Nieuwe Bijbelvertaling komt eraan

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 22 okt 2004 15:22

Klaas schreef:
Goedkoop is ie niet, daar keek ik van op, de goedkoopste uitgave ligt, ik zeg dit uit mijn hoofd dus pin me er niet op vast, rond de 29 euro!

Hallo, d'r zit 10 jaar werk in! En helaas worden die dingen ook niet van lucht gemaakt. Wat wil je dan? Dat al die mensen die eraan gewerkt hebben geen cent verdienen? Moeten uitgevers bijbels maar gewoon weggeven?

Download generatie....

Klaas

:mrgreen:

Er zijn tegenwoordig zoveel dingen waar je je geld aan uit kunt geven dat je wel gedwongen wordt op koopjesjacht te gaan (of te downloaden). 8)

RECI-TATIVO
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor RECI-TATIVO » 22 okt 2004 16:46

Klaas schreef:
Goedkoop is ie niet, daar keek ik van op, de goedkoopste uitgave ligt, ik zeg dit uit mijn hoofd dus pin me er niet op vast, rond de 29 euro!

Hallo, d'r zit 10 jaar werk in! En helaas worden die dingen ook niet van lucht gemaakt. Wat wil je dan? Dat al die mensen die eraan gewerkt hebben geen cent verdienen? Moeten uitgevers bijbels maar gewoon weggeven?

Download generatie....

Klaas

Nu kun je wel zo reageren, maar het is heel wel goed mogelijk om ook een goedkopere editie op de markt te brengen ten behoeve van bijv. evangelisatiedoeleinden of armlastigen. Dat dit mogelijk is blijkt uit andere vertalingen die wel in zulke uitvoeringen worden uitgegeven. De goedkoopste uitvoering van nbv is bijv in 2 kleurendruk en met gekleurde harde omslag. Iedereen die een beetje kijk heeft op de grafische wereld weet dat dat zware kostenposten zijn. Jij weet ook wel dat we niet verwachten dat het weggegeven wordt, maar het is jammer als er een financiele barriere is om aan het Woord van God te komen. Daar maak ik me in dit geval best zorgen om. Ik zal hem toch wel kopen, dat is mijn punt ook niet, daarnaast download ik nauwelijks, dus houd je waarde-oordelen maar voor je en doe niet alsof wij achterlijk zijn.

NB. De rechten voor de nbv liggen enkel bij een literaire uitgever en een bijbeluitgever, anderen mogen deze vertaling niet op de markt brengen. Ook dit is omstreden omdat het een monopoliepositie garandeert waardoor de prijs hoog gehouden kan worden.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 okt 2004 18:45

Tja, je kunt ook voor een zachte kaft gaan... gaat de bijbel alleen wel een stuk minder lang mee.

Overigens komt de bijbel ook online te staan... helemaal gratis...

Even geduld kinderen, we gaan zo bijbellezen... Pa is even de computer aan het opstarten

Ik snap het probleem niet zo... het is een boek waar inderdaad heel erg veel werk in heeft gezeten... Het kost een heleboel geld, dat moeten ze er wel uit kunnen halen..... en het is ook nog eens een boek dat bestaat uit gigantisch veel pagina's.... is 29 euro dan echt zo asociaal? Ik ben zelf student en heb het ook niet breed... maar 29 euro voor een compleet nieuwe bijbel (nieuw boek, nieuwe vertaling) is toch niet zo'n probleem? En als je een groot gezin hebt hoef je toch niet perse in 1x voor iedereen 1 bijbel te kopen? Dat is sowieso al een luxe...
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

RECI-TATIVO
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor RECI-TATIVO » 23 okt 2004 08:46

Luxe? Het lijkt me niet meer dan normaal dat elk gezinslid een eigen bijbel heeft ten behoeve van bijbelstudie. En als je het in de kerk wilt gebruiken moet je bij elkaar op schoot om mee te lezen?

De discussie is ook niet of 10 jaar werk wel of niet betaald zou moeten worden natuurlijk, daarover is men het wel eens. Maar vergeet niet dat er veel mensen zijn waarvoor 29 euro, zelfs als het voor zoiets nuttigs is als de bijbel, een enorm bedrag ism die mensen vallen een beetje buiten de boot. Gratis online is dan ook niet echt een oplossing. Ik vind het gewoon een gemiste kans. Ondanks het bladzijden aantal zou een goedkope editie van tussen de 10 en 15 euro haalbaar moeten zijn. Je haalt de 2 kleuren eruit, je doet een eenkleurig kaft in soepele band. Klaar. Dat dat kan zie je ook in andere uitgaven, ook van andere boeken dan bijbels. Dan hebben mensen tenminste de keuze, dat is nu niet het geval en dat is jammer.

En dan nog evangelisatie. Welke kerk, organisatie gaat evangeliseren met bijbels van 29 euro per stuk? Dat is financieel al helemaal niet haalbaar.

Dit zijn zo wat gedachten die bij mij opkomen, datheeft niets te maken met voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten, maar wel met oprechte zorg.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 okt 2004 11:44

RECI-TATIVO schreef:Luxe? Het lijkt me niet meer dan normaal dat elk gezinslid een eigen bijbel heeft ten behoeve van bijbelstudie. En als je het in de kerk wilt gebruiken moet je bij elkaar op schoot om mee te lezen?

De discussie is ook niet of 10 jaar werk wel of niet betaald zou moeten worden natuurlijk, daarover is men het wel eens. Maar vergeet niet dat er veel mensen zijn waarvoor 29 euro, zelfs als het voor zoiets nuttigs is als de bijbel, een enorm bedrag ism die mensen vallen een beetje buiten de boot. Gratis online is dan ook niet echt een oplossing. Ik vind het gewoon een gemiste kans. Ondanks het bladzijden aantal zou een goedkope editie van tussen de 10 en 15 euro haalbaar moeten zijn. Je haalt de 2 kleuren eruit, je doet een eenkleurig kaft in soepele band. Klaar. Dat dat kan zie je ook in andere uitgaven, ook van andere boeken dan bijbels. Dan hebben mensen tenminste de keuze, dat is nu niet het geval en dat is jammer.

En dan nog evangelisatie. Welke kerk, organisatie gaat evangeliseren met bijbels van 29 euro per stuk? Dat is financieel al helemaal niet haalbaar.

Dit zijn zo wat gedachten die bij mij opkomen, datheeft niets te maken met voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten, maar wel met oprechte zorg.

Tuurlijk... met z'n 2-en uit een bijbel lezen kan prima... in de kerk kun je ook gewoon luisteren naar wat er uit de bijbel wordt gelezen... En bijbelstudie heb je toch niet allemaal op het zelfde moment dus daarvoor hoeft ook niet iedereen een eigen bijbel te hebben. Iedereen een eigen bijbel is echt wel een welvaartsprobleem... In veel landen met minder welvaart hebben ze die luxe echt niet.

Maar goed, ik denk dat het allemaal wel los zal lopen... De bijbelvertalers zullen niet enorme winst willen maken met het project... Als er voldoende bijbels zijn verkocht en de gemaakte kosten enigzins zijn gecompenseerd zal er ook wel een goedkopere versie komen ;)

Voor evangelisatie zou ik de bijbel idd niet gebruiken... behalve om aan iemand kado te doen een keer... maar je deelt ze niet op straat uit inderdaad :D Gelukkig hebben we daar Gideon-bijbels voor, die zijn gratis (heb je het NT en dat is mooi om in te beginnen als ongelovige :))
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Riska

Berichtdoor Riska » 23 okt 2004 15:31

Er komen deze week nogal wat uitzendingen over de NBV.
Ik noem er enkele:
TV: vandaag Knevel op zaterdag. Ned. I, 20.30 uur
24 oktober: IKON- Het Vermoeden, 11.00 uur en IKONlive 16.23, Kruispunt 23.00 uur
25 oktober: Schepper en Co, 17.10
dinsdag 26 oktober: Het Elfde uur, 21.50
27 oktober: de natinale presentatie van de NBV, NCRV, 21.00
zaterdag 30 oktober: Spiritius NCRV19.00 uur,
Blauw Bloied EO, 19,30 uur
De nationale Bijbeltest, 21.00 uur
Alles op Nederland I.

Radio:
24 oktober:
Schepper & Co. 747/ 15.02
IKON-zondagavond, 747, 18.00 uur
woensdag 27 oktober:
1 op de middag, Radio 1, 14.00 uur (NCRV)
30 oktober: Kerk in beweging EO - 747AM, 22.00 uur

Kerkdiensten op 31 oktober zowel op TV (ZvK) als o radio (747AM).

Ik geef het rijtje maar even door. Er worden vaak zeer zinnige dingen gezegd in de ook al afgelopen programma's.

Riska

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 23 okt 2004 16:10

marcel081276 schreef:Ik zou eerst de statenvertaling er eens naast willen leggen en dan pas oordelen, maar allen al als ik genesis gaat lezen krijg ik al bedenkingen.. zoals er staat : en God sprak, er moet licht komen.. nou het spijt me zeer maar dat vind ik dus helemaal nix! jaja en dat voor iemand uit de evangelische gemeente :D geef mij de statenvertaling maar :!:

Alsof de Statenvertaling de enige vertaling is die het Woord Gods goed vertaalt zeg... =;
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 okt 2004 16:50

De NBV is niet vanuit de statenvertaling vertaald maar vanuit de grondtekst... Vergelijken met de statenvertaling en als er iets niet klopt zeggen: De NBV is hier fout is wat kort door de bocht. Je doet dan alsof de statenvertaling feilloos is :) Overigens is het wel een goede vertaling maar het wil niet zeggen dat er nergens fouten in zitten...

Omdat er minder woord voor woord vertaald is in de NBV maar de woorden meer in de context worden bekeken kan het best zijn dat er ook eoorden en stukken in de NBV beter vertaald zijn dan in de SV.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 23 okt 2004 20:41

Als ik het moet geloven en er staat echt in Genesis "en God sprak, er moet licht komen", dan vind ik dat wel een zwakkere vorm dan die de statenvertalers hebben gebruikt.
"Daar zij licht" komt machthebbender over dan "Er moet licht komen".

In het eerste ligt de kracht duidelijk bij God, in het tweede geval wordt het in het midden gelaten. Jammer!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 okt 2004 23:47

Lees eens wat ik zeg:

Is de statenvertaling feilloos?

Nee.

Weet je wat er in de grondtekst staan?

En lees ook even mijn reactie, een paar pagina's terug... zou je daar ook op willen reageren?

André

Berichtdoor André » 26 okt 2004 22:25

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 27 okt 2004 00:13

En zij vreesden met grote vreze klinkt toch mooier dan en zij schrokken hevig.

Maar op zich ziet het er goed uit. Leest lekker in elk geval.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 27 okt 2004 00:38

Optimatus schreef:En zij vreesden met grote vreze klinkt toch mooier dan en zij schrokken hevig.

Ik vind 'zij schrokken hevig' mooier, anders heb je twee woorden in de zin die erg op elkaar lijken.

Men kon trouwens al een tijdje 'wennen' aan de nieuwe vertaling door de boekjes 'Werk in uitvoering'.

André

Berichtdoor André » 27 okt 2004 00:41

Lalage schreef:
Optimatus schreef:En zij vreesden met grote vreze klinkt toch mooier dan en zij schrokken hevig.

Ik vind 'zij schrokken hevig' mooier, anders heb je twee woorden in de zin die erg op elkaar lijken.

Men kon trouwens al een tijdje 'wennen' aan de nieuwe vertaling door de boekjes 'Werk in uitvoering'.
Weet ik wel "schat" , dit is gratis!

caprice

Berichtdoor caprice » 27 okt 2004 05:12

Ze schrijven 'hij' met een kleine letter, als ze het over God hebben.
Ik vind dat niet getuigen van eerbied.

:frown:

Terug naar “Archief”