David schreef:Er is een behoorlijke onrust op dit moment in de de kerken wat betreft de zondagviering.
Veel evangelische gemeenten en andere gemeenten gaan of zijn aan het overwegen om de sabbat te gaan vieren.
?????? "Onrust in de kerken"?????
Vertel eens wat meer over die "onrust"? Ik merk er helemaal niets van, en het hele gedoe over de zondagsviering is m.i. een absoluut randverschijnsel. De PKN, reformatorische kerken, en RK-Kerk hebben geen enkel probleem met de zondag, en dan hebben we pakweg 90% van kerkelijk Nederland gehad.
Blijft over 25% van de evangelische kerken, en een discussiestuk van de Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt. Héél klein clubje dus.
Hier wat citaten van het internet: (Trouw en een boekbespreking)
Uit een artikel in Trouw:
"Van de 200 onafhankelijke evangeliegemeenten stapt binnenkort een kwart over van diensten op zondag naar sabbatsviering, schat Bert Woudwijk, voorganger van de Shalomgemeente in Dordrecht. Vasthouden aan de christelijke zondag noemt hij 'anti semi tisch'. Sommige evangelischen ruilen hun christelijke feesten in voor joodse: geen kerstboom in de kamer meer, maar een loofhut in de tuin. Maar ze willen geen 'joodje spelen'."
Het lijkt me duidelijk dat deze meneer Woudwijk niet serieus genomen hoeft te worden, met zijn uitspraken over anti-semitisch.
",,Ik ben hier niet blij mee'', zegt Cees van der Laan, hoogleraar pentecostalisme (pinksterchristendom) aan de Vrije Universiteit. ,,De sabbat is geen keurmerk van de waarheid.'' Hij komt tot andere inzichten bij de bijbelstudie. Van der Laan weet dat er in pinksterkringen 'veel liefde voor Israël' is. ,,Maar dit hoeft zeker niet te leiden tot het vieren van sabbat en joodse feesten.'' Van der Laan verwacht geen massale overstap. Evangelisch Nederland bestaat uit 240 gemeenten die in grotere verbanden zijn georganiseerd en zo'n 200 'onafhankelijke'. ,,Voor de eerste groep is sabbatviering niet aan de orde. Zij vieren de christelijke zondag'', zegt Van der Laan. Onafhankelijke gemeenten beslissen ieder voor zich. De clubs uit Dordrecht en Assen maken hier deel van uit en tellen ieder zo'n tachtig leden."
In hetzelfde artikel een reaktie van rabbijn Lion Erwteman:
"Kritiek komt ook van joodse kant. Evangelicalen die zich blind staren op de sabbat en bijbelse feesten, zijn 'misleidend' bezig. ,,Ze moeten niet denken dat ze het hiermee voor elkaar hebben'', zegt rabbijn Lion Erwteman van Beth Yeshua, een messiasbelijdende joodse gemeenschap uit Amsterdam. ,,Mensen kicken vaak op uiterlijkheden zoals de sabbat of de feesten. Dat is te smal, daar ben ik huiverig voor.'' Wie goed bezig wil zijn, moet zich breder oriënteren. Ook op de spijswetten en kledingvoorschriften."
Theoloog Drs. Martie Dieperink schrijft n.a.v. het boek van Samuele Bacchiocchi "Van Sjabbat naar Zondag" o.a. dit:
"Ik ben geschokt door het boek omdat dit het idee stimuleert dat de viering van de zondag antisemitisch en dus verwerpelijk is. Dit is een gruwelijke belediging voor de Heer zelf. Het gaat tenslotte om zijn opstandingsdag. Laten we daarom doorgaan met het vieren van de zondag, want, zoals we hebben geleerd, heeft de Heer dat zo gewild. Het is Zijn dag."