Hoe is het om een domineeskind te zijn?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Rufi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Rufi » 23 okt 2004 21:40

Populaire vader heb jij. :)
Ze moeten het anders maar via de e-mail doen. Of ze openen een site waarop iedere gemeente zijn preekrooster kan plaatsen. Dominees kunnen dan zelf de gaten in de roosters opvullen.
Ik zit vanavond echt vol goede ideeën. :D

Johan81
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Johan81 » 23 okt 2004 21:44

Rufi schreef:Populaire vader heb jij. :)
Ze moeten het anders maar via de e-mail doen. Of ze openen een site waarop iedere gemeente zijn preekrooster kan plaatsen. Dominees kunnen dan zelf de gaten in de roosters opvullen.
Ik zit vanavond echt vol goede ideeën. :D

ow mijn zegt altijd een datum waarop ze kunnen bellen voor het volgende jaar. als het dan die datum is staat de telefooon ook roodgloeiend :?
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 23 okt 2004 22:28

De domineeskinderen op deze topic vinden zichzelf nogal interessant, omdat hun vader dominee is menen zij dat ze wat bijzonder zijn. In elk gezin waar de vader aktief is in kerk en maatschappij heeft dat zijn weerslag in het gezin. Daarom doe maar gewoon. Mijn vader was metselaar, stond om half acht op de steiger, in hitte en koude en na het eten, verkleden en op pad. Daar heb ik respect voor, maar dat is natuurlijk niet zo interessant, de man was maar ouderling. Ik weet niet wat er zo bijzonder is als zoon of dochter van een dominee bent, je bent bevoorrecht, je vader is vaak thuis, heeft lange vakanties, heeft een behoorlijk salaris, dat is allemaal prima. Jullie weten echt niet wat het is om van een loon van een bouwvakker rond te komen in een groot gezin. Ik schrijf dat niet omdat ik wil klagen. Wij hadden een fijn gezin en we hebben nog steeds een prima familie relatie. Wat er bijzonder aan is als je vader dominee is? Blijkbaar gaat het er nog steeds in als zoete koek.

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 23 okt 2004 23:03

Dit topic is absoluut niet bedoeld om mensen een hogere positie te geven dan andere mensen. De opzet van het topic is om dingen te delen die kinderen in een bepaalde beroepsgroep kunnen meemaken. Het is dus, om jou voorbeeld aan te halen, net zo goed mogelijk om een topic van kinderen van bouwvakkers te hebben. Het is dus absoluut niet zo dat er geen respect is voor anderen. Ik kan me voorstellen dat jij bepaalde dingen hebt meegemaakt waardoor je deze gedachten hier zo openbaard. Het is misschien goed om daar op een andere manier en op een andere plaats eens over te discussieren dan wel van gedachte over te wisselen.

Spiff

Berichtdoor Spiff » 24 okt 2004 16:56

waarnemer schreef:De domineeskinderen op deze topic vinden zichzelf nogal interessant, omdat hun vader dominee is menen zij dat ze wat bijzonder zijn. In elk gezin waar de vader aktief is in kerk en maatschappij heeft dat zijn weerslag in het gezin. Daarom doe maar gewoon. Mijn vader was metselaar, stond om half acht op de steiger, in hitte en koude en na het eten, verkleden en op pad. Daar heb ik respect voor, maar dat is natuurlijk niet zo interessant, de man was maar ouderling. Ik weet niet wat er zo bijzonder is als zoon of dochter van een dominee bent, je bent bevoorrecht, je vader is vaak thuis, heeft lange vakanties, heeft een behoorlijk salaris, dat is allemaal prima. Jullie weten echt niet wat het is om van een loon van een bouwvakker rond te komen in een groot gezin. Ik schrijf dat niet omdat ik wil klagen. Wij hadden een fijn gezin en we hebben nog steeds een prima familie relatie. Wat er bijzonder aan is als je vader dominee is? Blijkbaar gaat het er nog steeds in als zoete koek.

nou zo was het echt niet bedoeld. tuurlijk zijn wij niet meer dan anderen, maar zeker ook niet minder. het is een beetje ervaringen uitwisselen en heus geen interessantdoenerij!

jip_86
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor jip_86 » 25 okt 2004 08:44

waarnemer schreef:je vader is vaak thuis
Maar wel vaak aan het werk. Thuis is namelijk ook een werkplek.
waarnemer schreef:...heeft lange vakanties...
Valt ook wel mee hoor. En lijkt me ook niet meer als redelijk als je 24 uur per dag klaar staat voor mensen dat je dan een wat langere vakantie hebt.
waarnemer schreef:...heeft een behoorlijk salaris...
Voor een universitaire opleiding is het zeker niet hoog. Maar ook als je 24 uur per dag klaar staat kan daar best een behoorlijk salaris tegenover staan vind je ook niet?

Rufi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Rufi » 25 okt 2004 11:26

waarnemer schreef:Ik weet niet wat er zo bijzonder is als zoon of dochter van een dominee bent, je bent bevoorrecht, je vader is vaak thuis, heeft lange vakanties, heeft een behoorlijk salaris, dat is allemaal prima. Jullie weten echt niet wat het is om van een loon van een bouwvakker rond te komen in een groot gezin.

Een dominee heeft helemaal geen lange vakanties. Hij werkt zeven dagen per week en heeft bijna nooit een vrije dag.
Verder verdient mijn vader echt niet veel. Het was passen en meten hoor. We hadden het financieel echt wel eens moeilijk.

Johan81
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Johan81 » 25 okt 2004 11:40

Rufi schreef:
waarnemer schreef:Ik weet niet wat er zo bijzonder is als zoon of dochter van een dominee bent, je bent bevoorrecht, je vader is vaak thuis, heeft lange vakanties, heeft een behoorlijk salaris, dat is allemaal prima. Jullie weten echt niet wat het is om van een loon van een bouwvakker rond te komen in een groot gezin.

Een dominee heeft helemaal geen lange vakanties. Hij werkt zeven dagen per week en heeft bijna nooit een vrije dag.

als er iets mocht gebeuren in een vakantie zou het zo kunnen zijn dat ie als nog aan het werk moet :?
Het voordeel is wel dat een dominee meer z'n eigentijd kan indelen, maar dat wil nog niet niet zeggen dat ie het dan niet druk heeft ofzo :!:
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 25 okt 2004 13:00

Rufi, Johan81, Jip86, Spiff en alle andere domineeskinderen,
Ik wil niet onaardig tegen jullie zijn, en jullie mogen best ervaringen uitwisselen. Maar ook anderen lezen de berichten van deze topic. Dan lees ik 7 dagen per week en weinig vrije tijd, altijd klaar staan, en het salaris eigenlijk te weinig gezien de opleiding, etc. Weet je als je tot predikant geroepen bent, vind ik dat normaal. Over zulk soort zaken hoor je het helemaal niet te hebben. Het is toch geen baantje zoals een ambtenaar? Je bent toch in dienst van koning Jezus? Die zorgt toch voor zijn dienstknechten?
Ik ga lang genoeg mee in dit wereldje om te weten dat niet alles rozegeur en maneschijn is.
Er zijn predikanten waar ik veel respect voor heb in deze zaken, maar er zijn er ook die uitgekookt zijn wat betreft geld en zo, het past me niet om hier over uit te weiden. Maar ik vind veel predikanten een beetje wereldvreemd. Zij weten niet wat er aan de hand is in een modaal gezin, ik merk dat ook aan jullie reacties. Ik ben zelf PKN en de meeste predikanten weten precies waar ze 'recht' op hebben, dat stuit mij wel eens tegen de borst. Maar jullie vaders zijn anders daar heb ik het ook niet over. Maar ik bekijk het in het grote geheel. Nogmaals ik wil niet onaardig zijn, maar blijf wel met beide benen op de grond staan.

Rufi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Rufi » 25 okt 2004 13:09

waarnemer schreef:Rufi, Johan81, Jip86, Spiff en alle andere domineeskinderen,
Ik wil niet onaardig tegen jullie zijn, en jullie mogen best ervaringen uitwisselen. Maar ook anderen lezen de berichten van deze topic.

Dat is niet verplicht hoor. Als je je eraan stoort, moet je het maar niet lezen.
waarnemer schreef:Dan lees ik 7 dagen per week en weinig vrije tijd, altijd klaar staan, en het salaris eigenlijk te weinig gezien de opleiding, etc. Weet je als je tot predikant geroepen bent, vind ik dat normaal. Over zulk soort zaken hoor je het helemaal niet te hebben.

O, ik dacht dat jij erover begon. :roll:
waarnemer schreef:Nogmaals ik wil niet onaardig zijn, maar blijf wel met beide benen op de grond staan.

Dat kan ik net zo goed tegen jou zeggen en tegen iedere andere willekeurige persoon. Ik begrijp niet waar je het vandaan haalt dat wij het hoog in onze bol hebben. Mijn vader is gewoon een nuchtere Groningse boerenzoon en zo ben ik ook opgevoed.

jip_86
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor jip_86 » 25 okt 2004 14:39

Ben ik met je eens rufi. Ik voel me in het geheel niet beter. Ik bedoelde alleen te zeggen dat jouw vader om 5 uur klaar is. Terwijl een dominee dan daarna ook nog zat werk te doen heeft. Hij kan midden in de nacht opgeroepen worden om bij iemand te komen. Mag daar dan een volgens jouw redelijk salaris tegenover staan? En je hoort mij helemaal niet klagen dat mijn vader een slecht beroep heeft ofzo.

Spiff

Berichtdoor Spiff » 25 okt 2004 16:51

en je moet dingen die gezegd zijn natuurlijk niet uit zn verband rukken.
waarnemer, ik geloof heel graag dat jou vader ook een hard werkende man is waar je heel erg trots op kunt zijn. dat moet je ook zeker doen, maar beschuldig ons niet van dingen die wij niet hebben gezegd

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 25 okt 2004 18:25

Beste domineeskinderen,
Ik beschuldig niemand, noem maar eens op waar ik jullie vaders beschuldig, integendeel, ik zeg juist dat jullie vaders integere hardwerkende predikanten zijn. Ik ken ook een predikant die zijn afgesproken vakantie annuleerde omdat een gemeentelid van hem ernstig ziek was. Ik ken ook predikanten die als ze zondag of door de week elders preken, hun vergoeding aan een goed doel schenken. Ik ken predikanten die met veel liefde en zorg voor hun gemeente hun werk doen. Om het samen te vatten: die hart voor de zaak hebben.
Daar ben ik blij mee. Maar ik vind dit niets bijzonders. Dat is inherent aan je roeping, dat kan niet anders.
Maar ik kan uit jullie bijdragen aan deze topic niet aan de indruk ontkomen, dat jullie dat iets bijzonders vinden, en ik vind niet bijzonder.
Jip 86 zegt bijvoorbeeld in zijn bijdrage dat mijn vader om 5 uur klaar is en zijn vader niet. Mijn vader is overleden (maar dat konden jullie niet weten) maar die moest na een dag hard werken, na snel eten en omkleden naar een vergadering of huisbezoek of notulen maken. En 's morgens om kwart voor zeven was hij weer uit bed. Hij kon na een lange vergadering niet uitslapen, hij kon zijn dag niet indelen zoals hij zelf wilde.
Dit is geen beklag, dit vind ik normaal. Maar ik vind het ook normaal dat een predikant er voor zijn gemeente is. Dan mag hij van mij een prima salaris hebben en alle wat daarbij behoort. Maar jullie openen wel een topic om uit te spreken dat het toch wel iets bijzonders is als je vader dominee is en ik vind dat niet bijzonder en dat wil ik allen maar even meedelen.

Rufi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Rufi » 25 okt 2004 19:09

Nou moet je eens goed luisteren waarnemer: ik vind het helemaal niet bijzonder dat mijn vader dominee is. Het wordt vaak bijzonder gemaakt en dat heeft vervelende consequenties voor domineeskinderen. Dat we daarover van gedachten wisselen, wil niet zeggen dat wij het zo speciaal vinden. Jij hebt hier al meer over jouw vader opgeschept dan wij over de onze.

Alwin
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Alwin » 25 okt 2004 19:15

Waarnemer,

Ik vind dat jij te ver door sla. Waarom mogen dominee's kinderen niet hun ervaringen hier uitwisselen? Ik heb er geen probleem mee. En ik denk heel veel andere mensen ook niet. Vind jij het vervelend om te lezen lees het dan gewoon niet en reageer er ook niet op. Ik vind ook sommige onderdelen op dit forum niet interesant lees het dan dus ook niet simpel toch. Jij blij iedereen blij.

Terug naar “Archief”