Echte bewijzen kan ik niet bepaald vinden... ik zal wat 'argumenten' behandelen:
Een rockzanger beschreef het door te zeggen: "I've got an emptiness deep inside"
Een huisvrouw beschreef het, in een brief aan mij, als "een diepe, diepe leegte" die ze voelde.
Een jong meisje noemde het een "gat in haar ziel"
Die leegte proberen mensen op verschillende manieren op te vullen. Sommigen proberen het met geld. Maar dat bevredigt niet. Aristoteles Onassis, één van de rijkste mannen ter wereld, zei op het einde van zijn leven: "Miljoenen geven je niet per sé wat je echt nodig hebt in het leven". Anderen dempen de put met drugs, alcohol of door met relaties wat maar aan te rommelen. Een meisje zei tegen mij: "Deze dingen geven in eerste instantie wel voldoening, maar laten je daarna leeg achter". Weer anderen proberen het met hard werken, muziek, sport of carrière. Op zich is er niets verkeerds aan deze zaken. Maar ze stillen de honger niet, die er diep in ieder mensenleven is.
De leegte waar ze het hier over hebben hoeft naar mijn mening niet gevuld te worden met God. Liefde en genegenheid voor alles en iedereen om ons heen lijkt me genoeg. Of je moet God zien als een allesomvattende geest, zoals sommige spiritualisten doen; dan staat God liefhebben gelijk aan Alles liefhebben.
Ik kan zat voorbeelden noemen van mensen die zonder Jezus deze 'leegte' hebben gevuld. Sommige filosofen bijvoorbeeld, en veel spirituele leiders.
Op een bepaalt moment stelt iedereen de vraag: "Wat doe ik nou precies op aarde?" of "Waar draait het leven nu om?" of "Heeft het leven zin?"
Albert Camus, een Franse filosoof zei eens: "De mens kan niet zonder zin leven". Totdat je in die relatie met God leeft, zul je nooit het doel en de zin van het leven vinden. Andere dingen geven misschien bevrediging, maar die blijft niet. Alleen in een relatie ,et je Schepper, vind je de ware betekenis en het doel van je leven.
Wel grappig dat ze hier met Albert Camus aan komen. Camus was een existentialist; hij geloofde in de absurdheid (zinloosheid) van het bestaan, wat de vraag opriep: waarom geen zelfmoord plegen? Zijn antwoord was: rebelleren tegen de zinloosheid, jezelf verwezelijken. "Zich bewustzijn te leven, tot in het maximale, is leven, tot in het maximale." Ook Camus vond dus kennelijk zingeving buiten Jezus.
Verder worden mij, als lezer, behoeftes toegeschoven die ik helemaal niet heb, of waar ik me niet zeker van ben dat ik ze heb, zoals de behoefte aan vergeving. En er wordt wel erg met 'feiten' gestrooid die totaal niet bewezen (of te bewijzen) zijn.
Eigenlijk heb ik deze website al eerder gezien, maar dan in andere varianten. Ik ben namelijk vroeger wel op zoek geweest naar Jezus. Er bestaan een hoop van dit soort websites: eerst wordt 'duidelijk gemaakt' dat je Jezus wel heel hard nodig hebt, vervolgens wat je moet doen, en aan het eind nog een kant-en-klaar gebed om direct te beginnen. Ik heb dat toen een aantal keer geprobeerd, zonder resultaat. Misschien was ik toen al te sceptisch, hoewel ik hard mijn best deed om te geloven wat er stond...
FlirrieSun schreef:Ik wil je site wel lezen, maar ik ben echt heel erg slecht in engels op die manier

Dus ik ben bang dat ik het niet helemaal zal begrijpen.
Geeft niet. Als ik tijd heb ga ik hem doorspitten, en dan post ik wellicht wel een keer een samenvatting als ik overtuigd ben van de mogelijke waarheid van de dingen die gezegd worden. Voorlopig ben ik dat nog niet, want zelfs ik kan me moeilijk voorstellen dat Jezus in zijn geheel niet heeft bestaan

Aragorn schreef:Er zullen denk ik wel interessante dingen in staan, maar die opzet (zoon bekeert door rationele argumentaties z'n vader even) staat me een beetje tegen.
Die opzet maakt mij iig ook niet minder sceptisch