. ,,Maar dit hoeft zeker niet te leiden tot het vieren van sabbat en joodse feesten.'' Van der Laan verwacht geen massale overstap. Evangelisch Nederland bestaat uit 240 gemeenten die in grotere verbanden zijn georganiseerd en zo'n 200 'onafhankelijke'. ,,Voor de eerste groep is sabbatviering niet aan de orde. Zij vieren de christelijke zondag'', zegt Van der Laan. Onafhankelijke gemeenten beslissen ieder voor zich. De clubs uit Dordrecht en Assen maken hier deel van uit en tellen ieder zo'n tachtig leden."

In hetzelfde artikel een reaktie van rabbijn Lion Erwteman:

"Kritiek komt ook van joodse kant. Evangelicalen die zich blind staren op de sabbat en bijbelse feesten, zijn 'misleidend' bezig. ,,Ze moeten niet denken dat ze het hiermee voor elkaar hebben'', zegt rabbijn Lion Erwteman van Beth Yeshua, een messiasbelijdende joodse gemeenschap uit Amsterdam. ,,Mensen kicken vaak op uiterlijkheden zoals de sabbat of de feesten. Dat is te smal, daar ben ik huiverig voor.'' Wie goed bezig wil zijn, moet zich breder oriënteren. Ook op de spijswetten en kledingvoorschriften."

Theoloog Drs. Martie Dieperink schrijft n.a.v. het boek van Samuele Bacchiocchi "Van Sjabbat naar Zondag" o.a. dit:

"Ik ben geschokt door het boek omdat dit het idee stimuleert dat de viering van de zondag antisemitisch en dus verwerpelijk is. Dit is een gruwelijke belediging voor de Heer zelf. Het gaat tenslotte om zijn opstandingsdag. Laten we daarom doorgaan met het vieren van de zondag, want, zoals we hebben geleerd, heeft de Heer dat zo gewild. Het is Zijn dag."

David
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor David » 25 okt 2004 22:36

Hoi Brion,

Advies aan GKV van deputaatschap

In het verlengde van het vierde gebod is het te verdedigen dat het houden van de zondag een goddelijk gebod is. Tegelijk blijft overeind dat in het nieuwe testament nergens de zondag als rustdag wordt aangemerkt of met het vierde gebod verbonden is.

Reformatorisch Dagblad
www.oneway.nl/nieuws_artikel.php?nieuwsID=15344 18 oktober 2004

Dit stelt een studiegroep van het deputaatschap GKV. Dit rapport moest juist de onrust over de zondagviering bezweren!!!!

David ;)

David
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor David » 25 okt 2004 23:03

parsifal schreef: Even een vraagje: vind je dit zelf een on-topic reactie? Zo ja: probeer in het vervolg de link even iets duidelijker te maken. Zo niet: beter je leven :).

Hoi Parsifal en anderen,

Ik heb het onderwerp zelf niet geopend maar wat ik hieruit haal is dat als Jezus niet op zondag maar op de sabbat is opgestaan en dan dit geen argument meer is om de opstandingsdag op zondag te vieren.

Ik zelf vier geen opstandingsdag maar wel het avondmaal als gedachtenis aan de dood, opstanding van Jezus en de verlossing van zonden zoals Jezus ons opgedragen heeft.
En de sabbat als gedenkteken van schepping en herschepping zoals God ons opgedragen heeft.

Hoewel God het niet van ons vraagt is alles wat je ter ere van God doet goed. Dus ook het daarnaast vieren van een speciale opstandingsdag op zaterdag, zondag of welke dag dan ook.

David ;)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 26 okt 2004 00:55

Even een vraagje aan de ZDA (kort antwoord graag, geen Joshachtige taferelen):

Is het werkelijk van belang of je nou sabbath of zondag viert?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 26 okt 2004 01:31

Optimatus, ze heeft dit al meerdere keren in dit topic uitgelegd...

bij deze 1 reactie van Naomie daarover:

Er is op een gegeven moment ontstaan dat Christenen als de zondag i.p.v. de sabbat zijn gaan vieren.
De sabbat was de rustdag die God ingesteld heeft als gedenkdag voor zijn schepping.
Het tijdstip is nauwlettend omschreven in de bijbel...

... ik kan me niet voorstellen dat deze wet zomaar veranderd is
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 26 okt 2004 01:52

Ik vroeg me af of het van belang was :)
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Taytelbaum
Mineur
Mineur

Berichtdoor Taytelbaum » 26 okt 2004 06:10

Even feiten: Jesjoea at het Pascha (Pessach[lam]) met zijn leerlingen (Matth.26:17-19; Mark.14:12-16; Luk.22:7-15). Het Pascha werd in de namiddag van de 14e van de 1e maand (aviev - nisan) geslacht (Num.28:16; Lev.23:5; Deut.16:6 en na zonsondergang als het donker was (laila - s nachts gegeten, Ex.12:8-10; Deut.16:4) gegeten. Met de ingang van die nacht (ongeveer rond 18u/19u werd het ook de volgende dag - de 15e. Een joodse dag begint met het duister (“en het was avond geweest, en het was morgen geweest dag ..”. Gen.1:5,8,13,19,23,31). Overdag nog steeds de 15e zijnde, stierf Jesjoea op het 9e uur (Matth.27:46; Mark.15:34; Luk.23:44-46), hebreeuwse tijd, omgerekend naar de onze [Romeinse] is dat dus 15:00u. Als we nu eerst eens naar de mogelijke data voor de 15e aviev/nisan kijken, zullen we wel zien wat er aan "goede vrijdagen" overblijft. Van de 15e van de 1e maand af moeten we immers rekenen. 15 Nisan data van het jaar 26 tot 35, overdag: 22 gangbare jaartelling: zondag; 23 gjt: donderdag; 24 gjt: donderdag; 25 gjt: dinsdag; 26 gjt: Sjabbath; 27 gjt: donderdag; 28 gjt: dinsdag; 29 gjt: zondag; 30 gjt: donderdag; 31 gjt: dinsdag; 32 gjt: dinsdag; 33 gjt: Sjabbes; 34 gjt: dinsdag. Conclusie: geen van de data voor de 15e van de 1e maand (aviev/nisan), van het jaar 23 t/m 34 valt op vrijdag!

Sam
"Heer, zult U in deze tijd aan Israel het Koninkrijk wederoprichten?" (Hand.1:6)

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 26 okt 2004 09:36

Taytelbaum,
Helder, maar ik denk dat de meesten op dit forum dit eigenlijk niet tot zich willen laten doordringen, gezien de reacties. Men blijft liever de eeuwenoude dwaling volgen dan dat men jou gelijk wil geven.

David
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor David » 26 okt 2004 09:57

Mooi Taytelbaum,

Jezus stierf dus op het Pascha de gedenkdag voor de verlossing uit Egypte.
Voor ons is het Pascha door het offer van Jezus dus ook echt de gedenkdag van de verlossing van zonde geworden.
De sabbat is voor de joden de gedenkdag van de schepping.
Voor ons is het door de opstanding van Jezus op die dag ook de gedenkdag van de herschepping geworden.

David ;)

Terug naar “Archief”