Turkije en de Europese Unie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 07 sep 2004 14:27

Het kan wel een criterium zijn om lid te WORDEN.

Als iemand lid wil worden van vereniging die en die waarvoor gelden de criteria zus en zo, moet die iemand ook aan die criteria voldoen om lid te worden van vereniging die en die.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 07 sep 2004 14:34

Optimatus schreef:Het kan wel een criterium zijn om lid te WORDEN.

Als iemand lid wil worden van vereniging die en die waarvoor gelden de criteria zus en zo, moet die iemand ook aan die criteria voldoen om lid te worden van vereniging die en die.

Juist. Maar je zegt niet: die man moet eens wat beschaafder worden, dus laten we hem beloven lid van de rotary-club te worden als hij zich wat elitairder gaat gedragen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 07 sep 2004 14:39

Dat klopt. Maar Turkije heeft het lidmaatschap aangevraagd. De EU heeft toen een aantal criteria gegeven.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 08 sep 2004 12:47

Optimatus schreef:Dat klopt. Maar Turkije heeft het lidmaatschap aangevraagd. De EU heeft toen een aantal criteria gegeven.

Dat klopt ook en is ook terecht. :)

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 22 okt 2004 12:26

Wat is de meerwaarde voor de EU, als Turkije ook bij de EU komt?
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 22 okt 2004 17:36

Wat is de meerwaarde voor de EU, als Turkije ook bij de EU komt?

Er is geen meerwaarde als Turkije bij de EU komt. Er is enkel meerwaarde voor Turkije zelf als ze bij de EU komen. Dat is tegelijkertijd ook mijn kritiek op Turkije en de 10 landen die er onlangs bijgekomen zijn. Ze komen enkel bij de EU om er centen uit te slepen en dat is ook wat de mensen in zulke landen zeggen. Begrijp me goed ik kan dat begrijpen maar ik vind de instelling verkeerd. Men wil een politieke eenheid smeden daarvoor moet je een waarden gemeenschap vormen. Je moet bijvoorbeeld gezamenlijke standpunten formuleren. Ik zie dat niet gebeuren ik ben dan ook niet echt Europees gericht. Dat komt omdat ik de Europese instelling, mentaliteit hekel. Het is veel te veel op welvaart en economie gericht (wat overigens heel belangrijk is) maar dat is niet genoeg om samen een eenheid te vormen. De Verenigde Staten vormen wel zo'n waarden gemeenschap. Men vind bijvoorbeeld ethische kwesties en religie veel belangrijker dan hun eigen armoede (zie ook het artikel van aragorn in een andere topic geplaatst heeft). Zo'n waarden gemeenschap is Europa te verschillend voor. Bovendien vind ik dat Turkije voor zo'n gemeenschap geen meerwaarde heeft.
Toch kan ik niet tegen een lidmaatschap van de EU voor Turkije zijn. Simpelweg omdat we na 40 jaar een land niet meer kunnen weigeren. Dat zou getuigen van onbehoorlijk bestuur. We hadden het 40 jaar geleden simpelweg nooit moeten beloven nu kunnen we niet meer terug.
Ik stel wel voor dat we dan enkel een economische gemeenschap blijven en onze politieke aspiraties op een laag pitje moeten zetten. Simpelweg omdat we met Turkije nog meer verschillend worden (cultureel, maatschappelijk, normen/waarden) dan we al zijn.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 22 okt 2004 20:03

Turkije heeft een grote meerwaarde voor de Europese Unie.

1. Economisch:
Lees dit artikel eens rustig door (het is wel in het Duits overigens):
Türkische Wirtschaft wächst rasant.

Turkije is bezig met grote hervormingen om aan de terechte Europese eisen te voldoen. De economie groeit "rasant" (=onstuimig) en hierdoor wordt investeren in Turkije voor Europese bedrijven steeds interessanter. Groeimarkten zijn namelijk altijd het bestuderen waard. Hierdoor zullen veel (meer) Turken emplooi vinden in eigen land en ook veel in Europa levende Turken willen daar (volgens interviews in diverse Nederlandse kranten) van meeprofiteren door ter plekke een bestaan op te bouwen.
Een Turks lidmaatschap van de Europese Unie maakt het voor Euroturken en voor Europese bedrijven makkelijker om te profiteren van de groei in Turkije.

2. Geopolitiek
Turkije is een seculiere staat met een islamitische bevolking. Perioden van kruistochten en kolonisatie alsmede de beide belegeringen van Wenen en het bezetten van Europese gebieden hebben de verhoudingen tussen Europa en de islamitische wereld geen goed gedaan. Maar het lidmaatschap van de Europese Unie van Turkije kan een keerpunt betekenen in de verhoudingen tussen Europa en de islamitische wereld. In plaats van tegenover elkaar staan en polarisatie kan er sprake zijn van werderzijdse erkenning en samenwerking. Dat betekent niet dat ik pleit voor opname van landen als Egypte en Syrië in de Europese Unie - die landen liggen zekerlijk in Afrika resp. Azië (Israël hoort ook niet in de Europese Unie thuis), maar ik pleit wel voor verdergaande samenwerking met deze islamitische wereld. Turkije is een brugland tussen de islamitische wereld en Europa. Het in bezit hebben van een brug is militair gezien belangrijk - politiek net zo goed.

Turkije heeft traditioneel een goede band met Israël. Deze band kan worden benut voor het mede helpen oplossen van het conflict tussen Israël en Palestina.

3. Militair
In punt 2. kaartte ik al kort de militaire functie van het hebben van bruggen aan. Turkije is de brug naar de islamitische wereld. Door het binnenhalen van een seculier land met een islamitische bevolking geeft Europa een signaal af naar de islamitische wereld: samenwerken in plaats van bestrijden. Dit zal de afkeer van islamieten van Europa niet doen verdwijnen, maar wel doen verminderen. De geschiedenis heeft meer dan eens aangetoond dat oorlogen en haat verminderen als men samenwerkt. De nauwe samenwerking tussen de voormalige aartsvijanden Duitsland en Frankrijk (die al sinds het Verdrag van Verdun in de tiende eeuw bestond) heeft geleid tot een stabiel West-Europa. De samenwerking tussen Griekenland en Turkije na twee aardbevingen heeft er toe geleid dat deze twee landen elkaar al een stuk minder dwarsliggen dan vroeger het geval was - met als gevolg dat de radicalere Grieks- en Turks-Cyprioten nu alleen staan in hun zinloze conflict.

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 26 okt 2004 00:12

Turkije blijft kerken pesten
Bodrum - Donderdagavond 23 september heeft de politie van de druk bezochte Turkse vakantiestad Bodrum de protestantse kerk gesloten.

De voorganger van de Bodrum Genadekerk, Engin Ruran, werd op het politiebureau ontboden, waar hij te horen kreeg dat de Gouverneur van Bodrum opdracht had gegeven zijn kerk te verzegelen. Protest van de voorganger dat het tegen het grondwettelijke recht van eredienst is, mocht niet baten. Een half uur later werd de kerk verzegeld, zonder opgaaf van redenen. Ook werden kerkelijke attributen geconfisqueerd.

Omdat vrijdag de Turkse rustdag is, lukte het Ruran niet meer om hogerop zijn recht te halen. Hierdoor konden de diensten dat weekeinde geen doorgang vinden. Inmiddels is de maatregel van hogerhand teruggedraaid. (Turkish World Outreach/Compass Direct)

Dit artikel komt van de site van opendoors.

Zolang Turkije dit soort zaken niet per direct afschaft, vind ik dat ze in generlei wijze 'voorzichtige' erkenning van de EU mogen krijgen.

Het land staat wel bekend als een religieus 'vrij' land, maar volgens mij hebben christenen het in Turkije het lang niet altijd makkelijk, net zoals in landen als Egypte, dat ook bekend staat als 'tolerant' t.o.v het christendom. Ondertussen plaatst men in Egypte wel de luidsprekers op de daken van de huizen van christenen, zodat deze elke morgen rond 5 uur gewekt worden door het gebler van een of ander imam.
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 26 okt 2004 00:51

Wat mij dus in mijn mening sterkt dat Turkije nog een en ander te leren heeft. Overigens, moslims hebben het in Griekenland ook niet makkelijk, maar daar hoor je niemand over. En in Frankrijk mag je nou geen hoofddoekje meer dragen. Ook lekker.

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 26 okt 2004 01:06

Optimatus schreef:Wat mij dus in mijn mening sterkt dat Turkije nog een en ander te leren heeft. Overigens, moslims hebben het in Griekenland ook niet makkelijk, maar daar hoor je niemand over. En in Frankrijk mag je nou geen hoofddoekje meer dragen. Ook lekker.

Precies, dus van toetreding tot de EU kan nu nog lang niet gesproken worden.

Wat betreft die hoofddoekjes kwestie, die dubieuze actie is niet alleen tegen moslims gericht, maar net zo goed tegen christenen (geen kruizen) en joden (geen davidssterren). Ik vind het trouwens een belachtelijke actie. Waarom worden hoofddoekjes verboden het minirokjes niet? Minirokjes zijn voor moslims (en sommige) net zo goed aanstootgevend.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 26 okt 2004 01:09

Tja, dat is le leïcisme.

Bestempel mijn betoog aangaande Turkije niet meteen als onzin. Ik denk dat het reëel is dat het zo zal gaan. Turkije verandert - en ten goede.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 26 okt 2004 10:35

Tabitha schreef:Waarom worden hoofddoekjes verboden het minirokjes niet? Minirokjes zijn voor moslims (en sommige) net zo goed aanstootgevend.

Minirokjes zijn geen religieus symbool en hoofddoekjes worden wel om die reden verboden (en niet direct omdat ze aanstootgevend zouden zijn).

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 26 okt 2004 16:50

Geloof me, Aragorn, sommige minirokjes zijn verschrikkelijk aanstootgevend

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 26 okt 2004 17:42

Bestempel mijn betoog aangaande Turkije niet meteen als onzin.

:? Waar heb ik dat gedaan?

Ik denk dat het reëel is dat het zo zal gaan. Turkije verandert - en ten goede.

Okay, dat Turkije lichtelijk verandert is ten goede, dat wil ik wel erkennen, maar ze zijn nog lang niet genoeg veranderd om in de EU opgenomen te worden.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 26 okt 2004 18:10

Ik vind het overigens belachelijk dat de islam als argument tegen een Turks lidmaatschap van de EU wordt aangedragen. Er staat nergens in de stukken van de EU dat lidstaten christelijk moeten zijn.

Terug naar “Archief”