Hoe rot is het als je ex met een ander gaat???

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

rics
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Hoe rot is het als je ex met een ander gaat???

Berichtdoor rics » 22 okt 2004 20:35

Ook al heb ik geen "recht" meer op haar. Mijn ex heeft nu bijna verkering. Ik vind dit heel rot, ik vraag mij dan af: Waarom ik? Waarom kon ik haar geen toekomst bieden? En wel die ander? Ik ben heel blij voor haar. Ik kan haar niets kwalijk nemen, maar toch........

Herkennen jullie dit? Begrijpen jullie mij?
Ik hoop het. Ik vind mij zelf echt niet zielig tis alleen rot.
"chatten kan erg leuk zijn, maar ook confronterend"

eddywally
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor eddywally » 22 okt 2004 20:49

Ik herken het duidelijk mijn ex dit is inmiddels al 2 jaar geleden ik had er in het begin wel moeite mee dat zijn inmiddels verloofd is. Op dat moment toen het uit is gegaan i.v.m. geloofskwestie best wel moeite mee maar je moet maar zo denken er zal ook nog andere damens/heren die wel mij leuk vinden

Aragorn

Re: Hoe rot is het als je ex met een ander gaat???

Berichtdoor Aragorn » 22 okt 2004 22:31

rics schreef:Ook al heb ik geen "recht" meer op haar. Mijn ex heeft nu bijna verkering. Ik vind dit heel rot, ik vraag mij dan af: Waarom ik? Waarom kon ik haar geen toekomst bieden? En wel die ander? Ik ben heel blij voor haar. Ik kan haar niets kwalijk nemen, maar toch........

Ik herken het en het is heel rot. :wink:

Ik dacht dat ik het al wel verwerkt had, maar toen m'n ex weer verkering kreeg vond ik dat toch weer aardig pijnlijk. Wel grappig trouwens dat zij dat ook een beetje had toen ik het weer kreeg, dat hou je toch een beetje denk ik.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 23 okt 2004 11:10

Tja, zekers vooral als je ook vrij lange tijd een relatie heb gehad.

Ik had er in begin ook best wel moeite mee toen ik hoorde dat mijn ex weer een relatie had. (inmiddels verloofd en volgens mij binnenkort gaat trouwen). Maar gelukkig kan ik me er bij neer leggen.

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 23 okt 2004 14:59

Mij kan het niet veel schelen, maar dat komt omdat ze er al zoveel heeft gehad, en het haar om andere dingen te doen is dan om liefde denk ik.

Vond het in het begin wel rot, maar dat gaat toch wel over als je haar ware mentaliteit ontdekt hebt. :wink:

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Re: Hoe rot is het als je ex met een ander gaat???

Berichtdoor Mariamagdalena » 23 okt 2004 15:07

rics schreef:Ook al heb ik geen "recht" meer op haar. Mijn ex heeft nu bijna verkering. Ik vind dit heel rot, ik vraag mij dan af: Waarom ik? Waarom kon ik haar geen toekomst bieden? En wel die ander? Ik ben heel blij voor haar. Ik kan haar niets kwalijk nemen, maar toch........

Ik denk dat je nog van haar houdt.......
Anders kon het je niet schelen.

rics
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor rics » 23 okt 2004 16:39

Nee ik hou niet meer van haar. Ik denk dat dit niet met houden van te maken heeft. Eerder jaloezie, dat een ander wel haar toekomst kan geven. En jij juist niet.
"chatten kan erg leuk zijn, maar ook confronterend"

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 23 okt 2004 19:09

rics schreef:Nee ik hou niet meer van haar. Ik denk dat dit niet met houden van te maken heeft. Eerder jaloezie, dat een ander wel haar toekomst kan geven. En jij juist niet.

Maar als je jaloers bent, dan hou je nog van iemand.
Of bedoel je afgunst? Das wat anders, ja..... maar dat kan ik me haast niet voorstellen.

Toen ik jong was, heb ik wel wat vriendjes gehad, en als ik het dan uit had gemaakt en zo'n jongen had een ander meisje, was ik juist opgelucht, want dan viel hij mij niet meer lastig.
Maar als mijn man al met een andere vrouw praat dan voel ik al tintelingen door mijn lichaam, een soort adrenaline die dan door mijn lijf giert.
En dan denk ik: kom op, niet aanstellen. Maar toch kan ik mijn gevoel niet wegkrijgen.
Dat is jaloezie, denk ik, omdat ik van hem houd.

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 23 okt 2004 22:30

Ik weet niet of jaloezie te maken heeft met houden van/liefde. Jaloezie is een negatieve emotie, terwijl liefde positief is. Ik denk eerder dat het een gevoel van onmacht is die Rics omschrijft.

Het lijkt mij ook zeker rot als je ex met een ander krijgt. Ik heb zelf meegemaakt dat mn ex binnen een week een ander had... Waarschijnlijk had hij ons tegelijktijdig ofzo :roll: :shock: Da's echt wel shocking.
Ik ben ook heel lang kwaad geweest en wilde wraaknemen. Wat ik niet heb gedaan... :|

Je kan het best een tijd 'balen' vinden, maar als je zegt dat je het haar wel gunt, dan lijkt mij dat je niet afgunstig bent. Dus er in zekere zin een ander gevoel is dan jaloezie. Maar welk gevoel? :roll:
Als mens alleen kun je niet bestaan, je hebt de ander nodig om te groeien.

Wees eerst een individu voordat je een duo wordt.

Pivo
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pivo » 25 okt 2004 08:49

persoonlijk ken ik dat gevoel niet! ik gun mn ex juist best wel een vriend! ik had het zelf uitgemaakt omdat het mn type niet was maar vond het voor haar wel zielig!

Voda

Berichtdoor Voda » 25 okt 2004 09:55

Als je OOIT van iemand hebt gehouden, dan blijf je (wàt er ook is gebeurd) volgens mij je hele leven een "zwak" houden voor die persoon. Daar is NIX mis mee. Volgens mij zou het gewoon goed zijn om zoiets te erkennen en bespreekbaar te maken ook in je eventuele nieuwe relatie.
Ik kan me heel goed de gevoelens voorstellen die in de eerste posting werden verwoord. Ik denk dat dat iets algemeen menselijks is.

Ik zou jalouzie zeker niet altijd als negatief willen duiden. Jalouzie kan bijvoorbeeld een heel krachtig instrument zijn als je IN een relatie leeft om dingen die een bedreiging VOOR de relatie vormen aan het licht te brengen. De jalouzie zorgt voor correctie en kan bijvoorbeeld het huwelijk uit de gevarenzone halen. In die zin zou ik jalouzie eerder als ònderdeel van de liefde willen zien :lol:

Natuurlijk is er ook zeker negatieve jalouzie. Als je denkt dat je te maken hebt met die negatieve jalouzie zou het dan kunnen helpen als je je afvraagt waaroOM je onzeker bent ? Ben ik wel zeker van de liefde van de ander? Hoe komt dat ? Ben ik misschien zèlf onzeker? Misschien zouden we allemaal vòòr dat we een relatie gaan beginnen eerst eens moeten leren om op een christelijke manier van onszèlf te gaan houden. Pas als je jezelf, ook ten opzichte van God, hebt mogen accepteren zoals je bènt (mèt je gaven, je beperkingen, je uiterlijk, je leeftijd, je geslacht, je situatie etc) en je dus hebt lèren houden van jezelf, PAS DAN kun je de ander onbaatzuchtig liefhebben. Voor die tijd kun je wel "liefhebben" maar dan gaat het meestal ten kòste van jezelf en dat is moeilijk om je hele leven vol te houden.

Zelf heb ik veel geleerd van een boek van de oostenrijkse predikant en psycholoog Walter Trobisch : "Leen mij je ogen"

Sorry.. tis een beetje een preek geworden :oops:

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 25 okt 2004 11:11

Mystery, ik geloof niet dat jaloezie een negatieve emotie is. Afgunst wel, maar jaloezie niet.
Jaloezie is nodig om een langdurige relatie in stand te houden.
Als je over en weer geen jaloerse gevoelens kent, dan laat je je partner er op bepaalde momenten (misschien kortstondig ) met anderen vandoor gaan.
Ik heb pas een heel boek gelezen over jaloezie, en waar de emotie voor nodig is, een wetenschappelijk boek.
Iedereen heeft tijdens zijn/haar langdurige relatie ( 25 of 35 jaar ) wel eens dat hij/zij een hele leuke collega of zo iets tegen komt die toenadering zoekt.
En met name als je huwelijk ingesuddert is, of het botert niet meer zo, kan iemand daar ontvankelijk voor zijn. Jaloezie is iets wat dat tegen kan houden. De jaloerse partner gaat bv weer moeite voor de ander doen, zichzelf leuker kleden en/of optutten, romantische avondjes organiseren, etc.
Als jaloezie niet bestond dan zouden er heel wat meer huwelijken en relaties stranden na 1 of 2 jaar.....

Afgunst, dat is een slecht emotie, als iemand een mooie jurk heeft, en jij wil diezelfde jurk, of jij stoot expres een glas wijn over haar jurk.
Of dat iemand jou haat omdat je zangeres bent en succes hebt, dat is afgunst.

Voda, heb jij dat boek ook misschien gelezen?

Voda

Berichtdoor Voda » 25 okt 2004 11:23

Nee Mariamagdalena, dat boek ken ik niet, maar ik kan me heel goed indenken dat dingen ZO gaan :| Dat boek wat ik noemde van Walter Trobisch heb ik wèl gelezen en ik heb er veel aan gehad om meer over mezelf te weten te komen. Verder heb ik zo nog het een en ander meegemaakt waar ik wat ervaring aan over heb gehouden... :) Dit soort dingen boeit me erg...

joepie

Berichtdoor joepie » 25 okt 2004 11:52

Zelfs God is een jaloers God!

Maar om nu te zeggen dat het goed is om in een relatie jaloers te zijn??
Volgens mij heeft dat ook te maken met een zekere onzekerheid ten opzichte van die ander. Ik ben eigenlijk helemaal niet jaloers.
Vertrouw mijn echtgenoot volledig en weet dat ik dat niet hoef te zijn.
Ook niet in de periode(s) dat het wat minder zou gaan.

Voda

Berichtdoor Voda » 25 okt 2004 12:18

joepie schreef:Maar om nu te zeggen dat het goed is om in een relatie jaloers te zijn??
Volgens mij heeft dat ook te maken met een zekere onzekerheid ten opzichte van die ander. Ik ben eigenlijk helemaal niet jaloers.
Vertrouw mijn echtgenoot volledig en weet dat ik dat niet hoef te zijn.
Ook niet in de periode(s) dat het wat minder zou gaan.

Als jalouzie wordt gebruikt als instrument om de relatie op het rechte pad te houden is dat PRIMA. Dan zal het ook pas om de hoek komen als er sprake is van gevaar. En dat hòeft niet persé te maken te hebben met onzekerheid over de ànder. Dat kan gewoon alles te maken hebben met de omstandigheden. Er is natuurlijk verschil of je als stel bij wijze van spreken op "een eiland" leeft of als je allebei een baan en een deels gescheiden sociaal-leven hebt. Volgens mij moeten we àf van het idee dat jalouzie iets negatiefs is. Het is namelijk een stuk gereedschap en een ingebouwde veiligheid. Ik denk dat Mariamagdalena terecht het woord "afgunst" naar voren heeft gebracht. Het woord "afgunst" zou voor een deel van wat wij gewend zijn om als jalouzie aan te duiden, beter op zijn plaats zijn..

Terug naar “Archief”