Man en Vrouw.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joepie

Berichtdoor joepie » 18 okt 2004 21:10

Wij zingen het berijmd zo:

Zie kinderen zijn een gave Gods,
waarmee de moeder wordt beloond,
waarmee de vader wordt gekroond.
Als scherpe pijlen waar, vol trots,
een weerbaar man zich op verheugt,
zo zijn de zonen van de jeugd.

In de nieuwe Bijbel vertaling hebben ze volgens mij die zonen vervangen door kinderen, of zonen en dochters.
Maar ik neem het tamelijk letterlijk.
In die zin, dat ik kinderen zie als een gave Gods!

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 18 okt 2004 22:06

Socrates schreef:Ik vind het soms een beetje raar dat in de refo-cultuur een twee-ouder-gezin als heilig en onmisbaar wordt gezien. En dat terwijl er ook vooral wordt benadrukt dat het opvoeden van de kinderen vooral een vrouwentaak is.... Dat vind ik soms moeilijk met elkaar te rijmen...

Mee eens, Socrates. 'k Vind ook dat vaders net zo veel aan de opvoeding kunnen doen als moeders. 't Komt er in de praktijk vaak nog wel op neer dat een moeder stopt met werken en bij de kids thuis blijft => gevolg is dat pa logischerwijs minder aan de opvoeding kàn doen omdat als-ie thuis komt het kroost in bed ligt...
Vrouwen denken anders... maar niet dommer...

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 18 okt 2004 22:50

Aragorn schreef:
jas schreef:Onzin, er staat absoluut niet dat dit altijd zo is. Het is geen wetmatigheid. Als je het zo letterlijk neemt, zijn dochters dus geen zegen. Afbeelding

Ze zijn zelfs een vloek, in de hindoestaanse cultuur. Daar zeg je als je echt een hekel aan iemand hebt: ik wens je 7 dochters toe..

(Overigens kan ik me er nog wel iets bij voorstellen ook soms.. :mrgreen: )

bestaat er niet een tekst zoals bijv. van veel dochters te maken is geen einde, of dat het een vermoeing des vleesches is?AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 okt 2004 01:11

Socrates schreef:Ik vind het soms een beetje raar dat in de refo-cultuur een twee-ouder-gezin als heilig en onmisbaar wordt gezien. En dat terwijl er ook vooral wordt benadrukt dat het opvoeden van de kinderen vooral een vrouwentaak is.... Dat vind ik soms moeilijk met elkaar te rijmen...

Lees in Spreuken maar eens wat de taak van de man is in de opvoeding... ;)

En Jas, kinderen zijn wel bedoeld als geschenk van de Here... als mensen echter verkeerd omgaan met die mogelijkheden hoeft dat inderdaad niet zo te zijn, maar dat ligt dan aan mensen en niet aan God.

Psalm 128 geeft overigens ook aan dat kinderen een zegening van God zijn... voor wie? Psalm 127 en 128 zijn duidelijk: Voor mensen die emt God leven.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

joepie

Berichtdoor joepie » 19 okt 2004 07:50

Loezje schreef:

Mee eens, Socrates. 'k Vind ook dat vaders net zo veel aan de opvoeding kunnen doen als moeders. 't Komt er in de praktijk vaak nog wel op neer dat een moeder stopt met werken en bij de kids thuis blijft => gevolg is dat pa logischerwijs minder aan de opvoeding kàn doen omdat als-ie thuis komt het kroost in bed ligt...

Is toch grote onzin dat de kinderen op bed liggen als pa thuis komt??
Mijn man ging gewoon smorgens vroeger beginnen zodat hij elke dag om vijf uur thuis kon zijn.
Die wilde zo min mogelijk van de kinderen missen.
Hij deed ze dan ook altijd in bad en we deden ze altijd samen in bed.
Als hij thuis was ging hij vaak nog een rondje om met de kids. Zodat ik rustig kon eten koken.
En verder deed en doet hij meehelpen in het doen van het huishouden. Zodat we samen meer tijd over hebben om met de kinderen door te brengen. Zoals elke zaterdag middag ergens heen om te gaan wandelen.
Alleen eten koken vind hij afschuwelijk en dat laat hij graag over aan mij, maar verder kan hij alles.

Het is inderdaad wel zo dat een man doordat hij overdag nu eenmaal naar zijn werk is dat stuk van de opvoeding niet mee doet. Maar dat heb je als moeder ook zodra de kinderen naar school gaan.
Laatst gewijzigd door joepie op 23 okt 2004 21:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 20 okt 2004 11:32

Dan heb je een goeie man ;)

Fly29
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Fly29 » 20 okt 2004 16:04

Dat vind ik nou ook.. En als man zijnde heb ik het zelfde idee. Ik heb er net zo goed aan mee gewerkt om die kinderen op de wereld te krijgen. Ik wil er dan ook graag een beetje van genieten. En wat zou het? Ik voel me niet minder om ook eens een paar huishoudelijke taken op me te nemen. Dat geeft weer voldoening.. Al is het maar om je lieve vrouw te helpen. Ik ben van mening dat een huishouding op beide schouders hoort te liggen. En daar werk ik graag aan mee.

Groet en houdoe,

Fly29

taco
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor taco » 20 okt 2004 20:06

jammer dat deze discussie alleen op refoweb word gevoerd en gelezen.
moest na het lezen van al die reacties toch denken over dat homoblad dat naar scholen werd gestuurd. veel scholen stuurden dat terug en het werd zelfs intolerant genoemd!

tegenwoordig zijn we echt super tolerant, overal moeten we begrip voor hebben en grenzen moeten verlegd worden. ik zie een grote verandering op komst. vonden we eerst dat homo sexualiteit een zonde was (bijbels) nu moeten we alles maar slikken want anders discrimineren we een bepaald deel van de bevolking.

nog even over kinderen: als ik 2 vaders zou hebben, 1 vader die vader is en 1 vader die 'moeder' is...dan zou ik dus ook homo worden? zou ik het als een natuurlijk iets beleven?

1 ding: praktizerende homos zijn buitengewoon ranzig. niet omdat ik ze niet mag, maar puur om het feit dat ze de achter-uitgang nemen.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 20 okt 2004 20:22

taco schreef:1 ding: praktizerende homos zijn buitengewoon ranzig. niet omdat ik ze niet mag, maar puur om het feit dat ze de achter-uitgang nemen.

Taco, ondanks dat ik vindt dat wat praktiserende homofielen doen niet kan, denk ik dat je opmerking toch wel een beetje aanmatigend is, en wat rustiger had gekund. Mede omdat er hier dus medemensen zijn die dus gevoelens hebben voor hetzelfde geslacht.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 20 okt 2004 20:42

taco schreef:1 ding: praktizerende homos zijn buitengewoon ranzig. niet omdat ik ze niet mag, maar puur om het feit dat ze de achter-uitgang nemen.

Bedoel je hiermee te zeggen dat we alles wat we zelf niet zo lekker vinden om die reden ook maar voor anderen af moeten keuren? Wordt een mooie boel dan..

Overigens zijn er ook genoeg hetero's die dat doen hoor, dus wat dat betreft hoef je je niet alleen tegen homo's te richten.

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 20 okt 2004 21:13

....en bovendien ook nog eens heel veel homo's die 'dat' níét doen. :)

Socrates, de bekende Griekse wijsbeer

PeterD

Berichtdoor PeterD » 20 okt 2004 21:16

Socrates schreef:....en bovendien ook nog eens heel veel homo's die 'dat' níét doen. :)

Kijk, dáár heb ik nou weer geen verstand van... :mrgreen:

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 20 okt 2004 21:56

PeterD schreef:
Socrates schreef:....en bovendien ook nog eens heel veel homo's die 'dat' níét doen. :)

Kijk, dáár heb ik nou weer geen verstand van... :mrgreen:

zo hoort het ook :) alhoewel onkunde ook kan leiden tot een hoop vreemde beeldvorming, dat blijkt maar weer...

Socrates, de bekende Griekse wijsbeer

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 20 okt 2004 23:12

Aragorn schreef:

Bedoel je hiermee te zeggen dat we alles wat we zelf niet zo lekker vinden om die reden ook maar voor anderen af moeten keuren? Wordt een mooie boel dan..

Overigens zijn er ook genoeg hetero's die dat doen hoor, dus wat dat betreft hoef je je niet alleen tegen homo's te richten.

ik weet van een moslimcollega dat bijna alle moslims voor het huwelijk de achterdeur nemen. Dan kunnen ze fijn als maagd trouwen. over hypocriet gesproken
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 okt 2004 00:45

Zijn christenen dat dan niet?

Ik denk dat je vergeet verschil te maken tussen moslims die in naam moslim zijn maar verder niet, en de moslims die echt moslim zijn

(beetje vergelijkbaar met mensen die zeggen christelijk te zijn maar hooguit 1x per jaar naar de kerk gaan)

Kijk uit dat je niet gaat generaliseren he.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”