Cavecracker schreef:Hoezo nutteloos? Als je het gaat hebben over de relatie van een homopaar bestaat er tegenwoordig in Nederland ook zoiets als het 'homohuwelijk'. Wat ik met de gebruikte metafoor wil aangeven is dat bijbel een homohuwelijk, en daarmee ook homofilie, duidelijk niet als 'normaal' beschouwd. Het homohuwelijk is tegennatuurlijk, gaat in tegen de scheppingsorde en is daarom alleen al zondig.
Ik denk dat Collateral mijn argument bepaald niet wil begrijpen.
Verder wil ik Elbert bedanken voor zijn uistekende reactie op Optimatus.
Er bestaat eigenlijk geen "homohuwelijk". Wat wel bestaat is een burgerlijk huwelijksrecht dat in Nederland, België, Spanje ect. is opengesteld voor partners van hetzelfde geslacht.
Het burgerlijk huwelijk komt in de Bijbel niet voor dus logisch dat er in de bijbel dan ook niet over een homohuwelijk gesproken word.
Ik ben geen voorstander van een homohuwelijk. Net zo min als ik waarde hecht aan een burgerlijk heterohuwelijk. Als twee mensen van elkaar houden en aan elkaar trouw beloven geeft dat boterbriefje daar geen enkele toegevoegde waarde aan. Het is alleen makkelijk richting belasting, erfrecht ect. Maar die zaken kun je ook op een andere manier regelen. De symboliek van een kerkelijke viering waarin God wordt gedankt dat Hij twee mensen heeft samen gebracht en waarin Zijn zegen wordt gevraagd is in mijn ogen veel waardevoller dan de handtekening van de ambtenaar van de burgerlijke stand.
het burgerlijk huwelijk is eigenlijk niets meer en minder dan een zakelijke overeenkomst tussen twee partijen.
Het Bijbelse huwelijk is een gegeven dat is voorbehouden aan man en vrouw. Maar dat wil niet zeggen dat God Zijn zegen niet wil geven over andere relatievormen. En dan heb ik niet alleen over man - man of vrouw-vrouw relaties.
Mijn leermeester in de hondenafrichting is man van 69 jaar. Nooit getrouwd en woont al jaren samen met z'n eveneens ongehuwde broer in de ouderlijke woning. Puur en alleen om de wettelijke regelingen rond pensioenrecht, erfrecht ect. zijn ze vanuit de gedachte dat ze voor elkaar willen zorgen een geregistreerd partnerschap aangegaan.
Denk je dat God daar Zijn zegen niet aan wil verbinden?
De verhalen in de Bijbel over David en Jonathan en Ruth en Naomie laten zien dat God zijn zegen geeft aan twee mensen die voor elkaar willen zorgen. De liefdevolle manier waarop dit is beschreven vindt je nergens in de Bijbel waar het gaat over een man-vrouw relatie. Denk aan de vergelijking van het drie-voudig snoer. Veel gebruikt in huwelijksdiensten. Maar het gaat hier helemaal niet over een man-vrouw relatie maar over twee mensen die samen op weg gaan.
Een relatie tussen twee mensen die er voor elkaar willen zijn, die van elkaar houden kun je op geen enkele manier vanuit de Bijbel afwijzen.