geen homo-dominee?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 23 okt 2004 16:56

Marnix schreef:
Spons schreef:pff was niet meteen de bedoeling om een redelijk zwaar onderwerp aan te snijden wat zeker in de hoek van de gereformeerde gemeenten kant (mijn schoonouders zijn dat ) zwaar ligt.

in onze gemeente (in de zin van dorp ) is een wijk waarin een homo predikant staat die ook nog samenwoont. Ik keur homo's niet af, ik denk dat het een afwijking is in de geest, waaraan je niks kunt doen maar dat terzijde . want als ik niet met ze zou omgaan, cq negeren ben ik net als al die voorbijgangers in het verhaal van de barmhartige samaritaan.

maar ik kan het me niet voorstellen dat iemand die de bijbel verkondigt en de boodschap van god, en dat hij als dominiee die homosexuele liefde bedrijft op een kansel staat , dat rijmt niet met elkaar.

maar aan de andere kant vraag ik me af, waarom zou deze man niet goed het woord van god kunnen verkondigen '?

Ik denk dat je als dominee nogal ongeloofwaardig overkomt... Als je anderen Gods woorden wil vertellen... maar zelf het niet nauw neemt met z'n regels en ze rustig aan je laars lapt.

Ik denk niet dat er sprake zal zijn van 'regels aan je laars lappen'. Maar een op geloof gebaseerde overweging van de juiste zienswijze van de Bijbel.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 23 okt 2004 17:24

Ds. Griffioen van Ammerstol (Hervormd/PKN) is een prima predikant die de mannenliefde in den vleze consumeert. Nou en?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

wozz
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor wozz » 23 okt 2004 17:31

Optimatus schreef:Ds. Griffioen van Ammerstol (Hervormd/PKN) is een prima predikant die de mannenliefde in den vleze consumeert. Nou en?

Maar wát versta je onder een prima predikant? That's the question... :wink:
Identificatie

Ik denk eerlijk gezegd dat u niet eens wilt weten wie ik ben

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 23 okt 2004 17:34

Daar is al een topic over... ;)

wozz
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor wozz » 23 okt 2004 17:38

Oké... je hebt gelijk. :wink:

Maar wat bedoel je met je antwoord te zeggen? Dat jij het probleem niet zo ziet met de zg. homo dominees? Of wat?
Identificatie

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 23 okt 2004 17:45

Ik ben blij dat ik die liefde niet met hem hoef te consumeren, maar ik vind het een prima predikant. Hij legt het Woord goed uit, bedient de sacramenten op de wijze die ik van een predikant verwacht en hij is liturgisch goed onderlegd.

Als hij op zondagavond met zijn vriend de lakens deelt, zal me dat een rotzorg zijn.

wozz
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor wozz » 23 okt 2004 17:55

Optimatus schreef:Als hij op zondagavond met zijn vriend de lakens deelt, zal me dat een rotzorg zijn.

Kortom: jij hebt met het fenomeen 'homoseksualiteit' an sich geen problemen.
Identificatie

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 23 okt 2004 20:17

Voor mij is het geen probleem.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 23 okt 2004 20:20

Als je met homosexualiteit geen probleem hebt kan ik me voorstellen dat je het een prima dominee vindt. Echter als ik lees in de Bijbel dat God de homosexualiteit afkeur, kan ik het ineens geen prima dominee meer vinden...

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 23 okt 2004 22:55

Die discussie over homosekualiteit ga ik niet weer aan. Daar zijn intussen al vijfennegentig topics aan gewijd.

Het interesseert mij daadwerkelijk niet of de man homo is. Het gaat er om of hij de gemeente goed "verzorgt".

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 okt 2004 00:23

Socrates schreef:
Marnix schreef:
Spons schreef:pff was niet meteen de bedoeling om een redelijk zwaar onderwerp aan te snijden wat zeker in de hoek van de gereformeerde gemeenten kant (mijn schoonouders zijn dat ) zwaar ligt.

in onze gemeente (in de zin van dorp ) is een wijk waarin een homo predikant staat die ook nog samenwoont. Ik keur homo's niet af, ik denk dat het een afwijking is in de geest, waaraan je niks kunt doen maar dat terzijde . want als ik niet met ze zou omgaan, cq negeren ben ik net als al die voorbijgangers in het verhaal van de barmhartige samaritaan.

maar ik kan het me niet voorstellen dat iemand die de bijbel verkondigt en de boodschap van god, en dat hij als dominiee die homosexuele liefde bedrijft op een kansel staat , dat rijmt niet met elkaar.

maar aan de andere kant vraag ik me af, waarom zou deze man niet goed het woord van god kunnen verkondigen '?

Ik denk dat je als dominee nogal ongeloofwaardig overkomt... Als je anderen Gods woorden wil vertellen... maar zelf het niet nauw neemt met z'n regels en ze rustig aan je laars lapt.

Ik denk niet dat er sprake zal zijn van 'regels aan je laars lappen'. Maar een op geloof gebaseerde overweging van de juiste zienswijze van de Bijbel.

Tja, en zo kun je mooi de bijbel zo uitleggen dat je er zelf geen keuzes in hoeft te maken? Ik wil stelen, echtbreuk plegen, stelen, en ga zo maar door? Prima... leggen we de bijbel zo uit dat het mag... en als mensen het er niet mee eens zijn noemen we het gewoon "puur een op geloof gebaseerde overweging en zienswijze op de bijbel"

Kun je ook wel gaan discrimineren... als je zegt dat dat niet mag is dat puur een zienswijze op de grondwet...

Is het nou echt zo moeilijk om gewoon aan te nemen wat de bijbel zegt? De bijbel is ontzettend duidelijk op dit punt... maar als het mensen niet bevalt doen ze net alsof het niet zo eenvoudig is... ligt dat aan de bijbel of aan mensen?

Optimatus, ik zou er niet blij mee zijn... als iemand de bijbel aan zijn eigen behoeften en meningen gaat aanpassen en dus niet serieus neemt, hoe kan ik zo iemand dan serieus nemen in de preken?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 24 okt 2004 00:40

Nogmaals, dit is niet het topic of homoseksualiteit an sich wordt bediscussieerd. Dit laat niet onverlet dat ik geen problemen heb met homopredikanten. Voor mijn verdere mening over homoseksualiteit: ik acht uitspraken hierover in de Bijbel cultuurgebonden (net als de spijswetten der Joden) en zie verder de diverse topics.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 okt 2004 10:44

Hoezo is het cultuurgebonden? (sorry dat ik toch nog even doorvraag)

Omdat homosexualiteit tegenwoordig heel normaal is? Dat lijkt me geen reden... afgodendienst was in de tijd van het OT ook heel normaal... om maar een voorbeeld te noemen... waarom zouden deze regels nu niet meer gelden?

De bijbel zegt dat gemeenschap tussen 2 mannen/vrouwen voor de Here een gruwel is.... Is Hij dan veranderd?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 24 okt 2004 10:47

Marnix schreef:ik zou er niet blij mee zijn... als iemand de bijbel aan zijn eigen behoeften en meningen gaat aanpassen en dus niet serieus neemt, hoe kan ik zo iemand dan serieus nemen in de preken?

Tja Marnix, in weze doe je dat zelf ook. Ik herinneren me een post van jouw waarin je schrijft dat je op zondag een pilsje in een cafe ging drinken omdat je op de bus moest wachten. Volgens jouw geloofsbeleving was daar niets mee aan de hand, terwijl er net zoveel anderen waren die het helemaal niet met je eens waren, gebaseerd op hun geloofsovertuiging.
Dus neem jij dan, volgens hen, de bijbel ook niet serieus.

PeterD schreef:
We gaan er toch nog steeds vanuit dat een dominee pas dominee wordtals hij daar een roeping voor heeft gekregen? Dan heeft hij toch die roeping gekregen ondanks dat hij Homo is? Dus wie zijn wij dan om dat af te keuren?

Laten we het daar maar op houden.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 okt 2004 01:44

;) Dan heb je mijn onderbouwing van dat verhaal niet goed gelezen... Kort gezegd kwam dat er op neer dat ik inderdaad tegen werken op zondag ben.... maar dat ik daar tegen ben omdat ik in God geloof... en mensen die dat niet doen hebben dan ook geen reden om niet op zondag te werken. Het enige wat je daaraan doet is over God vertellen.

Om dat te betrekken op deze situatie: Als iemand een homosexuele relatie heeft kan ik hem negeren. Maar ik kan hem ook opzoeken... ben ik daarmee dan opeens voor homosexualiteit? Nee. Maar ik kan hem wel over God vertellen.

Terug naar “Archief”