Moderator: Moderafo's
joris schreef:ja ik wil niet zomaar zeggen dat homofilie niet kan ofzo. Ik blijfhet gewoon moeilijk vinden. Als je echt een relatie met God hebt en Hem ervaart in je leven, tja. Wie ben ik dan om te zeggen dat je iets verkeerd voelt ofzo. Blijven biddenlijkt me dat Gods wil mag gebeuren in je leven.
Optimatus schreef:Zou je dan kunnen stellen dat God twee homoseksulen (m/v) bijelkaar brengt om voor elkaar te zorgen, al dan niet in huwelijksverband?
joris schreef:ik vind het een heel bijzonder verhaal. ik ben echt benieuwd welke rol God nu speelt in je leven. Maar misschien ben ik een drammer.
Cavecracker schreef:Een ander argument tegen homofilie is het symbolisch taalgebruik in de bijbel van Christus en zijn bruid, wat door heel de bijbel als een gouden draad heen loopt. Christus is de Man, de kerk is de vrouw die voor haar Man geheiligd is. Dit kom je bijvoorbeeld tegen in de Psalmen en in Hooglied.
Optimatus schreef:Cavecracker schreef:Een ander argument tegen homofilie is het symbolisch taalgebruik in de bijbel van Christus en zijn bruid, wat door heel de bijbel als een gouden draad heen loopt. Christus is de Man, de kerk is de vrouw die voor haar Man geheiligd is. Dit kom je bijvoorbeeld tegen in de Psalmen en in Hooglied.
Interessante these, zeer interessant. Vooral omdat in de kerkelijke regionen waar ik jou meen te moeten plaatsen (de reformatorische vleugel van het protetantisme) en in de Rooms-Katholieke Kerk deze Bruid uitsluitend door mannen in het ambt wordt bevolkt. Zoals je het nu schetst, beschrijf je de Kerk als een hermafrodiet: man en vrouw tegelijk. En als je de mannelijke variant van deze hermafrodiet neemt, kun je de Bruidegom en de Bruid niet anders zien dan een huwelijk tussen Man en man.
elbert schreef:Bovendien gaat het in deze vergelijking om een metafoor: de verhouding tussen Christus en Zijn Gemeente wordt vergeleken met die tussen Bruidegom en Bruid. Ze verlangen naar elkaar tot ze voorgoed samen kunnen zijn. Dat is ook de strekking van deze metafoor.
Collateral schreef:elbert schreef:Bovendien gaat het in deze vergelijking om een metafoor: de verhouding tussen Christus en Zijn Gemeente wordt vergeleken met die tussen Bruidegom en Bruid. Ze verlangen naar elkaar tot ze voorgoed samen kunnen zijn. Dat is ook de strekking van deze metafoor.
Inderdaad. Van die metafoor lijkt het me logisch dat hij gestoeld is op het huwelijk tussen man en vrouw. Dat was, en is, de gangbare vorm van het huwelijk. Als argument tegen het homosexualiteit lijkt het me dus tamelijk nutteloos.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten