Alles moet kapot....

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

André

Berichtdoor André » 16 okt 2004 20:11

PeterD schreef:
Andre schreef:Nog een vraag aan Peter, als je op een willekeurige weg rijd, op een willekeurige dag, en je denk zal ik rechtdoor rijden, of tegen die boom rijden, is jou mening dan dat God vanaf het begin wist wat jij gaat doen op dat moment?

Volmondig: JA!

Wat denk jij?

Ik denk dat je dan absoluut aan je eigen verantwoording voorbij gaat, ook een opdracht van je God en Vader.
God wil en kan zich in de bijbel ook laten verbidden, dus Hij kan ook plannen herzien en wijzigen.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 16 okt 2004 21:53

Bookman schreef: Moet je eens lezen wat Hij Jezus heeft laten aandoen om de zonden der UITVERKORENEN.
O, nee er zijn geen uitverkorenen, sorry. Op refoweb gaat iedereen naar de hemel.
Dat was ik even vergeten.

Nee, niemand zul je bedoelen. Als God niemand heeft uitverkoren gaat niemand toch naar de hemel? Dan krijgt deAfbeelding het druk.
Soms wou ik dat ik niemand was.
Afbeelding
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Re: Alles moet kapot....

Berichtdoor jas » 16 okt 2004 21:59

Bookman schreef:
Brion schreef:
Bookman schreef:Ik kan me doodergeren aan mensen die zaken zoals bijvoorbeeld het dogmatische stuk van de verkiezing en de verwerping totaal omverwerpen.

Ik haat dit, en wil dit even kwijt. Waarom moet alles kapot? Waarom moet de Heere hier zo nodig alleen maar als een lieve God afgeschilderd worden. Nogmaals mensen die dit doen daar kan ik 0,0 respect voor opbrengen. Verdiep je eens wat meer in Gods Woord! Dan zou REMOWEB misschien ooit nog in REFOWEB kunnen veranderen. Dit is niets dan (veelal) Remonstrantse rotzooi

Is het nou toevallig dat mensen die zo vreselijk veel kritiek hebben op refoweb, het steeds maar weer over HAAT hebben?
Volgens jou is Refoweb pas echt Refoweb, als we ons "doodergeren", "0,0 respect" hebben, praten over "remonstrantse rotzooi", en vooral maar steeds over "haat" praten. Ik denk dat jij geen refoweb wilt, maar een soort haatweb, waar iedereen wordt verketterd die de bookman-leer niet onderschrijft.

Uw bericht heb ik voor kennisgeving aangenomen, u zeer hartelijk groetend, Bookman

Hier staat het hoor Bookman. AfbeeldingHier staat het allemaal in. Staat het er bij jou ook in, hmm, huh?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 16 okt 2004 22:09

PeterD schreef:Lees de Dortse Leerregels maar. Genoeg geschreven over de dwalingen van de remonstranten.

Met de DL alleen ben je er niet hoor Peter. Er zijn nl. nog een heleboel ander remonstrantse dwalingen die je alleen in de acta van de dordtse synode vindt. En sommige daarvan worden nu als "oude waarheid" geleerd in de reformatorische kerken. Wat vind je daar dan van? Dat je misschien wel iets geleerd hebt in jouw kerk waarvan je niet weet of wist dat het remonstrants was? Ze worden nu door sommige predikanten luid van de kansel verkondigd.Afbeelding

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 16 okt 2004 22:11

Waarom wordt jij iig geen dominee Jas? Je weet het allemaal precies hoe het zit lijk je te suggereren. :wink: Je zou een grote aanwinst zijn in deze donkere tijden. :mrgreen:

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 16 okt 2004 22:12

joris schreef:
johannes1 schreef:
nee en jij al helemaal niet1 Jij bent ech tlastig! En dr moet getrokken worden aan jou zeg! Ze kunnen je beter op wieletjes zetten!

hoezo lastig

ps. ben je op oorlogspad :mrgreen:
ja sorry hoor. maa rik vind dat zo'n onzinnig geklets. als je weet dat je zo lastig bent, doe er dan wat aan zou ik zeggen. Stelletje masochisten.

Ik ga ook op oorlogspad.Afbeelding

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 16 okt 2004 22:54

Happy One schreef:
Hopelijk willen jullie op deze vragen ingaan.

Happy One, ik heb niet weer je hele stuk gequoot, want het worden dan zulke lappen tekst hè en we kunnen allemaal even terug lezen. Ik vraag mij ook vaak af, waar gaat het nu mis in de discussie op refoweb. En ik denk dat de verklaring voor een groot deel ligt in het verwachtingspatroon wat mensen van refoweb hebben. Ik kan alleen voor mezelf spreken, maar misschien herkent Bookman wel iets in wat ik zeg. Ik had zelf heel sterk de verwachting om hier gelijkgestemden tegen te komen. Eigenlijk overwegend gelijkgestemden mag ik wel zeggen. De naam Refoweb is daar natuurlijk voor een groot deel debet aan. Als je dan op een gegeven moment tegen het feit aanloopt dat toch een aanzienlijk deel van de mensen hier niet echt de reformatorische beginselen is toegedaan of soms zelfs niet kennen, dan vraag je je af hoe dat komt. Ik begrijp dat veel mensen niet uit de reformatorische hoek komen maar uit de evangelische. En dat verklaart in elk geval dat over stukken als praedestinatie anders gedacht wordt. Ik kan me van Bookman wel voorstellen dat hij denkt dat het met de refojongeren wel dieptreurig gesteld is, dat ze de grondbeginselen van de leer soms niet kennen of ondersteunen. Volgens mij gaat hij er nog te veel van uit dat die jongeren hier echte refo's zijn, terwijl ze dat volgens mij niet zijn. Daarom denk ik dat het verwachtingspatroon wat we hebben uiteindelijk bepaalt hoe we de respons op de diverse topics waarderen. Ik denk tenminste dat Bookman minder moeite zou hebben met een jongere uit de pinksterbeweging die zou beweren dat hij niet op dezelfde wijze als hij in de uitverkiezing gelooft, dan wanneer iemand op refoweb dat zegt. Terwijl diegenen op refoweb dus best een jongere uit de pinksterbeweging zou kunnen zijn. Alleen, dat verwacht je niet zo gauw. Ik had het zelf ook heel erg, dat ik af en toe, (en nog wel trouwens) diep teleurgesteld was in bepaalde reacties. Wat de leer van de dubbele praedestinatie betreft, als theologisch leerstuk, als dogma dus, geloof ik daar heilig in. Ik ben ook van mening dat een mens in diepe verwondering kan wegzinken als hij beseft hoe groot het wonder is dat hem dat te beurt is gevallen. Aan de andere kant weet ik uit ervaring dat er een grote groep mensen is die oprecht Christen zijn, en waar het gewoon van af straalt dat God Zijn liefde in hun hart heeft uitgestort, die niet op een dergelijke manier in de uitverkiezing geloven. Ik ben dan ook van mening, dat wel iedereen die zalig wordt volgens die leer zalig wordt, maar dat niet iedereen noodzakelijk ook die leer kent of mee instemt. Het belangrijkste is dat mensen een vaste overtuiging hebben dat God naar ze heeft omgezien zonder iets van hunzelf in aanmerking te nemen als grond voor hun zaligheid. Verder zou ik wel willen roepen tot iedereen die het maar horen wil. Kom toch tot Jezus mensen, grijpt Hem aan, werp je voor Hem neer en Hij zal je genade schenken. Want inderdaad, Hij stoot niemand die oprecht tot Hem komt af. Beide "kampen" zijn dus overtuigd van de waarheid, immers zij ervaren beiden Gods waarheid in hun hart. Daarom zullen we elkaar slechts kunnen vinden in Jezus. In Hem moet alles levend worden. Theologiseren is prima, leuk en leerzaam, maar het brengt niemand tot Jezus. De Geest, die brengt zondaars tot Jezus. En eens zal het worden, één Herder en één kudde. Dit laatste is denk ik op refoweb een illusie, maar er is nog hoop.Afbeelding

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 16 okt 2004 22:59

Yael schreef:Waarom wordt jij iig geen dominee Jas? Je weet het allemaal precies hoe het zit lijk je te suggereren. :wink: Je zou een grote aanwinst zijn in deze donkere tijden. :mrgreen:

Zou je denken? o dank je.Afbeelding

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 16 okt 2004 23:29

Loezje schreef:
(Wanneer de mens zelf kon kiezen/aannemen had er geen zondeval en geen uitverkiezing hoeven zijn... Een mens kon dan immers toch zelf weer kiezen voor God. Tja... als er dan wel eerst een zondeval zou zijn geweest lijkt me dat een behoorlijke aantastig van Gods almacht...)

Beste Loezje, de mens koos toch echt zelf voor de zondeval hoor. Voor de val hadden we namelijk nog een vrije wil, maar door de val zijn we die kwijt geraakt. We konden dus voor de val wel degelijk kiezen voor God.Afbeelding

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 16 okt 2004 23:39

Klaas schreef:Weten wie er behouden worden en beslissen wie er behouden worden zijn 2 verschillende zaken.

Klaas

Dit is een hele enge gedachte Klaas. Te stellen dat er dingen zijn die buiten Gods invloedsfeer zouden vallen. Dit tast dan weer Gods almacht aan, hoe ga je dat oplossen?Afbeelding

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 16 okt 2004 23:55

PeterD schreef:Romeinen 8:
28 En wij weten, dat dengenen, die God liefhebben, alle dingen medewerken ten goede, namelijk dengenen, die naar Zijn voornemen geroepen zijn.
29 Want die Hij te voren gekend heeft, die heeft Hij ook te voren verordineerd, den beelde Zijns Zoons gelijkvormig te zijn, opdat Hij de Eerstgeborene zij onder vele broederen.
30 En die Hij te voren verordineerd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt.

Dus toch tevoren gekend en verordineerd? Naar Zijn voornemen?

Hoe verklaren jullie dit dan?

En volgens mij blijkt hier ook nog eens duidelijk uit dat het alles werk van God alleen is.

het wordt nu weer dezelfde discussie als in het topic "wil God dat alle mensen behouden blijven". En zo gaat het elke keer hier, en das niet eerlijk, o nee. Afbeelding

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 17 okt 2004 00:35

PeterD schreef:
joepie schreef:Hoezo is de stad later toch nog gestrafd?

En is wedergeboren zijn een garantie dat het de rest van je leven zo blijft?? Of kun je dan nog steeds van God afdwalen en Hem loslaten?

Ik heb eens ergens gelezen dat die stad later toch gestraft is. Waar weet ik even niet meer, sorry.

Wedergeboren is in mijn ogen wel zo dat je de rest van je leven zo blijft. Maar je kan toch van God afdwalen. Denk aan David, Salomo, enz. Zij dwaalden toch van God af, maar waren toch wedergeboren.
Wij kunnen God loslaten, maar de troost is dat Hij ons nooit meer loslaat, en ons toch weer aan onze dwalingen zal ontdekken zodat we toch weer dicht bij Hem zullen leven.

Ninevé is verwoest in het jaar 607 voor Christus. Is gewoon bekend vanuit de geschiedenis hoor, hoewel de profetie ervan in Nahum en Zefanja ook te lezen is.Afbeelding

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 17 okt 2004 00:52

PeterD schreef:Joris,

Als de deur open zou staan, hoeft er in de Bijbel niet te staan dat we moeten kloppen "en u zal opengedaan worden". Immers de deur is dan al open volgens jou.

Verder heb je het over vragen. Dat doe je toch door te bidden of niet?

sommige mensen kloppen uit beleefdheid, op een open deur.
Afbeelding

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 17 okt 2004 00:55

PeterD schreef:Ik ben het (bijna) helemaal met jullie eens, alleen het punt van het aannemen zie ik toch wat anders.
Dat doen we mijns inziens niet zelf, maar Gos werkt dat in ons, en daardoor stuurt Hij ons zo, dat wij het aannemen.
Daarin zijn wij zeg maar machteloos, en moet God onze "handen" sturen om het te aanvaarden.

Ik zie het van begin tot het eind een werk van God, waar niets bij is van de mens.

De wedergeboorte en de genadegift is uiteraard een puur Godswerk. Dat neemt niet weg, dat de mens deze genadegift geheel vrijwillig aanneemt. Het schenken komt dus van God, maar de aanname gebeurt door de (bereidwillig gemaakte) mens.

Happy One
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Happy One » 17 okt 2004 11:30

Ik ben ook van mening dat een mens in diepe verwondering kan wegzinken als hij beseft hoe groot het wonder is dat hem dat te beurt is gevallen.

Amen! Sterker nog, ik kan me niet voorstellen dat er christenen zijn die dat niet herkennen. Wat mij in de discussie in die zin is tegengevallen is dat er beweerd wordt dat uitverkiezing niets anders is als 'God wist van tevoren wie er in Hem zouden geloven, en heeft die uitverkoren', wat suggereert dat de ene mens na de zondeval bekwamer of beter is om de genade aan te nemen als een ander....

Aan de andere kant weet ik uit ervaring dat er een grote groep mensen is die oprecht Christen zijn, en waar het gewoon van af straalt dat God Zijn liefde in hun hart heeft uitgestort, die niet op een dergelijke manier in de uitverkiezing geloven. Ik ben dan ook van mening, dat wel iedereen die zalig wordt volgens die leer zalig wordt, maar dat niet iedereen noodzakelijk ook die leer kent of mee instemt.

Dat klopt. Niet de leer redt, maar het offer van Christus.

Het belangrijkste is dat mensen een vaste overtuiging hebben dat God naar ze heeft omgezien zonder iets van hunzelf in aanmerking te nemen als grond voor hun zaligheid.

Misschien zouden we daarover verder moeten discussieren; kan dit als je in een uitverkiezing gelooft op grond van voorgezien geloof.
Aan de mensen die dit met zoveel woorden zeggen: wat is je motief om het zo te zeggen?

Verder zou ik wel willen roepen tot iedereen die het maar horen wil. Kom toch tot Jezus mensen, grijpt Hem aan, werp je voor Hem neer en Hij zal je genade schenken. Want inderdaad, Hij stoot niemand die oprecht tot Hem komt af.

Gelukkig is het mogelijk om de genade ruim aan te bieden, ook met de leer van de uitverkiezing. Dank je Jas.

Beide "kampen" zijn dus overtuigd van de waarheid, immers zij ervaren beiden Gods waarheid in hun hart. Daarom zullen we elkaar slechts kunnen vinden in Jezus. In Hem moet alles levend worden.

Mee eens!

Theologiseren is prima, leuk en leerzaam, maar het brengt niemand tot Jezus. De Geest, die brengt zondaars tot Jezus. En eens zal het worden, één Herder en één kudde. Dit laatste is denk ik op refoweb een illusie, maar er is nog hoop.

En niet alleen op Refoweb. Ik vind het heel erg dat er maar zo weing eenheid is tussen ware christenen. Laten we op refoweb in elk geval naar elkaar luisteren en proberen respectvol met elkaar om te gaan, zonder het altijd met elkaar eens te zijn.
Ken je dat verhaal van het lieveheersbeestje?

Terug naar “Archief”