Ger.Gem. vs Ger.Gem.in Ned.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Worship
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Worship » 24 okt 2004 20:34

ook een aanrader:
,,vader, ik klaag u aan" van ds. Hegger

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 25 okt 2004 08:38

Het is geen boekaanraadtopic hoor!

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 25 okt 2004 17:33

Aragorn schreef:
japijo schreef:Dan zit er blijkbaar dus totaal geen evenwicht in zijn prediking. Toen ik hem gehoord heb dacht ik; "dit nooit weer". Ook van bekenden die in Elspeet wonen hebben bewust niet vor HHK of PKN gekozen maar voor de prediking van de Vries omdat hij het evangelie verkondigd en Stelwagen niet.

Ik heb Stelwagen best een aantal keren gehoord, maar wat je nu zegt strookt absoluut niet met mijn bevindingen. En dat is niet omdat ik zelf nu zo'n zware jongen ben. :wink:

Toch wel treffend dan, dat echte Elspeters het wel zeggen, en dat jij het ontkent. En ook toevallig dat ik hem twee keer gehoord heb en beide keren tot dezelfde conclussie moest komen.

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 25 okt 2004 18:04

Het Weermannetje schreef:Het is geen boekaanraadtopic hoor!

Zou je dat ook gezegd hebben als ik naar Rouwendal had verwezen o.i.d.?
~~Soli Deo Gloria~~

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 25 okt 2004 18:57

SDG schreef:
Het Weermannetje schreef:Het is geen boekaanraadtopic hoor!

Zou je dat ook gezegd hebben als ik naar Rouwendal had verwezen o.i.d.?

Als iemand anders het niet had gezegd dan had ik het gedaan! :mrgreen:

Het inderdaad GEEN boekverwijs topic. Wat is erger om discussies te beeindigen met lees : "Aanbod van genade" door C.Harinck, of dogmatiek van Kersten of boeken van Steenblok ........... Kom met argumenten en onderbouwing.

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 25 okt 2004 20:37

The_Pim schreef:
Het Weermannetje schreef:Maar, daarom behoor je in de kerk nog wel verschil te zien tussen doordeweeks en zondags. De kerk en de straat moet wat gedrag geen verschil opleveren, maar de kerk is toch het huis Gods.

En het gangpad is dus geen catwalk!

Goed verwoord! :P :D :P :D
Vrouwen denken anders... maar niet dommer...

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 25 okt 2004 22:49

Het lijkt me beter dat we bij het onderwerp blijven Ger. Gem vs Ger. Geminned. Mijn inziens gaat het daar al lang niet meer over.

Sjappie

Berichtdoor Sjappie » 08 nov 2004 11:49

De uitzichtloze loopgravenoorlog....

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 08 nov 2004 12:01

japijo schreef:
Aragorn schreef:
japijo schreef:Dan zit er blijkbaar dus totaal geen evenwicht in zijn prediking. Toen ik hem gehoord heb dacht ik; "dit nooit weer". Ook van bekenden die in Elspeet wonen hebben bewust niet vor HHK of PKN gekozen maar voor de prediking van de Vries omdat hij het evangelie verkondigd en Stelwagen niet.

Ik heb Stelwagen best een aantal keren gehoord, maar wat je nu zegt strookt absoluut niet met mijn bevindingen. En dat is niet omdat ik zelf nu zo'n zware jongen ben. :wink:

Toch wel treffend dan, dat echte Elspeters het wel zeggen, en dat jij het ontkent. En ook toevallig dat ik hem twee keer gehoord heb en beide keren tot dezelfde conclussie moest komen.

Nouja, het is al maanden geleden dat ik hem voor het laatst gehoord heb en in totaal zo'n 5 keer denk ik. Het heeft weinig zin om er op basis daarvan conclusies aan te verbinden, maar mijn ervaring was dus iets anders dan die van jou. :) Whatever, tis ook niet belangrijk.

Hemoglobius Francke

Berichtdoor Hemoglobius Francke » 08 nov 2004 14:12

Het zal waarschijnlijk nooit komen tot een bevredigende samenwerking. Daarvoor zijn de dingen die zich vroeger hebben afgespeelde te ingrijpend geweest. Men kan beweren dat de verschillen tussen de GG en de GgiN slechts kleine verschillen zijn, maar in feite zijn het verschillen die ten diepste het algehele verschil uitmaken. Het verschil of ik wel of niet uit genade gezaligd wil worden. Hierbij beweer ik niet dat de GG leert dat men op goede werken zalig zal worden. Maar als je een zwart-wit beeld moet schetsen, dan is de GG Rome en de GgiN de reformatie. Gelukkig is het zo erg absoluut niet, omdat er voldoende lichten in de GG zijn, die inzien dat lang niet alles wat door verscheidene GG predikanten geleerd wordt, tot de ware prediking behoort.
Het gaan tot Jezus, wat men tegenwoordig allerwege hoort, hoort men gelukkig in de GG nog niet. Sommige predikanten hebben wel neigingen tot het doen van zulke uitlatingen, maar zover als velen in deze dagen, zover komt men nog niet binnen de GG. Gelukkig moet ik ook daarbij weer zeggen. Tegenwoordig kunnen alle geschillen worden opgelost, want men moet op Jezus zien. Daar gaat het om, en dan vallen alle leergeschillen weg. Maar zo is het niet. U en ik willen namelijk niet graag op Jezus zien. We zijn allen geneigd om van Hem af te gaan. En daarom is er een eenzijdig Godswerk nodig om de mens te bekeren en te trekken. Er staat niet voor niets geschreven in de Bijbel: Ik wil niet dat Gij koning over mij zijt. Het is de natuurlijke mens, die zijn totale doodsstaat uitleeft.
Beweer niet dat het anders is, want toen Christus ging preken in Israel, toen verlieten op een gegeven moment velen van de schare Hem. Hieruit blijkt duidelijk dat wij absoluut niet geneigd zijn tot het doen van enig goed. Daarom moet ook het aanbod van genade slechts alleen aan de uitverkorenen gepredikt worden. De niet-uitverkorene, kan en wil de genade niet aannemen, doordat hij moedwillig tegen de Heere gekozen heeft in het paradijs. Daarom is het verschil tussen de GG en de GgiN zo groot. Het kan worden terug gebracht tot een zeer groot verschil.

smurfin
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor smurfin » 08 nov 2004 14:45

Daarom moet ook het aanbod van genade slechts alleen aan de uitverkorenen gepredikt worden.

Sorry, dit begrijp ik echt niet. wie mag er dan wel of niet naar de kerk? God predikt het evangelie aan iedereen toch?! lang niet iedereen weet toch of hij/zij uitverkoren is of niet? je moet je niet afvragen of je uitverkoren bent maar hoe je bekeerd kan worden. echt, de prediking van het evangelie moet aan iedereen gebracht worden dat zegt God zelf als hij het zendingsbevel geeft. [/quote]
het leven is geen appeltaart

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 08 nov 2004 14:47

Niet zomaar een lied:

U maakt ons één.
U bracht ons tesamen,
wij eren en aanbidden U.
U maakt ons één,
U bracht ons tesamen,
wij eren en aanbidden U.
Wordt uw wil gedaan,
dan bindt het ons saam,
iedereen zal deel zijn van uw gezin.
Wordt uw wil gedaan,
dan bindt het ons saam,
iedereen zal deel zijn van uw gezin

smurfin
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor smurfin » 08 nov 2004 14:52

goed lied sabra, serieus!
de verschillen tussen bepaalde kerkverbanden zijn niet te ontkennen, maar zo heeft God het absoluut niet bedoeld, Hij wil eenheid. daarom moet je mijns inziens niet zo hameren op die verschillen, dat zorgt alleen maar voor grotere verwijdering van elkaar.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 nov 2004 15:29

Hemoglobius Francke schreef:Daarom moet ook het aanbod van genade slechts alleen aan de uitverkorenen gepredikt worden. De niet-uitverkorene, kan en wil de genade niet aannemen, doordat hij moedwillig tegen de Heere gekozen heeft in het paradijs. Daarom is het verschil tussen de GG en de GgiN zo groot. Het kan worden terug gebracht tot een zeer groot verschil.

Dit is een duivelse leer hr. francke. Want de opdracht is om het evangelie te prediken aan allen. Wij kunnen immers nooit op Gods Rechterstoel gaan zitten en bepalen wie wel of niet uitverkoren is. Daarom zegt de Heere Jezus ook, dat het onkruid en het graan tezamen opgroeien, het onderscheid zal later vanzelf openbaar komen. Bovendien, prediking van het aanbod van genade, zal op de niet uitverkorenen nooit die zaligmakende uitwerking hebben die het op de uitverkorenen wel heeft. Daarom moet het sowieso aan allen gepredikt worden en hoeven wij dat onderscheid niet te maken, opdat degene die daardoor niet tot geloof komen, door hun ongeloof verloren zullen gaan.
Ik ken de leer van de GGiN tot in den treure. Het is een remonstrantse leer waar een rechtvaardiging van eeuwigheid geleerd wordt, a la Comrie. Dit is niet de leer van de theologen uit de reformatie en nadere reformatie. God werkt ook niet meer in die kerk want de Geest is daar letterlijk en figuurlijk uitgeblust.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

smurfin
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor smurfin » 08 nov 2004 15:33

jas schreef:
Hemoglobius Francke schreef:
Ik ken de leer van de GGiN tot in den treure. Het is een remonstrantse leer waar een rechtvaardiging van eeuwigheid geleerd wordt, a la Comrie. Dit is niet de leer van de theologen uit de reformatie en nadere reformatie. God werkt ook niet meer in die kerk want de Geest is daar letterlijk en figuurlijk uitgeblust.

dit kan je ook echt niet zeggen jas. hoe kan je bewijzen dat God daar niet meer werkt? dat is natuurlijk niet waar
volgens mij is dit topic niet bedoeld om elkaars kerken af te branden.. :cry:

Terug naar “Archief”